Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3054 - Økofin Bilag 2
Offentligt
924363_0001.png
29. november 2010
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 7.
december 2010
2) Forslag til ny momsforordning
-
Vedtagelse
KOM(2009) 672
4) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 29
Side 2
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 2:
Resumé
Forslag til ny momsforordning
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning. Den gjorde en række ikke-bindende ret-
ningslinjer fra EU’s rådgivende Momskomité retligt bindende. Siden 2005 har komiteen vedta-
get flere retningslinjer, herunder i tilknytning til momspakken. Sidstnævnte medfører, at grænse-
overskridende ydelser i videst muligt omfang skal momsberigtiges i forbrugslandet. Endvidere blev
det 6. momsdirektiv i 2006 afløst af momsdirektivet (2006/112/EF). På den baggrund har
Kommissionen foreslået en omarbejdning af 2005-forordningen, for at forordningen kan afspejle
det nye momsdirektivs opbygning og for at inkorporere retningslinjer fra Komiteen vedtaget siden
2005. Kompromisforslaget ventes vedtaget uden forudgående drøftelse på et kommende rådsmøde.
KOM(2009) 672
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2009) 672 af 17. december 2009 fremsat forslag til
forordning om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning).
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, nr. 1777/2005. Den gjorde
en række ikke-bindende retningslinjer fra EU’s rådgivende Momskomité retligt
bindende på EU-plan. Siden 2005 har komiteen vedtaget flere retningslinjer, her-
under i tilknytning til momspakken, som medfører, at grænseoverskridende ydel-
ser i videst muligt omfang skal momsberigtiges i forbrugslandet. Endvidere er det
tidligere 6. Momsdirektiv og andre momsdirektiver i 2006 blevet afløst af et nyt,
samlet momsdirektiv (nr. 2006/112/EF), og det nye direktiv har en anden opbyg-
ning af artiklerne end det tidligere 6. direktiv. På den baggrund har Kommissionen
foreslået en ’recast’ (omarbejdning) af 2005-forordningen, for at forordningen kan
afspejle det nye momsdirektivs opbygning af artiklerne og for at inkorporere visse
retningslinjer vedtaget af Komiteen siden 2005.
Det gælder, at forordningsforslaget ikke ændrer regler i momsdirektivet, men ”ud-
fylder” dem, og dermed er inden for rammerne af direktivbestemmelser og lovbe-
stemmelser, der er taget stilling til og gennemført både på EU-plan og nationalt
plan.
Formål og indhold
Formål
Et væsentligt formål med forordningsforslaget er at fastlægge regler, der udfylder
artikler i momsdirektivet, som blev vedtaget i 2008 i forbindelse med den såkaldte
momspakke (ændringsdirektiv 2008/8/EF til momsdirektivet 2006/112/EF). Her
gælder det fra 1. januar 2010, at grænseoverskridende ydelser der handles mellem
erhvervsdrivende i videst muligt omfang skal momsberigtiges i den medlemsstat,
hvor ydelsen forbruges. Forordningen udfylder således direktivets generelle regler
i kraft af f.eks. nærmere tekniske bestemmelser om forbrugslandsbeskatning. Dis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
se udfyldende regler vil således være retligt bindende i alle medlemsstater (dvs. de
skal følges af virksomheder, administration og domstole, herunder også EU-
Domstolen).
Kommissionen har i forordningsforslaget også fremsat et forslag om, at der ind-
sættes udfyldende regler, der ikke har relation til momspakken. Nogle artikler i
forslaget er en gentagelse af artikler, der står i den gældende forordning.
Det gælder, at EU’s Momskomité har vedtaget en række vejledende retningslinjer
vedrørende forståelsen af visse regler i momsdirektivet. Kommissionen ønsker for
at opnå retssikkerhed for virksomhederne og en ensartet retsanvendelse af direk-
tivbestemmelserne i medlemsstaterne, at de vejledende retningslinjer omformes til
bindende gennemførelsesbestemmelser i kraft af forordningen.
