Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3053 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
17. november 2010
Samlenotat vedrørende rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik og
forbrugerbeskyttelse) den 6.-7. december 2010 - sundhedspunkterne
Side
Dagsordenspunkt 10: Erfaringer fra H1N1 pandemien .............................................2
Dagsordenspunkt 11: Rapport om de europæiske sundhedssystemer ....................5
Dagsordenspunkt 12: Investering i fremtidens sundhedspersonale .........................9
Dagsordenspunkt 13. Innovation i medicinalindustrien .......................................... 12
Dagsordenspunkt 14: Kronisk sygdom ................................................................... 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0002.png
Side 2
Dagsordenspunkt 10: Erfaringer fra H1N1 pandemien
- drøftelse
Nyt notat.
1. Indledning
Det belgiske formandskab har ønsket at sætte fokus på erfaringerne fra H1N1
udbruddet i 2009, specielt for så vidt angår fælles indkøb af pandemivaccine og
antivirale midler. Debatten vil tage udgangspunkt i nogle spørgsmål, som endnu
ikke er rundsendt.
Formandskabet har afholdt en konference om erfaringer under H1N1 pandemien
den 1.-2. juli 2010 i Bruxelles, ligesom emnet har været diskuteret under et ufor-
melt sundhedsministermøde i Bruxelles den 5.-6. juli 2010. På rådsmødet (almin-
delige anliggender) den 13. september 2010 vedtog rådet et sæt rådskonklusioner
om erfaringerne fra H1N1 pandemien og om sundhedssikkerhed i den Europæiske
Union.
Formålet med rådskonklusionerne var blandt andet, at EU fortsat skal være op-
mærksom på og klar til at handle ved større grænseoverskridende sundhedstrusler
som H1N1 pandemien. Pandemiberedskab er fortsat primært en national kompe-
tence, men det er nødvendigt at styrke koordinationen af de nationale tiltag på EU
niveau. Her spiller ECDC og EMA samt samarbejdet med WHO en væsentlig rolle.
Konklusionerne opfordrede blandt andet medlemslandene og kommissionen til
- at overveje at samarbejde om fælles indkøb (joint procurement) og fælles
kontraktforhandlinger angående medicinalprodukter, ligesom Kommissio-
nen blev opfordret til
- at udvikle en mekanisme for fælles indkøb (joint procurement) af vacciner
og antiviral medicin senest december 2010, som medlemslandene frivilligt
kan benytte ved indkøb og forhandling med medicinalvirksomhederne,
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Med drøftelsen på rådsmødet ønsker formandskabet er gøre status for arbejdet
med etableringen af en mekanisme for fælles indkøb (joint procurement) af vacci-
ner og antiviral medicin, som medlemslandene frivilligt kan benytte ved indkøb og
forhandling med medicinalvirksomhederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0003.png
Side 3
Kommissionen har med hjælp fra en teknisk arbejdsgruppe arbejdet på et oplæg
til, hvorledes et fælles europæisk indkøb af influenzavaccine og antivirale midler til
brug under en evt. kommende influenzapandemi kan organiseres. Der har været
afholdt to møder i den tekniske arbejdsgruppe, hvor Statens Serum Institut og
Sundhedsstyrelsen har deltaget og/eller kommenteret mødematerialet.
Baggrunden er, at en række europæiske lande var beredskabsmæssigt dækket
dårligt ind på disse områder, da influenzapandemien ramte i 2009. Samtidig har
der vist sig betydelige forskelle i de aftaler de europæiske lande har kunnet opnå,
særligt omkring levering af influenzavaccine. Dette stiller spørgsmålet, om landene
kan opnå bedre vilkår gennem et fælles koordineret indkøb?
Uanset om det drejer sig om vaccine eller antivirale midler er det Kommissionens
udgangspunkt, at deltagelse i et fælles indkøb er frivilligt for de enkelte lande.
Indkøb af vaccine
i forbindelse med en pandemi er kendetegnet ved, at der er be-
grænset produktionskapacitet, og at vaccinen først kan produceres meget tæt op til
at den gerne skal anvendes – eller i nogle tilfælde efter epidemien har ramt. Ar-
bejdsgruppen har analyseret flere modeller, men sandsynligvis anbefales et EU-
udbud af en rammekontrakt. Rammekontrakten indeholder to elementer:
-
-
en minimumsdækning, fx X% af befolkningen, der er fælles for alle de
deltagende lande.
en tillægsdækning, hvor størrelsen fastsættes i de enkelte lande,
men de generelle rammer fastlægges i udbuddet.
