Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3044 - Økofin
Offentligt
1453847_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16150/2/10 REV 2
(fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,
sl,bg)
(OR. en)
PRESSE 298
PR CO 33
PRESSEMEDDELELSE
3044. samling i Rådet
Økonomi og finans
BUDGET
og mødet i Forligsudvalget
Formand
Melchior WATHELET
Belgiens statssekretær for budget
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0002.png
11.XI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Selv om der er sket betydelige fremskridt med hensyn til tallene i EU's budget for 2011,
nåede
Rådet og Europa-Parlamentet på mødet i Forligsudvalget
ikke til generel enighed om EU's budget
for 2011
og om de andre dele af forhandlingspakken.
Hele rådssamlingen forud for mødet i Forligsudvalget og den fælles pressekonference, der blev
holdt af Belgiens statssekretær for budget, Melchior WATHELET, og kommissæren for finansiel
programmering og budget, Janusz LEWANDOWSKI, kan følges på videostreaming:
http://video.consilium.europa.eu/
Videodækningen af begivenheden kan downloades i broadcastkvalitet (MPEG4) på
http://tvnewsroom.consilium.europa.eu
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0003.png
11.XI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Resultater af forhandlingerne............................................................................................................... 6
Flere detaljer om de forskellige dele af forhandlingspakken:.............................................................. 7
Forslag til EU's budget for 2011 .......................................................................................................... 7
Ændringsskrivelser til budgetforslaget for 2011.................................................................................. 8
Forslag til ændringsbudget til EU's budget for 2010 ........................................................................... 8
Finansiering af yderligere behov i forbindelse med ITER................................................................... 9
Tilpasning af EU's finansielle bestemmelser til Lissabontraktaten ..................................................... 9
Langsigtede spørgsmål rejst af Europa-Parlamentet............................................................................ 9
Bilag: Flowdiagram over budgetproceduren efter Lissabontraktaten ................................................10
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ingen
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0004.png
11.XI.2010
DELTAGERE
Belgien:
Melchior WATHELET
Bulgarien:
Boriana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan GREGOR
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Peter TEMPEL
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Martin MANSEARGH
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Luis PLANAS PUCHADES
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Christos PATSALIDES
Letland:
Mãrtinš BIČEVSKIS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Peter BANAI
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Hans-Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Emanuel SANTOS
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Rado GENORIO
Statssekretær for budget
Vicefinansminister
Viceminister, Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Vicestatssekretær, Ministeriet for National Økonomi
Fast repræsentant
Minister for europæiske anliggender og internationalt
samarbejde
Fast repræsentant
Understatssekretær, Finansministeriet
Attacheret statssekretær for budgetspørgsmål
Fast repræsentant
Fast repræsentant
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0005.png
11.XI.2010
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Tapani TÖLLI
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Justine GREENING
Fast repræsentant
Forvaltnings- og kommunalminister
Statssekretær under finansministeren
Økonomisk sekretær, Finansministeriet
Kommissionen:
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0006.png
11.XI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Resultater af forhandlingerne
På trods af betydelige fremskridt og en høj grad af konvergens vedrørende tallene på
EU's budget
for 2011
og andre spørgsmål i tilknytning hertil nåede Rådet og Europa-Parlamentet ikke til
enighed om den samlede forhandlingspakke på mødet i Forligsudvalget.
1
Det belgiske formandskab meddelte, at det vil fortsætte bestræbelserne på at mindske afstanden
mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning. Den frist for forligsperioden på 21 dage, der er
fastsat i Lissabontraktaten, udløber den 15. november.
