Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3045 - Økofin Bilag 3
Offentligt
911251_0001.png
5. november 2010
Supplement til samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den
17. november 2010
1) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 29
2) Moms på forsikringstjenester og finansielle tjenester
-
Politisk debat
KOM(2007) 747, KOM(2007) 746
3) Revision af direktiv om finansielle konglomerater
-
Generel indstilling
KOM(2010 )433
4) Revision af forordning om kreditvurderingsbureauer
-
Generel indstilling
KOM(2010) 289
5) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2009
-
Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
6) Opfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
7) Opfølgning på G20-topmøde den 11.-12. november 2010
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
8) Klimafinansiering
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
9) Pensionsrapport
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
10) EU–statistik
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 3:
Revision af direktiv om finansielle konglomerater
KOM(2010)433
Resumé
Kommissionens forslag til revision af direktivet om finansielle konglomerater fra 2002 skal
gennemføre tekniske tilpasninger af konglomeratdirektivet med henblik på at sikre, at de gæl-
dende bestemmelser er klare, og at eventuelle huller i tilsynssystemet, som utilsigtet er opstået som
følge af ændringer af sektorspecifikke direktiver i den mellemliggende periode, lukkes. Der ventes
enighed om formandskabets kompromisforslag blandt medlemslandene.
Nedenstående er udarbejdet på baggrund af Kommissionens forslag KOM(2010)433 og for-
mandskabets kompromistekst ST 15592/10 og giver et prioriteret uddrag af sagen.
Baggrund
Kommissionen har den 16. august 2010 fremsat forslag til revision af konglome-
ratdirektivet (2002/87/EF) med henblik på nogle tekniske justeringer. Med finan-
sielt konglomerat forstås inden for EU en koncern, der har aktiviteter inden for
mindst to finansielle sektorer, heraf mindst ét forsikringsselskab. Formålet med
konglomeratdirektivet er at kontrollere de potentielle risici, der kan opstå specifikt
for sådanne finansielle konglomerater, herunder risici for anvendelse af samme
kapital flere gange (dobbeltgearing), og koncernrisici, det vil sige risiko for afsmit-
ning, forvaltningskompleksitet, koncentration og interessekonflikter, som kan
opstå, når flere forskellige finansielle tjenester kombineres indenfor samme kon-
cern. Konglomeratdirektivet indfører således et supplerende tilsyn (konglomerat-
tilsyn) med de nævnte specifikke koncernrisici, som supplerer tilsynet fra sektordi-
rektiverne, dvs. bankdirektiverne og forskellige forsikringsdirektiver.
Kommissionens forslag til revision af konglomeratdirektivet skal gøre det muligt
at sikre, at finansielle konglomerater, der opererer i flere lande, er underlagt sam-
me krav og tilsyn; at de gældende bestemmelser er klare; og at eventuelle huller i
tilsynssystemet, som utilsigtet er opstået som følge af tidligere ændringer i sektor-
specifikke direktiver, lukkes. Kommissionens forslag ændrer både i konglomerat-
direktivet og foretager sammenhængende konsekvensrettelser i sektordirektiverne
for henholdsvis kreditinstitutter (2006/48/EF) og forsikring (98/78/EF og
2009/138/EF).
Det er Kommissionens plan fremadrettet at gennemføre mere grundlæggende
drøftelser om konglomeratdirektivet, som i højere grad vedrører substansmæssige
ændringer af reguleringen, herunder overvejelser om en udvidelse af anvendelses-
området for det supplerende tilsyn til ikke-regulerede enheder, beføjelsernes til-
trækkelighed til at kontrollere koncernrisici samt kapitalrelaterede emner som
f.eks. hvordan regulering kan sikre, at kapitalen afsættes til en koncerns regulerede
enheder på en forsvarlig måde. Det kan derfor ikke udelukkes, at der vil komme
endnu en revision af direktivet i 2011.
Indhold
Tilsyn på øverste niveau med koncerner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I tillæg til tilsynet med bank- og forsikringsvirksomheder (fastsat i de relevante
sektordirektiver herfor) indfører det gældende konglomeratdirektiv som nævnt et
supplerende tilsyn (et såkaldt konglomerattilsyn) som skal adressere de specifikke
risici, der kan opstå som følge af at bank- og forsikringsvirksomhed kombineres
indenfor samme koncern.
