Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3054 - Økofin
Offentligt
1453851_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17447/10
PRESSE 333
PR CO 44
PRESSEMEDDELELSE
3054. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 7. december 2010
Formand
Didier REYNDERS
Belgiens vicepremierminister samt finansminister og
minister for institutionelle reformer
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17447/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0002.png
7.XII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en afgørelse om finansiel bistand til
Irland
og en henstilling om fastlæggelse af
vilkårene for denne støtte.
Der vil blive ydet lån på op til 22,5 mia. EUR i henhold til den europæiske finansielle
stabilitetsmekanisme som led i en finansiel bistandspakke på 85 mia. EUR på grundlag af et
program, som Kommissionen og Den Internationale Valutafond har forhandlet med de irske
myndigheder. Programmet omfatter et eftersyn af Irlands banksystem, vækstfremmende reformer og
en nedbringelse af Irlands statsunderskud til under 3 % af BNP senest i 2015.
Rådet vedtog et udkast til direktiv med henblik på at styrke det administrative samarbejde mellem
medlemsstaterne på beskatningsområdet, en af en række foranstaltninger i forbindelse med
beskatning af opsparing og skattestyring med henblik på at
forebygge skattesvig.
På baggrund af skatteydernes øgede mobilitet og et stigende antal grænseoverskridende
transaktioner er formålet med udkastet til direktiv at imødekomme medlemsstaternes voksende
behov for gensidig bistand – navnlig via udveksling af oplysninger – med henblik på at sætte dem i
stand til bedre at kunne ansætte skatterne. Det vil også sikre, at en OECD-standard for udveksling
af oplysninger efter anmodning gennemføres i EU. Det vil desuden medvirke til, at der indføres en
automatisk udveksling af oplysninger skridt for skridt.
Rådet godkendte et direktiv om bibeholdelse af det nuværende
minimumsniveau for normalsatsen
for moms
på 15 % indtil december 2015.
Det godkendte også en rapport til Det Europæiske Råd om
ordninger for bankafgifter
samt
konklusioner om
o
krisestyring
i finanssektoren
o
finansiering af tiltag til at tackle
klimaændringer
o
offentlig sundhedspleje
og
o
skadelig skattekonkurrence
med hensyn til beskatning af virksomheder.
17447/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0003.png
7.XII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE .................................. 7
ØKONOMISK STYRING................................................................................................................... 8
FINANSIEL STØTTE TIL IRLAND.................................................................................................. 9
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER .................................. 10
Virkningen af pensionsreformerne på gennemførelsen af stabilitets- og vækstpakken..................... 10
Bankafgifter ....................................................................................................................................... 10
SUNDHEDSPLEJE ........................................................................................................................... 11
KRISESTYRING I FINANSSEKTOREN ........................................................................................ 13
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE - ADFÆRDSKODEKS .................................................. 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Minimumsniveau for normalsatsen for moms....................................................................................................... 16
Eksterne revisorer for de nationale centralbanker - Estland .................................................................................. 16
Moms på posttjenester........................................................................................................................................... 16
Short selling og credit default swaps..................................................................................................................... 16
Klimafinansiering –
Konklusioner.........................................................................................................................
