Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3052 - Transport, tele og energi Bilag 10
Offentligt
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Redegørelse for it- og telepunkterne på rådsmøde (transport, telekom-
munikation og energi) den 3. december 2010
14. Forslag til afgørelse om indførelse af et radiofrekvenspolitikprogram
- Statusrapport
- Udveksling af synspunkter
Drøftelsen blev indledt med en kort præsentation af statusrapporten og redegørelse
for baggrunden for forslaget om indførelse af et radiofrekvenspolitikprogram.
Kommissionen understregede frekvensers betydning for at opnå en række af mål-
sætningerne i den digitale dagsorden og Europa 2020-strategien og nævnte, at den
europæiske mobilindustri står for 3,5 mio. arbejdspladser i EU og bidrager med
140 milliarder euro til EU’s BNP. Endvidere udgør tjenester, der baserer sig på
frekvenser, 2,5 % af EU’s BNP.
I den efterfølgende udveksling af synspunkter hilste medlemsstaterne udkastet til
frekvenspolitikprogram velkommen og gav udtryk for, at frekvenser burde bidrage
til opfyldelsen af EU’s Europa 2020 strategi, herunder bredbåndsmålsætningen.
Danmark gav udtryk for overordnet støtte til frekvenspolitikprogrammet, om end
udvælgelsesprocedurer, udrulnings- og dækningskrav fortsat burde være et natio-
nalt anliggende. Flere medlemsstater støttede den danske tilgang til spørgsmålet, og
Kommissionen oplyste i den forbindelse, at der ikke vil blive stillet krav om obli-
gatorisk brug af ovennævnte udvælgelsesprocedurer, udrulnings- og dækningskrav.
Fra dansk side blev det endvidere bemærket, at udbredelsen af hurtige trådløse tje-
nester er en vigtig brik i puslespillet om EU’s økonomiske og sociale udvikling, og
at der er et stort uudnyttet potentiale inden for dette område. Danmark fremhævede
også den nationale målsætning om adgang til 100 Mbit/s for alle borgere og virk-
somheder i 2020, der skulle nås med en fortsat markedsbaseret og teknologineutral
tilgang.
Danmark udtrykte forståelse for, at en fuldt ud markedsbaseret tilgang ikke nød-
vendigvis ville passe til alle på grund af forskellige forhold i medlemsstaterne, men
at undtagelsesvis anvendelse af offentlige støttemidler bør ske med allerstørste var-
somhed.
En række medlemsstater stillede sig noget tøvende i forhold til korte tidsfrister for
åbning af 800 MHz-båndet for elektronisk kommunikation og henviste til, at det
for visse medlemsstater var nødvendigt at koordinere med lande uden for EU.
Mange lande hilste bistand fra Kommissionen i den forbindelse velkommen.
Danmark og andre medlemsstater støttede en stram deadline for åbning af 800
MHz-båndet for at bringe processen fremad.
De fleste medlemsstater støttede ideen om en eventuel oversigt over anvendelse af
frekvenser i Europa, men lagde vægt på, at der skal findes en balance mellem detal-
7. december 2010
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
26769388
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
jeringsgrad og ressourceforbrug. Ligeledes skal der tages hensyn til eksisterende
registre.
Formandskabet bemærkede afslutningsvist, at der lod til at være bred anerkendelse
af områdets vigtighed i medlemsstaterne, og at der på den baggrund var momentum
i forhold til at nå til enighed om en løsning inden for en overskuelig tidsramme.
15. Forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 460/2004 om op-
rettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed for så vidt
angår agenturets mandatperiode (ENISA)
- Statusrapport
og
16. Forslag til forordning om Det Europæiske Agentur for Net- og Informati-
onssikkerhed (ENISA)
- Statusrapport
Formandskabet præsenterede kort status for forhandlingerne om de to forslag.
Kommissionen præsenterede forslagene og lagde op til en snarlig afslutning af for-
handlingerne.
Efterfølgende tog nogle medlemsstater ordet med henblik på at understrege, at for-
ordningen for ENISA efter disse landes mening ikke bør være tidsbegrænset. En-
kelte nævnte også, at ENISA bør tildeles en operativ rolle og ikke blot koordinere
og informere, som det vil være tilfældet, hvis den nye forordning vedtages.
17. Krydsfertilisering mellem Europa 2020-flagskibsinitiativerne "En digital
dagsorden for Europa" og "Innovation i EU"
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger. Overordnet set påpeger
konklusionerne de mange sammenhænge, der eksisterer mellem innovation og
IKT. I konklusionerne påpeges blandt andet vigtigheden af at fokusere på digitale
kompetencer og på kreativitet. Interoperabilitet, åbne teknologier og frisættelse af
offentlige data nævnes også som vigtige kilder til innovation.
18. Bredbånd i Europa: Investering i digitalt drevet vækst
- Vedtagelse af Rådets konklusioner
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden bemærkninger. I rådskonklusionerne hil-
ses særligt Kommissionens meddelelse om bredbånd velkommen. Det anføres
blandt andet også, at etableringen af højhastighedsinfrastruktur, hvor det er mu-
ligt, bør baseres på en markedsdreven og teknologineutral tilgang.
IT- og Telestyrelsen
Side
2/2