Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3054 - Økofin Bilag 4
Offentligt
925483_0001.png
30. november 2010
Supplerende kommenteret dagsorden vedrørende rådsmødet
(ECOFIN) den 7. december 2010
1) Moms – forlængelse af regel om minimumsniveau for normalsatsen
-
Vedtagelse
KOM(2010) 331
2) Forslag til ny momsforordning
-
Vedtagelse
KOM(2009) 672
3) Postmoms
-
Fremskridtsrapport
KOM(2003) 234, KOM(2004) 468
4) Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
-
Politisk enighed
KOM(2009) 29
5) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rapport til Rådet/Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
6) Forslag til forordning vedr. short selling mv.
-
Fremskridtsrapport
KOM(2010) 482
7) Styrket økonomisk samarbejde: Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. okto-
ber 2010
-
Rapport til Rådet
KOM-dokument foreligger ikke
8) Forberedelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010
a) Rapport om behandling af systemiske pensionsreformer under Stabilitets- og
Vækstpagten
-
Rapport til Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke
b) Permanent mekanisme til løsning af gældskriser
-
Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
c) Bankafviklingsfonde og beskatning af den finansielle sektor
-
Rapport til Det Europæiske Råd
KOM(2010) 254
9) Sundhedsrapport
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
10) Meddelelse fra Kommissionen om det indre marked
-
Status/orientering
KOM(2010) 608
11) Rammer for krisehåndtering i den finansielle sektor
-
Rådskonklusioner
KOM(2010) 579
12) Lån til Irland (lån fra EU27-facilitet samt revision af Irlands henstilling)
-
Rådshenstilling og rådsbeslutning
KOM-dokument foreligger ikke
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
925483_0003.png
3
Dagsordenspunkt 12:
Lån til Irland (lån fra EU27-facilitet samt revision af
Irlands henstilling)
Resumé
Der ventes lagt op til, at ECOFIN træffer beslutning om ydelse af et lån til Irland gennem
EU-faciliteten EFSM (den europæiske mekanisme for finansiel stabilisering) som led i det
samlede låneprogram til Irland, som der overordnet blev opnået enighed om den 28. november
2010. Det samlede låneprogram til Irland vil være på 85 mia. euro, hvor EU-faciliteten
EFSM vil bidrage med 22,5 mia. euro. Låneprogrammet vil derudover være finansieret af
IMF, eurolandene og bilaterale lån fra Danmark, UK og Sverige, udover interne irske ressour-
cer. Låneprogrammet vil i lighed med eksisterende låneprogrammer til andre EU-lande indeholde
en række konditionaliteter. For Irlands vedkommende indgår konkrete tiltag vedr. rekapitalise-
ring og omstrukturering af banksektoren, samt betingelser vedr. finanspolitisk konsolidering.
Som led i låneprogrammet ventes ECOFIN at revidere den eksisterende EU-henstilling til
Irland med henblik på at udsætte Irlands frist for at bringe sit offentlige underskud ned under 3
pct. af BNP fra 2014 til 2015. Beslutningen om ydelsen af lån fra EU-faciliteten samt revision
af Irlands henstilling vil ske med udgangspunkt i kommende forslag fra Kommissionen.
Baggrund og indhold
Irland anmodede d. 21. november 2010 de øvrige EU-lande og IMF om låneassi-
stance mhp. at genoprette den finansielle sektor, sikre den finansielle stabilitet og
understøtte de offentlige finanser. Den 28. november 2010 blev der opnået over-
ordnet enighed om et program i størrelsesorden 85 mia. euro. hvoraf 50 mia. euro
anvendes til at dække den irske stats finansieringsbehov i to år, og 35 mia. euro
stilles til rådighed for yderligere kapitalindskud o.l. i irske banker.
Låneprogrammet finansieres via IMF, EU-mekanismen EFSM, eurozone-
faciliteten EFSF, samt bilaterale lån fra Danmark, UK og Sverige. Irland vil desu-
den selv bidrage til programmet med 17,5 mia. euro ved hjælp af overskydende
likviditet, som Irland aktuelt har til rådighed fra tidligere statsobligationsudstedel-
ser.