17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17447/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2010
UDENRIGSANLIGGENDER
Somalia - Restriktive foranstaltninger - Inspektion af fragt .................................................................................. 19
EU's militæroperation i forbindelse med piratvirksomhed ud for Somalias kyst .................................................. 19
Associeringsrådet EU-Marokko ............................................................................................................................ 19
17447/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0005.png
7.XII.2010
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bernard CLERFAYT
Bulgarien:
Boyko KOTZEV
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Claus HJORT FREDERIKSEN
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Jörg ASMUSSEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Georgios ZANIAS
Spanien:
Elena SALGADO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Ramon FERNANDEZ
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Andreas MAVROYIANNIS
Letland:
Mãrtinš BIČEVSKIS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyorgy MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan VINCENT-ROSTOWSKI
Portugal:
Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS
Rumænien:
Dan LAZAR
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
institutionelle reformer
Vicestatssekretær for finansspørgsmål
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Fast repræsentant
Rådgiver
Viceministerpræsident samt økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Generaldirektør
Økonomi- og finansminister
Fast repræsentant
Statssekretær, Finansministeriet
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Finansminister
Vicekansler og forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado, Finansminister
Statssekretær for økonomi
17447/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0006.png
7.XII.2010
Slovenien:
Franci KRI�½ANIČ
Slovakiet:
Branislav DURAJKA
Finland:
Jyrki KATAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Vicefinansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Frank MOSS
Philippe MAYSTADT
Thomas WIESER
Lorenzo CODOGNO
Generaldirektør for internationale forbindelser i Den
Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
17447/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0007.png
7.XII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BEKÆMPELSE AF SKATTESVIG - ADMINISTRATIVT SAMARBEJDE
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv, der tager sigte på at styrke det
administrative samarbejde om direkte beskatning, så medlemsstaterne sættes i stand til bedre at
kunne bekæmpe skattesvig.
Når teksten er blevet endeligt udformet, vil Rådet på en kommende samling vedtage direktivet uden
yderlige debat.
På baggrund af skatteydernes øgede mobilitet og et stigende antal grænseoverskridende
transaktioner er formålet med udkastet til direktiv at imødekomme medlemsstaternes voksende
behov for gensidig bistand – navnlig via udveksling af oplysninger – med henblik på at sætte dem i
stand til bedre at kunne ansætte skatterne.
Som én blandt flere foranstaltninger til gennemførelse af den EU-strategi om bekæmpelse af
skattesvig, der blev lanceret i 2006, indeholder teksten en revision af direktiv 77/799/EØF, som det
administrative samarbejde på beskatningsområdet har bygget på siden 1977.
Direktivet vil også sikre, at OECD-standarden for udveksling af oplysninger efter anmodning
gennemføres i EU. Det vil desuden medvirke til, at der indføres en automatisk udveksling af
oplysninger skridt for skridt.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
15094/10.
17447/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0008.png
7.XII.2010
ØKONOMISK STYRING
Rådet noterede sig det arbejde, der har pågået siden Det Europæiske Råds møde i oktober om
lovgivningsmæssige forslag, der tager sigte på at styrke EU's bestemmelser om økonomisk styring.
Det opfordrede medlemsstaterne til at fortsætte arbejdet i Rådets ad hoc-arbejdsgruppe, så Rådet
kan nå til enighed om forslagene snarest muligt.
Den 28.-29. oktober godkendte Det Europæiske Råd den endelige rapport fra en taskforce, der blev
nedsat i marts med henblik på at udtænke forslag til en bedre budgetdisciplin i medlemsstaterne og
en budgetkriseløsningsramme på EU-plan. Herudover kan følgende fremhæves:
– hvad angår budgetdisciplin og koordinering af de økonomiske politikker blev Rådet og Europa-
Parlamentet af Det Europæiske Råd opfordret til at nå til enighed om den heraf følgende
lovgivning inden sommeren 2011 på grundlag af Kommissionens forslag for at muliggøre en
hurtig og effektiv gennemførelse af taskforcens henstillinger
– med hensyn til en løsning af budgetkrisen og i forlængelse af taskforcens arbejde anmodede Det
Europæiske Råd sin formand om at foretage en høring om en begrænset ændring af EU-
traktaterne med henblik på etablering af en permanent mekanisme for at sikre den finansielle
stabilitet i euroområdet. Det vil vende tilbage til dette spørgsmål på sit møde den 16.-17. decem-
ber for at træffe en endelig afgørelse om såvel udformningen af en krisemekanisme som en
begrænset traktatændring.
De forslag, der for tiden drøftes i Rådet, vedrører især budgetdisciplin i medlemsstaterne og
koordinering af de økonomiske politikker.
