Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3059 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 9. december 2010
FVM 838
____________________________________________________________________
REVIDERET SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13.-14. december 2010
____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fi-
skebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i
visse andre farvande
- Politisk enighed
KOM (2010) 658
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0002.png
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for
visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og
for EU-fartøjer i visse andre farvande
KOM (2010) 658
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2010.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimulig-
heder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-
fartøjer i visse andre farvande (TAC/kvoteforslaget). Forslaget omfatter dels EU-bestande, herun-
der Svalbard, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er
at fastsætte TAC
1
for 2011 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fi-
skeriet i 2011.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 658 af 10. november 2010 fremsendt forslag til Rådets forord-
ning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebe-
stande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande. Forslaget er modtaget i
en dansk sprogversion den 15. november 2010.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalifi-
ceret flertal.
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13.-14. december 2010 med
henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget falder ind under EU’s enekompetence, hvorfor nærheds-
princippet ikke finder anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripo-
litik, er Regeringen enig heri.
Formål og indhold
Forslaget omfatter dels EU-fiskebestande, herunder bestande ved Svalbard, dels bestande, der for-
valtes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2011 og fordele
EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegræns-
ninger for fiskeriet for 2011.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning udarbejdet af Det Internationale Havundersøgel-
sesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i
kombination med de regler for TAC-fastsættelse afhængig af risikoniveauet for de enkelte bestande,
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0003.png
som fremgår af Kommissionens meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 2011
2
(Kommissi-
onens politikerklæring).
Fiskerimulighederne foreslås for de vigtigste bestande, som for eksempel torsk, kulmule, tunge,
rødspætte og jomfruhummer fastsat på basis af reglerne i de relevante langsigtede planer.
Videnskabelig rådgivning
Det Internationale Havforskningsråd (ICES) giver for 2011 ikke som i tidligere år én rådgivning,
men præsenterer rådgivningen ud fra forsigtighedsprincippet, forvaltningsplaner og maksimalt bæ-
redygtigt udbytte (MSY) i en uprioriteret rækkefølge. Denne ændring skyldes til dels, at ICES er
begyndt at rådgive ud fra princippet om MSY. De tre rådgivninger er dog ikke givet for samtlige
bestande.
I nedenstående oversigter redegøres der for rådgivningen for den enkelte bestand på grundlag af
forvaltningsplaner. Hvor der ikke foreligger forvaltningsplaner, redegøres der for ICES’ rådgivning
samt for Kommissionens politikerklæring, hvor det er relevant. Kommissionens politikerklæring
indebærer for visse bestande en højere TAC end den, der følger af ICES’ rådgivning, for andre be-
stande en lavere TAC.
Aftaler med tredjelande
Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2011 med en række tredjelande for så
vidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Færøerne og Grønland. Forslaget fordeler desuden de
kvoter, som er vedtaget blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet i det
Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav) og
ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet), IA-
TTC (Den Inter-Amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR (Konventionen om
bevarelse af de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl.
EU-Norge
Aftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande i Nordsø-
en og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel. EU og Norge fast-
sætter i fællesskab en samlet TAC for disse bestande, der fordeles til hver part efter en fast forde-
lingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller og sej aftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende til-
passes.
I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen såsom blå-
hvilling, havtaske, jomfruhummer, rejer og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og kuller i
Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
Af betydning for fiskeriaftalen med Norge er derfor også de multilaterale forhandlinger mellem EU,
Norge, Island og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling og makrel.
2
Jf. KOM(2010) 241 af 17. maj 2010.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0004.png
Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark. Ligeså
er fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i norsk farvand, hvor Danmark har langt hovedparten
af EU’s kvote.
Der blev indgået aftale mellem EU og Norge for 2011 den 4. december 2010.
Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i
2011:
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
33.552 i
Nordsøen og
4.793 i Ska-
gerrak
Aftale –
EU/Norge
26.842 i Nordsøen
og 3.835 i Skager-
rak
DK andel
af EU's
kvote
20 % i
Nordsøen
og 83 % i
Skagerrak
Torsk
i
Nordsøen
og Skager-
rak
Kuller
i
Nordsøen
og Skager-
rak
Mørksej
i
Nordsøen
og Skager-
rak / Kat-
tegat
Hvilling
i
Nordsøen
Hvilling
i
Skagerrak /
Kattegat
32.200 tons
3
Bestanden er lille, men i svag stigning, rekrut-
teringen ringe, og fiskeridødeligheden steg fra
2007 til 2009. ICES har godkendt forvalt-
ningsplanen, i henhold til hvilken TAC vil
skulle reduceres med 20 % til 32.200 tons.
36.000 tons
Bestanden er forsat inden for sikre biologiske
grænser. I henhold til forvaltningsplanen giver
det en TAC i 2011 på 36 000 tons, svarende til
en reduktion på 5 %.
93.600 tons
Bestanden er indenfor sikre biologiske græn-
ser. Ved at følge forvaltningsplanen, der er
godkendt af ICES, reduceres TAC’en for 2011
med 13 % til 93.600 tons.
12.700 tons
4
Bestanden af hvilling er gået voldsomt tilbage
i gennem de sidste 25 år, men gydebiomassen
er steget svagt siden 2007. ICES rådgiver i
overensstemmelse med forsigtighedsprincip-
pet, at TAC’en kan fastsættes til 12.700 tons. I
henhold til Kommissionens politikerklæring
kan TAC’en fastsættes til hhv. 11.000 tons i
Nordsøen og 3.600 tons i den østlige del af
Den Engelske Kanal (-15 %).
Ingen rådgivning.
37.995
36.152
7%i
Nordsøen
og 84 % i
Skagerrak
9%
107.044
93.318
15.173
14.832
13 %
1.050
1.050
90 %
3
ICES’s anbefaling omfatter også den østlige del af Den Engelske Kanal, ICES-område VIId, hvorfor rådgivningen for
2011 i absolutte tal ikke direkte kan sammenlignes med TAC i 2010.
4
Rådgivningen omfatter både Nordsøen og den østlige del af Den Engelske Kanal (ICES-område VIId), hvorfor råd-
givningen for 2011i absolutte tal ikke direkte kan sammenlignes med TAC i 2010.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0005.png
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
63.825
Aftale –
EU/Norge
73.400
Rødspætte
i Nordsøen
Rødspætte
i Skagerrak
Makrel
i
Nordsøen
og
Skagerrak /
Kattegat
Sild
i
Nordsøen
Sild
i Ska-
gerrak /
Kattegat
73.400 tons
Bestanden er i klar fremgang, og gydebiomas-
sen i 2011 er estimeret til at være den højeste i
mere end halvtreds år. ICES rådgiver, at
TAC’en i henhold til forsigtighedsprincippet
kan fastsættes til 144.400 tons, og at TAC’en i
henhold til princippet om overgang til maksi-
malt bæredygtigt udbytte (MSY) kan fastsæt-
tes til 64.200 tons.
ICES har i november 2010 godkendt forvalt-
ningsplanen. Ved en anvendelse af forvalt-
ningsplanen har ICES beregnet TAC’en til
73.400 tons (+ 15 %).
8.000 tons
5
Der er usikkerhed om bestanden. For 2011
rådgiver ICES i henhold til forsigtighedsprin-
cippet og til princippet om overgang til MSY,
at landinger ikke må overstige gennemsnittet
(8.000 tons) af de sidste tre års landinger. Sid-
ste år var rådgivningen en uændret TAC
(9.400 tons). I henhold til Kommissionens po-
litikerklæring kan TAC’en fastsættes til samlet
9.935 tons for Skagerrak-Kattegat.