Fordelen kan være øget købekraft og dermed bedre priser og bedre vilkår, fx ved
at producenterne tager et større produktansvar end de hidtil har ønsket. Samtidig
ser man det i EU-systemet også som en fordel, hvis man er enige om en fælles
minimumsdækning ud fra en lighedsbetragtning.
Ulempen er, at et udbud med stor sandsynlighed vil vise sig meget kompleks i
praksis. Der skal bl.a. tages stilling til en fælles minimumsdækningen, evt. prisdiffe-
rentiering mellem lande (nogle lande opnår i dag rabatter på medicin grundet deres
generelle økonomiske situation), fordeling af vaccine ved levering, forskellige øn-
sker til vaccinetyper/produktionsteknologier, fleksibilitet m.m.
Fsva. antivirale midler
er området mindre kompliceret. Der er tilstrækkelig produkti-
onskapacitet og god mulighed for de enkelte lande at opbygge de ønskede lagre
på et hvilket som helst tidspunkt.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser på kort sigt, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
F.s.v.a. indkøb af vaccine
Danmark har indgået en aftale med en privat vaccineproducent om levering af
influenzavaccine i tilfælde af en pandemi. Garantien løber til og med 2011, og der
skal derfor findes en ny fremadrettet løsning i løbet af 2011.
Det er yderst usikkert om ulemperne som beskrevet ovenfor kan overkommes og i
givet fald på en måde, hvor løsningen er relevant i en dansk kontekst. Da deltagel-
se er frivillig bør Danmark dog støtte at modellen færdigudvikles. Såfremt arbejdet
skrider hurtigt frem, kan det en fælles europæisk model indgå i de overvejelser
Danmark skal foretage i løbet af 2011 om det fremtidige vaccineberedskab overfor
en mulig pandemi.
F.s.v.a. antivirale midler
Danmark har et holdbart uberørt lager af Tamiflu og ser umiddelbart ikke noget
behov for et fælles europæisk initiativ, men kan støtte at der arbejdes videre med
en frivillig model, såfremt andre lande finder det relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes fortsat at være bred opbakning i Rådet til en fælles mekanisme for ind-
køb baseret på frivillighed.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0005.png
Side 5
Dagsordenspunkt 11: Rapport om de europæiske sundhedssystemer
- drøftelse
1. Indledning
Det belgiske formandskab har lagt op til at, at Rådet på mødet den 7. december
2010 drøfter en rapport om sundhedssystemerne i medlemslandene.
Rapporten er udarbejdet af udvalget for økonomisk politik (EPC) og Kommissionen
som opfølgning på rådskonklusioner af 5. maj 2009 om den langsigtede holdbar-
hed af og kvaliteten i de offentlige finanser i EU-landene. Konklusionerne anmode-
de bl.a. EPC og Kommissionen om at fortsætte arbejdet med at forbedre grundla-
get for en vurdering af kvaliteten i de offentlige finanser, herunder via en systema-
tisk analyse af efficiens og effektivitet i de offentlige udgifter. EPC og Kommissio-
nen gennemførte på den baggrund en undersøgelse af institutionelle forhold ken-
detegnende for sundhedssystemerne i EU-landene.
ECOFIN ventes på sit møde den 7. december 2010 at vedtage rådskonklusioner
med udgangspunkt i rapporten.
2. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4. Formål og indhold
Sundhedsrapporten søger at identificere bestemmende faktorer for sundhedsudgif-
terne og derfor forskelle heri på tværs af EU-landene udover den rent demografi-
ske faktor via inddragelse af organisatoriske og institutionelle karakteristika for
sundhedssystemerne i EU-landene. Dette vurderer EPC og Kommissionen, vil
kunne skabe grundlaget for yderligere omkostningseffektivisering i sundhedssy-
stemerne og dermed højne værdiskabelsen i sektoren ift. de ressourcer, der allo-
keres hertil. Rapporten identificerer en række udfordringer, som sundhedssyste-
merne i EU står overfor. Et bedre kendskab til landenes sundhedssystemer vil
kunne bidrage til bedre at udpege de politikker, som kan styrke den finanspolitiske
holdbarhed, adgang til- samt kvalitet af sundhedsydelser. Stigende efterspørgsel
og yderligere begrænsede ressourcer som følge af den økonomiske krise, gør
ifølge EPC og Kommissionen omkostningseffektivitet til et væsentligt og afgørende
mål.