Ændringer i sektordirektiverne på bank- og forsikringsområdet, som er blevet
gennemført siden indførelsen af konglomeratdirektivet i 2002, har imidlertid util-
sigtet medført, at der kan opstå situationer, f.eks. som følge af koncernens erhver-
velse af aktiviteter i en anden sektor eller øvrige ændringer i koncernstruktur, hvor
samspillet mellem reglerne blev uhensigtsmæssigt.
For at lukke dette hul, indfører Kommissionens forslag til revision af konglome-
ratdirektivet som noget nyt begrebet ”blandet finansielt holdingselskab”. Forslaget
vil ensrette tilsynsbeføjelserne på et konglomerats øverste niveau og forebygge
tabet af tilsynsbeføjelser ved ændring af koncernstruktur, som er en utilsigtet kon-
sekvens af det nuværende konglomeratdirektiv.
Parallelt hermed indføres tillige samme begreb (”blandet finansielt holdingsel-
skab”) i de relevante bestemmelser i sektordirektiverne; dvs. CRD (2006/48/EF)
og Solvens II (2009/138/EF) for at sikre konsistens og undgå overlappende risi-
kobaseret tilsyn.
Identifikation af et finansielt konglomerat
Forslaget præciserer konglomeratdirektivets bestemmelser om, hvad der identifi-
ceres og defineres som et finansielt konglomerat.
Ved opgørelsen af, om en koncerns aktiviteter indenfor hhv. forsikring og bank-
virksomhed er tilstrækkeligt betydelige til at kvalificere som et finansielt konglo-
merat, der skal underkastes konglomerattilsyn, skal også aktiviteterne i administra-
tionsselskaber nu medregnes. Alt andet lige vil det kunne medvirke til, at flere
koncerner vil være omfattet af konglomerattilsynet
Desuden gives de nationale tilsynsmyndigheder mulighed for at undtage mindre
koncerner fra konglomerattilsynet, såfremt aktiviteterne i den sektor (hhv. bank
eller forsikring), hvor koncernen har færrest aktiviteter ikke overstiger 6 mia. EUR
i balancesum. Tilsynsmyndighederne vil således i større grad kunne vælge at mål-
rette konglomerattilsynet store og systemisk vigtige konglomerater.
Endeligt præciserer forslaget, i hvilket omfang aktiviteter, der går på tværs af sek-
torer anses for at være så væsentlige i en konkret koncern, at det vil have betyd-
ning for, om koncernen skal underlægges konglomerattilsynet.
Kompromisforslaget indfører desuden en mulighed for at undtage en koncern fra
konglomerattilsynet, hvis den pågældende koncern kun har minoritetsinteresser i
bank- og forsikringsvirksomhed, og såfremt summen af sådanne minoritetsinte-
resser er ubetydelig i forhold til formålet bag det supplerende konglomerattilsyn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911251_0004.png
4
Forslaget tilføjer, at Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) og Den Eu-
ropæiske Tilsynsmyndighed for Forsikring og Arbejdsmarkedspensionsordninger
(EIOPA) kan udstede retningslinjer med henblik på at skabe konvergens mellem
de forskellige former for tilsynspraksis for identifikation af et finansielt konglome-
rat.
Beregning af kapital
Forslaget begrænser de mulige beregningsmetoder for opgørelse af kapitalkrav for
et finansielt konglomerat, som skal supplere kapitalkravene fastsat i de relevante
sektordirektiver, og bringer metoderne i konglomeratdirektivet på linje med disse
direktiver. Forslaget fjerner konkret én beregningsmetode blandt en række for-
skellige metoder bl.a. for at sikre mindre variation i de konkrete kapitalkrav, som
metoderne giver anledning til i praksis.
Andre forhold
Forslaget præciserer definitionen af relevante kompetente myndigheder og præci-
serer bestemmelserne om koordinering mellem forskellige tilsynsmyndigheder
indenfor samme land og i forskellige lande. Ændringen gør således udpegningen
af koordinerende og berørte tilsynsmyndigheder mere entydig, hvilket kan under-
støtte en mere effektiv regulering.