17447/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0009.png
7.XII.2010
FINANSIEL STØTTE TIL IRLAND
Rådet vedtog:
– en afgørelse om finansiel bistand til Irland på grundlag af forordning nr. 407/2010 om den
europæiske finansielle stabilitetsmekanisme
– en henstilling om fastlæggelse af vilkårene for denne bistand inden for rammerne af EU's
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
Der vil blive ydet lån på op til 22,5 mia. EUR i henhold til den europæiske finansielle
stabilitetsmekanisme som led i en finansiel bistandspakke på 85 mia. EUR på grundlag af et
program, som Kommissionen og Den Internationale Valutafond i samarbejde med Den Europæiske
Centralbank har forhandlet med de irske myndigheder. Programmet omfatter et eftersyn af Irlands
banksystem, vækstfremmende reformer og en nedbringelse af Irlands statsunderskud til under 3 %
af BNP senest i 2015.
Den pakke, som ministrene blev enige om på et uformelt møde den 28. november til opfølgning på
en anmodning fra de irske myndigheder den 22. november, omfatter:
o
10 mia. EUR, der skal bruges omgående til at rekapitalisere irske banker med en reserve på
25 mia. EUR til uforudsete udgifter
o
50 mia. EUR til at dække det irske statsbudgets finansieringsbehov.
Irland finansierer halvdelen af bankstøtteforanstaltningerne (17,5 mia. EUR) ved hjælp af
statskassens kontantreserver og investeringer i Irlands nationale pensionsreservefond. Resten af den
samlede pakke vil blive ligeligt fordelt mellem: i) den europæiske finansielle stabilitetsmekanisme,
ii) den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet sammen med bilaterale lån fra Det Forenede
Kongerige, Danmark og Sverige
1
og iii) Den Internationale Valutafond (dvs. 22,5 mia. EUR hver).
I Rådets henstilling drøftes de vilkår, der er fastlagt i det program, der er aftalt med den irske
regering. På grundlag af artikel 126, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
fastlægger den de foranstaltninger, der er nødvendige for at korrigere Irlands underskud senest i
2015, og forlænger dermed den tidligere frist, der var fastsat til 2014.
Irland har været omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud siden
april 2009.
1
Den europæiske finansielle stabilitetsmekanisme, 17,7 mia. EUR; UK, 3,8 mia. EUR; Sverige,
600 mio. EUR; Danmark, 400 mio. EUR.
17447/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0010.png
7.XII.2010
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER
Virkningen af pensionsreformerne på gennemførelsen af stabilitets- og vækstpakken
Rådet drøftede, hvordan der kan tages hensyn til virkningen af pensionsreformerne i forbindelse
med gennemførelsen af EU's stabilitets- og vækstpakke. I lyset af drøftelserne besluttede
formandskabet at forelægge en rapport for Det Europæiske Råd med henblik på dets møde den 16.-
17. december.
Nogle medlemsstater har indført eller er ved at indføre såkaldte flersøjlede pensionssystemer (både
offentlige og private)
1
og har bedt om en revision af, hvordan der tages hensyn til de omkostninger,
sådanne reformer kan medføre. Disse reformer kan øge de offentlige budgetunderskud på kort sigt
til trods for, at de skaber fordele for de offentlige finansers bæredygtighed på længere sigt.
Det Europæiske Råd anmodede i oktober om en rapport i forbindelse med den nuværende revision
af EU's bestemmelser om økonomisk styring.
Bankafgifter
Rådet vedtog en rapport om ordninger for bankafgifter og drøftede, hvordan de forskellige
ordninger bør koordineres for at undgå, at de banker, der opererer i flere medlemsstater, opkræves
dobbelt afgift. Det besluttede at forelægge rapporten for Det Europæiske Råd med henblik på dets
møde den 16.-17. december.
Bankafgifter er nogle af de foranstaltninger, der ses på som led i en ny kriseløsningsramme for den
finansielle sektor. De vil også kunne medvirke til at sikre, at denne sektor yder et rimeligt bidrag til
konsolideringen af de offentlige finanser og dermed til at lette trykket på skatteyderne.
