Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3057 - Konkurrenceevne
Offentligt
1453849_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17668/1/10 REV 1
(OR. en)
PRESSE 339
PR CO 45
PRESSEMEDDELELSE
3057. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 10. december 2010
Formand
Vincent VAN QUICKENBORNE,
erhvervsminister og
minister for forenkling, og
Jean-Claude MARCOURT,
viceministerpræsident og
minister for økonomi, SMV, udenrigshandel og ny teknologi
(regionen Vallonien)
fra Belgien
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5394 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17668/1/10 REV 1
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0002.png
10.XII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede og vedtog konklusioner om "Akten
for det indre marked",
en pakke med
50 foranstaltninger, der skal få erhvervslivet og borgerne til at udnytte fordelene ved det indre mar-
ked fuldt ud.
Det vedtog også konklusioner om flagskibsinitiativet "En integreret
industripolitik
for en
globaliseret verden", som fremlægger en strategi til at sætte gang i væksten og skabe
arbejdspladser ved at opretholde og støtte et stærkt, mangfoldigt og konkurrencedygtigt industrielt
grundlag i Europa.
Rådet vedtog konklusioner vedrørende rammevilkårene for
spil
og væddemål i EU-
medlemslandene.
Under en offentlig debat drøftede ministrene vejen frem i forbindelse med oprettelsen af et
EU-
patentsystem.
Et stort flertal af delegationerne mente, at et forstærket samarbejde, som EU-
traktaten skaber mulighed for, er den eneste mulighed for at gøre fremskridt med skabelsen af et
fælles EU-patentsystem, og anmodede Kommissionen om at fremlægge et formelt forslag til
indledningen af et forstærket samarbejde. Kommissionen meddelte, at et sådant forslag bliver
fremsat den 14. december. Den italienske og den spanske delegation var stærkt imod idéen om at
påbegynde et forstærket samarbejde.
Rådet vedtog en afgørelse om at forlænge den nuværende
statsstøtteordning
til
kulsektoren.
Formandskabet orienterede om den generelle indstilling, der var opnået enighed om i forbindelse
med et udkast til direktiv om styrkelse af
forbrugerrettighederne
i EU.
Rådet vedtog sin holdning til
EU's nye budgetforslag for 2011
og banede dermed vejen for dets
endelige vedtagelse inden udgangen af 2010.
Repræsentanter for medlemsstaternes regeringer, der mødtes til en konference i tilknytning til
Rådets samling, besluttede, at agenturet for
det globale satellitnavigationssystem
(GNSS) får hjem-
sted i Prag.
Ved en prisoverrækkelsesceremoni i tilknytning til Rådets samling bekendtgjorde formandskabet og
Kommissionen vinderen af den
Indre Markedspris 2010.
17668/1/10 REV 1
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0003.png
10.XII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Akt for det indre marked -
Rådets konklusioner
.................................................................................. 7
Spil og væddemål: de nationale myndigheders rolle -
Rådets konklusioner
....................................... 7
EU-patentsystem: Vejen frem og muligt forstærket samarbejde ......................................................... 8
En industripolitik for en globaliseret verden -
Rådets konklusioner..................................................
10
Konsekvensanalyser som hjælp i forbindelse med EU's beslutningsproces ...................................... 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
Forbrugerbeskyttelse.......................................................................................................................... 13
Gennemførelse af EU-direktiver i national lovgivning...................................................................... 13
Direktiv om tjenesteydelser i det indre marked ................................................................................. 14
Det kommende formandskabs arbejdsprogram.................................................................................. 14
Placering af det globale satellitnavigationssystemagentur................................................................. 15
Indre Markedspris 2010 ..................................................................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Statsstøtteordning til kulsektoren .......................................................................................................................... 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17668/1/10 REV 1
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XII.2010
UDENRIGSANLIGGENDER
Instrument til finansiering af samarbejdet med industrialiserede og andre højindkomstlande.............................. 17
Finansieringsinstrument til fremme af demokrati og menneskerettigheder på verdensplan.................................. 17
Samarbejdsaftale om konkurrencepolitikken mellem EU og Schweiz.................................................................. 17
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
European Case Law Identifier – ECLI - Konklusioner ......................................................................................... 18
BUDGET
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond til Frankrig og Portugal ....................................................................... 18
Rådets holdning til det nye EU-budgetforslag og punkter i tilknytning hertil....................................................... 18
LANDBRUG
Tysklands alkoholmonopol ................................................................................................................................... 19
UDVIKLING