Rapporten konstaterer, at øgede og en mere retfærdig fordeling af ressourcer til
sundhedssystemerne i EU generelt, har været forbundet med store forbedringer i
den samlede EU-befolknings sundhedstilstand. Rapporten vurderer, at sundhed
bidrager til økonomisk velstand gennem erhvervsdeltagelse og produktivitet, og vil
være afgørende i sammenhæng med en aldrende befolkning og længere arbejds-
liv.
De samlede sundhedsrelaterede udgifter står for en betydelig og stadig voksende
del af de samlede ressourcer. EU-gennemsnittet udgjorde i 2008 9,6 pct. af BNP.
Offentlige sundhedsrelaterede udgifter udgør også en betydelig andel af de samle-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
de offentlige udgifter og af BNP, hvor EU-gennemsnittet i 2008 udgjorde hhv. 14,7
og 7,4 pct. Rapporten fastslår, at alle EU-lande står over for et stærkt og voksende
pres på deres sundhedssystemer. Medlemslandene vil iht. rapporten skulle balan-
cere behovet for at tilbyde lige adgang til sundhedssystemet for alle under påvirk-
ning af stadig stigende efterspørgsel efter sundhedsydelser af høj kvalitet og i
sammenhæng med begrænsede ressourcer.
På den baggrund ventes stigende effektivitet og efficiens i sundheds- og plejesek-
toren, og deraf følgende større værdi for givne ressourcer allokeret til sektoren,
ifølge rapporten at blive en af de væsentligste udfordringer for medlemslandene i
de kommende år. Udfordringen skærpes, vurderer rapporten, som følge af den
økonomiske krise, der ligger betydelige pres på rammemulighederne for at finan-
siere sundhedssektoren på det korte til mellemlange sigt i mange EU-lande. En
forbedring af omkostningseffektiviteten i sundhedssektoren er som følge heraf
blevet gjort desto mere presserende i mange EU-lande og en prioritet højt på den
politiske dagsorden.
Alle EU-lande har universel eller har næsten universel sundhedsdækning gennem
enten obligatoriske sociale sundhedsforsikringer eller nationale/lokale sundheds-
ordninger. Sundhedsdækningen under offentlig finansiering er omfattende. Alle
EU-lande anvender et system med undtagelser fra omkostningsdeling for at sikre
adgang til sundhedsydelser for også mere udsatte grupper.
Arbejdsstyrkens alderssammensætning i sundhedssektoren viser en tendens mod
en stadig ældre arbejdsstyrke. I visse lande er der ingen bred og rutinemæssig
information tilgængelig om antallet af læger og sygeplejersker fordelt på medicin-
ske specialer, praktiserede og licenserede læger og sygeplejersker, eller færdig-
uddannede læger og sygeplejersker.
For at tilskynde til anvendelsen af det primære behandlingsled opretholder næsten
alle lande i EU et henvisningssystem, som ofte vil være patientens første kontakt
med sundhedsvæsenet, når denne ikke har behov for akut behandling. Herefter
kan der om nødvendigt henvises til øvrige behandlingsled såsom specialister og
hospitaler. I nogle lande er anvendelse af henvisningssystemet obligatorisk, mens
der i andre lande tilskyndes økonomisk til anvendelse heraf. I visse lande udgør
det et problem, at patienter omgår henvisningssystemet, og går direkte til speciali-
ster og skadestuer, når det ikke er nødvendigt. Dette konstaterer rapporten, har
uhensigtsmæssige omkostningskonsekvenser for såvel systemet som patienten.
Rapporten angiver, at niveauet for sundhedsudgifter er resultatet af et samspil
mellem efterspørgselsfaktorer og udbudssidefaktorer, og omtaler bl.a. risikoen for
såkaldt udbyder-skabt efterspørgsel og unødvendig behandling som resultat af
forkerte incitamenter for udbyderen
Den forventede levetid for befolkningen i EU er som helhed steget over det sene-
ste årti, om end der er store forskelle på tværs af visse EU-lande for såvel kvinder
som mænd. Længere forventet levetid er generelt blevet fulgt af et tilsvarende an-
tal gode leveår. En stor forskel mellem forventet levetid og antal gode leveår reste-
rer dog fortsat. Høje forekomster af livsstilssygdomme som følge af forkert kost,
alkoholforbrug, rygning og manglende motion eksisterer fortsat, og er forbundet
med de primære årsager til dødelighed og sygelighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Rapporten konkluderer, at der generelt forekommer at være rigelige muligheder for
at forbedre omkostningseffektiviteten i sundhedssystemerne i EU, hvilket fremstår
endnu mere presserende i lyset af behovet for finanspolitisk konsolidering i EU-
landene.
