Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3058+3060 - Almindelige anl.
Offentligt
1453838_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17835/10
(OR. en)
PRESSE 346
PR CO 47
PRESSEMEDDELELSE
3058. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Bruxelles, den 13. december 2010
Formand
Catherine ASHTON
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5183/6319 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17835/10
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0002.png
13.XII.2010
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede
fredsprocessen i Mellemøsten.
Det vedtog konklusioner, hvori det gentog, at det er
rede til at anerkende en palæstinensisk stat, når tiden er inde, og bekræftede, at det er rede til at
bidrage til en forhandlingsløsning på alle spørgsmål vedrørende en endelig status inden for de
12 måneder, som Kvartetten har fastsat. Rådet erindrede også om, at det er rede til at bistå i
genopbygningen og den økonomiske genopretning af Gaza.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om
Côte d'Ivoire
efter præsidentvalget. Det vedtog
konklusioner, hvori det fastslog sin hensigt om at vedtage restriktive foranstaltninger over for dem,
der lægger hindringer i vejen for fredsprocessen og den nationale forsoning, og især dem, der
bringer den vellykkede gennemførelse af valgprocessen i fare.
Rådet drøftede
Sudan
forud for folkeafstemningen om selvbestemmelse den 9. januar på grundlag
af en briefing af EU's særlige repræsentant Rosalind Marsden. Det vedtog konklusioner, hvori det
gentog, at det forpligter sig til at bistå Sudan inden og efter folkeafstemningen for at fremme varig
fred, stabilitet og velstand for alle sudanesere.
Under
arbejdsmiddagen
briefede den højtstående repræsentant ministrene om mødet i Genève med
den
iranske atomforhandler.
17835/10
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0003.png
13.XII.2010
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Sudan
Konklusioner..........................................................................................................................
7
Somalia............................................................................................................................................... 10
Côte d'Ivoire
Konklusioner
............................................................................................................. 11
Afghanistan ........................................................................................................................................ 12
Fredsprocessen i Mellemøsten
Konklusioner
................................................................................. 13
Det vestlige Balkan ............................................................................................................................ 15
Iran ..................................................................................................................................................... 16
Strategiske partnere og prioriteter for 2011 ....................................................................................... 17
Republikken Moldova........................................................................................................................ 17
OSCE-topmødet ................................................................................................................................. 17
ANDRE PUNKTER .......................................................................................................................... 17
Religiøse mindretal ............................................................................................................................ 17
Sortehavet........................................................................................................................................... 17
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17835/10
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
En zone, der er fri for masseødelæggelsesvåben ................................................................................................... 18
Masseødelæggelsesvåben
Situationsrapport
Konklusioner............................................................................
18
Bekæmpelse af ulovlig ophobning af og handel med håndvåben.......................................................................... 18
Våbeneksportkontrolordning
Årsberetning ....................................................................................................... 18
Demokratistøtte i EU's eksterne forbindelser
Situationsrapport 2010
Konklusioner
..................................... 19
Finansieringsinstrument til fremme af demokrati og menneskerettigheder på verdensplan.................................. 20
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Integrering af menneskerettigheder og kønsspørgsmål i FSFP-operationer og -missioner ................................... 21
EU's civile og militære kapacitetsudvikling i tiden efter 2010 .............................................................................. 21