Forslaget inddrager desuden genforsikringsselskaber i kategorien af regulerede
enheder, der kan være en del af et finansielt konglomerat.
Forslaget indfører endelig bestemmelser, der muliggør, at den Europæiske Bank-
tilsynsmyndighed (EBA) og den Europæiske Tilsynsmyndighed for Forsikrings-
og Arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) udarbejder fælles retningslinjer
inden for visse områder, f.eks. vurdering af risikokoncentration
1
på koncernniveau
(f.eks. forbedring af tilsynsforanstaltninger til at opdage afsmitning som følge af
renterisici), samt anvendelse af de forskellige tilsynsprocedurer.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er baseret på artikel 53, stk. 1 i Traktaten om den europæiske unions
funktionsmåde (TEUF) og er omfattet af den almindelige lovgivningsprocedure.
Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionen vurderer, at målsætningerne med forslaget ikke i tilstrækkelig grad
kan opfyldes af medlemslandene og derfor bedre kan gennemføres på EU-plan.
Der er endvidere tale om et direktivforslag, der baseres på de gældende direktiver
på området.
Regeringens vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Med risikokoncentration forstås alle eksponeringer med tabsmuligheder, der bæres af de regulerede enheder indenfor et
finansielt konglomerat, som er store nok til at true disses enheders solvens eller finansielle situation i almindelighed, og som
er forårsaget af modpartsrisiko/kreditrisiko, investeringsrisiko, forsikringsrisiko, markedsrisici, andre risici eller en kombi-
nation eller et samspil mellem disse risici.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
911251_0005.png
5
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet. Der indledes snarest uformelle
drøftelser med Europa-Parlamentet med henblik på at Europa-Parlamentet kan
stemme om forslaget i starten af det nye år.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivforslagets område er reguleret i lov om finansiel virksomhed med tilhø-
rende bekendtgørelser.
Det oprindelige konglomeratdirektiv blev gennemført på en måde, der indebar
færrest mulige ændringer i de eksisterende koncernregler. Dette indebar, at de
supplerende regler, som blev indsat i lov om finansiel virksomhed, fandt anven-
delse på alle finansielle koncerner. Det forventes, at denne gennemførelsesmetode
foretrækkes, således at gennemførelsen af dette direktiv kun vil kræve mindre til-
pasninger af lov om finansiel virksomhed.
Statsfinansielle konsekvenser
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre de statsfinansielle konse-
kvenser af forslaget, der har baggrund i potentielle øgede krav til tilsynsindsatsen.
Det vil formentligt have begrænsede konsekvenser i Danmark. Udgifterne bæres i
Danmark af gebyrer pålagt de finansielle virksomheder under tilsyn af Finanstilsy-
net.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er tale om tekniske rettelser, der primært kan gøre tilsynet mere effektivt og
lukke utilsigtede huller i tilsynet med konglomerater.
Kommissionen vurderer, at disse forbedringer vil kunne bidrage positivt til den
finansielle stabilitet.
Høring
Kommissionens forslag til revision af konglomeratdirektivet har været i høring i
EU-specialudvalget for den finansielle sektor i september 2010.
Finansrådet finder, at direktivforslaget ikke giver anledning til ændringer i lov om
finansiel virksomhed, for så vidt angår metoden for opgørelse af solvensen i fi-
nansielle konglomerater under dansk tilsyn. Finansrådet finder det vigtigt med en
bekræftelse heraf.
Forsikring & Pension kan tilslutte sig, at Danmark generelt støtter Kommissio-
nens forslag til ændring af konglomeratdirektivet.
Dansk Aktionærforening støtter Kommissionens forslag, men finder, at undtagel-
sesmuligheden for mindre koncerner ikke må anvendes automatisk, men kun efter
en konkret vurdering og beslutning, så ikke der opstår tilsynsmæssige huller.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes ændringsdirektivet, hvis formål er at rette op på de tekniske
problemer, der viste sig efter gennemførelsen af det første direktiv på området.
Andre landes holdninger
Der er generel opbakning blandt medlemslandene til formandskabets kompromis-
forslag. En række lande har med henvisning til nationale lovgivningsprocesser
ønsket en længere implementeringsperiode end foreslået af Kommissionen, hvil-
ket er imødekommet i formandskabets kompromisforslag.