Væsentlige generelle udfordringer
Rapporten peger mod flere politikudfordringer på sundhedsområdet, som ifølge
rapporten bør adresseres i medlemslandene i de kommende år. Særligt er det
nødvendigt, at medlemslandene i udformningen af deres sundhedssystemer:
Sikrer en holdbar finansieringsmæssig basis og en passende diversifikati-
on (”pooling”) og fordeling af midler;
Tilskynder til en omkostningseffektiv anvendelse af ordninger og sund-
hedsydelser gennem passende incitamenter;
Sikrer en balanceret sammensætning af personalemæssige færdigheder
og forbereder det fremtidige personalebehov som følge af aldring;
Reducerer unødig brug af specialist- og hospitalsbehandling imens den
primære sundhedsbehandling styrkes;
Sikrer en omkostningseffektiv anvendelse af medicin, som tillader innovati-
on;
Forbedrer styring i sundhedssektoren (beslutningstagning og ledelse);
Forbedrer eksisterende data for at understøtte præstationsforbedring;
Anvender sundhedsteknologiske vurderinger mere systematisk i beslut-
ningsprocedurer;
Forbedrer sundhed gennem en mere effektiv sundhedsfremmende og syg-
domsforebyggende indsats i og uden for sundhedssektoren.
Udfordringer for sundhedssystemet i Danmark
Rapportens gennemgang af Danmark viser, at en lang række reformer er gennem-
ført i Danmark over årene, som efter Rapportens vurdering i vid udstrækning har
vist sig succesfulde. Rapporten anbefaler, at Danmark fortsat forfølger sådanne
reformer. I den henseende vurderer rapporten, at de primære udfordringer for den
danske sundhedssektor er følgende:
At fortsætte konsolidering af Kommunalreformen fra 2007 og de nye be-
slutningsstrukturer resulterende herfra, sikrende en sammenhæng mellem
ansvarsområder;
Fortsat fokusering på en balanceret sammensætning af personalemæssige
færdigheder i alle dele af sundhedssektoren, og et gennemskueligt henvis-
ningssystem mellem behandlingsled for at sikre en effektiv anvendelse af
ressourcer;
Forøgelse af hospitalernes produktivitet. I tillæg hertil, mhp. konsolidering
af de seneste års initiativer rettet mod reduktion af opgaveoverlap, forbed-
ret efficiens og kvalitet i hospitalssektoren, synes der at være rum for øget
anvendelse af endags operationsforløb (”day case surgery”) og øge udbud
af opfølgende pleje for patienter i plejesektoren for således at reducere
unødig anvendelse af akutbehandling for disse patienter;
Undersøger om yderligere tiltag er nødvendige for at kontrollere udgifter til
medicin, særligt hospitalsmedicin, som er steget i de senere år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Fortsat fokus på sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktivite-
ter, givet påviste risikofaktorer.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
6. Konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. I det omfang rapporten og
rådskonklusionerne fører til større omkostningseffektivitet og efficiens i sundheds-
sektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive statsfinansielle konsekven-
ser. Desuden bidrager sundhed til økonomisk velstand gennem erhvervsdeltagelse
og produktivitet, og vil være afgørende i sammenhæng med en aldrende befolk-
ning og længere arbejdsliv.
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang rappor-
ten og rådskonklusionerne fører til større omkostningseffektivitet og efficiens i
sundhedssektorens ressourceanvendelse, vil dette have positive samfundsøkono-
miske konsekvenser for Danmark og EU-landene som helhed. Det bør bemærkes,
at dele af rapporten bygger på et datagrundlag der ikke matcher de gængse natio-
nale statistikker og afgrænsninger. Det anderledes datagrundlag er brugt for at
imødekomme international sammenlignelighed. Rapporten viser, at Danmark ge-
nerelt klarer sig godt på sundhedsområdet og at Danmark har et godt udgangs-
punkt set i forhold til de andre europæiske lande.
7. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan generelt støtte sundhedsrapporten og udkastet til rådskonklusioner.