Det overordnede civile mål for 2010..................................................................................................................... 21
Udsendelse af civilt personel til FSFP-missioner .................................................................................................. 21
17835/10
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0005.png
13.XII.2010
DELTAGERE
Den højtstående repræsentant
Catherine ASHTON
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Nickolay MLADENOV
Den Tjekkiske Republik:
Karl SCHWARZENBERG
Danmark:
Michael ZILMER-JOHNS
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Werner HOYER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Dick ROCHE
Grækenland:
Dimitrios DROUTSAS
Marilisa XENOGIANNAKOPOULOU
Spanien:
Trinidad JIMENEZ
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Alfredo MANTICA
Cypern:
Markos KYPRIANOU
Letland:
Girts Valdis KRISTOVSKIS
Litauen:
Audronius AZUBALIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
János MARTONYI
Malta:
Richard CACHIA CARUANA
Nederlandene:
Uri ROSENTHAL
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Radoslaw SIKORSKI
Portugal:
Luis AMADO
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Vicepremierminister samt udenrigsminister og minister for
institutionelle reformer
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Statssekretær for udenrigspolitik
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær for udenrigsanliggender
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister, udenrigsminister og minister for
indvandring
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
17835/10
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0006.png
13.XII.2010
Rumænien:
Teodor BACONSCHI
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Slovakiet:
Milan JE�½OVICA
Finland:
Alexander STUBB
Sverige:
Carl BILDT
Det Forenede Kongerige:
David LIDINGTON
William HAGUE
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceeuropaminister
Udenrigs- og Commonwealthminister
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
17835/10
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0007.png
13.XII.2010
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Sudan
Konklusioner
Rådet drøftede Sudan efter en briefing af Rosalind Marsden, EU's særlige repræsentant, om de
beredskabsplanlægningsmæssige valgmuligheder forud for folkeafstemningen om selvbestemmelse
for det sydlige Sudan den 9. januar og i den efterfølgende periode.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet hilser afslutningen af vælgerregistreringen i Sudan velkommen som en vigtig milepæl
i forberedelsen af folkeafstemningen om selvbestemmelse for det sydlige Sudan og fuld gennem-
førelse af den samlede fredsaftale. Rådet lykønsker befolkningen i det sydlige Sudan,
folkeafstemningskommissionen for det sydlige Sudan og UNMIS med den fredelige og velordnede
afvikling af registreringsprocessen og opfordrer indtrængende begge parter til at støtte
kommissionen fuldt ud og sikre, at den kan udføre sine opgaver.
2.
Rådet hilser det velkommen, at begge parter har forpligtet sig til at afholde en fredelig og
rettidig folkeafstemning, der afspejler befolkningens vilje i det sydlige Sudan, samt til at respektere
dens resultat. Det opfordrer igen begge parter til at sikre, at alle frit og uden at frygte intimidering
kan udtrykke deres synspunkter, uanset om de fører kampagne for enhed eller løsrivelse. Rådet
opfordrer alle parter til at afholde sig fra opflammende retorik. Det er afgørende, at folk fra det
sydlige Sudan, der bor i nord, og folk fra det nordlige Sudan, der bor i syd, får stærke forsikringer
om, at de ikke vil blive chikaneret uanset resultatet af folkeafstemningen. EU-eksperter har
overvåget vælgerregistreringsprocessen, og der vil inden længe blive udsendt en omfattende
valgobservationsmission. Rådet udtrykker også tilfredshed med indsatsen fra FN's generalsekretærs
overvågningspanel på højt plan.
3.
Rådet erkender, at der i de seneste uger er gjort en betydelig indsats for at udarbejde en
ramme til løsning af udestående spørgsmål om Sudans fremtid og gennemførelse af den samlede
fredsaftale. Rådet roser indsatsen fra parterne og AU's højniveaupanel under ledelse af præsident
M'Beki i den forbindelse og opfordrer parterne til at afslutte rammeaftalen og gå i gang med at løse
de vigtigste udestående spørgsmål konstruktivt og så hurtigt som muligt.
4.
Rådet er dybt bekymret over forsinkelsen med hensyn til at løse spørgsmålet om Abyei og
opfordrer parterne til at nå en hurtig og retfærdig løsning, som bevarer fred og stabilitet i området
og sikrer befolkningerne, at deres rettigheder respekteres.
17835/10
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2010
5.
Rådet henviser til sine konklusioner af 22. november 2010 og gentager, at EU som vidne til
den samlede fredsaftale forpligter sig til at bistå Sudan i den resterende del af interimsperioden og i
tiden efter for at fremme varig fred, stabilitet og velstand for alle sudanesere uanset resultatet af
folkeafstemningen.