Ud over EU's budget for 2011 indgik følgende elementer i forhandlingspakken:
ændringsskrivelse nr. 1 - 3 til budgetforslaget for
2011, der har til formål at opfylde nye
finansielle behov (især i
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil, Europol
og
de tre
finanstilsynsmyndigheder)
og tilpasse budgetforslaget for 2011 til Kommissionens nye
skøn over landbrugsudgifterne til næste år;
forslag til ændringsbudget nr. 3 til EU's budget for 2010
om finansiering af
foranstaltninger til hjælp for de bananeksporterende lande i Afrika, Vestindien og
Stillehavet (AVS),
der er berørt af de liberaliseringsforanstaltninger, som
Verdenshandelsorganisationen (WTO) har krævet;
forslag til ændringsbudget nr. 10 til EU's budget for 2010,
der bl.a. indeholder en
revi-
sion af overslaget over egne indtægter og andre indtægter;
finansiering af de
yderligere behov
i forbindelse med projektet med den internationale
termonukleare forsøgsreaktor (ITER) i 2012 og 2013 gennem en revision af den flerårige
finansielle ramme;
den såkaldte
Lissabonpakke,
der har til formål at tilpasse EU's nugældende finansielle
bestemmelser til de nye bestemmelser i Lissabontraktaten; den omfatter et
forslag til
forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2007-2013,
et
udkast til en ny interinstitutionel aftale
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen om budgetsamarbejde og et forslag til en
ny finansforordning.
1
Forligsudvalget består af Rådets 27 medlemmer og et tilsvarende antal medlemmer af
Europa-Parlamentet.
6
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0007.png
11.XI.2010
nogle mere langsigtede emner, som Europa-Parlamentet har rejst, selv om de ikke vedrører
2011-budgettet; det drejer sig især om spørgsmål om
egne indtægter
og Europa-
Parlamentets inddragelse i proceduren for fastlæggelse af den
næste flerårige finansielle
ramme.
Hvis der opnås enighed i Forligsudvalget mandag den 15. november, har Rådet og Europa-
Parlamentet 14 dage til formelt at godkende den fælles tekst. Budgettet vedtages, medmindre Rådet
eller Europa-Parlamentet forkaster det
1
. Hvis forligsproceduren ikke lykkes, skal Kommissionen
forelægge et nyt forslag. Hvis budgettet ikke er vedtaget i begyndelsen af 2011, kan der afholdes
månedlige udgifter på indtil en tolvtedel af de bevillinger, der er opført under det pågældende
kapitel i 2010-budgettet, så længe disse udgifter ikke overstiger en tolvtedel af de bevillinger, der er
opført i samme kapitel i Kommissionens budgetforslag (Artikel 315 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde).
I år er det første gang, den nye årlige budgetprocedure i Lissabontraktaten (artikel 314) finder
anvendelse. Det betyder, at Rådet og Europa-Parlamentet nu vejer lige tungt for så vidt angår
vedtagelsen af hele EU-budgettet (jf.
flowdiagrammet på s. 10).
Ifølge Nicetraktaten havde Rådet
det sidste ord for så vidt angik de såkaldt obligatoriske udgifter
2
, der udgjorde ca. en tredjedel af
EU's budget for 2009, hvorimod Europa-Parlamentet havde det sidste ord for så vidt angik resten af
EU's budget.
Flere detaljer om de forskellige elementer i forhandlingspakken:
Forslag til EU's budget for 2011
Forligsudvalget opnåede en høj grad af konvergens vedrørende forslaget til EU's budget for 2011
som ændret af ændringsskrivelse 1 - 3 (jf. nedenfor). Drøftelserne fandt sted på grundlag af Rådets
og Europa-Parlamentets holdning, der blev vedtaget den 12. august og den 20. oktober.
Rådet ønskede at begrænse EU's budget for næste år til 141 777 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger
(+ 0,2 % i forhold til 2010) og 126 527 mia. EUR i betalingsbevillinger (+2.9 %) (12464/10),
hvorimod Europa-Parlamentet ønskede 143 070 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger (+1,1 %) og
130 559 mia. EUR i betalingsbevillinger (+6,2 %)
(http://www.europarl.europa.eu/en/pressroom/content/20101020IPR88368).
1
2
Den eneste undtagelse er, hvis Rådet forkaster teksten; i så tilfælde kan Europa-Parlamentet
vedtage budgettet ved at bekræfte ændringerne med et flertal af sine medlemmer og tre
femtedele af de afgivne stemmer. Dette scenarie forekommer dog at være ret teoretisk, da
alle 27 medlemsstater er repræsenteret i Forligsudvalget.
De obligatoriske udgifter dækker især landbrugsudgifter under første søjle af den fælles
landbrugspolitik (dvs. markedsstøtte og direkte betalinger).
