Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3053 - beskæftigelse m.v. Bilag 7
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed:
International Enhed
Sagsbeh.: MPH
Sags nr.: 1000195
Dok. nr.: 245005
Dato:
13. december 2010
Redegørelse for rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sund-
hed og forbrugerbeskyttelse) den 6. - 7. december 2010 – sund-
hedspunkterne
Dagsordenens punkt 14: Opfølgningen på Rådets konklusioner om erfaringerne fra
A/H1N1-pandemien
Formanden opsummerede de tre spørgsmål, som debatten skulle tage udgangs-
punkt i, nemlig spørgsmålet om brugen af en rammeaftale, spørgsmålet om fælles
minimumsdækning og spørgsmålet om fordeling imellem medlemslandene.
Det fremgik af debatten, at der var støtte til at arbejde videre med en fælles ram-
meaftale samt at forsøge at nå til enighed om en fælles minimumsdækning. Arbej-
det skulle fortsætte i sundhedsarbejdsgruppen. Kommissionen tilkendegav, at det
ville tage 6-9 måneder at udarbejde en rammekontrakt, som vil kunne bruges i det
videre arbejde.
Dagsordenens punkt 15: Rapport om de europæiske sundhedsvæsener - frokost-
drøftelse
Dette spørgsmål blev drøftet under frokosten, idet ministrene var enige om, at de
europæiske sundhedsvæsener står over for en række udfordringer som følge af
den økonomiske krise og befolkningens aldring. Ministrene var ligeledes enige om,
at det er nødvendigt at sikre finansiel stabilitet i sundhedssystemerne, idet man
også bør være opmærksom på, at investeringer i sundhed også er investeringer i
forskning og vækst.
Det belgiske formandskab ventes at følge op på drøftelsen i form af et udkast til
rådskonklusioner, der vil skulle vedtages på et fremtidigt rådsmøde.
Dagsordenens punkt 16: Rådskonklusioner om fremtidens sundhedspersonale
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden ændringer.
Dagsordenens punkt 17: Rådskonklusioner om innovation og solidaritet i lægemid-
delsektoren
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden ændringer.
Dagsordenens punkt 18: Rådskonklusioner om kroniske sygdomme
Rådskonklusionerne blev vedtaget uden ændringer.