Finansielt instrument med henblik på udvikling ................................................................................................... 20
Ledsageforanstaltninger for AVS-landenes bananproducenter ............................................................................. 20
HANDELSPOLITIK
Toldfri behandling af aktive farmaceutiske ingredienser ...................................................................................... 21
MILJØ
Biocidholdige produkter........................................................................................................................................ 21
Eksport og import af farlige kemikalier ................................................................................................................ 21
EU-miljømærket.................................................................................................................................................... 22
Affaldshåndtering.................................................................................................................................................. 22
Kviksølv ................................................................................................................................................................ 22
REGIONALPOLITIK
Den Internationale Fond for Irland........................................................................................................................ 23
17668/1/10 REV 1
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0005.png
10.XII.2010
DELTAGERE
Belgien:
Vincent VAN QUICKENBORNE
Jean-Claude MARCOURT
Bulgarien:
Traicho TRAIKOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin KOCOUREK
Danmark:
Brian MIKKELSEN
Tyskland:
Guido PERUZZO
Estland:
Gert ANTSU
Irland:
Geraldine BYRNE NASON
Grækenland:
Achilleas MITSOS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Diego LÓPEZ GARRIDO
Frankrig:
Eric BESSON
Italien:
Alfredo MANTICA
Cypern:
Zeta EMILIANIDOU
Letland:
Juris PŪCE
Litauen:
Rimantas �½YLIUS
Luxembourg:
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
Zoltán CSÉFALVAY
Malta:
Jason AZZOPARDI
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Marcin KOROLEC
Portugal:
Ana Paula ZACARIAS
Føderal erhvervsminister og minister for forenkling
Viceministerpræsident og minister for økonomi, SMV,
udenrigshandel og ny teknologi (regionen Vallonien)
Økonomi-, energi- og turismeminister
Industri- og handelsminister
Økonomi- og erhvervsminister
Fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for Den Europæiske Union, Udenrigs- og
Samarbejdsministeriet
Minister for industri, energi og den digitale økonomi
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Statssekretær, Økonomiministeriet
Viceøkonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Juniorminister for strategiske anliggender
Ministeriet for National Økonomi
Statssekretær
Statssekretær for
økonomi, landbrug og innovation
Forbundsminister for økonomi samt familie- og
ungdomsspørgsmål
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
17668/1/10 REV 1
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0006.png
10.XII.2010
Rumænien:
Ion ARITON
Slovenien:
Viljem PŠENIČNY
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Anni SINNEMÄKI
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Catharina HÅKANSSON BOMAS
Det Forenede Kongerige:
Baroness WILCOX
Økonomi-, handels- og erhvervsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Minister for handel og udenrigsanliggender
Statssekretær under erhvervs- og energiministeren
Statssekretær for erhverv, innovation og
erhvervskompetencer
Kommissionen:
Viviane REDING
Antonio TAJANI
Michel BARNIER
John DALLI
Næstformand
Næstformand
Medlem
Medlem
17668/1/10 REV 1
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0007.png
10.XII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Akt for det indre marked -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om "Akten for det indre marked" (SMA), en toårig plan (2011-2012)
med 50 initiativer, der har til formål at sikre fortsat optimering af det indre marked og aktiv
deltagelse i en vellykket gennemførelse af EU 2020-målene om stimulering af beskæftigelsen og
den økonomiske vækst.
Konklusionerne i deres helhed findes
HER.
Konklusionerne tilslutter sig den generelle indstilling i SMA (13977/1/10), ifølge hvilken det indre
marked skal hvile på et stærkt økonomisk og socialt grundlag, så der kan opbygges en økonomi
med høj konkurrenceevne.
Konklusionerne vedrører især de bekymringer i erhvervslivet og blandt borgerne, som forhindrer
dem i fuldt ud at drage nytte af fordelene ved det indre marked, anvendelsen af redskaber til at
udvikle nye vækstkilder både inden for tjenesteydelser og i industrisektorer, den europæiske
konkurrenceevne på internationalt plan samt udarbejdelsen af en ny kollektiv strategi til at sikre en
vellykket relancering af det indre marked.
Konklusionerne forpligter endvidere Rådet til fortsat at behandle SMA med henblik på at definere
de prioriterede foranstaltninger, der skal træffes inden udgangen af 2012 for at lette adgangen til det
indre marked, støtte erhvervslivet, tilskynde til vækst og være med til at skabe arbejdspladser.
Spil og væddemål: de nationale myndigheders rolle -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner vedrørende rammevilkårene for spil og væddemål i EU-landene.
Konklusionerne findes i dokument
16884/10.
17668/1/10 REV 1
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0008.png
10.XII.2010
EU-patentsystem: Vejen frem og muligt forstærket samarbejde
I en offentlig samling udvekslede Rådet synspunkter om vejen frem for den kommende oprettelse af
et fælles EU-patentsystem og navnlig muligheden for at indlede et forstærket samarbejde mellem
flere medlemsstater.