7
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0008.png
11.XI.2010
Ændringsskrivelser til budgetforslaget for 2011
Ændringsskrivelse nr. 1 har til formål at oprette en ny sektion X i 2011-budgettet for
Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil
(EU-Udenrigstjenesten) og sikre den de nødvendige finansielle
(475,8 mio. EUR) og menneskelige ressourcer (1643 stillinger, hvoraf 411 overføres fra Det
Europæiske Råd og Rådet og 1114 fra Kommissionen, og der oprettes 118 nye stillinger).
Ændringsskrivelse nr. 2 til EU's budgetforslag for 2011 har til formål at forøge EU's bidrag til
Europol
med 552 000 EUR og til de tre
finanstilsynsmyndigheder,
dvs. Den Europæiske
Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA), Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) og Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA), med 1,22 mio. EUR. Nettovirkningen af denne
ændringsskrivelse beløber sig til 1,78 mio. EUR.
Ændringsskrivelse nr. 3 for 2011, "ændringsskrivelse
vedrørende landbrug",
har til formål at
ajourføre de skønnede behov for landbrugsudgifter. Ud over markedsfaktorer, der hele tiden ændrer
sig, omfatter den også de lovgivningsmæssige afgørelser inden for landbrugssektoren, der er
vedtaget, siden budgetforslaget for 2011 blev udarbejdet, reviderede skøn over behovene for visse
direkte betalinger samt forslag, der forventes at få virkning i løbet af det kommende budgetår.
Ændringsskrivelsen indeholder også en ajourføring af situationen med hensyn til den internationale
fiskeriaftale. Forpligtelses- og betalingsbevillingerne til landbrugsudgifter reduceres med
346 mio. EUR og forpligtelsesbevillingerne til den internationale fiskeriaftale med 1 mio. EUR.
Forslag til ændringsbudget til EU's budget for 2010
Forslag til ændringsbudget nr. 3 til EU's budget for 2010 har til formål at sikre finansieringen af
75 mio. EUR til foranstaltninger til hjælp for
de bananeksporterende lande
i Afrika, Vestindien
og Stillehavet (AVS),
der er berørt af de liberaliseringsforanstaltninger,
Verdenshandelsorganisationen (WTO) har krævet.
Forslaget til ændringsbudget nr. 10 for 2010 har til formål at reducere udgifterne med
373 mio. EUR i forpligtelsesbevillinger og 1,09 mia. EUR i betalingsbevillinger som følge af
revisionen af overslagene over egne indtægter og andre indtægter.
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0009.png
11.XI.2010
Finansiering af yderligere behov i forbindelse med ITER
Forligsudvalget har også drøftet et forslag fra Kommissionen om at sikre finansieringen af
yderligere behov i forbindelse med ITER-projektet med 1,4 mia. EUR for 2012 og 2013. Et beløb
på 460 mio. EUR vil kunne dækkes ved hjælp af en omplacering fra syvende
forskningsrammeprogram inden for underudgiftsområde 1a, og et beløb på 940 mio. EUR kan
sikres ved hjælp af en revision af den flerårige finansielle ramme, der giver mulighed for en
overførsel af marginen fra (under-)udgiftsområde 2, 3a og 5 i 2010 til underudgiftsområde 1a i 2012
og 2013, samtidig med at det samlede loft for forpligtelser og betalinger for perioden 2007-2013
holdes uændret.
Tilpasning af EU's finansielle bestemmelser til Lissabontraktaten
Lissabonpakken har til formål at gennemføre de budgetmæssige og finansielle konsekvenser af den
nye traktat og omfatter følgende tre tekster:
et forslag til forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene
2007-2013
et forslag til ny interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen om budgetsamarbejde
et forslag til forordning om ændring af finansforordningen.
Forligsudvalget nåede ikke til enighed om spørgsmålet om, hvorvidt og på hvilke betingelser Rådets
nuværende mulighed for at tilpasse den flerårige finansielle ramme inden for en margin på op til
0,03 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI) til uforudsete udgifter bør opretholdes.