6.
I den forbindelse er EU og dets medlemsstater parat til at øge deres engagement med Sudans
regering og etablere en langsigtet dialog om spørgsmål af fælles interesse. EU erkender, at der
ligger politiske og økonomiske udfordringer forude uanset resultatet af folkeafstemningen, og er
fortsat indstillet på at yde bistand til befolkningen i det nordlige Sudan alt efter behov.
7.
Rådet understreger også, at det lægger vægt på at finde en varig løsning på Sudans
gældsbyrde. Det forpligter sig til nøje at undersøge, om EU eventuelt kan støtte en international
gældslettelsesindsats gennem IMF, Verdensbanken og Parisklubben, der er i overensstemmelse med
de politiske fremskridt i Sudan.
8.
EU er fast besluttet på at bistå sårbare befolkningsgrupper i de krigshærgede områder i
Sudan, herunder i Darfur, det østlige Sudan, overgangsområderne (Abyei, det sydlige Kordofan og
Blå Nil) og det sydlige Sudan. EU meddelte på den internationale donor- og investorkonference den
1.-2. december 2010 i Kuwait, at det ud over de 150 mio. EUR, der allerede er afsat, agter at afsætte
24 mio. EUR til det østlige Sudan. I grænseområdet mellem nord og syd er EU parat til at støtte
fredsopbyggende initiativer på græsrodsplan, bedre livsvilkår for sårbare nomadegrupper og en
styrkelse af forbindelserne på tværs af grænsen for at lette den frie bevægelighed for mennesker,
varer og tjenesteydelser. Dette sker som et supplement til den betydelige støtte, som EU's
medlemsstater yder gennem deres bilaterale programmer.
9.
EU og dets medlemsstater er villige til at øge deres støtte til det sydlige Sudan uanset
resultatet af folkeafstemningen. EU er parat til at fremskynde indsatsen for at støtte grundlæggende
tjenester og landbrugsudvikling. EU understreger vigtigheden af, at regeringen i det sydlige Sudan
viser, at den er fast besluttet på at tage fat på de store udfordringer, den står over for, og er også
parat til at arbejde sammen med regeringen i det sydlige Sudan og andre partnere for at støtte en
effektiv institutionel kapacitetsopbygning.
10.
Rådet støtter de igangværende FN-ledede forberedelser, så man er klar til at reagere på
eventuelle yderligere humanitære behov og andre udfordringer, der måtte dukke op i forbindelse
med folkeafstemningen. EU og dets medlemsstater stiller rettidig og omfattende humanitær bistand
til rådighed til dette formål. I den forbindelse opfordrer EU indtrængende parterne til at sikre, at de
humanitære aktører har uhindret adgang til alle de befolkninger, der er i nød.
17835/10
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2010
11.
For så vidt angår Darfur appellerer Rådet til Sudans regering og alle væbnede bevægelser
om at forpligte sig til at indstille fjendtlighederne, deltage fuldt ud i Dohaforhandlingerne og vise, at
de er villige til at indgå reelle kompromiser for at sikre en retfærdig, samlet og inklusiv fredsaftale
med støtte fra Darfurs befolkning. Rådet er fortsat dybt bekymret over den humanitære situation og
sikkerhedssituationen på stedet, bl.a. chikane og kidnapninger af humanitære hjælpearbejdere og
fredsbevarere. EU opfordrer til øjeblikkelig løsladelse af den ungarske statsborger, der stadig holdes
som gidsel.
12.
Rådet opfordrer også til øjeblikkelig og uhindret adgang til alle befolkninger i nød, især i det
østlige Jebel Mara. EU er parat til at samarbejde med Sudans regering om spørgsmålet om frivillig
tilbagevenden af internt fordrevne i overensstemmelse med humanitære principper.
13.
Rådet minder om den sudanesiske regerings forpligtelse til at samarbejde med Den
Internationale Straffedomstol i henhold til FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1593."