592.000 - 646.000 tons
ICES rådgiver at fastsætte TAC’en på mellem
592.000 og 646.000 tons for hele makrellens
udbredelsesområde i overensstemmelse med
forvaltningsplanen. En andel af denne vil blive
tildelt Nordsøen.
188.900 tons / 16.200 tons
Rekrutteringen har været lille siden 2002. Det-
te års estimat af 2006 årgangen er dog væsent-
lig højere end tidligere vurderet, så bestanden
er blevet opskrevet. Med anvendelse af for-
valtningsplanen fra 2009 med et loft på mak-
simalt 15 % TAC stigning, rådgiver ICES en
TAC på 188.900 tons for flåde A (konsum) og
16.200 tons for flåde B (bifangst).
36.000 tons (inkl. bifangster)
Sildefiskeriet i Skagerrak / Kattegat udgøres
dels af sild fra den vestlige Østersø og dels af
sild fra Nordsøen. ICES rådgiver for området i
henhold til princippet om overgang til maksi-
malt bæredygtigt udbytte (MSY), at TAC’en
kan fastsættes til 29.300 tons for flåde C (kon-
sum) og 6.700 tons for flåde D (bifangst). I
henhold til Kommissionens politikerklæring
kan TAC fastsættes til 23.400 tons for flåde C
og 5.300 tons for flåde D (-30 %)
DK andel
af EU's
kvote
20 %
9.350
7.950
79 %
604.460
Pm
57 % (mi-
nimum)
164.300
(konsum)
13.587 (bi-
fangst)
200.000 (konsum)
16.539 (bifangst)
Variabel
andel af
konsum-
kvoten og
96 % af bi-
fangst-
kvoten
33.855 (kon-
sum)
7.515 (bi-
fangst)
30.000 (konsum)
6.659 (bifangst)
48 % af
konsum-
kvoten og
85 % af bi-
fangst-
kvoten
5
Rådgivningen omfatter både Skagerrak og Kattegat.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0006.png
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
52.000
Aftale –
EU/Norge
52.000
Brisling
i
Skagerrak /
Kattegat
Rejer
i
Skager-
rak/Norske
rende
Ingen rådgivning.
DK andel
af EU's
kvote
72 %
8.800 tons
ICES rådgiver om en samlet TAC for IIIa og
IVa(øst) for 2011 på maksimalt 8800 tons,
hvilket svarer til 30 % mindre end fangsterne i
2009. Ved at følge Kommissionens politiker-
klæring kan TAC’en reduceres med op til 15
%.
9.880 i IIIa
8.330 i IIIa
65 %
Færøerne
Der afholdes konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimuligheder for 2010
den 7.-8. december 2010. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne giver traditionelt Danmark
fiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.
Kystsstatsbestande
Makrel
Der er blevet afholdt kyststatsmøder om makrel mellem EU, Norge, Færøerne og Island (12.-14. ok-
tober, 27.-29. oktober og 25.-26. november 2010). Der er enighed om forvaltningsplanen, men der-
imod har parterne ikke kunnet opnå enighed om fordelingen af kvoteandele, og det har således end-
nu ikke været muligt at indgå aftale. EU og Norge indgik i januar 2010 en 10-årig aftale om makrel,
der fastlåser parternes relative andel af den kvote, som kyststaterne enes om.
Blåhvilling
Kyststaterne, EU, Norge, Island og Færøerne blev den 19. oktober 2010 enige om en TAC for blå-
hvilling for 2010 på 40.100 tons, svarende til en reduktion på 93 % i forhold til 2010, grundet be-
standens meget dårlige status. (Dertil kommer ca. 30.000 tons, der ikke er fisket i 2010, og som der-
for kan overføres til 2011). Desuden har EU og Norge i lighed med 2010 aftalt, at man gensidigt
kan fiske 68 % af sin kvote i hinandens farvande.