Langsigtede spørgsmål rejst af Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet rejste nogle langsigtede spørgsmål vedrørende navnlig spørgsmålet om
egne
indtægter
og Europa-Parlamentets deltagelse i proceduren til fastlæggelse af
næste flerårige
finansielle ramme.
Forligsudvalget nåede ikke til enighed om spørgsmålet om, hvorvidt og i givet
fald hvordan disse spørgsmål vil kunne indgå i en fælles erklæring.
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0010.png
11.XI.2010
BUDGETPROCEDURE EFTER LISSABONTRAKTATEN (artikel 314)
Kommissionen forelægger Rådet og Europa-Parlamentet (EP) et
budgetforslag
senest den 1. september i år n–1
Rådet vedtager sin holdning til budgetforslaget med kvalificeret flertal (kf) og sender den til EP senest den 1. oktober i år n–1
EP vedtager ændringer med et flertal af sine medlemmer
EP godkender Rådets holdning inden for en frist på
42 dage eller undlader at udtale sig
Formændene for Rådet og EP indkalder Forligsudvalget
(FU), hvor Rådets 27 medlemmer og de
27 repræsentanter for EP træder sammen
Budgettet er endeligt vedtaget
Rådet godkender inden for en frist på ti dage alle EP's ændringer med kvalificeret flertal
FU bestræber sig på inden for en frist på 21 dage at nå til enighed om et fælles udkast med kvalificeret flertal af Rådets medlemmer
og med flertal af repræsentanterne for EP
• Hvis FU når til enighed om et fælles udkast, har Rådet og EP hver især en frist på 14 dage til at godkende det
• Hvis EU ikke når til enighed om et fælles udkast, forelægger Kommissionen et nyt budgetforslag
EP og Rådet godkender det
fælles udkast eller
undlader at træffe afgø-
relse, eller en af disse
institutioner godkender
det, mens den anden und-
lader at træffe afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, og Rådet
forkaster det fælles ud-
kast, eller en af disse
institutioner forkaster
det, mens den anden und-
lader at træffe afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, forkaster det
fælles udkast, mens Rådet
godkender det
EP godkender det fælles
udkast, mens Rådet
forkaster det
Budgettet er endeligt
vedtaget
Kommissionen forelægger et nyt
budgetforslag
EP kan med et flertal af sine
medlemmer og tre femtedele
af de afgivne stemmer
beslutte at bekræfte alle eller
nogle af sine ændringer.
Hvis en ændring foretaget af
EP ikke bekræftes,
bibeholdes den holdning, der
er godkendt i FU
FU = Forligsudvalget
EP = Europa-Parlamentet
kf = kvalificeret flertal
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0011.png
11.XI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
16150/2/10 REV 2 (fr,de,it,nl,da,el,es,pt,fi,cs,lv,mt,pl,sk,sl,bg)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0012.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
PRESSE 300
PR CO 34
PRESSEMEDDELELSE
Fortsættelse af 3044. samling i Rådet
Økonomi og finans
BUDGET
og af mødet i Forligsudvalget
Bruxelles, den 15. november 2010
Formand
Melchior WATHELET
Belgiens statssekretær for budget
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 8914 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0013.png
15.XI.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Trods tilnærmelse med hensyn til tallene i EU's budget for 2011
nåede
Rådet og Europa-
Parlamentet på mødet i Forligsudvalget
ikke til samlet enighed
om hele forhandlingspakken.