Indhold
Forslaget indeholder dels artiklerne fra forordning 1777/2005 i en omarbejdet,
men indholdsmæssigt uforandret, udgave, dels 3 kategorier af nye bestemmelser:
1. Bestemmelser, der omformer gamle retningslinjer til bindende gen-
nemførelsesbestemmelser. Der er tale om retningslinjer, som blev ude-
ladt ved udarbejdelsen af forordning 1777/2005, men som Kommissi-
onen og medlemsstaterne nu efter fornyet overvejelse ønsker indar-
bejdet i forordningen (eksempelvis fastlægges det, at ’ferieindkvarte-
ring’ som nævnt i momsdirektivets bilag II, punkt 12, også omfatter
indkvartering i campingvogne, telte mv. (dvs. det skal behandles på
samme måde som overnatning på et hotel).
2. En række retningslinjer vedtaget med enstemmighed af Momsudvalget
i perioden 2005-2009 (eksempelvis fastlægges der kendetegn ved eu-
ropæiske fællesforetagender på forskningsområdet (European Re-
search Infrastructure Consortium – ERIC), der gør, at sådanne fælles-
foretagender vil kunne godkendes som international organisation efter
momsdirektivets artikel 143 og 151 og dermed opnå momsfritagelse).
3. Retningslinjer til udfyldning af artikler i momsdirektivet om momsbe-
rigtigelse af grænseoverskridende ydelser i den medlemsstat, hvor ydel-
sen forbruges (eksempelvis sker der i en forbindelse afgrænsning af en
række begreber, herunder ’etableringssted’, ’fast forretningssted’, ’fast
adresse’ og ’sædvanligt opholdssted’).
I de fleste tilfælde giver det ikke anledning til tvivl, i hvilken medlemsstat en ydelse
forbruges. Men der er visse grænsetilfælde, hvor der kan opstå tvivl. Forslaget til
forordning indeholder regler til bestemmelse af ”forbrugslandet” i sådanne tvivls-
tilfælde. Det bestemmes også, at det er omstændighederne på leveringstidspunk-
tet, der er afgørende ved bestemmelse af ”forbrugslandet”.
Kompromisforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
I forhold til Kommissionens oprindelige forordningsforslag, er enkelte artikler
udgået under forhandlingerne. Disse artikler var baseret på retningslinjer fastlagt i
Momskomiteen, som der ikke her havde været enstemmig opbakning til. Forord-
ningen vil skulle vedtages med enstemmighed (eksempelvis er en artikel udgået,
der angår leverancer af borde, stole og mad og drikke til f.eks. et bryllup).
Der er derudover sket en række ændringer, hvor kompromisforslaget er formule-
ret anderledes end Kommissionens oprindelige forslag. Det vurderes imidlertid, at
disse ændringer overvejende er af sproglig karakter, og ikke indebærer substantiel-
le ændringer.
En vedtagelse af formandskabets kompromisforslag skønnes kun at ville medføre
en enkelt mindre, fremadrettet ændring af dansk momspraksis. Det forhold, at en
udenlandsk virksomheds faste forretningssted her i landet evt. skal yde eftersalgs-
service, vil således ikke længere i sig selv være til hinder for, at den danske køber
er betalingspligtig for leverancen i stedet for sælger, når køber er en dansk virk-
somhed. Hidtil har sådan eftersalgsservice fra det faste forretningssteds side såle-
des medført, at det er den udenlandske virksomhed, der skal afregne momsen.
Kompromisforslaget medtager derudover indholdet af en enkelt retningslinje fra
Momskomiteen vedtaget i 2010, der præciserer, i hvilken medlemsstat der skal ske
momsberigtigelse af grænseoverskridende ydelser vedrørende adgang til begiven-
heder af kulturel, sportslig, undervisningsmæssig osv. karakter.
Forslaget indeholder derudover en ny bestemmelse, hvorefter købervirksomhe-
derne bliver udtrykkeligt forpligtet til at oplyse deres momsregistreringsnumre til
sælgervirksomhederne i de tilfælde, hvor sælgervirksomhederne er forpligtede til
at indberette købers momsregistreringsnummer til myndighederne i forbindelse
med EU-handel.
Der ventes enighed om kompromisforslaget uden forudgående drøftelse på et
kommende rådsmøde. Forslaget ventes at have virkning fra 1. januar 2011.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 397 i Rådets direktiv 2006/112/EF.
Europa-Parlamentets udtalelser
Momssystemdirektivets artikel 397 kræver ikke høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at kun en indsats på EU-plan kan sikre lige behand-
ling af erhvervslivet og borgere i EU. Forslaget vurderes derfor at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i dette.