Det er henset til behovet for konsolidering af de offentlige finanser på både kort og
langt sigt nødvendigt med en bedre ressourceanvendelse og styring på sundheds-
området, herunder via øget produktivitet på sygehuse og i praksissektoren, entydig
visitation, samt fokus på at undgå utilsigtede skred i indikationer for behandling og
en mere effektiv forebyggelses- og plejeindsats i kommunerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande ventes generelt at kunne give opbakning til rapporten.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0009.png
Side 9
Dagsordenspunkt 12: Investering i fremtidens sundhedspersonale
- rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Indledning
Rådskonklusionerne skitserer en række fælles udfordringer for de europæiske
sundhedsvæsener, som øger behovet for sundhedspersonale og stiller nye krav til
deres kompetencer. Baggrunden for det belgiske formandskabs fokus herpå er
blandt andet en opfølgning på Kommissionens grønbog om sundhedspersonale
KOM (2008)725 samt WHO Code of Practice on the International Recruitment of
Health Personnel. Formandskabet har endvidere afholdt en konference om emnet
den 9.-10. september 2010.
Rådskonklusionerne indeholder en række temaer, som findes væsentlige i forhold
til fremtidige overvejelser om, hvad der kan gøres nationalt og på EU-plan for at
imødekomme udfordringerne på en effektiv måde. Disse indsatsområder er bl.a.
rekruttering og fastholdelse af sundhedspersonale, indsats i forhold til uddannelse
og udvikling af kompetencer, ajourførte og sammenlignelige data m.v.
Medlemslandene opfordres til at styrke samarbejdet og udveksle god ”practice”.
Dertil opfordres medlemslandene i samarbejde med Kommissionen til at udvikle en
handlingsplan ultimo 2012, herunder en joint action, på området.
2. Retsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Sigtet med rådskonklusionerne er at skabe synlighed om de fælles udfordringer,
som de europæiske sundhedsvæsener står over for, med fokus på sundhedsper-
sonalet samt at igangsætte en debat om, hvordan disse udfordringer kan imøde-
gås på en effektiv måde nationalt og på EU-plan.
Baggrunden herfor er blandt andet: en konference den 9.- 10. september 2010
afholdt af det belgiske formandskab, Kommissionens grønbog om sundhedsper-
sonale og WHO Code of Practice.
Kommissionens grønbog om sundhedspersonale
Hovedfokus i grønbogen er udfordringen at balancere på den ene side den stigen-
de efterspørgsel på sundhedsydelser som følge af aldrende befolkninger samt den
medicinske og teknologiske udvikling, der kontinuerligt forbedrer mulighederne for
diagnostik og behandling. Og på den anden side, manglen på sundhedspersonale
og begrænsede økonomiske ressourcer til at imødegå det konstant stigende ud-
giftspres. I grønbogen kommer Kommissionen med forskellige bud på indsatsom-
råder, der kan bidrage til at mindske ubalancen mellem (faldende) udbud af kvalifi-
ceret sundhedspersonale og (stigende) efterspørgsel på sundhedsydelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
WHO Code of Practice
Hovedfokus i WHO Code of Practice, som vedtaget på WHA 21. maj 2010, er at
udarbejde globale etiske retningslinjer for at undgå fokuseret rekruttering af særligt
højtuddannet sundhedspersonale i 3. verdens lande/udviklingslande, hvis sund-
hedsvæsner i forvejen er svage (også populært kaldet ”brain drain”). Der lægges
dog også vægt på i kodekset, at kodekset ikke har betydning for den enkeltes ret til
at søge arbejde i lande, der ønsker at rekruttere dem.
Fælles europæiske udfordringer i forhold til sundhedspersonale
Det understreges i rådskonklusionerne, at den demografiske udvikling i retning af
flere ældre medfører et stadigt stigende antal personer med kroniske sygdomme,
som har behov for sundhedsydelser. Samtidig bliver der færre ansatte i sundheds-
sektoren.
Formålet med rådskonklusionerne er at fastholde et fælles europæisk fokus på
denne problemstilling samtidig med, at medlemslandenes uafhængighed i forhold
til planlægning af sundhedspersonelle forhold fastholdes og anerkendes.