Slutningen af rådssamlingen forud for mødet i Forligsudvalget og den fælles pressekonference, der
blev holdt af Belgiens statssekretær for budget, Melchior WATHELET, og kommissæren for
finansiel programmering og budget, Janusz LEWANDOWSKI, kan følges på videostreaming:
http://video.consilium.europa.eu/
Videodækningen af begivenheden kan downloades i broadcastkvalitet (MPEG4) på
http://tvnewsroom.consilium.europa.eu
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0014.png
15.XI.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE i Rådets samling ....................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Resultat af forhandlingerne.................................................................................................................. 6
Flere detaljer om de forskellige dele af forhandlingspakken:.............................................................. 8
Forslag til EU's budget for 2011 .......................................................................................................... 8
Ændringsskrivelser til budgetforslaget for 2011.................................................................................. 8
Forslag til ændringsbudget til EU's budget for 2010 ........................................................................... 9
Finansiering af yderligere behov i forbindelse med ITER................................................................... 9
Tilpasning af EU's finansielle bestemmelser til Lissabontraktaten ................................................... 10
Langsigtede spørgsmål rejst af Europa-Parlamentet.......................................................................... 10
Bilag: Flowdiagram over budgetproceduren efter Lissabontraktaten................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger over for Côte d'Ivoire................................................................................................ 12
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0015.png
15.XI.2010
DELTAGERE i Rådets samling
Belgien:
Melchior WATHELET
Bulgarien:
Boriana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Milena VICENOVÁ
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Peter TEMPEL
Estland:
Raul MÄLK
Irland:
Martin MANSERGH
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Luis PLANAS PUCHADES
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Christos PATSALIDES
Letland:
Mãrtinš BIČEVSKIS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Peter GYÖRKÖS
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Ben KNAPEN
Østrig:
Hans-Dietmar SCHWEISGUT
Polen:
Jacek DOMINIK
Portugal:
Manuel LOBO ANTUNES
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Rado GENORIO
Statssekretær for budget
Vicefinansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Viceminister, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Minister for europæiske anliggender og internationalt
samarbejde
Fast repræsentant
Understatssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Fast repræsentant
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0016.png
15.XI.2010
Slovakiet:
Ivan KORČOK
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Hans LINDBLAD
Det Forenede Kongerige:
Justine GREENING
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Statssekretær under finansministeren
Økonomisk sekretær, Finansministeriet
Kommissionen:
Janusz LEWANDOWSKI
Medlem
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0017.png
15.XI.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Resultat af forhandlingerne
Trods en stor indsats fra det belgiske formandskab og tilnærmelse med hensyn til tallene på
EU's
budget for 2011
og andre spørgsmål i tilknytning hertil nåede Rådet og Europa-Parlamentet ikke til
enighed om den samlede forhandlingspakke på mødet i Forligsudvalget.
1
Med forbehold af en samlet aftale nåede Rådet og Europa-Parlamentet i princippet til enighed om at
begrænse
de samlede betalinger
for EU's budget for 2011 til
126,527 mia. EUR
(+ 2,91 % i
sammenligning med 2010), svarende til 1,01 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI). Europa-
Parlamentet insisterede dog på at sammenkæde drøftelserne af EU's budget for 2011 med andre
spørgsmål, navnlig spørgsmålet om fleksibiliteten i forbindelse med revisionen af den flerårige
finansielle ramme og måden, hvorpå Parlamentet vil blive inddraget i forhandlingerne om den næste
flerårige finansielle ramme; i disse spørgsmål fandt Europa-Parlamentet udkastet til fælles
erklæring om den flerårige finansielle ramme forelagt af det belgiske formandskab og Rådets
beredvillighed til at drøfte fleksibiliteten i forbindelse med revisionen af denne ramme
utilstrækkelig.
Da den frist for forligsperioden på 21 dage, der er fastsat i Lissabontraktaten, nu er udløbet, skal
Kommissionen forelægge et nyt forslag i overensstemmelse med artikel 314 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). Hvis budgettet ikke er vedtaget i begyndelsen af 2011,
kan der afholdes månedlige udgifter på indtil en tolvtedel af de bevillinger, der er opført under det
pågældende kapitel i 2010-budgettet, så længe disse udgifter ikke overstiger en tolvtedel af de
bevillinger, der er opført i samme kapitel i Kommissionens budgetforslag (artikel 315 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde).