17835/10
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0010.png
13.XII.2010
Somalia
Rådet havde en bred politisk drøftelse om situationen i Somalia efter dannelsen af en ny regering i
Mogadishu efter måneder med politisk krise. Rådet vurderede de forskellige aspekter af EU's
omfattende indsats til støtte for den føderale overgangsregering, herunder EU's uddannelsesmission,
som har afsluttet halvdelen af sit mandat med succes, samt antipiratoperationen EUNAVFOR
Atalanta.
17835/10
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0011.png
13.XII.2010
Côte d'Ivoire
Konklusioner
Rådet udvekslede synspunkter om situationen i Côte d'Ivoire efter det nylige præsidentvalg. Rådet
vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet understreger betydningen af præsidentvalget den 31. oktober og 28. november for
Côte d'Ivoires tilbagevenden til fred og stabilitet.
Rådet lykønsker ivorianerne med deres meget talstærke deltagelse i begge valgrunder, som
vidner om deres engagement i demokratiet og deres vilje til forsoning, fred og stabilitet. Det
ivorianske folks suveræne vilje skal nødvendigvis respekteres.
Rådet udtrykker sin fulde støtte til FN's indsats i Côte d'Ivoire og noterer sig
generalsekretærens særlige repræsentants konklusioner i forbindelse med dennes
kontrolmandat. Det ønsker Alassane Ouattara tillykke med valget til præsident for
Republikken Côte d'Ivoire. Rådet maner til besindighed og ansvarlighed, så
magtoverdragelsen kan blive fredelig.
Rådet ser med tilfredshed på den hurtige mobilisering og støtter de faste og klare beslutninger,
som Den Afrikanske Union og Det Økonomiske Fællesskab af Vestafrikanske Stater har
truffet til fordel for demokratiet, og som der refereres til i FN's Sikkerhedsråds
pressemeddelelse af 8. december.
Rådet har set på, hvordan det vil følge op på situationen i Côte d'Ivoire. Det har besluttet
straks at vedtage målrettede restriktive foranstaltninger over for dem, der lægger hindringer i
vejen for fredsprocessen og den nationale forsoning og især bringer den vellykkede
gennemførelse af valgprocessen i fare. Disse foranstaltninger vil omfatte et visumforbud og
en indefrysning af aktiver. De vil navnlig være rettet mod de ansvarlige, som har nægtet at
stille sig under den demokratisk valgte præsidents myndighed, og der bør hurtigt vedtages en
første liste over dem. Den Europæiske Union har ligeledes besluttet at træffe
støtteforanstaltninger til fordel for de demokratisk valgte myndigheder. Rådet opfordrer derfor
den højtstående repræsentant til med støtte fra Kommissionen at fremsætte forslag i så
henseende.
Rådet appellerer til alle civile og militære ledere i Côte d'Ivoire om at arbejde for en fredelig
og hurtig løsning på krisen og garantere hele befolkningens, såvel den ivorianske som den
udenlandske, sikkerhed. Alle, der tyr til vold for at anfægte ivorianernes demokratiske valg,
skal drages til ansvar for deres handlinger."
2.
3.
4.
5.
6.
17835/10
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0012.png
13.XII.2010
Afghanistan
Efter udviklingsministrenes drøftelse den 9. december om EU-Afghanistan-strategien udvekslede
Rådet synspunkter om den politiske situation i Afghanistan efter valget. Rådet understregede EU's
engagement og behovet for en langsigtet indsats og gav udtryk for sin påskønnelse af det arbejde,
EU's særlige repræsentant Vygaudas Ušackas har udført. Rådet så på de specifikke områder, hvor
EU kan udnytte sine stærke sider, med følgende som hovedprioriteterne: retsvæsenet,
menneskerettighederne og især kvinders rettigheder, reform af den offentlige sektor, valgreform og
politireform, hvor EUPOL Afghanistan spiller en vigtig rolle.