En række medlemsstater har således indført afgifter på bankerne eller er ved at gøre det. Arten af
disse afgifter varierer imidlertid fra land til land, hvorved der opstår risiko for
konkurrenceforvridning og dobbeltopkrævning af afgifter hos banker, der opererer i flere
medlemsstater.
Rådets rapport kommer som en opfølgning på en anmodning fra Det Europæiske Råd i oktober, der
noterede sig behovet for yderligere arbejde - både på internationalt plan og i EU - om såvel
bankafgifter som indførelsen af skatter på finansielle institutioner. Rapporten fokuserer på de
spørgsmål, der opstår på kort sigt i forbindelse med bankafgifter. Den foreslår, at der udarbejdes
nogle praktiske henstillinger med henblik på at minimere risikoen for dobbeltopkrævning og andre
forvridninger.
1
En flersøjlet pensionsramme består af en offentlig søjle uden en specifik tildeling af midler (ofte
kaldet en pay-as-you-go-ordning), en fuldt finansieret anden søjle og eventuelt individuelle private
midler, der udgør en tredje søjle.
17447/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0011.png
7.XII.2010
SUNDHEDSPLEJE
Rådet vedtog følgende konklusioner om en fælles rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik og
Kommissionen om sundhedssystemerne i EU (16940/10 +
16940/10 ADD1):
"I Rådets konklusioner af 5. maj 2009 om de offentlige finansers holdbarhed og kvalitet på lang sigt
OPFORDREDE Rådet Udvalget for Økonomisk Politik (EPC) og Kommissionen til at fortsætte
arbejdet med at forbedre målingen af de offentlige finansers kvalitet bl.a. gennem en systematisk
analyse af udgiftseffektiviteten. I forlængelse af denne opfordring gennemførte EPC og
Kommissionen en indgående undersøgelse af de institutionelle træk ved sundhedssystemerne i EU
for bedre at forstå drivkræfterne bag sundhedsudgifterne og forskellene i sundhedsudgifterne
mellem medlemsstaterne med henblik på de konsekvenser, de kan få for sundhedssystemernes
finansielle holdbarhed.
Rådet HILSER den fælles rapport VELKOMMEN og UNDERSTREGER følgende
Sundhedsudgifter bidrager til bedre sundhed, der bidrager til økonomisk fremgang gennem
højere arbejdsmarkedsdeltagelse og større produktivitet, og vil derfor have afgørende betydning i
forbindelse med et aldrende samfund og et længere erhvervsaktivt liv. Sundhedsudgifterne
opsluger en betydelig og voksende del af ressourcerne, og alle EU-medlemsstater står over for et
stærkt og voksende pres på deres sundhedssystemer. Sundhedssektoren i Europa er også en
betydelig arbejdsgiver og en kilde til innovation og støtter således beskæftigelsen og
videnskabelsen.
I de kommende årtier vil medlemsstaterne skulle finde en balance mellem nødvendigheden af at
tilbyde universelle sundhedsydelser og en voksende efterspørgsel, der hænger sammen med en
aldrende befolkning, den teknologiske udvikling og voksende forventninger hos patienterne.
Samtidig har den finansielle og økonomiske krise ført til en stærk forringelse af budgetstillingen
i de fleste EU-lande, hvilket indebærer, at der skal foretages betydelige budgetmæssige
stramninger for at reducere store underskud og gældskvoter med henblik på at få de offentlige
finanser ind på en bæredygtig vej. Dette øger behovet for at vurdere sundhedssystemernes
præstationer og gennemføre fornuftige og nødvendige reformer for både at opnå en mere effektiv
udnyttelse af de offentlige midler og sikre sundhedsydelser af høj kvalitet.
I mange lande synes der at være mulighed for at forbedre befolkningens sundhedsstatus uden at
øge sundhedsudgifterne. Det er derfor afgørende at få mere værdi for pengene, hvis landene skal
sikre universel adgang til sundhed og lighed på sundhedsområdet i en situation med alvorlige
belastninger af de offentlige budgetter.
