UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 20. september 2010
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 10. september 2010 samt
rådsmøde (almindelige anliggender) den 13. september 2010
REDEGØRELSE
1. Frihandelsaftalen EU-Sydkorea
På trods af en ihærdig indsats fra formandskabet lykkedes det ikke at opnå enighed blandt
handelsministrene om underskrivelse og midlertidig anvendelse af frihandelsaftalen mellem
EU og Sydkorea. Drøftelsen gik navnlig på spørgsmålet om en længere udskydelse af ikraft-
træden af aftalen, hvilket var uacceptabelt for både Kommissionen og langt hovedparten af
medlemslandene. Formandskabet ville dermed forsøge at udvirke en løsning henover week-
enden, så Rådet kunne træffe en positiv beslutning om ikrafttræden og underskrivelse hurtigt.
På rådsmødet (almindelige anliggender) mandag den 13. september 2010 var en sådan løsning
dog endnu ikke opnået, og der kunne heller ikke ved den lejlighed vedtages en beslutning. Be-
stræbelserne for at tilvejebringe konsensus bar imidlertid frugt i løbet af den 15. september,
hvor der blev indgået et kompromis. Dette kompromis indebærer en kortere udskydelse af
ikrafttræden af aftalen samt visse mindre detaljer vedrørende anvendelsen af den såkaldte safe-
guard og vedrørende det forhold, at hvis USA opnår yderligere fordele i forhold til Sydkorea,
skal EU have tilbudt de samme fordele. På et ekstraordinært rådsmøde (udenrigsanliggender)
den 16. september i kanten af det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd kunne således
træffes den længe ventede beslutning om undertegnelse og foreløbig anvendelse af Sydkorea-
aftalen.
2. En samlet europæisk international investeringspolitik
Meddelelsen, der vedrører tilgangen til forhandlinger om fremtidige EU-bilaterale investe-
ringsbeskyttelsesaftaler (EU BITs), blev som forudset vel modtaget af Rådet. Nogle medlems-
lande ønskede en skabelon eller modelaftale for disse forhandlinger – andre, at man skulle
medtage forhold omkring kapitalfonde og portefølje investeringer, men i øvrigt var der bred
støtte til at gå videre med de vigtigste markeder først.
Til gengæld havde mange medlemslande kritiske bemærkninger til det allerede fremsatte for-
ordningsforslag om juridisk anerkendelse (grandfathering) af eksisterende nationale BITs, som
skal videreføres, indtil EU-BITs kan erstatte dem. Medlemslandene frygter, at Kommissionens
forslag snarere vil skabe usikkerhed end tryghed for investorerne. Der blev ikke fra formand-
skabet eller Kommissionen lagt op til en drøftelse af detaljerne i forordningen, og Kommissi-
onen forholdt sig ikke til kritikken ved denne lejlighed.