Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 3030 - Økofin Bilag 2
Offentligt
886463_0001.png
Samlenotat
5. september 2010
Dagsordenspunkt:
Kompromis om samlet pakke vedr. finansielt tilsyn
KOM(2009)499-503 og KOM(2009)576
Resumé
Det belgiske formandskab har sent om eftermiddagen fredag d. 3. september meddelt, at man på
det kommende møde i ECOFIN vil præsentere et forslag til kompromis med Europa-
Parlamentet vedr. pakken om et styrket finansielt tilsyn. Pakken af forslag omfatter etableringen
af tre nye EU-tilsynsmyndigheder for hhv. banker, værdipapirer/markeder og forsik-
ring/pension (EBA, ESMA og EIOPA), et europæisk råd for systemisk risiko (ESRB)
samt et omnibusdirektiv, der tilretter de eksisterende finansielle direktiver mhp. at tildele de nye
EU-organer konkrete beføjelser i den finansielle regulering. Formandskabets kompromisforslag
ligger umiddelbart tæt på formandskabets udspil til forhandlingerne med Europa-Parlamentet,
som blev forelagt d. 13. juli 2010 og som ECOFIN støttede.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudvalgets møder hhv.
16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli 2010.
Nedenstående er udarbejdet på baggrund af Kommissionens forslag og formandskabernes kom-
promisforslag, herunder formandskabet nyeste kompromisforslag, som nedenstående giver et prio-
riteret uddrag af.
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 23. september 2009 en pakke med forslag til en ny
europæisk struktur for finansielt tilsyn (ESFS). Pakken etablerer et organ for over-
vågning af makro-finansiel risiko (European Systemic Risk Board - ESRB), samt
separate EU-tilsynsmyndigheder ift. hhv. banker, European Banking Authority
(EBA), værdipapirer/markeder, European Securities and Markets Authority (ES-
MA) og forsikring/pension, European Insurance and Occupational Pensions Au-
thority (EIOPA). I forlængelse heraf fremlagde Kommissionen d. 26. oktober
2009 forslag til et såkaldt omnibus-direktiv, der tilretter flere af de eksisterende
sektordirektiver på det finansielle område og præciserer de områder, hvor de nye
EU-tilsynsmyndigheder foreslås at få konkrete beføjelser i de enkelte finansielle
direktiver.
ECOFIN opnåede politisk enighed om forslagene vedr. ESRB i oktober 2009,
vedr. de tre EU-tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA og EIOPA) i december 2009
og om omnibusdirektivet i april 2010. Det spanske formandskab og senest det
belgiske formandskab har siden forhandlet med Europa-Parlamentet om et ende-
ligt kompromis om hele pakken. På ECOFIN d. 13. juli 2010 enedes ECOFIN
om et forhandlingsudspil, som søgte at imødekomme Europa-Parlamentet på en
række punkter, som indspil til formandskabets fortsatte forhandlinger med Euro-
pa-Parlamentet. Over sommeren og frem til seneste trialog d. 2. september 2010
er formandskabet nået til enighed med Europa-Parlamentet om et kompromis,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886463_0002.png
2
der umiddelbart ligger tæt på det udspil, der var enighed om på ECOFIN d. 13.
juli 2010.
Det belgiske formandskab har med kort varsel meddelt, at man vil præsentere
kompromiset på rådsmødet den 7. september 2010 med henblik på at få opbak-
ning til kompromiset fra ECOFIN, om end der ikke lægges op til substansdrøftel-
ser på mødet. Den formelle godkendelse planlægges at ske på COREPER den 16.
september 2010 med henblik på Europa-Parlamentets vedtagelse af sagen på ple-
narforsamling d. 21. september 2010.
Indhold
ECOFIN opnåede oprindeligt politisk enighed om sagen vedr. ESRB i oktober
2009, om de tre EU-tilsynsmyndigheder i december 2009 og omnibusdirektivet i
april 2010. I forlængelse af trialogforhandlinger med Europa-Parlamentet enedes
ECOFIN den 13. juli 2010 om et nyt forhandlingsmandat til formandskabet mhp.
at afslutte forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
I det følgende fremhæves ændringer som følge af ECOFIN’s kompromis fra juli
2010 og det fremsatte kompromis forud for ECOFIN 7. september 2010 i for-
hold til det oprindelige ECOFIN kompromis fra december 2009.