Et stort flertal af delegationerne anmodede Kommissionen om at forelægge et formelt forslag til at
indlede et forstærket samarbejde. Kommissionen meddelte, at et sådant forslag ville blive fremlagt
den 14. december.
Flertallet af delegationerne mente, at et forstærket samarbejde, som omhandlet i EU-traktaten, er
den eneste mulighed for at gøre fremskridt med oprettelsen af et fælles EU-patentsystem.
Den italienske og den spanske delegation var stærkt imod idéen om at indlede et forstærket
samarbejde, eftersom betingelserne for at igangsætte en sådan proces endnu ikke er opfyldt.
Den ungarske delegation, som overtager EU-formandskabet fra januar 2011, gav tilsagn om at
fremme arbejdet med henblik på at nå til enighed om dette spørgsmål hurtigst muligt.
Efter ministrenes drøftelser den 11. oktober og den 10. og 25. november konkluderede det belgiske
formandskab, at det ikke er muligt at opnå den nødvendige enstemmighed om en sprogordning med
henblik på at oprette et EU-patentsystem. Derfor udtrykte en række delegationer interesse for at
fortsætte på grundlag af et forstærket samarbejde.
Den procedure, der skal følges, for at indlede et forstærket samarbejde på området beskyttelse af et
enhedspatent, kan opstilles på følgende måde:
(1)
Den skal kun bruges som en sidste udvej, efter at det er konstateret, at det er umuligt at opnå
enstemmighed.
En anmodning indgives til Kommissionen af en gruppe medlemsstater, der ønsker selv at gå
videre med et initiativ, der er blokeret på EU-niveau; der skal være mindst ni lande, der
ønsker at deltage.
Kommissionen vurderer, om anmodningen bør accepteres. Efter godkendelse sender
Kommissionen Rådet et forslag med henblik på bemyndigelse. Dette forslag skal definere de
rammer, inden for hvilke det forstærkede samarbejde vil finde sted.
(2)
(3)
17668/1/10 REV 1
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0009.png
10.XII.2010
(4)
(5)
Rådet giver bemyndigelse med kvalificeret flertal efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Når samarbejdet er godkendt, kan alle medlemmer af Rådet deltage i forhandlingerne, men
kun de deltagende lande deltager i afstemningerne.
Et forstærket samarbejde er åbent når som helst for medlemsstater, der ønsker at tilslutte sig
det.
(6)
Baggrund
Den 4. december 2009 vedtog Rådet konklusioner om "Et forbedret patentsystem i Europa"
(17229/09). Det hedder i disse konklusioner, at "Forordningen om EU-patentet bør ledsages af en
separat forordning, der regulerer de oversættelsesordninger for EU-patentet, som Rådet vedtager
med enstemmighed i henhold til artikel 118, stk. 2, i traktaten. Forordningen om EU-patentet bør
træde i kraft sammen med den særlige forordning om oversættelsesordningen for EU-patentet.". Det
er på dette grundlag, at Kommissionen den 30. juni 2010 forelagde et forslag om
oversættelsesordninger (11805/10).
17668/1/10 REV 1
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0010.png
10.XII.2010
En industripolitik for en globaliseret verden -
Rådets konklusioner
Ministrene i Rådet havde endnu en debat efter den første debat den 25. november om, hvordan EU's
erhvervsstrukturer og -politikker bedst kan omdannes til en drivkraft, der kan skabe vækst og
arbejdspladser samt tackle de udfordringer, der opstår i forbindelse med globaliseringen.
Efter drøftelserne vedtog Rådet konklusionerne om "En integreret industripolitik for en globaliseret
verden. Fokus på konkurrenceevne og bæredygtighed", som er et af de syv flagskibsinitiativer i
Europa 2020-strategien
1
.
Den placerer industripolitikken i centrum af den nye vækstmodel for EU's økonomi ved at foreslå
oprettelsen af nogle rammer, der kan stimulere til økonomisk genopretning og beskæftigelse. Disse
nye rammer skal hjælpe Europas industri med at udnytte de muligheder, der skabes i omdannelsen
af det globale erhvervsmiljø.
Den nye foreslåede tilgang mod en mere dynamisk, ressourceeffektiv og bæredygtig økonomi er
karakteriseret ved, at den
samler en horisontal basis og en målrettet anvendelse til de forskellige industrielle sektorer
tager hensyn til hele værdien og forsyningskæden, fra adgang til energi og råmaterialer til
eftersalgsservice og genbrug af materialer, herunder den internationale dimension i kæden
nøje følger konkurrenceevnen.
Konklusionerne i deres helhed findes i
17838/10
.