EU-mekanismen EFSM vil konkret bidrage til låneprogrammet til Irland med 22,5
mia. euro, jf. nedenstående fordeling:
Tabel 1
Fordeling af bidrag til samlet låneprogram
Forventet samlet programbeløb
Irlands overskydende likviditet
IMF’s andel, 1/3 af lånebehovet ekskl. Irlands likviditet
EU27-facilitet (EFSM), 1/3 af lånebehovet ekskl. Irlands likviditet
Eurozone-facilitet (EFSF), forholdsmæssig andel af tilbageværende 1/3
Bilaterale lånebilag fra DK, UK og SE, do.
- heraf dansk bilateralt lånebidrag
85 mia. EUR
17,5 mia. EUR
22,5 mia. EUR
22,5 mia. EUR
17,7 mia. EUR
4,8 mia. EUR
0,4 mia. EUR
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
925483_0004.png
4
Finansieringsbehovet, efter fraregning af Irlands overskydende likviditet, fordeles
med 1/3 (22,5 mia. euro) fra IMF og 1/3 (22,5 mia. euro) fra EU-mekanismen
EFSM samt 1/3 (22,5 mia. euro) fra summen af lån fra eurolandene gennem
EFSF og bilaterale lån fra Danmark, Sverige og UK. Sidstnævnte fordeles mellem
de bilaterale långivere og eurolandene forholdsmæssigt efter den fordelingsnøgle,
der benyttes i ECB.
De bilaterale långivere yder efter denne nøgle lån for i alt 4,8 mia. euro, mens eu-
rolandene gennem EFSF yder lån for i alt 17,7 mia. euro, i alt 22,5 mia. euro. De
tre bilaterale långivere Danmark, UK og Sverige yder således hver især forholdsvi-
se bidrag, der er proportionale med de enkelte eurolandes forholdsvise bidrag
gennem EFSF.
Danmarks medvirken i lånepakken
For Danmarks vedkommende indebærer den anvendte fordelingsnøgle et bilate-
ralt lån på ca. 0,4 mia. euro svarende til i størrelsesordenen 3 mia. kr. Til sammen-
ligning bliver UK’s og Sveriges bilaterale lån på hhv. ca. 3,8 mia. euro og ca. 0,6
mia. euro.
På linje med alle andre EU-lande deltager Danmark proportionalt i EU-faciliteten
EFSM med en andel svarende til andelen af EU-budgettet, dvs. ca. 3,7 mia. kr. i
det konkrete låneprogram til Irland, hvor EFSM bidrager med 22,5 mia. euro. Det
indebærer imidlertid ikke, at Danmark i forbindelse med lånepakken til Irland
konkret skal stille midler til rådighed for EFSM. EFSM’s finansiering tilvejebrin-
ges ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet, optager lån på marke-
det, som genudlånes til Irland. Danmark vil først skulle stille midler til rådighed
for EFSM i en situation, hvor Irlands lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når disse
forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødven-
digt at trække forholdsmæssigt på medlemslandene for den manglende tilbagebe-
taling.
Derudover yder Danmark også indirekte støtte til lånepakken gennem sit medlem-
skab af IMF. Heller ikke dette indebærer, at Danmark i forbindelse med lånepak-
ken til Irland konkret skal stille midler til rådighed for IMF svarende hertil. Dan-
mark vil først skulle dække sin andel i en situation, hvor IMF’s lån til Irland ikke
tilbagebetales, når disse forfalder i fremtiden, og hvis IMF i denne situation finder
det nødvendigt at trække forholdsmæssigt på medlemslandene for den manglende
tilbagebetaling. I et sådant scenarium, vil Danmarks andel af IMF’s lån i forbindel-
se med det irske låneprogram være ca. 1,3 mia. kr. (hvis der tages udgangspunkt i
Danmarks IMF-kvote). IMF råder dog bl.a. over reserver, der i første omgang vil
kunne dække udlån, der ikke forfalder som aftalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Programperiode, forrentning og timing
I lyset af ubalancerne i den irske økonomi samt behovet for en større omstruktu-
rering, forventes tilbagebetalingen af lånet fordelt over flere år. Det irske lånepro-
gram ventes tilrettelagt inden for en ramme, hvor lånet udbetales over en periode
på 3-4 år, og tilbagebetales i en periode, der starter kort efter sidste udbetaling og
slutter 10 år efter første udbetaling.