Vedr. de tre nye EU-tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA og EIOPA)
Hovedprincippet i den nye tilsynsstruktur vil fortsat være, at det er nationale til-
synsmyndigheder, der fører tilsyn med de finansielle virksomheder
1
. Der var imid-
lertid allerede på ECOFIN i december 2009 enighed om at tildele de tre nye EU-
tilsynsmyndigheder beføjelser til i særlige situationer at træffe afgørelser, der bin-
der de nationale tilsynsmyndigheder i deres virke. Det gælder bl.a. i nærmere defi-
nerede krisesituationer, hvor EU-tilsynsmyndighederne vil kunne pålægge de nati-
onale tilsyn at gennemføre konkrete tiltag i overensstemmelse med sektorlovgiv-
ningen. Det gælder også i situationer, hvor EU-tilsynsmyndighederne mægler i
uoverensstemmelser mellem tilsynsmyndigheder i forskellige lande.
ECOFIN-kompromiset fra juli 2010 går videre og giver EU-tilsynsmyndighederne
en yderligere indgrebsmulighed i disse to situationer. Hvis en national tilsynsmyn-
dighed i sådanne situationer ikke retter sig efter EU-tilsynsmyndighedens afgørel-
se, vil EU-tilsynsmyndigheden som sidste udvej også kunne træffe afgørelser, der
har direkte virkning for de enkelte finansielle virksomheder (og således tilsidesætte
afgørelser fra de nationale tilsynsmyndigheder), i det omfang dette måtte være
relevant for at gennemføre det overordnede formål med den konkrete mægling
eller det konkrete krisetiltag.
I ECOFIN-kompromiset fra juli 2010 gives EU-tilsynsmyndighederne - efter øn-
ske fra Europa-Parlamentet - også en række nye beføjelser, på bl.a. følgende om-
råder:
1
Dog er der enighed om, at ESMA vil skulle varetage det direkte tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886463_0003.png
3
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne en rolle i forhold til at overvåge
og analysere forhold af betydning for forbrugerbeskyttelse på det finansielle
område
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne mulighed for midlertidigt at
forbyde visse finansielle aktiviteter, der vil blive nærmere fastsat i sektordirek-
tiverne.
Kompromiset styrker EU-tilsynsmyndighedernes koordinerende og dagsor-
denssættende rolle i de tilsynskollegier
2
, der aktuelt er under oprettelse.
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne en rolle i sammen med ESRB
og andre internationale institutioner at udvikle metoder til at identificere og
måle systemisk risiko og understøtte, at der tages højde herfor i den konkrete
tilsynsindsats.
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne en rolle i at udvikle og koordi-
nere metoder og planer til redning og afvikling af nødlidende finansielle insti-
tutioner.
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne til opgave at bidrage til et styr-
ket system for indskydergarantiordninger i EU indenfor rammerne af indsky-
dergarantidirektivet.
Kompromiset giver EU-tilsynsmyndighederne til opgave at understøtte kon-
vergens mellem landene vedr. forebyggelse, styring og løsning af kriser og ud-
viklingen af værktøjer til dette formål.
Endelig tilføjer kompromiset en detaljeret revisionsklausul til forordningerne om
EU-tilsynsmyndighederne, ifølge hvilken Kommissionen hvert tredje år bl.a. skal
vurdere:
Status på udviklingen indenfor de områder, der er omfattet af ovennævnte nye
beføjelser
Hvorvidt den geografiske placering af de enkelte EU-tilsynsmyndigheder er
hensigtsmæssig
Hvorvidt det vil være passende at overføre det direkte tilsyn med yderligere
finansielle institutioner eller infrastrukturer til EU-tilsynsmyndighederne.
Hvorvidt opdelingen i tre EU-tilsynsmyndigheder og deres porteføljer fortsat
er passende
I det seneste kompromisforslag, der forelægges ECOFIN den 7. september, er
sket en række tekniske tilpasninger og ændringer, hvor de væsentligste er:
Der åbnes mulighed for, at Kommissionen kan vedtage den type bindende
tekniske standarder, der er kategoriseret som delegeringsretsakter (jf. art. 290 i
Traktaten) også uden at der foreligger et udkast fra en af EU-
tilsynsmyndighederne, såfremt EU-tilsynsmyndigheden ikke overholder den
fastsatte tidsfrist i direktivet for levering af udkast, selv efter at der har været
sat en ny tidsfrist fra Kommissionens side.