Medlemslandene opfodres i den forbindelse til:
-
at styrke samarbejdet og udveksling af god praksis, inklusiv udveksling af
ajourførte og sammenlignelige data særligt med henblik på at planlægge
det fremtidige udbud af sundhedspersonale.
at arbejdes hen mod en harmonisering af sammenlignelige data, således
at der skabes bedre grundlag for på nationalt plan at planlægge udviklin-
gen i forhold til sundhedspersonale.
at have fortsat opmærksomhed på vigtigheden at attraktive arbejdspladser
og arbejdsforhold. Ligeledes skal et øget fokus på løbende videreuddan-
nelse af sundhedspersonalet skal være med til at højne de faglige kvalifi-
kationer og øge patientsikkerheden.
at have fokus på uddannelse i forhold til sundhedspersonale med henblik
på at sikre god behandlingskvalitet og patientsikkerhed.
at støtte op om WHO Global Code of Practice on the International Re-
cruitment of Health Personnel
-
-
-
-
Kommissionen og medlemslandene opfodres til:
-
at udvikle en handlingsplan, der skal støtte medlemslandendes arbejde
med planlægning omkring sundhedspersonale. Handlingsplanen skal
blandt andet fokusere på: bedre planlægningsmetodikker på baggrund af
identificerede sundhedsbehov, forsat videreuddannelse og udvikling af an-
sættelsesstrategier. Handlingsplanen skal udarbejdes med henblik på fær-
diggørelse i 2012.
at inddrage relevante interesseorganisationer (patient og sundhedsperso-
nale) i arbejdet.
-
Kommissionen opfodres til at nedsætte en joint action, der skal sikre et platform for
medlemslandendes samarbejde på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har ikke udtalt sig om rådskonklusionerne.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen
lovgivningsmæssige,
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser på kort sigt ligesom det ikke medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
7. Høring
Rådskonklusionerne er ikke sendt i høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0012.png
Side 12
Dagsordenspunkt 13. Innovation i medicinalindustrien
- rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Indledning
Det belgiske formandskab har ønsket at sætte fokus på adgangen til innovativ
medicin og har i den forbindelse forelagt et udkast til rådskonklusioner.
Formandskabet afholdt herudover den 23.-24. september 2010 en større konferen-
ce om innovation og solidaritet på lægemiddelområdet, hvor nationale beslutnings-
tagere, lægemiddelindustrien, Kommissionen m.fl. var til stede.
Rådskonklusionernes fokus er EU-borgerens adgang til innovativ medicin, og skal
ses i forlængelse af tidligere EU-initiativer herom. Konklusionerne skal således
bl.a. ses i sammenhæng med konklusionerne fra oktober 2008 fra High Level
Pharmaceutical Forum. Konklusionerne fra High Level Pharmaceutical Forum ud-
trykte en fælles forståelse mellem medlemslande om, at pris- og tilskudspolitikken
på lægemiddelområdet bør balancere en række hensyn. Dels hensynet til borger-
nes muligheder for hurtigt at få adgang til ny medicin, dels hensynet til offentlige
finanser og endelig hensynet til gennemsigtighed i forhold til belønning af værdifuld
innovation i den forskende lægemiddelindustri.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Baggrunden for udkastet til rådskonklusioner om adgang til innovativ medicin er, at
der er forskelle i EU-borgernes adgang til værdifuld ny medicin samt i lægemiddel-
industriens adgang til de nationale markeder. Årsagen er, at pris- og tilskudspolitik-
ken på lægemiddelområdet er national kompetence.
Formålet med rådskonklusionerne er at medvirke til, at der tages initiativer, der –
under hensyntagen til de offentlige finanser - har til formål at fremme borgernes
adgang til værdifuld ny medicin.
Konklusionerne opfordrer bl.a. medlemslandene til
-
-
-
at tage initiativer til at fremme rational og ansvarlig anvendelse af værdiful-
de nye lægemidler,
at fortsætte udviklingen af fælles metoder til at måle den relative effekt af
ny medicin - i regi af allerede eksisterende fora,
at undersøge hvorledes denne viden - på passende vis - kan anvendes na-
tionalt i relation til afgørelser om priser og tilskud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0013.png
Side 13
Konklusionerne inviterer bl.a. medlemslandene til
-
-
fortsat at arbejde for at tilføre ressourcer til lægemiddelforskningen, - even-
tuelt via offentligt/privat partnerskab,
fortsat at arbejde for - tidligst muligt i udviklingsprocessen - at inddrage in-
formation om lægemidlers relative effekt. Dette kan ske parallelt med -
men uafhængigt af - processen for godkendelsen af lægemidlet i regi af
det europæiske lægemiddelagentur (EMA).
at samarbejde om fælles ansvarlighed gennem dialog med branchens ak-
tører om
o
etik og transparens
o
adgang til medicin i Europa
o
adgang til medicin i Udviklingslande, med særligt fokus på Afrika.
at undersøge økonomisk gennemførlige og effektive tilgange til at facilitere
adgang til værdifuld innovativ medicin i hele EU – under hensyntagen til
nærhedsprincippet og de enkelte medlemslandes kompetencer.