Formålet med forslaget er at sikre, at en række bestemmelser i Momssystemdirek-
tivet, først og fremmest dem, som er ændret ved Direktiv 2008/8/EF (”moms-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924363_0005.png
5
pakken”), anvendes ens i alle EU-lande med henblik på at undgå dobbeltbeskat-
ning eller ”ingen beskatning”. En sådan ensartet anvendelse af direktivbestemmel-
serne kan i sagens natur alene sikres ved supplerende lovgivning på EU-plan.
Gældende dansk ret
Lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14. oktober
2005, som ændret senest ved lov nr. 1134 af 4. december 2009.
Konsekvenser
Vedtagelse af en forordning vil ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser.
I forbindelse med den nye udtrykkelige pligt for købervirksomhederne til at oplyse
deres momsregistreringsnummer til sælgervirksomhederne i forbindelse med EU-
handel, kan der dog blive tale om, at der skal indsættes en strafbestemmelse enten
i momsloven eller i momsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni
2006 som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 434 af 23. april 2010).
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser. Forslaget indeholder ikke fortolkninger af Momssystemdirekti-
vet, som væsentligt adskiller sig fra den hidtidige danske fortolkning af hidtidige
direktivbestemmelser eller fra forarbejderne til lov nr. 1134 af 4. december 2009.
Eventuelle udgifter som følge af forslaget afholdes inden for eksisterende udgifts-
rammer.
Forslagets vedtagelse vil medvirke til ensartet anvendelse af momsreglerne i EU
og vil derfor ikke alene medvirke til større retssikkerhed, men også til mindre ad-
ministrative byrder for erhvervslivet. Det vurderes dog ikke at være muligt at
kvantificere størrelsen af denne lettelse.
Høring
Dansk Erhverv, Dansk Told & Skatteforbund, Foreningen Registrerede Revisorer
FRR, HORESTA, Skatterevisorforeningen, samt Sund & Bælt Holding har udtalt,
at de ikke har bemærkninger til forslaget. Resumé af de indholdsmæssige kom-
mentarer i modtagne høringssvar:
Organisation
Advokatrådet og Danske Advokater
Høringssvar
Begge organisationer foreslår, at det ikke alene
fastslås i forordningens artikel 31, at tv-
spredningsrettigheder til fodboldkampe er omfat-
tet af hovedreglen for ydelsers beskatningssted
ved levering til afgiftspligtige, men at det kommer
generelt til at fremgå, at tv-spredningsrettigheder
til sports-, kultur- og andre arrangementer er
omfattet af hovedreglen.
Dansk Industri (DI)
DI finder det positivt, at forordningen omarbej-
des, således at der tages hensyn til de seneste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924363_0006.png
6
direktivændringer. DI finder det endvidere posi-
tivt, at der med forordningen sker en udfyldning
af nogle af de uklarheder, som momspakken gav
anledning til. Forslaget har dog givet DI anled-
ning til dels en række overordnede bemærknin-
ger og dels konkrete bemærkninger til de enkelte
artikler. Bl.a. ønskes en definition på ydelser i
forbindelse med fast ejendom, ydelser i forbin-
delse med adgang til arrangementer, samt be-
grebet medvirken.
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR)
Det bør præciseres, at god tro ikke alene fritager
en leverandør fra strafsanktion, men også fra
betalingspligt, i de tilfælde, hvor leverandøren på
baggrund af kundens oplysninger har lagt grund,
at beskatningsstedet var i kundens land.
Efter forslagets artikel 35 henføres beskatnings-
stedet for langt den overvejende del af formidling
i fremmed navn vedrørende fast ejendom til
kundens land, når kunden er en virksomhed.
FSR finder ikke, at dette er i overensstemmelse
med EF-domstolens praksis eller hidtidig dansk
praksis.
Regeringens holdning.
