Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
3052 - Transport, tele og energi Bilag 8
Offentligt
NOTAT
DEPARTEMENTET
Referat af rådsmødet (TTE - transport) d. 2. december
2010 i Bruxelles
Dato
Dok.id
J. nr.
7. december 2010
Internationalt Kontor
Dagsordenpunkt 1: Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneom-
råde
Formandskabet præsenterede en fremskridtsrapport om direktivforslaget. Den
overordnede målsætning med forslaget er at bidrage til, at der skabes et egent-
ligt indre marked for jernbanetransportydelser. For at strukturere behandlin-
gen har formandskabet opdelt sagen i en række temaer. På rådsmødet blev sær-
ligt forhold vedr. finansiering og afgifter behandlet, herunder spørgsmål om
flerårige strategier for jernbaneinfrastruktur, afgifter i forbindelse med støj og
evt. reduktion af afgifter for toge med det europæiske togkontrolsystem
(ETCS).
De fleste lande, herunder Danmark, udtrykte sig positivt om forslagets intenti-
on om at forenkle og sammenskrive de eksisterende regelsæt og skabe et bedre
jernbanemarked. Danmark og en række andre lande pegede dog også på, at en
del af de nye tiltag vil føre til en yderligere bureaukratisering og overregulering
af jernbanesektoren.
Flere lande mente at anvendelsen af flerårige strategier for planlægning af
jernbaneinfrastruktur er positivt så længe det kan passes ind i de nationale
processer for dette. I forhold til afgifter for støj var der flere lande der fandt, at
der skal tages højde for, om togene kører i tæt eller tyndt befolkede områder.
Desuden mente flere lande, herunder Danmark, at initiativer på området vil
skulle ske samtidigt for vejtransport og jernbanetransport, så der er lige kon-
kurrencevilkår for de forskellige transportformer. Flere lande vurderede desu-
den at en reduktion af afgifter for tog med ETCS vil være vanskeligt, da de
manglende afgifter så vil skulle hentes et andet sted.
Derudover var en række lande, herunder Danmark, inde på, at anvendelsen af
delegerede retsakter skal begrænses i forslaget.
Dagsordenpunkt 2: Betingelser for adgang til statsregulerede tje-
nester under det globale satelitnavigationssystem GALILEO
Der blev præsenteret en fremskridtsrapport om sagen, hvis formål det er at
skabe klare kriterier for anvendelsen af Gallileo’s statsregulerede tjenester til
robuste og krypterede signaler.
Dagsordenspunkt 3: Handlingsplan om trafiksikkerhed 2011-2020