17447/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2010
På baggrund af det aldersrelaterede pres på de offentlige udgifter og den nuværende økonomiske
situation BEKRÆFTER Rådet sin tilslutning til den trestrengede strategi, der blev vedtaget på Det
Europæiske Råds møde i Stockholm i 2001 med henblik på at imødegå de økonomiske og
budgetmæssige konsekvenser af befolkningens aldring (en hurtig nedbringelse af gælden, en
forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og en reform af pensions-, sundhedspleje-
og langtidsplejesystemerne). At sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt er en
udfordring, som bør afspejles på alle områder af koordineringen af de økonomiske politikker i EU.
Rådet ERKENDER,
at de foranstaltninger, der er indført i de sidste to årtier med henblik på at få
mere værdi for pengene og lægge en dæmper på en alt for voldsom vækst i sundhedsudgifterne, vil
skulle styrkes for at konsolidere de offentlige finanser, samtidig med at innovation fremmes, og der
sikres universel adgang til pleje af god kvalitet, lighed og solidaritet på sundhedsområdet og bedre
sundhedsresultater. På baggrund af denne rapport
skal medlemsstaterne bl.a. tackle følgende
centrale politiske udfordringer:
sikre et bæredygtigt finansieringsgrundlag, omfattende pooling af midler og en god
ressourcefordeling, der sikrer lige adgang
fremme en omkostningseffektiv udnyttelse af sundhedsydelser gennem passende incitamenter,
herunder ordninger for omkostningsdeling og honorering af ydelsesleverandøren, og i givet fald
gennem inddragelse af ikke-offentlige ydelsesleverandører, samtidig med at der sikres
beskyttelse af de mere sårbare
fremme levering af og adgang til primære sundhedsydelser for at forbedre den generelle sundhed
og mindske unødvendig brug af specialist- og hospitalsydelser
lægge en dæmper på den udbudsdrevne efterspørgsel ved at se nærmere på samspillet mellem
faktorer på henholdsvis udbuds- og efterspørgselssiden osv.
sikre omkostningseffektiv udnyttelse af lægemidler gennem bedre informations-,
prisfastsættelses- og refusionspraksis og vurdering af effektiviteten
forbedre dataindsamlingen og informationskanalerne og udnytte tilgængelig information bedre
for at øge den samlede systempræstation
anvende sundhedsteknologivurdering af effektiviteten, omkostningerne og de bredere virkninger
af behandlingsmetoder mere systematisk i beslutningsprocesser
fremme sundhed og sygdomsforebyggelse også uden for sundhedssektoren.
Rådet OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at tage hensyn til disse forhold i deres
analyser og forslag som led i Europa 2020-strategien."
*
*
*
Rådet for Beskæftigelse, Socialpolitik, Sundhed og Forbrugerpolitik drøftede også den fælles
rapport fra Udvalget for Økonomisk Politik og Kommissionen den 7. december.
17447/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0013.png
7.XII.2010
KRISESTYRING I FINANSSEKTOREN
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse med titlen "En EU-ramme for
krisestyring i finanssektoren" (15375/10). Det vedtog følgende
konklusioner.
17447/10
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0014.png
7.XII.2010
SKADELIG SKATTEKONKURRENCE - ADFÆRDSKODEKS
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Med hensyn til adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning) kan Rådet:
med tilfredshed se på de fremskridt, Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen
(erhvervsbeskatning) har gjort i løbet af det belgiske formandskab, og notere sig den
rapport, der er gengivet i 16766/10 FISC139
anmode gruppen om at fortsætte med at overvåge standstill og gennemførelsen af
rollback samt at fortsætte arbejdet i forbindelse med den pakke, som Økofinrådet nåede
til enighed om den 5. december 2008 (16410/08)
for at lette gruppens arbejde med at fremme vedtagelsen af adfærdskodeksens principper
i tredjelande opfordre Kommissionen til at fortsætte drøftelserne med Schweiz og
Liechtenstein om anvendelsen af kodeksens principper og kriterier som ønsket i Rådets
konklusioner af 8. juni 2010 (10595/10 FISC 57) og regelmæssigt underrette gruppen
om de fremskridt, der gøres
notere sig, at det ungarske formandskab vil tage adfærdskodeksens anvendelsesområde
op i en gruppe på højt plan under Rådet, og opfordre det ungarske formandskab til at
melde tilbage til Rådet herom ved afslutningen på det ungarske formandskab
opfordre gruppen til at melde tilbage til Rådet om dens arbejde ved afslutningen på det
ungarske formandskab."