Regeringen støtter kompromisforslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Det oprindelige grundnotat blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 8.
februar 2010. Supplerende grundnotat, hvor de modtagne høringssvar er indar-
bejdet, er fremsendt 26. marts 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 4:
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bi-
standsdirektivet)
Resumé
ECOFIN drøftede den 17. november 2010 status vedr. forhandlingerne om Kommissionens
forslag til nyt administrativt samarbejde på skatteområdet. En ny drøftelse ventes på ECOFIN
den 7. december 2010, hvor det er hensigten at opnå politisk enighed om sagen. Udeståender i
forhandlingerne er fortsat relateret til særligt omfanget af den automatiske informationsudveks-
ling og de nærmere bestemmelser for informationsudveksling efter anmodning. Det er endnu
uklart, om der vil kunne opnås tilstrækkelige fremskridt, som muliggør en enighed på det kom-
mende rådsmøde.
KOM(2009) 29
Baggrund
Nedenstående er udarbejdet på baggrund af primært Kommissionens forslag
KOM(2009) 29 og formandskabets kompromistekst 16353/10. Der er givet et
prioriteret uddrag af sagen.
Det gældende bistandsdirektiv (77/799/EØF) har til formål at sikre, at medlems-
staterne udveksler alle de oplysninger, som er nødvendige for en korrekt beskat-
ning af personer og virksomheder i en medlemsstat, som har økonomiske relatio-
ner til en anden medlemsstat. Direktivet er flere gange ændret siden 1977.
Direktivet er utilstrækkeligt på flere områder. Bl.a. giver det en medlemsstat mu-
lighed for at afslå en anmodning fra en anden medlemsstat om oplysninger med
den begrundelse, at statens egen lovgivning eller administrative praksis (bank-
hemmelighed) forhindrer den i at indhente oplysningerne. Desuden indebærer
direktivet ikke pligt til automatisk informationsudveksling. Dvs. at oplysninger
som en medlemsstats myndigheder får indberettet, på nuværende tidspunkt ikke
periodevis videresendes automatisk til en anden medlemsstat, hvor den person
eller virksomhed, som oplysningerne vedrører, er hjemmehørende.
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til nyt bistandsdirektiv, som
skal forbedre udvekslingen af oplysninger imellem medlemsstaternes skattemyn-
digheder. Forslaget indebærer overordnet, at alle skatter med undtagelse af indi-
rekte skatter og told, jf. forordning 1798/2003 og 2073/2004, bliver omfattet af
ensartede regler om udveksling af oplysninger. Derudover indeholder forslaget en
række ændringer vedr. bistandens art, udveksling af oplysninger, administrativt
samarbejde mv.
Bistandens art
Direktivforslaget har regler om fem forskellige typer af bistand til fremsendelse af
oplysninger: udveksling efter anmodning, automatisk udveksling, spontan udveks-
ling, embedsmænds tilstedeværelse på en anden medlemsstats territorium og sam-
tidigt gennemførte undersøgelser. Disse fem typer er de samme som de fem typer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
af bistand, der almindeligvis aftales bilateralt efter en bestemmelse i en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst, der svarer til artikel 26 i OECD’s model til sådanne over-
enskomster.
Udveksling af oplysninger
Direktivforslaget har en bestemmelse om, at oplysninger, som en medlemsstat har
modtaget efter direktivet, skal holdes fortrolige på samme måde som oplysninger
dette land indhenter efter egen lovgivning. De oplysninger, som en medlemsstat
har modtaget efter direktivet, skal endvidere kunne anvendes til andre formål end
beskatning efter tilladelse fra det andet land, som har givet oplysningerne. En
medlemsstat, som har modtaget oplysninger fra en anden medlemsstat, skal desu-
den kunne videregive oplysningerne til en tredje medlemsstat, forudsat at direkti-
vets regler og procedurer overholdes.
Administrativt samarbejde mv.
Forslaget indeholder ift. det gældende direktiv en række regler om tilrettelæggelsen
af det administrative samarbejde imellem medlemsstaterne, herunder bl.a. regler
om organisationsplan, procedurer, formularer, formater og kanaler for udveksling
af oplysninger samt udvidede feed-back-procedurer.
Indhold
Der er udbredt enighed blandt EU-landene om, at en styrkelse af det administrati-
ve samarbejde på skatteområdet i EU er nødvendig i form af et tidssvarende og
forpligtende nyt bistandsdirektiv. Der er generel opbakning til Kommissionens
forslag og linjerne heri, som vil medføre en forbedring af medlemsstaternes sam-
arbejde på skatteområdet, om end der ikke er enighed om alle detaljer i direktiv-
forslaget. Særligt to områder om det administrative skattesamarbejde skiller i øje-
blikket landene i forhandlingerne.
