Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3027 - økofin Bilag 4
Offentligt
874781_0001.png
8. februar 2015
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
13. juli 2010
1.
Den europæiske finansielle tilsynspakke
a)
(evt.) Et europæisk råd for systemiske risici (ESRB)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 500, KOM(2009) 499
(evt.) Finansielle tjenesteydelser – Et europæisk system for finansielt tilsyn
(ESFS)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 502, KOM(2009) 501, KOM(2009) 503
(evt.) Præcisering af beføjelser for EU-tilsynsmyndigheder på det finansielle
område (Omnibus-direktiv I)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 576
b)
c)
2.
3.
(evt.) Finansielle tjenesteydelser, alternative investeringsenheder (AIFM) -
udgået
Det belgiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2010
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Opfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 17. juni 2010
a)
(FF) Kommissionens meddelelse om styrket økonomisk-politisk samarbejde
for stabilitet, vækst og beskæftigelse - redskaber til stærkere økonomisk ledelse i
EU
-
Præsentation
KOM(2010) 367/2
Andre punkter fra Det Europæiske Råd
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
4.
b)
5.
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG)
-
Vedtagelse
KOM(2010) 193
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
a)
Vurdering af effektive tiltag foretaget af Belgien, Tjekkiet, Tyskland, Irland,
Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien, Slovakiet
og
UK
-
Rådskonklusioner
KOM(2010) 329
Beslutninger om eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud i samt
vedtagelse af henstillinger til Danmark, Finland og Cypern og
Bulgarien
-
Rådsbeslutninger og rådshenstillinger
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
b)
Side 7
7.
(evt.) Vedtagelse af beslutning om optagelse af Estland i eurosamarbejdet den 1.
januar 2011
-
Vedtagelse
KOM(2010) 239, KOM(2010) 240
EU’s budget for 2010
a)
Ændringsbudget 5 om UK-rabatten mv.
-
Vedtagelse
KOM(2010) 320
Ændringsbudget 6 om Den Fælles Udenrigstjeneste
-
Vedtagelse
KOM(2010) 315
8.
b)
9.
(FF) Tidsfristen for høring af de nationale parlamenter vedrørende EU's budget for
2011
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Finansiel bistand mht. nedlukning af blok 1-4 på Kozloduy kernekraftværket i
Bulgarien
-
Vedtagelse
KOM(2009) 581
10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 6a:
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:
Vurdering af effektive tiltag foretaget af UK
Resumé
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vurdere, at UK har gennemført effektive tiltag,
som udgør passende fremskridt i forhold til henstillingen af 2. december 2009.
Baggrund
EU-landene har i lyset af den økonomiske krise gennemført betydelige
finanspolitiske lempelser med henblik på at styrke aktivitet og beskæftigelse. EU-
landenes ekspansive økonomiske politik og uroen på de finansielle markeder
under krisen samt de store fremadrettede udfordringer knyttet til især aldringen,
nødvendiggør gennemførelsen af exitstrategier med fokus på finanspolitisk
konsolidering og sikring af holdbarhed inden for rammerne af Stabilitets- og
Vækstpagten.
På nuværende tidspunkt har 20 lande modtaget henstillinger eller pålæg
(Grækenland) fra Rådet om at bringe deres offentlige underskud under 3 pct. af
BNP, og på næste ECOFIN den 13. juli forventes Bulgarien, Danmark, Finland
og Cypern ligeledes at modtage rådshenstillinger.
På ECOFIN mødet den 2. december 2009 modtog Belgien, Tjekkiet, Tyskland,
Irland, Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien,
Slovakiet og UK henstillinger om at konsolidere de offentlige finanser og bringe
underskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for givne frister,
jf. tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874781_0004.png
4
Tabel 1
Rådshenstillinger til medlemslande vedtaget 2. december 2009
Offentlig saldo
Pct. af
BNP
Henstilling
Saldo, frist
år*
-3,0
-2,7
>-3,0
-2,7
-3,0
-1,6
>-3,0
>-3,0
-2,8
-3,0
-3,0
-2,9
-2,3
2009
-3,3
-3,4
-5,3
-5,3
-6,0
-5,5
-6,8
-5,9
-9,4
-7,5
-11,2
-14,3
-11,3
2010
-5,0
-4,7
-6,3 (-6,6)
-5,3
-5,0
-6,1
-6,0
-5,7
-8,5 (-7,3)
-8,0
-9,8 (-9,3)
-11,7
-10,2
2011
-4,7
-4,6
-5,1
-5,0
-5,0
-5,2
-5,4
-5,7
-7,9 (-4,6)
-7,4
-8,8 (-6,0)
-12,1
-7,7
Start år - Frist
år
2011 - 2013
2011 - 2013
2011 - 2013
2010 - 2012
2010 - 2012
2010 - 2013
2010 - 2013
2010 - 2013
2010 - 2013
2010 - 2013
2010 - 2013
2010 - 2014
2010/11-2014/15
Årlig
konsolidering
≥0,5
¾
¾
≥0,5
¾
¾
1,0
1,0
>1,0
>1,5
2,0
DEU
AUT
NLD**
ITA
BEL
SVN
SVK
CZE
PRT**
FRA
ESP**
IRL
UK
Anm.: *)Tal for Holland, Tjekkiet og Slovakiet findes ikke frem til henstillings frist år, men alle landene angiver, at de
vil bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for fristen.