17835/10
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0013.png
13.XII.2010
Fredsprocessen i Mellemøsten
Konklusioner
Rådet drøftede den seneste udvikling i Mellemøsten og fastslog, at det er rede til at støtte en
økonomisk genopretning og udvikling af Gaza med infrastruktur, udstyr og uddannelsestiltag ved-
rørende Gazas grænseovergangssteder. Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.EU mener, at der er behov for hurtigst muligt at gøre fremskridt hen imod en tostatsløsning af
den israelsk-palæstinensiske konflikt. Vi ønsker at se Staten Israel og en uafhængig,
demokratisk, sammenhængende og levedygtig palæstinensisk stat, der lever side om side i fred
og sikkerhed. Staten Israels legitimitet og palæstinensernes ret til en selvstændig stat må aldrig
drages i tvivl.
2. EU noterer med beklagelse, at Israel ikke har forlænget moratoriet, som krævet af EU, USA og
Kvartetten. Vores holdning til bosættelserne, herunder i Østjerusalem, er klar: De er ulovlige i
henhold til folkeretten og udgør en hindring for fred. Vi gentager vores holdning til Jerusalems
status og opfordrer på ny alle parter til at afholde sig fra provokerende unilaterale handlinger og
vold.
3. EU bekræfter, at det er rede til at bidrage til en forhandlingsløsning på alle spørgsmål vedrørende
en endelig status inden for de 12 måneder, som Kvartetten har fastsat. Til det formål vil EU
fortsat arbejde tæt sammen med parterne og gentager sin støtte til USA's bestræbelser på at hente
parterne tilbage til forhandlingsbordet. EU understreger betydningen af en mere intensiv
samordning inden for Kvartetten samt af et tæt samarbejde med de arabiske partnere på grundlag
af det arabiske fredsinitiativ. EU understreger behovet for hurtigst muligt at finde en
forhandlingsløsning og anmoder indtrængende parterne om at afholde sig fra handlinger, der
underminerer udsigten til fred. EU er fortsat besluttet på at yde et væsentligt bidrag til post-
konflikt-ordninger.
4. Rådets konklusioner fra december 2009 fastsætter EU's holdning til nøgleparametre, -principper
og -spørgsmål. Vi gentager disse konklusioner. EU vil ikke anerkende andre ændringer af
grænserne fra før 1967, herunder med hensyn til Jerusalem, end dem, som parterne er enige om.
Det kan også omfatte aftaler om udveksling af territorier. Der må findes en løsning gennem
forhandling på Jerusalems status som den kommende hovedstad for to stater. EU opfordrer til en
aftalt, retfærdig, rimelig og realistisk løsning på flygtningespørgsmålet. En forhandlingsløsning
skal gøre det muligt for de to stater at leve side om side i fred og sikkerhed.
17835/10
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2010
5. EU påskønner Den Palæstinensiske Myndigheds indsats for at opbygge institutionerne i den
fremtidige palæstinensiske stat og gentager, at det til fulde støtter deres bestræbelser i den
henseende og Fayyadplanen. Rådet henviser til Berlinerklæringen og gentager, at det er rede til
at anerkende en palæstinensisk stat, når tiden er inde. Vi ser med tilfredshed på Verdensbankens
vurdering om, at Den Palæstinensiske Myndighed med sin indsats inden for
institutionsopbygning og levering af offentlige tjenester befinder sig i en stærk position med
hensyn til oprettelsen af en stat engang i den nærmeste fremtid. EU er fortsat rede til at
videreudvikle sine bilaterale forbindelser med Israel inden for de rammer, der blev defineret på
associeringsrådets møde i juni 2009 og i konklusionerne fra december 2009. Inden for rammerne
af disse konklusioner er EU også rede til at videreudvikle sine bilaterale forbindelser med Den
Palæstinensiske Myndighed.