Den præcise forrentning og timing af låneprogrammet til Irland er ikke endeligt
fastlagt. For så vidt angår bidragene fra EFSF og EFSM arbejdes indtil videre med
en rente til Irland baseret på en markedsreferencerente (f.eks. en interbankrente) i
euroområdet med et nærmere specificeret tillæg samt gebyrer. Renten er efter det
foreløbigt oplyste fastsat således, at den vil være i samme størrelsesorden som
IMF’s forrentning, som er sammensat af en række tillæg og gebyrer ovenpå SDR-
renten.
Renten for eurolandenes lån til Grækenland var ligeledes IMF-konformt og lå
efter det oplyste i størrelsesordenen ca. 5 pct.
Det ventes, at IMF’s lånebidrag i overensstemmelse med normal praksis vil have
højeste prioritet i forhold til øvrige kreditorer, i en situation, hvor låntageren ikke
ville kunne tilbagebetale hele sin gæld. Det er ligeledes muligt, at bidraget via EU-
lånemekanismen EFSM vil kunne få en tilsvarende prioritet som IMF. Det for-
ventes, at de bilaterale lån vil have samme prioritet som lånene fra eurolandenes
bidrag gennem EFSF.
Overordnede konditionaliteter knyttet til låneprogrammet
Jf. betingelserne for udbetaling af lån under EU-mekanismen EFSM (og i lighed
med eksisterende låneprogrammer til andre EU-lande samt IMF-praksis) vil låne-
programmet til Irland indeholde en række nærmere økonomisk-politiske og øvrige
betingelser, der skal sikre en holdbar økonomisk og finansiel udvikling i Irland og
bidrage til at genoprette den irske stats adgang til at finansiere sig på almindelige
markedsvilkår. Der vil være tale om en koordinering af disse konditionaliteter
mellem de forskellige bidragydere til programmet, herunder IMF, EU, eurolande-
ne og de bilaterale donorer. Konditionaliteterne berører følgende temaer:
Den finansielle sektor
Låneprogrammet til Irland vil overordnet være betinget af gennemførelsen af
yderligere strukturelle tiltag i den finansielle sektor for at sikre finansiel stabilitet.
Irland har over de seneste to år gennemført betydelige rekapitaliseringer af de
største irske banker. Det forventes, at en del af låneprogrammet skal anvendes til
at rekapitalisere de levedygtige banker og at der også vil blive tale om, at ikke-
levedygtige banker afvikles. Desuden er Irland ved at gennemføre en proces, hvor
dårlige lån knyttet til især ejendomshandel og byggeri fjernes fra bankernes balan-
ce, og flyttes over i et afviklingsselskab, med det formål at fremskynde afskrivning
af tab og en realistisk værdiansættelse af bankernes udlånsporteføljer. Det ventes
at låneprogrammets betingelser vil bygge videre på de hidtidige tiltag, herunder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
nedbringelse af bankernes balancer samt omstruktureringer i banksektoren og de
enkelte banker for at understøtte en mere robust og levedygtig finansiel sektor.
Det ventes at være en grundlæggende præmis, at de konkrete tiltag vil være i over-
ensstemmelse med EU’s statsstøtteregler og de retningslinjer herfor, som er blevet
opstillet for offentlige interventioner i den finansielle sektor som led i den aktuelle
finansielle krise.
Låneprogrammet ventes at stille 35 mia. euro til rådighed for sådanne tiltag i den
finansielle sektor, inkl. Irlands overskydende likviditet på ca. 17,5 mia. euro.
Finanspolitikken
På baggrund af et offentligt underskud på 14,3 pct. af BNP i 2009 har Irland den
2. december 2009 modtaget en henstilling om at bringe det offentlige underskud
ned under 3 pct. af BNP senest i 2014 og gennemføre en strukturel stramning af
finanspolitikken på gennemsnitligt mindst 2 pct. af BNP om året i perioden fra
2010 til 2014.