**) Tallet i parentes angiver estimater fra landenes finansministerier, der er udarbejdet senere end
Kommissionens forårsprognose.
Kilde: Europa-Kommissionens forårsprognose, maj 2010 samt rådsudtalelser om stabilitets- og
konvergensprogrammerne, vedtaget april 2010.
Indhold
Henstillingen af den 2. december 2009 til UK indebærer krav om finanspolitiske
stramninger på 1¾ pct. af BNP i gennemsnit per år over konsolideringsperioden
fra finansåret 2010/11 til 2014/15. Kommissionen har seks måneder efter
henstillingen offentliggjort en meddelelse, der foretager en vurdering af, hvorvidt
UK har gennemført effektive tiltag og sikret passende fremskridt i forhold til
henstillingen af 2. december 2009. UK indgik ikke i meddelelsen fra medio juni
hvor de 12 øvrige lande blev vurderet, idet UK havde anmodet Kommissionen
om at vente til efter den 22. juni, så vurderingen kunne tage højde for den nye
britiske regerings femårige budgetplan.
Kommission vurderer, at
UK
i kraft af sin nye budgetplan har foretaget effektive
tiltag. Den britiske regering planlægger at gennemføre finanspolitiske stramninger,
som indebærer forbedringer af struktursaldoen på omtrent 1�½ pct. af BNP p.a. i
gennemsnit over perioden fra 2010/11 til 2014/15, med henblik på at bringe
underskuddet ned på 2¼ pct. af BNP i finansåret 2014/15, hvor UK har frist.
Den planlagte gennemsnitlige årlige konsolidering er tæt på stramningskravet, og
budgetunderskuddet for 2009/10 skønnes nu 1,7 pct.-enheder lavere (11,3 pct. af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
BNP) end i efterårsprognosen (13,0 pct. af BNP), som henstillingen er baseret på,
og den planlagte konsolidering vurderes derfor at være konsistent med at bringe
underskuddet ned under 3 pct. af BNP inden for fristen. Kommissionen vurderer
således, at UK har gennemført effektive tiltag, der udgør passende fremskridt i
forhold til henstillingen. Desuden vurderer Kommissionen, at forventningerne til
den økonomiske vækst nu i højere grad er i overensstemmelse med
Kommissionens egne forventninger, og dermed mere realistiske. Kommissionen
understreger imidlertid, at der er risici forbundet med de planlagte
udgiftsreduktioner, hvor den offentlige sektors udgifter ventes reduceret
betydeligt frem mod 2014/15. En stringent implementering af de planlagte
udgiftsbegrænsninger vurderes derfor nødvendig for at nå budget målet i
2014/15.
Hjemmelsgrundlag
Vurdering af iværksættelse af effektive tiltag har hjemmel i Rådets forordning
1467/97, der har hjemmel i Traktatens artikel 126.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men
efterlevelse af henstillingerne vil forbedre de offentlige finanser i EU-landene.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Vurderingen om iværksættelse af effektive tiltag for UK har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg, men sagen om landets henstilling blev forelagt
Europaudvalget den 27. november 2009 forud for ECOFIN den 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter, at UK har gennemført effektive tiltag, der sikrer passende
fremskridt i forhold til Rådets henstillinger af 2. december 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Andre landes holdninger
Der ventes bred enighed om, at UK har gennemført effektive tiltag i
overensstemmelse med Rådets henstillinger af 2. december 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 6b:
for
Resumé
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten:
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
Bulgarien
ECOFIN ventes på det kommende rådsmøde at vedtage en beslutning under Traktatens artikel
126, stk. 6, om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i Bulgarien og at vedtage en
henstilling til Bulgarien under Traktatens artikel 126, stk. 7, om at korrigere det
uforholdsmæssigt store underskud inden for en given frist.
Baggrund og indhold
Kommissionen har i maj 2010 udarbejdet en rapport om Bulgarien i henhold til
Traktatens artikel 126, stk. 3, som specificerer, at Kommissionen skal udarbejde
en rapport, hvis et lands faktiske eller forventede offentlige underskud overstiger
3 pct. af BNP. Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) har efterfølgende
drøftet Kommissionens rapporter i henhold til Traktatens artikel 126, stk. 4, der
angiver, at EFC skal afgive udtalelser på baggrund af de udarbejdede rapporter.