17447/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0015.png
7.XII.2010
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Der blev afholdt følgende møder i tilknytning til Rådets samling:
Uformel dialog med Europa-Parlamentet
Formandskabstrojkaen (det nuværende og de to kommende formandskaber) mødtes med
repræsentanter fra Europa-Parlamentet den 6. december til en uformel dialog, der var koncentreret
om spørgsmål vedrørende økonomisk styring.
Eurogruppen
Ministrene fra de medlemsstater, der er medlemmer af euroområdet, mødtes i Eurogruppen den
6. december.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde, hvor de drøftede den økonomiske situation.
*
*
*
Under frokosten forelagde den franske delegation programmet for landets formandskab for G20, og
ministrene drøftede repræsentation af EU på G20-møderne.
17447/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0016.png
7.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Minimumsniveau for normalsatsen for moms
Rådet vedtog et direktiv om bibeholdelse af det nuværende minimumsniveau for normalsatsen for
moms på 15 % indtil den 31. december 2015 (15495/2/10
+
16900/10 ADD 1).
Dette udelukker ikke en fornyet vurdering af momslovgivningen inden den dato med henblik på at
tage resultatet af den nye momsstrategi op.
Eksterne revisorer for de nationale centralbanker - Estland
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af "AS Deloitte Audit Eesti" som
ekstern revisor for Eesti Pank (Estlands Centralbank) for regnskabsårene 2011-2015
(15506/10).
Regnskaberne fra Den Europæiske Centralbank (ECB) og de nationale centralbanker i eurosystemet
skal revideres af uafhængige eksterne revisorer, der indstilles af ECB's Styrelsesråd og godkendes
af Rådet.
Moms på posttjenester
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet vedrørende arbejdet med
merværdiafgift (moms) på ydelser præsteret i postsektoren.
Rapporten er en opfølgning på Rådets anmodning i 2009 om, at alle muligheder undersøges, og at
der udarbejdes en fremskridtsrapport senest i december 2010.
Short selling og credit default swaps
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport fra formandskabet om drøftelserne af et udkast til
forordning om short selling og visse aspekter af credit default swaps (17039/10).
Det noterede sig desuden et kompromisforslag fra formandskabet, jf.
16676/10.
17447/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0017.png
7.XII.2010
Klimafinansiering –
Konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
BEKRÆFTER PÅ NY det kollektive tilsagn fra udviklede lande i Københavnsaftalen om at
tilvejebringe nye og supplerende ressourcer, herunder skovbrug og investeringer gennem
internationale institutioner på næsten 30 mia. USD for perioden 2010-2012. ERINDRER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 25. marts og tilsagnet fra EU og dets medlemsstater
om at give 7,2 mia. EUR kumulativt i perioden 2010-2012 og forelægge en samlet rapport om
gennemførelsen af sit tilsagn om hurtig startfinansiering i Cancún og derefter en gang om året.
2.
UNDERSTREGER i denne forbindelse, at EU og dets medlemsstater har gjort mærkbare
fremskridt med gennemførelsen af deres tilsagn om hurtig startfinansiering for 2010 i
overensstemmelse med tilsagnet i Københavnsaftalen om at tackle klimaændringer i
udviklingslande.
3.
GODKENDER den endelige rapport
1
fra EPC/EFC om finansiering fra EU og dets
medlems-stater i 2010 til "hurtig start"-foranstaltninger, som skal fremlægges på partskonferencen
(COP16) under UNFCCC fra den 29. november til den 10. december i Cancún.
4.