*
*
*
1
http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm
10
17668/1/10 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0011.png
10.XII.2010
Konsekvensanalyser som hjælp i forbindelse med EU's beslutningsproces
Under frokosten havde ministrene en uformel debat om Revisionsrettens beretning, der indeholder
anbefalinger til forbedring af de konsekvensanalyser, som Kommissionen foretager som en hjælp i
forbindelse med EU's beslutningsproces
1
. Henri Grethen, som er medlem af Revisionsretten, deltog
i drøftelserne.
Om formiddagen under den formelle rådssamling noterede delegationerne sig følgende
konklusioner, som det belgiske formandskab havde forelagt vedrørende Revisionsrettens beretning:
"FORMANDSKABET FOR RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM HAR BEHANDLET Revisionsrettens særberetning nr. 3/2010: Konsekvensanalyser i
EU-institutionerne: er de en hjælp i beslutningsprocessen? og især Rettens anbefalinger til
Kommissionen og dens konklusioner om Rådets og Europa-Parlamentets anvendelse af kon-
sekvensanalyser,
NOTERER SIG MED TILFREDSHED, at Retten har konstateret, at konsekvensanalyser er
blevet en standardprocedure forud for Kommissionens fremlæggelse af lovgivningsforslag
med betydelige konsekvenser og har været effektive og en hjælp i forbindelse med
beslutningsprocessen i EU-institutionerne;
MINDER OM Rådets konklusioner af 3.-4. december 2009 og den vægt, der er lagt på kvanti-
ficerbare og sammenlignelige data som et middel til at sikre en optimal fremlæggelse og nytten
af konsekvensanalyser i overensstemmelse med Rettens konstateringer;
NOTERER SIG, at Retten har konstateret, at der er identificeret områder, hvor der kan ske
forbedringer af konsekvensanalyseprocedurerne, og at der med konsekvensanalyser i højere
grad kan tages hensyn til gennemførelses- og håndhævelsesudgifterne i forbindelse med ny
lovgivning på nationalt plan, og UNDERSTREGER, at alle de tre institutioner, der er
involveret i lovgivningsprocessen, har ansvaret for lovgivningens kvalitet;
2.
3.
4.
1
http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/5412743.PDF
11
17668/1/10 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.XII.2010
5.
BEKRÆFTER Rettens konstatering af, at Kommissionens konsekvensanalyser er et meget
nyttigt redskab i forbindelse med lovgivernes behandling af lovgivning, og PÅPEGER, at
konsekvensanalyser systematisk sendes til delegationerne i Rådets forberedende organer og
generelt fremlægges som en del af den indledende fremlæggelse, inden behandlingen af
kommissionsforslag påbegyndes;
NOTERER SIG, at Retten understreger, at efterfølgende evalueringer må overvejes som
grundlag for fremtidige konsekvensanalyser i overensstemmelse med intelligent regulering, der
nu omfatter hele politikcyklussen, herunder efterfølgende evaluering, i overensstemmelse med
formand José Manuel Barrosos tilsagn;
SER FREM TIL at fortsætte behandlingen af Rettens konklusioner og anbefalinger med
henblik på at forbedre ordningen med konsekvensanalyser, som spiller en vigtig rolle i
forbindelse med principperne for intelligent regulering.".
*
*
*
6.
7.
17668/1/10 REV 1
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0013.png
10.XII.2010
EVENTUELT
Forbrugerbeskyttelse
Formandskabet orienterede Rådet om den samlede kompromistekst vedrørende udkastet til et
direktiv om forbrugerrettigheder, som fik støtte fra et kvalificeret flertal blandt delegationerne i De
Faste Repræsentanters Komité med henblik på at nå frem til en generel indstilling på en kommende
samling i Rådet.
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse, der forventes næste år, tager direktivudkastet sigte på
at harmonisere reglerne om forbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler mellem erhvervsdrivende
og forbrugere vedrørende fjernsalg og aftaler uden for fast forretningssted, eksempelvis
grænseoverskridende salg over internettet.
Det generelle formål med direktivet, som Kommissionen forelagde i 2008 (14183/08), er at forenkle
og supplere den eksisterende lovgivning med henblik på at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau
og bidrage til et velfungerende indre marked ved at øge de erhvervsdrivendes og forbrugernes tillid,
når de skal foretage grænseoverskridende transaktioner.
Rådet havde en orienterende debat om forslaget i december 2009 (16121/09) og igen i maj 2010
(9480/10).
Ministrene noterede sig desuden efterårsudgaven af den såkaldte fjerde resultattavle for
forbrugermarkederne, som Kommissionen har offentliggjort (17300/10 og
15407/10).
Gennemførelse af EU-direktiver i national lovgivning
Rådet noterede sig resultatet af en konference, som var tilrettelagt af formandskabet og blev afholdt
den 22. november i Bruxelles, om inkorporering af EU-lovgivning i national lovgivning og
gennemførelse heraf
1
.
