Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3037 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Supplerende samlenotat til rådsmødet (TTE) d. 15. oktober 2010 i Lu-
xembourg
Dato
Dok.id
J. nr.
30. september 2010
2010-3749
Internationalt Kontor
Dagsordenspunkt 4: Strategi for fremtidens transport 2010-2020
Nyt notat. Der forelægger ikke et KOM-nr
Formandskabet forventes at sætte sagen på dagsordenen til rådsmødet (TTE)
d. 15. oktober med henblik på politisk drøftelse.
1. Baggrund og Indhold
Strategien for fremtidens transport 2010-2020 forventes at blive drøftet på
rådsmødet (TTE) den 15. oktober som optakt til udsendelsen af Kommissio-
nens kommende hvidbog om fremtidens transport. Hvidbogen ventes at give et
bud på EU's transportpolitik 2010-2020, herunder særligt at fokusere på bære-
dygtige transportnetværk, promovering af intermodale transportsystemer og
udnyttelse af den teknologiske udvikling
Formandskabet har tilkendegivet, at der på rådsmødet skal være en generel po-
litisk drøftelse om fremtidens transport med udgangspunkt i to konkrete
spørgsmål. Spørgsmålene er endnu ikke fremsendt til landene, men de vil gi-
vetvis dreje sig om nogle af de forhold, der ventes at blive behandlet i den
kommende hvidbog.
Den kommende hvidbog om fremtidens transport erstatter hvidbogen fra 2001.
Processen frem imod den nye hvidbog blev for alvor skudt i gang med Kommis-
sionens meddelelse fra juni 2009 med titlen ’En
bæredygtig fremtid for trans-
port: Mod et integreret, teknologiorienteret og brugervenligt system’.
På
rådsmødet (TTE) den 17. december 2009 blev der vedtaget formandskabskon-
klusioner om meddelelsens indhold.
Kommissionen forventes at fremlægge hvidbogen om fremtidens transport den
14. december 2010.
2. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side ser man frem til, at Kommissionen fremlægger sin Hvidbog for
Fremtidens Transport. Det er vigtigt for EU som helhed, og for de europæiske
borgere, at der skabes en koordineret og integreret tilgang til at håndtere frem-
tidens transportpolitiske udfordringer.
Det er afgørende, at EU’s fremtidige transportpolitik bidrager til at skabe et
grønt transportsystem, der på samme tid sikrer mobilitet. I mange tilfælde vil
en mere effektiv udnyttelse af kapaciteten på tværs af alle transportformer sam-