Deltagerne i Forligsudvalgets møde påpegede, at scenariet med de såkaldte foreløbige tolvtedele
kunne få alvorlige følger. Det kunne bl.a. påvirke projekter såsom Tjenesten for EU's Optræden
Udadtil og de tre nye finanstilsynsmyndigheder. Det kunne også betyde et tilbageslag for den
internationale termonukleare forsøgsreaktor (ITER), da det uden en samlet aftale ikke vil være
muligt at finansiere 940 mio. EUR af de yderligere behov på 1,4 mia. EUR ved hjælp af en revision
af den flerårige finansielle ramme, så der kan ske en overførsel af margenen fra
(under)udgiftsområde 2, 3a og 5 i 2010 til underudgiftsområde 1a i 2012 og 2013 uden at ændre det
samlede loft for forpligtelser og betalinger i perioden 2007-2013. Anvendelsen af foreløbige
tolvtedele risikerer også at underminere planerne om udgiftsstigninger på visse områder såsom
samhørighedspolitik og for prioriterede spørgsmål såsom ungdom, mobilitet og uddannelse. Det
sætter også spørgsmålstegn ved refunderingen af udgifter til en del af den direkte støtte til
landbrugere og mobiliseringen af EU's solidaritetsfond og Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen.
1
Forligsudvalget består af Rådets 27 medlemmer og et tilsvarende antal medlemmer af
Europa-Parlamentet.
6
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0018.png
15.XI.2010
I år er det første gang, den nye årlige budgetprocedure i Lissabontraktaten (artikel 314) har fundet
anvendelse. Det betyder, at Rådet og Europa-Parlamentet nu vejer lige tungt for så vidt angår
vedtagelsen af hele EU-budgettet (jf.
flowdiagrammet på s. 11).
Ifølge Nicetraktaten havde Rådet
det sidste ord for så vidt angik de såkaldt obligatoriske udgifter
1
, der udgjorde ca. en tredjedel af
EU's budget for 2009, hvorimod Europa-Parlamentet havde det sidste ord for så vidt angik resten af
EU's budget.
Ud over EU's budget for 2011 indgik følgende elementer i forhandlingspakken:
ændringsskrivelse nr. 1 - 3 til budgetforslaget for
2011, der har til formål at reagere på nye
finansielle behov (især i
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil, Europol
og
de tre
finanstilsynsmyndigheder)
og tilpasse budgetforslaget for 2011 til Kommissionens nye skøn
over landbrugsudgifterne til næste år;
forslag til ændringsbudget nr. 3 til EU's budget for 2010
om finansiering af
foranstaltninger
til hjælp for de bananeksporterende lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS),
der er
berørt af de liberaliseringsforanstaltninger, som Verdenshandelsorganisationen (WTO) har
krævet;
forslag til ændringsbudget nr. 10 til EU's budget for 2010,
der bl.a. indeholder en
revision af
overslaget over egne indtægter og andre indtægter;
finansiering af de
yderligere behov
i forbindelse med projektet med den internationale
termonukleare forsøgsreaktor (ITER) i 2012 og 2013 gennem en revision af den flerårige
finansielle ramme;
den såkaldte
Lissabonpakke,
der har til formål at tilpasse EU's nugældende finansielle
bestemmelser til de nye bestemmelser i Lissabontraktaten; den omfatter et
forslag til forordning
om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2007-2013,
et
udkast til en ny
interinstitutionel aftale
mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetsamarbejde og et forslag til en
ny finansforordning.
nogle mere langsigtede emner, som Europa-Parlamentet har rejst, selv om de ikke vedrører 2011-
budgettet; det drejer sig især om spørgsmål om
egne indtægter
og Europa-Parlamentets
inddragelse i proceduren for fastlæggelse af den
næste flerårige finansielle ramme.
1
De obligatoriske udgifter dækkede især landbrugsudgifter under første søjle af den fælles
landbrugspolitik (dvs. markedsstøtte og direkte betalinger).
7
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0019.png
15.XI.2010
Flere detaljer om de forskellige dele af forhandlingspakken
Forslag til EU's budget for 2011
Forligsudvalget opnåede konvergens vedrørende forslaget til EU's budget for 2011 som ændret af
ændringsskrivelse 1 - 3 (jf. nedenfor). Drøftelserne fandt sted på grundlag af Rådets og Europa-
Parlamentets holdning, der blev vedtaget den 12. august og den 20. oktober.
Rådet ønskede at begrænse EU's budget for næste år til 141 777 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger
(+ 0,2 % i forhold til 2010) og 126 527 mia. EUR i betalingsbevillinger (+2.9 %) (12464/10),
hvorimod Europa-Parlamentet ønskede 143 070 mia. EUR i forpligtelsesbevillinger (+1,1 %) og
130 559 mia. EUR i betalingsbevillinger (+6,2 %)
(http://www.europarl.europa.eu/en/pressroom/content/20101020IPR88368).