6. EU minder om, at fred i Mellemøsten bør være en samlet fred, og gentager vigtigheden af
forhandlingerne om forholdet mellem Israel og Syrien samt mellem Israel og Libanon. Fred skal
føre til Israels fulde integration i regionen i tråd med de retningslinjer, der er fastsat i det
arabiske fredsinitiativ.
7. EU, der minder om Rådets konklusioner fra juni 2010, er fortsat dybt bekymret over den
fremherskende situation i Gaza. EU gentager sin opfordring til en øjeblikkelig, varig og
betingelsesløs åbning af grænseovergangsstederne for strømmen af humanitær bistand,
handelsvarer og personer til og fra Gaza. Selv om der er blevet gjort visse fremskridt efter den
israelske regerings beslutning af 20. juni 2010 om lempelse af lukningen, har ændringerne på
stedet indtil videre været begrænsede og utilstrækkelige. Der er brug for yderligere bestræbelser
og supplerende foranstaltninger for at opnå en grundlæggende ændring af politikken, der tillader
en genopbygning og økonomisk genopretning af Gaza og forbedrer befolkningens dagligdag,
samtidig med at der tages hensyn til Israels legitime sikkerhedsinteresser. Rådet opfordrer dem,
der tilbageholder den bortførte israelske soldat Gilad Shalit, til straks at frigive ham. Rådet
opfordrer til en fuldstændig indstilling af raketangreb mod Israel og alle andre former for
voldshandlinger.
8. Den palæstinensiske eksport er en afgørende faktor for Gazas genopretning. I den henseende ser
EU med stor tilfredshed på den israelske regerings nylige meddelelse om nye foranstaltninger,
der skal lette eksporten ud af Gaza. Vi opmuntrer Israel til en hurtig gennemførelse heraf og er
villige til at arbejde sammen med Israel om i 2011 at opnå eksportniveauet fra før 2007, så der
kan ske en reel forandring på stedet. En øget og hurtigere import af byggematerialer er en anden
vigtig faktor for Gazas genopretning og også for at bygge skoler og sundhedscentre.
9. EU gentager, at det er rede til at bidrage til genopbygningen og den økonomiske genopretning af
Gaza i tæt samarbejde med Den Palæstinensiske Myndighed og den israelske regering i tråd med
Sikkerhedsrådets resolution 1860 og på grundlag af aftalen om bevægelse og adgang fra 2005.
Som led i en bred EU-tilgang, herunder gennem FSFP-missioner, er EU rede til at udvide sin
støtte til at forbedre infrastrukturen ved grænseovergangsstederne, erhverve og installere det
nødvendige udstyr og også uddanne palæstinensisk grænseforvaltningspersonale til at kontrollere
grænseovergangsstederne."
17835/10
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0015.png
13.XII.2010
Det vestlige Balkan
Rådet gjorde status over EU's forbindelser med det vestlige Balkan og den seneste udvikling i
regionen forud for Rådet for Almindelige Anliggenders vedtagelse af konklusioner om udvidelses-
pakken den 14. december. Rådet fokuserede overvejende på Kosovo og Serbien, idet det kort kom
ind på valget i Bosnien-Herzegovina i afventning af en mere udførlig drøftelse på Rådets samling i
januar. Efter mødet udtrykte den højtstående repræsentant tilfredshed med den rolige afvikling af
valget i Kosovo, idet hun så frem til at samarbejde med den nye regering og præsident om EU-
dagsordenen. Hun håbede, at dialogen mellem Beograd og Pristina snart vil begynde, og at begge
parter vil deltage konstruktivt.
17835/10
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0016.png
13.XII.2010
Iran
Den højtstående repræsentant briefede under middagen ministrene om sine samtaler på vegne af E3
+3-landene (Frankrig, Tyskland, Det Forenede Kongerige, Kina, Rusland og USA) med den iranske
atomforhandler i Genève den 6.-7. december.