1
http://www.eutrio.be/sites/default/temp/23341.pdf
13
17668/1/10 REV 1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0014.png
10.XII.2010
Direktiv om tjenesteydelser i det indre marked
Delegationerne noterede sig, hvor langt medlemsstaterne siden maj (9475/10) er kommet med
gennemførelsen af servicedirektivet og den igangværende gensidige evalueringsproces (9327/10).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Statssekretær i Ungarn, Zoltán Cséfalvay, orienterede Rådet om arbejdsprogrammet vedrørende det
indre marked og industripolitik under sit lands formandskab i første halvår af 2011. Prioriteterne er i
overensstemmelse med det kombinerede arbejdsprogram udarbejdet af det spanske, det belgiske og
det ungarske formandskab, som dækker perioden fra januar 2010 til juni 2011 (16771/09).
Zoltán Cséfalvay påpegede, at man kun kan overvinde den aktuelle makroøkonomiske situation
med positivt resultat ved at gøre EU-medlemsstaterne mere konkurrencedygtige. Det ungarske
formandskab har tre elementer som nøgleprioriteter i denne sektor: klare regler, værditilvækst og et
indre marked for alle, herunder især også for SMV'erne.
17668/1/10 REV 1
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0015.png
10.XII.2010
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Placering af det globale satellitnavigationssystemagentur
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, der mødtes til en konference i tilknytning til
Rådets samling, besluttede, at Det Europæiske GNSS-Agentur skal have sit hjemsted i Prag
(17576/10).
Agenturet varetager visse opgaver i forbindelse med implementeringen af det europæiske globale
satellitnavigationssystem (GNSS) under Egnosprogrammet og Galileoprogrammet. Disse opgaver
omfatter navnlig specifikke sikkerhedsaspekter såsom sikkerhedsgodkendelse og driften af Galileos
sikkerhedscenter samt markedsføring af de europæiske GNSS-systemer. Agenturet, der drives under
Kommissionens ledelse, blev oprindelig oprettet i 2004 som "Tilsynsmyndigheden for Det
Europæiske GNSS" og har midlertidigt ligget i Bruxelles. Dets rolle og funktion blev omdefineret i
forordning 912/2010, hvorved det også fik sit nye navn.
Indre Markedspris 2010
Den Indre Markedspris 2010 gik til det fælles østrigsk/tjekkisk/tyske initiativ "Grenzoffensive" - en
grænseoverskridende platform, der har til formål at lette nabosamarbejdet på tværs af grænserne.
Vinderen blev bekendtgjort under en prisoverrækkelsesceremoni i tilknytning til samlingen i Rådet
af den belgiske økonomiminister Vincent Van Quickenborne og kommissæren for det indre marked,
Michel Barnier.
Den Indre Markedspris skal øge bevidstheden om de muligheder, der knytter sig til den frie
bevægelighed for personer, varer, tjenesteydelser og kapital inden for EU.
Prisen blev lanceret i 2009 for at belønne virksomheder, borgere eller organisationer, der yder et
væsentligt bidrag til udviklingen af det indre marked.
17668/1/10 REV 1
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0016.png
10.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
DET INDRE MARKED
Statsstøtteordning til kulsektoren
Rådet vedtog i dag en afgørelse, der tager sigte på at lette overgangen fra den sektorspecifikke
statsstøtteordning, der i øjeblikket finder anvendelse på kulsektoren, til de generelle
statsstøtteregler, der finder anvendelse for alle sektorer i EU (16229/1/10 +
COR 1).
I afgørelsen indgår følgende hovedelementer:
– mulighed for fortsat på visse betingelser at yde offentlig støtte til kulindustrien med henblik på at
fremme lukning af stenkulminer, der ikke er konkurrencedygtige, indtil december 2018
– de nærmere bestemmelser for udfasningen af støtten, ifølge hvilke den samlede støtte, som en
medlemsstat yder, skal være degressiv for at afværge uønskede virkninger som følge af
konkurrenceforvridninger på det indre marked
– forpligtelse for de medlemsstater, der yder støtte, til at fremlægge en plan med påtænkte
foranstaltninger med henblik på at afbøde de miljømæssige virkninger af produktionen af kul og
– mulighed for at tillade subvention indtil december 2027 for at dække ekstraordinære udgifter i
forbindelse med lukning af miner, som ikke har tilknytning til produktion, såsom sociale ydelser
og rehabilitering af miner.
De eksisterende regler, der har været gældende siden 2002 (forordning 1407/2002), udløber den
31. december 2010. Hvis den særlige statsstøtteordning ikke fornys, vil nogle af medlemsstaterne
være tvunget til øjeblikkeligt at lukke stenkulminer, der ikke er konkurrencedygtige, hvilket vil
kunne få alvorlige sociale, tekniske og regionale konsekvenser.