OPFORDRER Kommissionen til at integrere rapportering om hurtig startfinansiering i sin
årlige rapport om EU's ansvar og udviklingsfinansiering, efter behov med en yderligere ajourføring
ved årets udgang for så vidt angår UNFCCC-møder.
5.
ERINDRER OM sine konklusioner af 14. oktober 2010 om, at institutionelle arrangementer
skal baseres på hensynet til samhørighed, bedre koordinering, effekt, responsivitet, ligelig
repræsentation og institutionel økonomi; UNDERSTREGER, at der i afgørelser om en institutionel
arkitektur bør tages behørigt hensyn til eksisterende institutioners funktioner og til, hvordan disse
kan styrkes.
1
15889/1/10 REV 1, 15889/10 ADD 1 REV 1
17447/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2010
6.
BEKRÆFTER ATTER sit tilsagn om at etablere Den Grønne Københavnsklimafond som en
operationel enhed for konventionens finansieringsmekanisme og STØTTER iværksættelsen i
Cancún, som led i en afbalanceret pakke, af en proces til etablering af fonden, så den er
operationsklar på COP 17; UNDERSTREGER, at tekniske finanseksperter fra f.eks. finansielle
institutioner, herunder finansministerier, internationale finansielle institutioner, multilaterale
udviklingsbanker, skal spille en ledende rolle ved oprettelsen af fonden.
7.
NOTERER SIG den endelige rapport fra FN's generalsekretærs rådgivende gruppe
vedrørende finansiering af bekæmpelsen af klimaændringer, især konklusionen om, at det er en
udfordring, men dog muligt, at opfylde målsætningen i Københavnsaftalen om at mobilisere
100 mia. USD om året inden 2020 til klimaændringer i udviklingslandene under forudsætning af
meningsfulde modvirkningsforanstaltninger i udviklingslandene og gennemsigtighed i
gennemførelsen ved hjælp af en kombination af offentlig finansiering, herunder innovative kilder
og privat finansiering.
8.
OPFORDRER Kommissionen og EFC/EPC til at udarbejde en detaljeret analyse på
grundlag af rapporten fra den rådgivende gruppe vedrørende finansiering med angivelse af
væsentlige faktorer i blandingen af de internationale og nationale, offentlige og private
finansieringsinstrumenter, der er nødvendige for at tilvejebringe finansieringsstrømme i større
målestok efter 2012 inden for rammerne af en bindende og omfattende global aftale."
17447/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453851_0019.png
7.XII.2010
UDENRIGSANLIGGENDER
Somalia - Restriktive foranstaltninger - Inspektion af fragt
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 147/2003 om restriktive foranstaltninger
over for Somalia for så vidt angår fragt, der transporteres til eller fra Somalia, for at sikre en
konsekvent gennemførelse af afgørelse 2010/231/FUSP
(16323/10).
I henhold til afgørelse 2010/231/FUSP skal der ske inspektion af visse former for fragt til og fra
Somalia, og skal der i forbindelse med luftfartøjer og skibe inden ankomst eller afgang gives
supplerende oplysninger om alle varer, der føres ind i eller ud af EU. Den nye forordning kræver, at
disse oplysninger skal gives i overensstemmelse med bestemmelserne i EU's toldkodeks.
I resolution 1907 (2009) opfordrede FN's Sikkerhedsråd til inspektion af al fragt til og fra Somalia,
hvis fragten kan indeholde produkter, der er forbudt i henhold til resolutionen eller til
våbenembargoen over for Somalia.
EU's militæroperation i forbindelse med piratvirksomhed ud for Somalias kyst
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af fælles aktion 2008/851/FUSP om Den Europæiske Unions
militæroperation med henblik på at bidrage til at afskrække fra, forebygge og bekæmpe
piratvirksomhed og væbnede røverier ud for Somalias kyster
(16245/10).
Associeringsrådet EU-Marokko
Rådet noterede sig forberedelserne af mødet i Associeringsrådet EU-Marokko, der skal afholdes
den 13. december i Bruxelles.
17447/10
19
DA