Ændringsskrivelser til budgetforslaget for 2011
Ændringsskrivelse nr. 1 har til formål at oprette en ny sektion X i 2011-budgettet for
Tjenesten for
EU's Optræden Udadtil
(EU-Udenrigstjenesten) og sikre den de nødvendige finansielle
(475,8 mio. EUR) og menneskelige ressourcer (1643 stillinger, hvoraf 411 overføres fra Det
Europæiske Råd og Rådet og 1114 fra Kommissionen, og der oprettes 118 nye stillinger).
Ændringsskrivelse nr. 2 til EU's budgetforslag for 2011 har til formål at forøge EU's bidrag til
Europol
med 552 000 EUR og til de tre
finanstilsynsmyndigheder,
dvs. Den Europæiske
Tilsynsmyndighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA), Den
Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) og Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA), med 1,22 mio. EUR. Nettovirkningen af denne
ændringsskrivelse beløber sig til 1,78 mio. EUR.
Ændringsskrivelse nr. 3 for 2011, "ændringsskrivelse
vedrørende landbrug",
har til formål at
ajourføre de skønnede behov for landbrugsudgifter. Ud over markedsfaktorer, der hele tiden ændrer
sig, omfatter den også de lovgivningsmæssige afgørelser inden for landbrugssektoren, der er
vedtaget, siden budgetforslaget for 2011 blev udarbejdet, reviderede skøn over behovene for visse
direkte betalinger samt alle forslag, der forventes at få virkning i løbet af det kommende budgetår.
Ændringsskrivelsen indeholder også en ajourføring af situationen med hensyn til internationale
fiskeriaftaler. Forpligtelses- og betalingsbevillingerne til landbrugsudgifter reduceres med
346 mio. EUR og forpligtelsesbevillingerne til internationale fiskeriaftaler med 1 mio. EUR.
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0020.png
15.XI.2010
Forslag til ændringsbudget til EU's budget for 2010
Forligsudvalget opnåede også konvergens vedrørende to forslag til ændringsbudget for 2010.
Forslag til ændringsbudget nr. 3 til EU's budget for 2010 har til formål at sikre finansieringen af
75 mio. EUR til foranstaltninger til hjælp for
de bananeksporterende lande
i Afrika, Vestindien
og Stillehavet (AVS),
der er berørt af de liberaliseringsforanstaltninger,
Verdenshandelsorganisationen (WTO) har krævet.
Forslag til ændringsbudget nr. 10 for 2010 har til formål at reducere udgifterne med 373 mio. EUR i
forpligtelsesbevillinger og 1,09 mia. EUR i betalingsbevillinger som følge af
revisionen af
overslagene over egne indtægter og andre indtægter.
Finansiering af yderligere behov i forbindelse med ITER
Forligsudvalget nåede ikke til enighed om et forslag fra Kommissionen om at sikre finansieringen
af yderligere behov i forbindelse med ITER-projektet med 1,4 mia. EUR for 2012 og 2013. Et beløb
på 460 mio. EUR vil kunne dækkes ved hjælp af en omplacering fra syvende
forskningsrammeprogram inden for underudgiftsområde 1a, og et beløb på 940 mio. EUR kan
sikres ved hjælp af en revision af den flerårige finansielle ramme, så der kan ske en overførsel af
margenen fra (under-)udgiftsområde 2, 3a og 5 i 2010 til underudgiftsområde 1a i 2012 og 2013
uden at ændre det samlede loft for forpligtelser og betalinger for perioden 2007-2013.
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0021.png
15.XI.2010
Tilpasning af EU's finansielle bestemmelser til Lissabontraktaten
Forligsudvalget nåede heller ikke til enighed om Lissabonpakken, som har til formål at gennemføre
de budgetmæssige og finansielle konsekvenser af den nye traktat og omfatter følgende tre tekster:
et forslag til forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2007-2013
et forslag til ny interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetsamarbejde
et forslag til forordning om ændring af finansforordningen.