Derfor foreslog Kommissionen i juli efter at have foretaget en konsekvensanalyse og en offentlig
høring, at der opretholdes en overgangsperiode på betingelse af, at den støtte, der ydes til ikke-
bæredygtige miner, indgår i en lukningsplan (12698/10).
17668/1/10 REV 1
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0017.png
10.XII.2010
UDENRIGSANLIGGENDER
Instrument til finansiering af samarbejdet med industrialiserede og andre højindkomstlande
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et forslag om ændring af forordning 1934/2006 om
oprettelse af et instrument til finansiering af samarbejdet med industrialiserede og andre
højindkomstlande og -territorier (16440/10).
Formålet med Kommissionens forslag er at udvide den oprindelige forordnings anvendelsesområde
til en række lande i Latinamerika, Asien, Centralasien og Mellemøsten samt Sydafrika og gøre det
muligt at finansiere foranstaltninger, der ikke berettiger til officiel udviklingsbistand. Ændringerne
vil styrke båndene og øge engagementet i forhold til vigtige globale nye partnere. Rådet havde
ingen væsentlige vanskeligheder med forslaget og imødekom en række betænkeligheder fra Europa-
Parlamentets side med hensyn til anvendelsen af den ændrede forordning.
Rådets førstebehandlingsholdning afspejler en høj grad af konsensus med Europa-Parlamentet efter
forhandling af kompromiser, således at den ændrede forordning kan træde i kraft i 2010 og dermed
sikre, at de midler, der er opført på budgettet for 2010, ikke mistes.
Finansieringsinstrument til fremme af demokrati og menneskerettigheder på verdensplan
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et forslag om ændring af forordning 1889/2006 om
oprettelse af et finansieringsinstrument til fremme af demokrati og menneskerettigheder på
verdensplan (16446/10).
Formålet med ændringen er at sikre sammenhængen mellem de finansielle instrumenter vedrørende
EU's optræden udadtil og åbne for minimal men nødvendig fleksibilitet i deres gennemførelse.
Rådet accepterer ændringen og nogle tekniske ændringer foreslået af Europa-Parlamentet af
klarheds- og nøjagtighedshensyn.
Samarbejdsaftale om konkurrencepolitikken mellem EU og Schweiz
Rådet bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger om en samarbejdsaftale med
Schweiz på konkurrenceområdet.
EU har nu indgået samarbejdsaftaler på konkurrenceområdet med Canada, Japan, Sydkorea og
USA. Disse aftaler tager sigte på at dæmme op for uoverensstemmelser i fortolkningen inden for
konkurrencepolitikken i bilaterale forbindelser.
17668/1/10 REV 1
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0018.png
10.XII.2010
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
European Case Law Identifier – ECLI - Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner med en opfordring til at indføre European Case-Law Identifier (ECLI)
og et minimumssæt ensartede metadata for retspraksis (16871/1/10
REV 1)
(16869/10).
BUDGET
Den Europæiske Unions Solidaritetsfond til Frankrig og Portugal
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 9 for 2010 og gav hermed sin
tilslutning til Kommissionens forslag om at mobilisere Den Europæiske Unions Solidaritetsfond
med et samlet beløb på 66,9 mio. EUR til Frankrig efter orkanen Xynthia og til Portugal efter de
voldsomme oversvømmelser på Madeira.
Rådets holdning til det nye EU-budgetforslag og punkter i tilknytning hertil
Rådet vedtog sin holdning til det nye forslag til EU's budget for finansåret 2011 og godkendte
dermed den uformelle enighed, der blev opnået mellem det belgiske formandskab og Europa-
Parlamentet under trepartsmødet den 6. december, og som baner vejen for den endelige vedtagelse
af næste års budget inden årets udgang (17569/10
REV 1
+
17569/10 ADD 1 REV 1).
Med vedtagelsen af sin holdning gav Rådet sin tilslutning til det budgetforslag, der blev forelagt af
Kommissionen den 26. november 2010
(http://ec.europa.eu/budget/documents/2011_en.htm?go=t1_1#table-1_1), med et par mindre
tekniske tilpasninger.
De samlede
betalinger
til EU's budget for 2011, som accepteret af Rådet, udgør
126 527 mia. EUR
(+2,9 % i forhold til 2010), hvilket svarer til 1,01 % af EU's bruttonationalindkomst (BNI).
Forpligtelserne
for 2011 udgør
141 909 mia. EUR
(+0,3 %), hvilket giver en margin på
1 891 mia. EUR inden for det samlede loft i den finansielle ramme. For yderligere oplysninger om
tallene henvises til pressemeddelelsen (17764/10).