2
Et tilsynskollegium er knyttet til en konkret grænseoverskridende finansiel virksomhed (f.eks. Nordea) og samler tilsyns-
myndighederne fra de forskellige lande (f.eks. Danmark, Sverige og Finland), hvor virksomheden er under tilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Medlemsstaternes kontrol med Kommissionens vedtagelse af den type bin-
dende tekniske standarder, der er kategoriseret som implementeringsretsakter
(jf. art. 291 i Traktaten) er fjernet.
Europa-Parlamentet får mulighed for inden for 1 måned at gøre indsigelse
over for valget af formand for EU-tilsynsmyndigheden. I så fald skal der ud-
peges en ny formand, som Europa-Parlamentet ikke vil have indsigelsesmu-
lighed over for.
Vedr. det europæiske råd for systemisk risiko (ESRB)
I ECOFIN-kompromiset fra juli 2010 etableres efter ønske fra Europa-
Parlamentet en rådgivende videnskabelig komité sammensat af 15 uafhængige
eksperter udvalgt på baggrund af deres generelle kompetencer og erfaringer fra
forskellige områder. Komitéen skal rådgive ESRB’s generelle råd i sit arbejde,
arrangere høringer m.v. Formanden og de to næstformænd for den rådgivende
videnskabelige komité får desuden sæde i ESRB’s generelle råd, og formanden får
sæde i ESRB’s styringskomité, der forbereder møderne i det generelle råd.
Kompromiset fra juli 2010 fastlægger endvidere, at ESRB mindst to gange årligt
skal orientere formanden og næstformændene for Europa-Parlamentets udvalg for
økonomiske og monetære forhold (ECON) om ESRB’s arbejde, under fuld re-
spekt for fortrolighed og om nødvendigt for lukkede døre. Europa-Parlamentet
gives endvidere mulighed for at invitere formanden for ESRB til en offentlig hø-
ring i Europa-Parlamentet for at redegøre for konkrete advarsler eller anbefalin-
ger, såfremt disse er blevet offentliggjort. Adressaten for den pågældende advarsel
eller anbefaling vil kunne anmode om at deltage i drøftelsen.
Endelig skal ESRB udvikle et farvekodesystem over forskellige niveauer af risici
og kategorisere sine advarsler og anbefalinger herefter.
I det seneste kompromisforslag, der forelægges ECOFIN den 7. september, er
den væsentligste ændring, at det fastsættes, at præsidenten for ECB skal være for-
mand for ESRB de første 5 år, hvorefter formanden vælges af ESRB’s generelle
råd.
Vedr. omnibusdirektivet
ECOFIN tog i juli 2010 ikke stilling til et egentligt kompromisforslag vedr. omni-
busdirektivet. På baggrund af trialogen er der foreslået enkelte justeringer i direk-
tivet, som der i følge formandskabet er opnået principiel enighed med Europa-
Parlamentet om. Der foreligger imidlertid endnu ikke et egentligt kompromisfor-
slag forud for ECOFIN den 7. september 2010. De væsentligste justeringer, som
formandskabet har redegjort for, er:
Automatisk tilretning af komitologibestemmelser i alle finansielle direktiver,
således at disse bringes i overensstemmelse med artikel 290 og 291 i Lissabon-
traktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Etablering af et fælles EU-register i regi af ESMA, der giver oversigt over
hvilke sanktioner finansielle virksomheder i EU er blevet pålagt af de nationa-
le myndigheder.
Indførelse af proceduren med bindende mediering yderligere nogle steder i
sektordirektiverne (konglomeratdirektivet, kapitalkravsdirektivet, UCITS-
direktivet og markedsmisbrugsdirektivet).
Indførelse af ”skal” bestemmelser i forhold til flere bindende tekniske stan-
darder, således at EU-tilsynsmyndighederne skal foreslå udkast til disse inden
en given tidsfrist (2014).