Atlanto-skandisk sild
Kyststaterne, Norge, Island, Rusland, EU og Færøerne enedes den 21. oktober 2010 om en samlet
TAC for atlanto-skandisk sild i 2010 på 988.000 tons svarende til en reduktion på lidt over 30 % i
forhold til 2010. Desuden blev den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norge videreført, således
at EU’s fiskere har adgang til at fiske 90 % af EU’s kvote i norsk farvand i 2011.
EU-bestande:
Oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s autonome be-
stande i Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i 2011 samt TAC i 2010 og den danske kvoteandel:
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0007.png
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
382
Kommissionens
TAC forslag for
2011
190 tons
-50 %
Torsk
i
Kattegat
Tobis
i
Nordsøen
og Skager-
rak
0 tons
ICES vurderer at bestanden er historisk lav, og
der er ingen tegn på umiddelbar genopbyg-
ning. ICES rådgiver at der ikke må være mål-
rettet fiskeri efter torsk, og at bifangst skal
minimeres.
Bestanden er omfattet af en langsigtet plan for
torsk
6
og TAC fastsættes i henhold til denne.
Kommissionen følger artikel 10 i forvalt-
ningsplanen, og foreslår en TAC på 190 tons
svarende til en reduktion på 50 %.
Ingen rådgivning
ICES og STECF rådgiver, at tobis skal forval-
tes på baggrund af 7 bestandsområder. Danske
biologer har præsenteret et forslag til en ny
forvaltningsmodel, som overvejes i Kommis-
sionen. Modellen indebærer bl.a. et TAC loft
på 500.000 tons.
840 tons
Bestanden har det godt og er indenfor sikre
biologiske grænser. ICES rådgivningen omfat-
ter for 2011 også Østersøen som tidligere var
et selvstændigt område. Kommissionen fore-
slår en TAC på 840 tons, svarende til en stig-
ning på 20 %.
13.600
ICES vurderer, at EU’s vedtagne flerårige
plan for rødspætte og tunge i Nordsøen
7
fore-
løbigt kan accepteres som beskyttelse for tun-
ge og kan anvendes som basis for forvaltning
af bestanden på kort sigt, hvorfor ICES anbe-
faler at følge planens anbefaling om en 10 %
reduktion i fiskeridødeligheden. STECF støt-
ter, at planen følges.
Kommissionen foreslår TAC på 13.600 tons,
svarende til en reduktion på 4 %.
DK andel
af EU's
kvote
61 %
400.000
Tunge
i
Skagerrak/
Katte-
gat/Øs-
tersøen
700
265.000 tons
En endelig TAC
fastsættes af
Kommissionen i
første kvartal af
2011, baseret på
rådgivning fra
ICES og STECF.
840 tons
+ 20 %
94 %
84 %
Tunge
i
Nordsøen
14.100
13.600 tons
-4 %
5%
6
Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestande
og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004
7
Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 af 11. juni 2007 om en flerårig plan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nord-
søen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0008.png
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
75.000
Sperling
i
Nordsøen
og Skager-
rak
Brisling
i
Nordsøen
Jomfru-
hummer
i
Nordsøen
Jomfruhu
mmer
i
Skagerrak/
Kattegat
Lange
i
Skagerrak/
Kattegat/
Østersøen
0 tons.
Meget høj rekruttering i 2008 og 2009 er iføl-
ge ICES erstattet af en meget lav rekruttering
for 2010, hvorfor det rådgives, at der ikke må
være målrettet fiskeri.
Ny rådgivning følger i juni 2011, hvorfor fi-
skeriet evt. kan åbnes i efteråret 2011.
I forbindelse med fastsættelsen af en TAC for
sperling er der behov for at afsætte mængder
til industribifangster af kuller og hvilling i
sperlingfiskeriet.