17668/1/10 REV 1
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0019.png
10.XII.2010
Rådet vedtog endvidere en afgørelse om anvendelse af fleksibilitetsinstrumentet for at supplere
finansieringen i 2011-budgettet ud over lofterne i den flerårige finansielle ramme. 71 mio. EUR
anvendes under udgiftsområde 4 (EU som global partner) og 34 mio. EUR under
underudgiftsområde 1a (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) til livslang læring og fremme
af konkurrenceevne og innovation.
Hvis Europa-Parlamentet formelt godkender Rådets holdning, betragtes budgettet for 2011 som
vedtaget.
Således undgås det at anvende ordningen med de foreløbige tolvtedele, som ville få store
konsekvenser for gennemførelsen af væsentlige politikker og programmer. I henhold til denne
ordning vil finansieringen af hvert enkelt kapitel kun udgøre en tolvtedel af budgetbevillingerne for
2010 eller endog mindre, hvis beløbet i budgetforslaget for 2011 er lavere for det pågældende
kapitel.
Rådet godkendte også forslaget til ændringsbudget nr. 10 som ændret ved ændringsskrivelse nr. 1,
der indeholder en
revision af overslaget over egne indtægter og andre indtægter
(17568/10).
Rådet vedtog endvidere en afgørelse om revision af den flerårige finansielle ramme med henblik på
at finansiere de yderligere behov i forbindelse med projektet for den internationale termonukleare
forsøgsreaktor (ITER) i 2012 og 2013 (17572/10
REV 1).
Europa-Parlamentet ventes at vedtage sin holdning den 15. december. Forhandlingerne om det
første budgetforslag for 2011, der blev forelagt af Kommissionen i foråret 2010, led skibbrud i
Forligsudvalget den 15. november (16368/10).
LANDBRUG
Tysklands alkoholmonopol
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) for så
vidt angår støtte ydet inden for rammerne af Tysklands alkoholmonopol (56/10). Forud ligger en
bekræftelse af enigheden med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen.
Denne ændring, der forlænger undtagelsen for støtte ydet af Tyskland inden for rammerne af dets
alkoholmonopol, bør finde anvendelse fra den 1. januar 2011, idet den nuværende undtagelse
ophører den 31. december 2010.
17668/1/10 REV 1
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0020.png
10.XII.2010
Denne undtagelse giver Tyskland ret til at yde støtte til landbrugsethanol via Tysklands
forbundsadministration for alkohol (Bundesmonopolverwaltung für Branntwein - BfB). Den
statsstøtte, der ydes, svarer til forskellen mellem de omkostninger, der er forbundet med indkøb af
råmaterialer fra producenter (brænderier og landbrugere) til priser, der ligger over markedspriserne,
og den indkomst, der genereres ved salgene af denne type alkohol til markedspris, idet der tages
højde for BfB's omkostninger i forbindelse med indsamling, forarbejdning og drift.
For endegyldigt at udfase det nuværende monopol og bringe støtten til ophør fastsættes det i denne
forordning, at undtagelsen forlænges efter den 31. december 2010, og at monopolets produktion og
salg gradvist nedbringes, indtil det lukker i 2017. Mellemstore landbrugsbrænderier kan blive i
monopolet indtil udgangen af 2013 med særlige kompensationsforanstaltninger, når de forlader
systemet; små lokalt orienterede brænderier, der producerer meget små mængder alkohol fra frugt,
bliver i monopolet indtil udgangen af 2017.
UDVIKLING
Finansielt instrument med henblik på udvikling
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende en ændring af instrumentet til finansiering
af udviklingssamarbejde (16442/10
+
ADD 1)
med henblik på at harmonisere bestemmelser i
samtlige finansielle instrumenter vedrørende EU's optræden udadtil. Rådet accepterede
Kommissionens forslag om at give mulighed for begrænset fleksibilitet i enkelttilfælde og anvende
dette instrument til finansiering af skatter, told og andre afgifter, hvilket i princippet ikke vil kunne
tillades.
Ledsageforanstaltninger for AVS-landenes bananproducenter
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et foreslået program med et budget på
190 mio. EUR, der skal hjælpe staterne i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-staterne) til at
tilpasse sig handelsliberaliseringen på bananmarkedet (16447/10
+
ADD 1).
Foranstaltningerne
tager sigte på at støtte tilpasningen i områder, som er afhængige af bananeksport, og deres
økonomiske diversificering. De er også udformet til at hjælpe i forbindelse med sociale
konsekvenser og investeringer i at forbedre konkurrenceevnen, hvor dette er en levedygtig strategi.
Endelig kan der med de nye midler ydes støtte til små landbrugere og virksomheder.
Foranstaltninger skal være midlertidige og være gældende fra 2010 til 2013. De vil omfatte Belize,
Cameroun, Côte d'Ivoire, Dominica, Den Dominikanske Republik, Ghana, Jamaica, Saint Lucia,
Saint Vincent og Grenadinerne samt Surinam.