17835/10
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0017.png
13.XII.2010
Strategiske partnere og prioriteter for 2011
Under middagen fortsatte den højtstående repræsentant og ministrene deres drøftelser fra den
foregående samling om EU's forbindelser med sine strategiske partnere forud for den højtstående
repræsentants redegørelse på Det Europæiske Råd den 16. december og på basis af
arbejdsdokumenter om Kina, Rusland og USA. De drøftede også udenrigspolitiske prioriteter for
2011.
Republikken Moldova
Rådet havde en kort udveksling af synspunkter om situationen i Republikken Moldova efter valget
og muligheden for tættere engagement og samarbejde mellem EU og Republikken Moldova.
OSCE-topmødet
Rådet vurderede resultatet af OSCE-topmødet i Astana den 1.-2. december. Det blev også briefet af
den litauiske minister om hans regerings program for Litauens kommende OSCE-formandskab i
2011.
ANDRE PUNKTER
Religiøse mindretal
Under "Eventuelt" rejste den østrigske og den italienske minister spørgsmålet om religiøse
mindretal i verden, idet de foreslog, at Tjenesten for EU's Optræden Udadtil nøje overvåger deres
situation og aflægger rapport herom en gang om året. Den højtstående repræsentant foreslog at
rapportere om dette spørgsmål som led i årsberetningen om menneskerettigheder.
Sortehavet
Under "Eventuelt" stillede den rumænske minister forslag om, at der udarbejdes et papir om
Sortehavsområdet.
17835/10
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0018.png
13.XII.2010
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
UDENRIGSANLIGGENDER
En zone, der er fri for masseødelæggelsesvåben
Rådet vedtog en afgørelse om støtte til en tillidsskabende proces, der fører til oprettelse i
Mellemøsten af en zone, som er fri for masseødelæggelsesvåben og deres fremføringsmidler, til
støtte for gennemførelsen af EU's strategi mod spredning af masseødelæggelsesvåben.
Masseødelæggelsesvåben
Situationsrapport
Konklusioner
Rådet godkendte en halvårlig situationsrapport om gennemførelsen af EU's strategi mod spredning
af masseødelæggelsesvåben, som omfatter aktiviteterne i anden halvdel af 2010.
Det Europæiske Råd vedtog den 9. december 2003 en EU-strategi mod spredning af
masseødelæggelsesvåben, ifølge hvilken Rådet hvert halve år skal drøfte strategiens gennemførelse.
Rådet vedtog konklusioner, som findes i dok. 16670/10.
Bekæmpelse af ulovlig ophobning af og handel med håndvåben
Rådet godkendte en rapport om de tiltag, EU havde iværksat i andet halvår af 2010 for at bekæmpe
ulovlig ophobning af og handel med håndvåben og lette våben samt ammunition hertil i
overensstemmelse med strategien på dette område, vedtaget af Det Europæiske Råd i
december 2005 (EU's SALW-strategi). Denne strategi omfatter løbende opfølgning på grundlag af
regelmæssige rapporter om gennemførelsen to gange om året.
Våbeneksportkontrolordning
Årsberetning
Rådet noterede sig den tolvte beretning om fælles regler for kontrol med eksport af militærteknologi
og -udstyr.
Artikel 8 i fælles holdning 2008/944/FUSP om fælles regler for kontrol med eksport af militær-
teknologi og -udstyr fastslår, at Rådet skal have forelagt en beretning en gang årligt.
17835/10
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0019.png
13.XII.2010
Demokratistøtte i EU's eksterne forbindelser
Situationsrapport 2010
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner, som hilste rapporten fra Kommissionen og Rådssekretariatet om
fremskridtene med at gennemføre Rådets konklusioner fra november 2009 om demokratistøtte i
EU's eksterne forbindelser velkommen. Rådet godkendte den foreslåede liste over lande for en mere
specifik opfølgning med pilotprojekter.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet ser med tilfredshed på rapporten om gennemførelse af Rådets konklusioner om
demokratistøtte i EU's eksterne forbindelser, som blev vedtaget i november 2009. Rådet noterer sig
de fremskridt, der er gjort for at gennemføre Rådets konklusioner, godkender listen over foreslåede
pilotlande med hensyn til gennemførelsen af handlingsdagsordenen og hilser en yderligere indsats
for fortsat at fremme en sammenhængende, samordnet og effektiv demokratistøtte i EU's eksterne
forbindelser velkommen.