-
-
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser på kort sigt, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0014.png
Side 14
Dagsordenspunkt 14: Kronisk sygdom
- rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Indledning
Det belgiske formandskab har ønsket at sætte fokus på kronisk sygdom og har i
den forbindelse forelagt et udkast til rådskonklusioner.
Formandskabet har herudover taget initiativ til afholdelse af en ministerkonference,
som blev afholdt den 20. oktober 2010. Konferencen fokuserede på innovative
tilgange til kronisk sygdom i det offentlige sundhedsvæsen.
I udkastet til rådskonklusioner gøres opmærksom på, at kroniske sygdomme af
WHO defineres som sygdomme, der varer ved over en lang periode, og som gene-
relt udvikler sig langsomt. Det konstateres, at kroniske sygdomme på verdensplan
er den markant mest udbredte dødsårsag, idet 60 pct. af alle dødsfald kan henfø-
res til kronisk sygdom, og at kroniske sygdomme udgør en meget stor belastning i
dagligdagen for patienter og deres pårørende og for samfundet som helhed. Det
konstateres endvidere, at der i løbet af det næste tiår vil ske en stigning i antallet af
patienter, der lider af kroniske sygdomme.
2. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4. Formål og indhold
Medlemslandene opfordres bl.a. til
-
Yderligere at udvikle de patientcentrerede politiker vedrørende sundheds-
fremme og primær og sekundær forebyggelse og behandling af kroniske
sygdomme.
At identificere og udveksle god praksis på disse politikområder og med
hensyn til eksisterende sammenlignelige data vedrørende bl.a. forekomst
m.v.
-
Medlemslandene og Kommissionen opfordres bl.a. til
-
-
At overveje hvorledes man bedst imødekommer udfordringerne i forhold til
kronisk sygdom og præsentere overvejelserne i et samlet papir i 2012.
At inddrage relevante interessenter herunder patienter, sundhedsprofessi-
onelle og offentlige/private leverandører af sundhedsydelser samt inddrage
relevante policy-områder herunder telemedicin, beskæftigelse, handicap
og bolig.
At fokusere på bl.a.:
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
921583_0015.png
Side 15
-
-
-
-
Forebyggelse af kronisk sygdom gennem styrket information og tilbud
målrettet mennesker med kronisk sygdom; at styrke undervisningen
om sundhed på uddannelsesområdet; øget viden om omkostning og
effekt af forebyggelsestiltag; potentialet ved tidlig opsporing af kronisk
sygdom; at få sundhed ind på alle hylder i samfundet.
Metoder til at understøtte større autonomi og livskvalitet for mennesker
med kronisk sygdom; bedre pleje om omsorg for mennesker med kro-
nisk sygdom; modeller for kronisk sygdom, særligt i den primære
sundhedssektor; reducere social ulighed i sundhed.
Bedre evidens om kronisk sygdom med henblik på bl.a. at understøtte
sund aldring.
Sammenlignelige data på EU-niveau om udviklingen i antallet af men-
nesker med kronisk sygdom, risikofaktorer for kronisk sygdom, udvik-
lingen af statistikker for dødelighed med henblik på bl.a. at understøtte
benchmarking og evidensbaserede sundhedspolitikker.
Kommissionen opfordres til
-
-
At støtte medlemslande og interessenter i overvejelserne og at præsentere
overvejelserne i et samlet papir i 2012.
At inkludere indsatser målrettet mennesker med kronisk sygdom i nuvæ-
rende og fremtidig forskning og handlingsplaner i EU og at inddrage kro-
nisk sygdom i 2020 planen.
At styrke samarbejdet om kronisk sygdom med WHO og OECD
-
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
6. Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser på kort sigt, ligesom det ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Der er ikke gennemført høring.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan tilslutte sig forslaget til rådskonklusioner.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til rådskonklusionerne.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.