En ny data-indberetning fra de bulgarske myndigheder den 22. juni 2010 peger på,
at underskuddet vil udgøre 3,8 pct. af BNP i 2010 og således overskride 3-
procentsgrænsen. På den baggrund har Kommissionen den 6. juli 2010 fremsat
udkast til dels en rådsbeslutning vedr. eksistensen af et uforholdsmæssigt stort
underskud (jf. Traktatens artikel 126, stk. 6) og dels en rådshenstilling med henblik
på at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (jf.
Traktatens artikel 126, stk. 7).
Henstillinger til de enkelte medlemslande indebærer 1) en frist for at bringe det
uforholdsmæssigt store underskud ned under 3 pct. af BNP året efter, medmindre
der foreligger ’særlige omstændigheder’, som kan begrunde flerårige frister, 2) en
anbefalet årlig forbedring af den strukturelle saldo, som er konsistent med fristen,
og som skal udgøre mindst 0,5 pct. af BNP samt 3) en frist på 6 måneder for
iværksættelse af effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer. Henstillingerne
indeholder endvidere anbefalinger om bl.a. særlige udfordringer for det
pågældende land.
Kommissionen fastslår i henstillingen til rådshenstilling til Bulgarien, at der ikke er
’særlige omstændigheder’, idet det offentlige underskud ifølge Kommissionens
forårsprognose fra maj 2010 og Bulgariens indberetning fra 22. juni 2010 skønnes
at komme under 3 pct. af BNP allerede i 2011 og i fravær af nye tiltag.
På basis af Kommissionens forslag ventes Rådet at vedtage en henstilling til
Bulgarien
om at:
bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2011,
gennemføre en finanspolitisk stramning på mindst ¾ pct. af BNP i 2011,
gennemføre de nødvendige tiltag for at sikre, at underskuddet i 2010 ikke
forværres udover de forventede 3,8 pct. af BNP,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874781_0008.png
8
mindske risici til konsolideringsprocessen ved at styrke den finanspolitiske
styring og gennemsigtighed, herunder at forstærke Finansministeriets
udgiftskontrol, styrke de mellemfristede budgetrammers styringsmæssige
bindinger samt forbedre overvågningen af budgetgennemførelsen,
sikre, at den budgetmæssige konsolidering mod det mellemfristede
budgetmål om et strukturelt overskud på 0,5 pct. af BNP fastholdes efter, at
det faktiske underskud er bragt ned under 3 pct. af BNP,
forbedre effektiviteten af de offentlige udgifter ved fuld ud at implementere
de planlagte strukturreformer indenfor følgende områder; offentlig
administration, sundhed, uddannelse og pension.
Tabel 1
ECOFIN’s ventede henstilling til Bulgarien i forbindelse med proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud
Nominel
budgetsaldo
2009
(pct. af BNP)
Bulgarien
-3,9
Forventet
budgetsaldo
2010
(pct. af BNP)
-3,8
Årlig
strukturel
stramning
(gns., % af
BNP)
¾
Konsolidering
start
2011
Frist for
korrektion
2011
Kilde: Udkast til Rådshenstilling vedr. korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud og
Kommissionens forårsprognose af maj 2010.
Henstillingen er afstemt i forhold til henstillingerne til andre EU-lande. EU-
landene med henstillinger skal gennemsnitligt stramme finanspolitikken med ca.
1¼ pct. af BNP årligt over 3-4 år, dvs. ca. 4�½ pct. af BNP i alt.
Hjemmelsgrundlag
Iværksættelsen af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel
i Traktatens artikel 126, stk. 6. Vedtagelsen af henstillinger om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør inden for en given
frist har hjemmel i artikel 126, stk. 7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene vil understøtte
vækst og beskæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter beslutningen om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort
underskud i Bulgarien samt udkastet til henstilling til Bulgarien.
Regeringen finder det vigtigt, at lande, der har fået eller vil få henstillinger, nu
implementerer de nødvendige konsolideringstiltag på linje med stramningskravene
i henstillingerne og bringer underskuddene ned under 3 pct. af BNP inden for
fristerne, gør fremskridt mod strukturel balance og sikrer en kontrolleret
gældsudvikling. En forsinket exit i et større antal lande med behov for snarlig
konsolidering kan medføre massive holdbarhedsproblemer og en alvorlig
svækkelse af disse landes handlefrihed, som kan udelukke stabilisering under
fremtidige lavkonjunkturer og mere permanent svække vækst og beskæftigelse.
Derudover er der risiko for, at vedvarende høje underskud øger renteniveauet i
EU generelt, hvilket vil svække opsvinget og konsolideringen af de offentlige
finanser.
Andre landes holdninger
Alle EU-lande forventes at støtte en beslutning om eksistensen af et
uforholdsmæssigt stort underskud i Bulgarien samt et udkast til henstilling til
Bulgarien.