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag til forordning vedr. etablering af ESRB og de tre nye EU-
tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA og EIOPA) samt Kommissionens forslag til
omnibusdirektiv har hjemmel i artikel 114 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (Lissabontraktaten), som er omfattet af den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i Traktatens artikel 294.
Kommissionens forslag til forordning, der giver ECB mandat til at yde sekretari-
atsbistand til ESRB, er hjemlet i artikel 127, stk. 6, ifølge hvilken Rådet træffer
afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af ECB
og Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at kompromiset om tilsynspakken er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der henvises til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudvalgets møde
d. 9. juli 2010.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det finansielle område er hovedsagligt reguleret af lov om finansiel virksomhed
og lov om værdipapirhandel m.v.
En vedtagelse af det foreliggende kompromis om tilsynspakken ventes ikke i sig
selv at kræve større konsekvensændringer i lovgivningen, udover enkelte konkrete
tilpasninger bl.a. i forhold til videregivelse af oplysninger til de nye EU-organer.
Dog vil de konkrete bindende tekniske standarder, som EU-tilsynsmyndighederne
vil få til opgave at stille forslag om, kunne føre til behov for lovændringer, idet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
visse af områderne i dag er omfattet af krav fastsat i love og bekendtgørelser
(f.eks. den nærmere definition af kravene til hybrid kernekapital), mens andre ale-
ne berører Finanstilsynets vejledninger og/eller praksis. Behovet for konkrete
lovændringer vil afhænge af udformningen af de konkrete standarder.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende kompromis om tilsynspakken har alene statsfi-
nansielle konsekvenser for Danmark gennem indvirkningen på EU’s budget, idet
de tre nye europæiske tilsynsmyndigheder til dels vil skulle finansieres fra EU-
budgettet. For den øvrige del vil de skulle finansieres af landenes finansielle til-
synsmyndigheder, som i Danmark finansieres gennem bidrag fra de finansielle
virksomheder. Finansieringen af ESRB ventes at blive tilvejebragt indenfor ECB’s
budget, idet ECB vil skulle yde sekretariatsbistand til ESRB.
På baggrund af nye opgaver og en større stab, er der lagt op til en forøgelse af
budgetterne for de tre nye EU-tilsynsmyndigheder sammenlignet med de eksiste-
rende budgetrammer for de tre tilsynssamarbejdsudvalg, som EU-
tilsynsmyndighederne erstatter. De totale samlede omkostninger ved at etablere
EU-tilsynsmyndighederne forventes at være EUR 37,3 mio. årligt, voksende til
EUR 68,4 mio. årligt efter 3 år. I perioden 2011-2014 vil der være tale om totalud-
gifter på EUR 217,6 mio. (2009-prisniveau). Der er lagt op til, at EU-budgettet
finansierer 40 pct. af disse udgifter, svarende til EUR 87 mio. Danmark finansierer
ca. 2 pct. af EU's udgifter, hvilket svarer til en statslig udgift ved tilsynsmyndighe-
derne på ca. 13,1 mio. kr. fra 2011 til 2014.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af det foreliggende kompromis om tilsynspakken forventes at have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet initiativerne forventes at mind-
ske risikoen for finansielle kriser i fremtiden og bidrage til et stabilt indre marked
for finansielle ydelser med mere ensartede konkurrencevilkår for de finansielle
virksomheder.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Høring
Formandskabets forslag til kompromis med Europa-Parlamentet har ikke været i
ekstern høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
For så vidt angår høring over Kommissionens oprindelige forslag henvises til
samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudvalgets møder hhv. 16. okto-
ber 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli 2010.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. ESRB er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg d.
16. oktober 2009. Sagen vedr. de tre nye EU-tilsynsmyndigheder (EBA, ESMA og
EIOPA) er forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 27. novem-
ber 2009. Sagen om omnibusdirektivet blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering d. 9. april 2010. Status på forhandlingssituationen med Europa-
Parlamentet vedr. alle ovenstående blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering d. 9. juli 2010.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Regeringen kan støtte formandskabets forslag til kompromis med Europa-
Parlamentet.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til formandskabets forslag til kompromis med Eu-
ropa-Parlamentet.
Der henvises i øvrigt til samlenotater oversendt i forbindelse med Europaudval-
gets møder hhv. 16. oktober 2009, 27. november 2009, 9. april 2010 og 9. juli
2010.