Irland gennemførte i budgettet for 2010 en sparepakke på 2,5 pct. af BNP med
betydelige reduktioner i offentlige lønninger, offentligt forbrug, social velfærd og
offentlige investeringer. Den irske regering har derudover fremlagt en genopret-
ningsplan, der indebærer yderligere finanspolitisk konsolidering på 15 mia. euro i
perioden 2011-2014, svarende til 10 pct. af BNP, fordelt på udgiftsreduktioner på
10 mia. euro og øgede indtægter på 5 mia. euro. Konsolideringen planlægges bl.a.
gennem moms- og indkomstskatteforhøjelser, og øvrige tiltag på både indtægts-
og udgiftssiden. Planen indeholder en ”frontloading” af konsolideringen med om-
kring 6 mia. euro i 2011, svarende til ca. 4 pct. af BNP. Det ventes, at lånepro-
grammet til Irland som minimum vil være betinget af en finanspolitisk konsolide-
ring i denne størrelsesorden, og at den planlagte konsolidering konkretiseres yder-
ligere og implementeres effektivt.
Eftersom Irland har gennemført effektive tiltag til strukturelle budgetforbedringer
i overensstemmelse med den eksisterende henstilling, og Irland har oplevet en
uventet negativ økonomisk udvikling med ugunstige effekter på de offentlige fi-
nanser, forventes Kommissionen at fremsætte forslag om, at ECOFIN reviderer
den eksisterende EU-henstilling til Irland med henblik på at udsætte Irlands frist
for at bringe det offentlige underskud ned under 3 pct. af BNP fra 2014 til 2015.
Det er muligt, at det gennemsnitlige årlige stramningskrav øges som modstykke.
Tiltag rettet mod beskæftigelse og vækst
Den irske regerings genopretningsplan indeholder desuden initiativer for at øge
konkurrencen, og initiativer vedr. reform af social- og arbejdsmarkedspolitikken
o.l., for at øge beskæftigelse og vækst, som ligeledes er en del af låneprogrammets
konditionaliteter.
Nærmere om de enkelte finansieringsværktøjer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Låneprogrammet til Irland benytter for første gang de nye EU- og eurozone-
lånefaciliteter, som blev oprettet på det ekstraordinære ECOFIN d. 9.-10. maj
2010 som beredskab til håndtering af offentlige gældskriser i eurolandene. Bered-
skabet blev etableret på baggrund af den fortsatte markedsuro efter ydelsen af et
konkret låneprogram på 110 mia. euro fra eurolandene og IMF til Grækenland.
Beredskabet består i etablering af dels en EU-lånemekanisme (den europæiske
mekanisme for finansiel stabilisering – EFSM), med en låneramme på 60 mia.
euro, og dels en midlertidig eurozone-lånefacilitet (den europæiske facilitet for
finansiel stabilitet – EFSF), med en låneramme på 440 mia. euro. Etableringen af
disse faciliteter blev ved samme lejlighed suppleret med en tilkendegivelse fra IMF
om at stille yderligere op til 250 mia. euro til rådighed.
EU-lånemekanismen EFSM på 60 mia. euro udgør et EU27-instrument, som gi-
ver Kommissionen adgang til at optage lån på markedet, som efterfølgende vide-
reudlånes. EFSM er således sammenlignelig med EU-betalingsbalancefaciliteten
for ikke-eurolande, der har en låneramme på 50 mia. euro, hvoraf i alt 15 mia.
euro er blevet anvendt til udlån til hhv. Letland, Ungarn og Rumænien. Dog vil
udlån fra EFSM være pålagt en mer-rente sammenlignet med den rente, Kommis-
sionen kan optage lån til på markedet, mens dette ikke er tilfældet for betalingsba-
lancefaciliteten. Desuden kan betalingsbalancefaciliteten alene yde lån til ikke-
eurolande, mens EFSM kan yde lån til både eurolande og ikke eurolande. I for-
bindelse med etableringen af EFSM blev det fra Kommissionens side oplyst, at
EFSM’s låneramme på i alt 60 mia. euro inkluderede de ubrugte midler på 35 mia.
euro fra betalingsbalancefaciliteten. De aktuelle oplysninger er imidlertid, at
EFSM’s låneramme på 60 mia. euro er i tillæg til rammen på 50 mia. euro i den
eksisterende betalingsbalancefacilitet. Dette blev præciseret af Kommissionen
overfor finansministrene på mødet den 28. november 2010. En fælles begræns-
ning for udbetalingerne er dog, at eventuelle udlån under den nye EU-facilitet på
60 mia. euro – sammen med udlån under betalingsbalancefaciliteten på 50 mia.
euro – under alle omstændigheder ikke kan medføre indirekte sikkerhedsstillelse
fra medlemslandene for forfaldne afdrag og renter, som for et givent år overskri-
der den disponible margin på EU-budgettet, som udgøres af forskellen mellem
betalingsbevillingerne i den finansielle programmering og det maksimale beløb,
EU kan opkræve af medlemsstaterne (fra 1. januar 2010 i alt 1,23 pct. af den sam-
lede bruttonationalindkomst). I 2010 udgør denne margin ca. 22 mia. euro.