Selv om Rådet var rede til at drøfte spørgsmålet om, hvorvidt og på hvilke betingelser Rådets
nuværende mulighed for at tilpasse den flerårige finansielle ramme inden for en margen for
uforudsete udgifter med op til 0,03 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI) bør opretholdes, nåede
Forligsudvalget ikke til enighed.
Langsigtede spørgsmål rejst af Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet rejste nogle langsigtede spørgsmål vedrørende navnlig spørgsmålet om
egne
indtægter
og Europa-Parlamentets deltagelse i proceduren til fastlæggelse af
næste flerårige
finansielle ramme.
Til trods for et udkast til fælles erklæring om samarbejdet vedrørende
afgørelsen om den næste flerårige finansielle ramme forelagt af det belgiske formandskab og
Kommissionens erklæringer om egne indtægter, "lissaboniseringen" af budgettet og den europæiske
merværdi, kunne Forligsudvalget ikke nå til enighed om disse spørgsmål.
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0022.png
15.XI.2010
Budgetprocedure efter Lissabontraktaten (artikel 314)
Kommissionen forelægger Rådet og Europa-Parlamentet (EP) et
budgetforslag
senest den 1. september i år n–1
Rådet vedtager sin holdning til budgetforslaget med kvalificeret flertal (kf) og sender den til EP senest den 1. oktober i år n–1
EP vedtager ændringer med et flertal af sine medlemmer
EP godkender Rådets holdning inden for en frist på
42 dage eller undlader at udtale sig
Formændene for Rådet og EP indkalder Forligsudvalget
(FU), hvor Rådets 27 medlemmer og de
27 repræsentanter for EP træder sammen
Budgettet er endeligt vedtaget
Rådet godkender inden for en frist på ti dage alle EP's ændringer med kvalificeret flertal
FU bestræber sig på inden for en frist på 21 dage at nå til enighed om et fælles udkast med kvalificeret flertal af Rådets medlemmer
og med flertal af repræsentanterne for EP
• Hvis FU når til enighed om et fælles udkast, har Rådet og EP hver især en frist på 14 dage til at godkende det
• Hvis FU ikke når til enighed om et fælles udkast, forelægger Kommssionen et nyt budgetforslag.
EP og Rådet godkender det
fælles udkast eller
undlader at træffe afgø-
relse, eller en af disse
institutioner godkender
det, mens den anden und-
lader at træffe afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, og Rådet
forkaster det fælles udkast,
eller en af disse
institutioner forkaster det,
mens den anden undlader
at træffe afgørelse
EP, der træffer afgørelse
med et flertal af sine
medlemmer, forkaster det
fælles udkast, mens Rådet
godkender det
EP godkender det fælles
udkast, mens Rådet
forkaster det
Budgettet er endeligt
vedtaget
Kommissionen forelægger et nyt
budgetforslag
EP kan med et flertal af sine
medlemmer og tre femtedele
af de afgivne stemmer
beslutte at bekræfte alle eller
nogle af sine ændringer.
Hvis en ændring foretaget af
EP ikke bekræftes,
bibeholdes den holdning, der
er godkendt i FU
FU = Forligsudvalget
EP = Europa-Parlamentet
kf = kvalificeret flertal
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453847_0023.png
15.XI.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
SKRIFTLIG PROCEDURE
Restriktive foranstaltninger over for Côte d'Ivoire
Rådet vedtog den 29. oktober 2010 en forordning om gennemførelse af undtagelsen fra EU's
våbenembargo over for Côte d'Ivoire (15254/10).
Undtagelsen har udelukkende til formål at tillade salg og udførsel af militærudstyr, der ikke er
bestemt til at dræbe, men som er nødvendigt til styring af større menneskemængder i forbindelse
med præsidentvalget den 31. oktober og den 28. november 2010 (i overensstemmelse med FN's
Sikkerhedsråds resolution 1946 af 15. oktober 2010). Alle andre restriktive EU-foranstaltninger
forbliver gældende, og der er ikke fastsat nogen udløbsdato.
16368/1/10 REV 1 (it,da,fi,sl,ro)
12
DA