17668/1/10 REV 1
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0021.png
10.XII.2010
HANDELSPOLITIK
Toldfri behandling af aktive farmaceutiske ingredienser
Rådet vedtog en forordning vedrørende sikring af toldfri behandling af visse aktive farmaceutiske
ingredienser med internationale ikke-navnebeskyttede navne (INN) fra
Verdenssundhedsorganisationen og af visse produkter, der anvendes til fremstilling af
farmaceutiske færdigvarer (59/10). Forud ligger en bekræftelse af enigheden med Europa-
Parlamentet ved førstebehandlingen.
MILJØ
Biocidholdige produkter
Rådet modsatte sig ikke en række udkast til Kommissionens direktiver om tilføjelse af nonansyre i
afskræknings- og tiltrækningsmidler samt fenoxycarb og bifenthrin anvendt som
træbeskyttelsesmidler til listen over aktive stoffer, der kan godkendes af medlemsstaterne til
anvendelse i biocidholdige produkter i henhold til direktiv 98/8/EF.
Rådet modsatte sig heller ikke Kommissionens direktiv om optagelse af (Z,E)-tetradeca-9,12-
dienylacetat i fælder til indendørs brug på listen over vedtagne aktive stoffer, der kan godkendes af
medlemsstaterne til anvendelse i biocidholdige lavrisikoprodukter. Det præciseres, at de
pågældende fælder ikke må anvendes på steder, hvor der opbevares uemballerede fødevarer eller
foderstoffer.
Eksport og import af farlige kemikalier
Rådet modsatte sig ikke to udkast til Kommissionens forordninger om ændring af listen over farlige
kemikalier, der er omfattet af anmeldelseskrav med henblik på import- og eksportrestriktioner
(15637/10,
15639/10).
Ændringerne er fremkommet som følge af ændringer af interne EU-regler
vedrørende kemikalier, herunder gennemførelsen af REACH-forordningen og pesticidlovgivning.
Resultatet er, at eksport af yderligere 10 farlige kemikalier fra EU er blevet forbudt.
17668/1/10 REV 1
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0022.png
10.XII.2010
EU-miljømærket
Rådet modsatte sig ikke et udkast til Kommissionens afgørelse med henblik på at forlænge
gyldigheden af miljøkriterierne for tildeling af EU-miljømærket, som ellers ville udløbe den
31. december 2010 (15367/10). Kriterierne for kopipapir og grafisk papir forlænges til den
30. juni 2011; kriterierne for elektriske lyskilder er gyldige indtil den 31. august 2011, mens
kriterierne for tekstilvaskemidler og opvaskemidler til opvaskemaskiner finder anvendelse indtil
den 30. april 2011. Når kriterierne udløber, skal de erstattes af opdaterede kriterier.
Affaldshåndtering
Rådet meddelte, at det agter at vedtage et udkast til forordning om fastsættelse af kriterier for,
hvornår visse typer metalskrot ophører med at være affald. Kriterierne vedrører jern-, stål- og
aluminiumskrot. Denne form for skrot vil kunne genvindes i metalproduktion, hvis det har den
fornødne renhed, opfylder jern- og metalindustriens tekniske krav og ikke har negativ indvirkning
på menneskers sundhed og miljøet. Udformningen af sådanne kriterier for affaldsfasens ophør
bygger på EU's rammelovgivning om affald (direktiv 2008/98/EF).
Udkastet til forordning blev oprindeligt forelagt af Kommissionen for et forskriftsudvalg, der ikke
havde afgivet udtalelse den 16. september. Rådet har nu forelagt den samme tekst for Europa-
Parlamentet. Hvis Europa-Parlamentet ikke modsætter sig udkastet til retsakt inden for to måneder,
vil Rådet derefter vedtage forordningen.
Kviksølv
Rådet bemyndigede Kommissionen til på EU's vegne at forhandle et globalt retligt bindende
instrument vedrørende kviksølv. Denne bemyndigelse vedrører områder, hvor Unionen har
kompetence og har vedtaget regler. Rådet vedtog ligeledes forhandlingsdirektiver til Kommissionen
og anmodede den om at sikre, at den nye internationale aftale medvirker til at reducere udledning af
kviksølv i miljøet mest muligt.
17668/1/10 REV 1
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453849_0023.png
10.XII.2010
REGIONALPOLITIK
Den Internationale Fond for Irland
Rådet vedtog en forordning vedrørende EU's finansielle bidrag til Den Internationale Fond for
Irland i årene 2007-2010 med henblik på at støtte fred og forsoning i dette land (26/10). Den nye
retsakt hviler på et nyt dobbelt retsgrundlag, men dens indhold er det samme som indholdet af
forordning 1968/2006, som den erstatter.
17668/1/10 REV 1
23
DA