Eurozone-lånefaciliteten EFSF på 440 mia. euro udgør til sammenligning en mel-
lemstatslig facilitet alene med deltagelse af eurolandene mhp. ydelse af lån til euro-
lande. EFSF kan optage lån i markedet til genudlån på basis af garantier eller lån
ydet forholdsmæssigt fra de enkelte eurolande. Ydelse af lån besluttes ved en-
stemmighed mellem eurolandene på basis af et samlet program med konditionali-
teter på samme måde som for EFSM.
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Irland, som del af det samlede låneprogram, er hjemlet i forordnin-
gen, der etablerer EFSM, vedtaget den 9.-10. maj 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Ifølge forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen og på baggrund af
et samlet program for økonomisk genopretning i det pågældende medlemsland
udarbejdet under inddragelse af Kommissionen og ECB, beslutning med kvalifi-
ceret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet, samt
løbetiden og de øvrige betingelser for lånet eller kreditfaciliteten.
Vedtagelsen af henstillinger om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør inden for en given frist har hjemmel i TEUF artikel 126,
stk. 7.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager i EU-faciliteten EFSM, svarende til Danmarks andel af EU-
budgettet. Det svarer til ca. 3,7 mia. kr. i det konkrete låneprogram til Irland efter
den ventede fordeling af finansieringen, der indebærer, at EFSM yder lån for 22,5
mia. euro.
Det indebærer imidlertid ikke, at Danmark i forbindelse med lånepakken til Irland
konkret skal stille midler til rådighed for EFSM. EFSM’s finansiering tilvejebrin-
ges ved, at Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet, optager lån på marke-
det, som genudlånes til Irland. Danmark vil først skulle stille midler til rådighed
for EFSM i en situation, hvor Irlands lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når disse
forfalder i fremtiden, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødven-
digt at trække forholdsmæssigt på EU-landene for den manglende tilbagebetaling.
Denne risiko afspejles imidlertid i en mer-rente i forhold til Kommissionens låne-
omkostninger.
Derudover vil Danmarks bilaterale lån til Irland kunne have statsfinansielle kon-
sekvenser i en situation, hvor Irlands lån ikke tilbagebetales.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af lånet til Irland, herunder bidraget fra EFSM, vurderes at have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser gennem en understøttelse af den finansielle
stabilitet i EU.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om et låneprogram for Irland med bidrag fra EU-lånemekanismen EFSM
har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter ydelsen af et EFSM-lån i størrelsesordenen 22,5 mia. euro til
Irland, som led i et samlet låneprogram medfinansieret af IMF og lån fra eurolan-
dene gennem disses lånefacilitet (EFSF) samt bilaterale lån fra Danmark, UK og
Sverige.
Regeringen støtter indholdet af låneprogrammet, herunder at programmet under-
støtter en tilpas hurtig og ambitiøs udvikling mod en holdbar økonomisk politik
for Irland, særligt en styrkelse af de irske offentlige finanser.
Regeringen støtter den ventede revidering af Irlands henstilling med henblik på at
udsætte Irlands frist for at bringe sit offentlige underskud ned under 3 pct. af
BNP fra 2014 til 2015, idet en udskydelse af fristen til 2015 kan styrke konsolide-
ringsplanernes troværdighed.
Andre landes holdning
Der ventes generel opbakning til ydelsen af et EFSM-lån til Irland, der ventes at
udgøre i størrelsesordenen 22,5 mia. euro, som led i et samlet låneprogram. Der
ventes ligeledes generel opbakning til at revidere henstillingen til Irland med hen-
blik på at udskyde Irlands frist for at bringe sit offentlige underskud ned under 3
pct. af BNP fra 2014 til 2015.