Dels udestår den foreslåede anvendelse af
automatisk informationsudveksling
med-
lemsstaterne imellem. Det udestår i relation hertil dels at afklare, hvilke indtægts-
typer den automatiske informationsudveksling skal omfatte, og om udvekslingen
skal foregå efter en bestemmelse om pligt eller til rådighed værende information.
Landenes positioner er relativt spredt i spørgsmålet, idet medlemsstaterne ikke i
samme omfang har regler om indberetningspligt. De lande, som har indberet-
ningspligt om mange indtægtstyper finder det ubalanceret, hvis de automatisk skal
sende indberettede oplysninger til de lande, som kun har regler om indberetnings-
pligt for få indtægtstyper, og som derfor ikke kan sende oplysninger i samme om-
fang den anden vej. De lande, som kun har indberetningspligt om få indtægtsty-
per, ønsker ikke at udvide den med henvisning til bl.a. de administrative konse-
kvenser heraf for myndigheder, erhvervsliv mv.
Derudover søges det fortsat afklaret, hvilke regler som skal gælde vedrørende
in-
formationsudveksling efter anmodning
EU-landene imellem. Det har betydning for alle
EU-lande, men særligt de EU-lande (Luxembourg og Østrig), som opretholder
delvis bankhemmelighed. Ifølge Kommissionens forslag kan en medlemsstat ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
afslå at indhente oplysninger alene med den begrundelse, at oplysningerne findes i
et pengeinstitut eller lignende. Lande, som har haft bankhemmelighed, vil fasthol-
de, at ophævelsen af bankhemmelighed ikke skal gælde for tidligere skattepligtspe-
rioder.
Disse lande ønsker også at få præciseret procedurerne for informationsudveksling
efter anmodning.
De to udestående forhandlingsområder er ikke relaterede. Informationsudveksling
efter anmodning er nu under nærmere fastlagte bestemmelser obligatorisk i EU-
landene, mens der endnu ikke foregår automatisk udveksling mellem landene.
Automatisk informationsudveksling - status
Formandskabet ventes ifm. ECOFIN den 7. december 2010 at fremsætte et kom-
promisforslag, som vil indebære, at medlemsstaterne fra 2014 skal foretage auto-
matisk udveksling af oplysninger imellem medlemslandene, efter et princip om til
rådighed værende information for så vidt angår følgende fem indkomsttyper: løn-
indkomst, bestyrelseshonorarer, livsforsikringsprodukter, pensioner og indkomst
af fast ejendom. Forslaget pålægger dermed ikke medlemsstaterne at indføre ind-
beretningspligt, som ikke allerede er etableret. Kompromisforslaget åbner mulig-
hed for, at et medlemsland, som benytter sig af automatisk informationsudveks-
ling, kan undlade at udveksle oplysninger med lande, som ikke ønsker at udveksle
sådanne oplysninger automatisk.
Formandskabet ventes også at foreslå, at landene mhp. en evaluering af det admi-
nistrative skattesamarbejde før medio 2016 skal afgive oplysninger til Kommissio-
nen om omfanget af den automatiske informationsudveksling samt de udgifts-
mæssige konsekvenser forbundet hermed for de berørte parter.
Kommissionen vil ifølge forslaget inden medio 2017 skulle forelægge en rapport
om erfaringerne med automatisk informationsudveksling. På den baggrund kan
Rådet efter forslag fra Kommissionen beslutte, at medlemsstaterne får pligt til
automatisk informationsudveksling af mindst 3 indtægtstyper, og at listen over
indtægtstyper skal udvides med udbytter, kapitalgevinster og royalties.
Informationsudveksling efter anmodning - status
Efter kompromisforslaget er et land forpligtet til at efterkomme en anmodning
om information fra andet medlemsland, idet en sådan anmodning dog kan afvises,
hvis 1) oplysningerne vedrører en periode inden 2010 og hvis 2) videreformidling
af oplysningerne kunne afvises efter det gamle direktiv, fordi det ville være i strid
med statens lovgivning eller praksis, såfremt anmodningen om informationsud-
veksling var fremsat førend det ny direktivs ikrafttræden.