2.
Rådet opfordrer Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik og Kommissionen til i samarbejde med medlemsstaterne at påbegynde
gennemførelsen af handlingsdagsordenen, med udgangspunkt i de foreslåede pilotlande. Et første
skridt bør være at fastlægge en fremgangsmåde og en tidsplan for gennemførelsen i partnerskab
med de foreslåede pilotlande.
3.
Rådet opfordrer den højtstående repræsentant og Kommissionen til regelmæssigt at orientere
de relevante rådssammensætninger om de fremskridt, der gøres i pilotlandene, og udarbejde en
omfattende rapport om gennemførelsen af handlingsdagsordenen i alle regioner, når de
igangværende evalueringer af samarbejdet om demokratistøtte er afsluttet i begyndelsen af 2012."
Liste over foreslåede pilotlande
Republikken Moldova – for de østlige nabolande
Kirgisistan – for Centralasien
Libanon – for de sydlige nabolande
Ghana, Benin, Salomonøerne og Den Centralafrikanske Republik – for AVS
Bolivia – for Latinamerika
Mongoliet, Filippinerne, Indonesien og Maldiverne – for Asien
Rådet godkendte situationsrapporten i dok. 17611/10.
17835/10
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.XII.2010
Finansieringsinstrument til fremme af demokrati og menneskerettigheder på verdensplan
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning til et forslag fra Kommissionen om at ændre forordning
1889/2006 om oprettelse af et finansieringsinstrument til fremme af demokrati og
menneskerettigheder på verdensplan.
Formålet med Kommissionens foreslåede ændring er at sikre konsekvens i de finansielle
instrumenter vedrørende EU's optræden udadtil og give mulighed for en minimal men nødvendig
fleksibilitet i deres anvendelse. Rådet accepterer Kommissionens foreslåede ændring og visse
tekniske ændringer, Europa-Parlamentet har fremsat, for at gøre teksten klarere og mere præcis.
17835/10
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453838_0021.png
13.XII.2010
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Integrering af menneskerettigheder og kønsspørgsmål i FSFP-operationer og -missioner
Rådet godkendte henstillingerne i en rapport om de hidtidige erfaringer og god praksis hvad angår
integrering af menneskerettigheder og kønsspørgsmål i militære operationer og civile missioner
inden for rammerne af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP).
I henstillingerne indgår bl.a. hensyntagen til disse spørgsmål i missionsplanlægningen og -
evalueringen, sikring af tilstrækkelig uddannelse, en bedre kønsbalance hos det udsendte personel,
øget kommunikation om menneskerettigheder og kønsspørgsmål og fremme af kvinders aktive
deltagelse i forhandlingerne og det politiske arbejde.
EU's civile og militære kapacitetsudvikling i tiden efter 2010
Rådet godkendte et dokument om EU's civile og militære kapacitetsudvikling i tiden efter 2010.
Det overordnede civile mål for 2010
Rådet noterede sig den endelige rapport om det overordnede civile mål for 2010.
Det overordnede civile mål for 2010 var den strategiske EU-platform for planlægning og
rapportering vedrørende udvikling af civile kapaciteter under den fælles sikkerheds- og forsvarspo-
litik. Det afløste det overordnede civile mål for 2008, således at tidshorisonten for den civile
kapacitetsudviklingsproces blev bragt i overensstemmelse med tidshorisonten for det overordnede
militære mål for 2010.
Udsendelse af civilt personel til FSFP-missioner
Rådet godkendte den anden rapport om medlemsstaternes fremskridt med hensyn til at lette
udsendelsen af civilt personel til FSFP-missioner.
17835/10
21
DA