Kompromisforslaget foreslår endvidere visse procedurebestemmelser således, at
når en medlemsstat anmoder en anden medlemsstat om information, da skal den
via standardblanketter og i et computeriseret format oplyse 1) identiteten på den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
skatteyder, som anmodningen vedrører, 2) skatteformålet til hvilken informatio-
nen ønskes anvendt, og 3) i det omfang der er kendskab hertil, navnet på den, der
formodes at have informationen, samt yderligere oplysninger, som vil være til
hjælp med at efterkomme anmodningen. Dette svarer til OECD’s standard på
området.
Formandskabet ventes også at fremsætte forslag om en overgangsbestemmelse,
hvorefter man frem til 2016 kan opretholde procedurerne for informationsud-
veksling efter anmodning i forbindelse med evt. bilaterale aftaler om en bestem-
melse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst afspejlende artikel 26 stk. 5 i OECD’s
model på området. Overgangsbestemmelsen vil kun have betydning i det omfang
ovennævnte procedurebestemmelser om faste standarder vedtages, og bør derfor
ses i sammenhæng hermed. OECD-artiklen som overgangsbestemmelsen henvi-
ser til indebærer, at et land ikke kan afvise at udveksle oplysninger med den be-
grundelse, at oplysningerne findes i et pengeinstitut mv. Luxembourg og Østrig
(EU-lande med delvis bankhemmelighed), har indgået bilaterale aftaler med andre
lande – heriblandt med Danmark, men som ikke har tilbagevirkende kraft, dvs.
ikke omfatter oplysninger, der vedrører perioden før aftalens ikrafttræden.
Der er endnu uklart, hvordan landene stiller sig til den seneste udvikling, og om
der på ECOFIN den 7. december 2010 vil kunne opnås tilstrækkelige fremskridt
mod en politisk aftale om et nyt bistandsdirektiv.
Hjemmelsgrundlag
Direktivforslaget har hjemmel i Traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstem-
mig vedtagelse af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet
Bekæmpelse af skattesvig forudsætter et effektivt administrativt samarbejde på
EU-niveau, som kun kan opnås ved en fælles retsakt. Regeringen vurderer derfor,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Direktivforslaget har været i høring hos Advokatsamfundet, CEPOS – Center for
Politiske Studier, Finansrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer samt Forsikring og
Pension.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Efter gældende dansk ret varetages de opgaver, der omfattes af direktivet, af
SKAT.
Konsekvenserne af forslaget om automatisk udveksling af oplysninger er endnu
ikke vurderet, da det endnu ikke er afklaret, hvilke oplysninger der skal være om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
fattet af automatisk informationsudveksling og om udvekslingen skal foregå efter
en bestemmelse om pligt eller til rådighed værende information. Det er muligt, at
der kan være behov for at tilpasse de danske indberetningsregler. Det er ligeledes
muligt, at der må ændres i kontrol- og indberetningsreglerne vedrørende danske
pengeinstitutter mv.
Forslaget indeholder tidsfrister for bl.a. besvarelse af anmodninger om oplysnin-
ger. Sådanne tidsfrister findes ikke i gældende dansk ret og kræver derfor muligvis
en ændring i lovgivningen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse provenutab, der
opstår ved skatteunddragelse og utilsigtet udnyttelse af skatteregler. Direktivet vil
således have positive statsfinansielle konsekvenser.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes over
størrelsen heraf førend direktivets endelige udformning kendes, og før det er en-
deligt afklaret, hvilke oplysninger der skal udveksles automatisk, og hvilke statisti-
ske oplysninger medlemsstaterne skal afgive, samt fremgangsmåden herfor. Disse
udgifter afholdes inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for ECOFIN den 17. november 2010, 19. oktober 2010 og 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan generelt støtte forslaget om et nyt bistandsdirektiv, idet man arbej-
der for, at omfanget af den automatiske informationsudveksling bliver så bredt og
begynder så hurtigt som muligt, og stiller ambitiøse krav til medlemslandene, og
yderligere, at bankhemmelighed ikke skal være gyldig grund til at kunne afvise at
udveksle oplysninger mellem medlemslande.
Andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstater forventes at kunne støtte et nyt bistandsdirektiv, idet
enkelte lande mener, at direktivet i højere grad skal sikre automatisk informati-
onsudveksling og modvirke fortsat bankhemmelighed.