144.500 tons
Tilgængeligt data er utilstrækkeligt til at vur-
dere bestandens størrelse. ICES kan derfor ik-
ke rådgive om bestanden. Fangster er ofte
domineret af unge fisk hvorfor rekrutteringen
fra året før er afgørende for fiskeriet, og kan
medføre store udsving i fangster. STECF pla-
cere bestanden i kategori 11. Det indebærer, at
TAC fastsættes til 144.500 tons svarende til en
reduktion på 15 % i forhold til 2010.
22.580 tons
ICES vurderer bestanden og fiskeritrykket for
jomfruhummer i Nordsøen for 8 separate del-
områder. Den samlede TAC fastsættes dog for
hele området samlet. Kommissionen har fore-
slået en TAC på 22.580 hvilket indebærer en
reduktion på 9 %. Reduktionen afspejler dog
ikke bestandstilstanden i samtlige underområ-
der.
5200 tons
ICES rådgiver for både 2011 og 2012 og
vurderer at fiskeriet er bæredygtigt. Ifølge
Kommissionens politikerklæring skal TAC
baseres på en vurdering fra STECF, som
rådgiver om en uændret TAC på 5200 tons.
Kommissionen har alligevel og med
udgangspunkt i tilpasning til MSY foreslået en
TAC på 4700 tons, hvilket indebærer en
reduktion på 9%.
92 tons
ICES rådgiver, at bestandens tilstand er
ukendt, og at fangster bør holdes omkring
gennemsnittet for perioden 2003-2008. Kom-
missionen foreslår en uændret TAC på 92
tons.
Kommissionens
TAC forslag for
2011
0 tons
Ny rådgivning
følger i juni 2011,
hvorfor fiskeriet
evt. kan åbnes i
efteråret 2011.
DK andel
af EU's
kvote
99 %
170.000
144.500 tons
- 15 %
62 %
24.688
22.580 tons
-9%
5%
5.170
4.700 tons
-9 %
73 %
92
92 tons
+/-0 %
55 %
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0009.png
Art
Rådgivning
TAC i 2010
(i tons)
2.428
Lange
i
Nordsøen
Hestema-
krel
i
Nordsøen
2.428 tons
ICES rådgiver, at bestandens tilstand er
ukendt, og at fangster bør holdes omkring
gennemsnittet for perioden 2003-2008. Kom-
missionen foreslår en uændret TAC på 2.428
tons.
40.336 tons
ICES vurderer, at man ikke er i stand til at
evaluere bestandens tilstand og størrelse. I
henhold til kategori 11 i Kommissionens poli-
tikerklæring baseres TAC på gennemsnittet af
fangster i perioden 2007-2009. Det indebærer
en TAC på 40.336 tons, hvilket svarer til en
reduktion på 15 %. Der er etableret nye for-
valtningsområder i 2009, den nævnte TAC
gælder for Nordsøen samlet.
Kommissionens
TAC forslag for
2011
2.428 tons
+/-0 %
DK andel
af EU's
kvote
10 %
47.545 (kon-
sum)
40.336 tons
-15 %
48 %
TAC’er i øvrigt
Med henblik på yderligere beskyttelse af sårbare arter er TAC’er for pighaj og sildehaj i EU-
farvande foreslået fastsat til 0. Fangster af disse arter, skal straks sættes ud uskadt i det omfang, det
er praktisk muligt.
For skader og rokker i Skagerrak og Kattegat foreslås en fortsættelse af TAC’er på 2010-niveau.
Ligeledes for brosme videreføres TAC-niveauet fra 2010 ifølge forslaget.
For en række fladfisk i Nordsøen – ising/skrubbe, rødtunge og skærising foreslår Kommissionen en
reduktion i TAC på 15 % i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen rådgivning fra ICES/STECF,
dog kun -13 % for pighvar og slethvar.
Fiskeriindsatsregulering
I 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandt andet
Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008
8
. Fiskeriindsatsen regu-
leres for 2011 således i henhold til reglerne i denne plan. De specifikke tal for de forskellige red-
skabsgrupper er anført som ”pm” i forslaget, og Kommissionen anfører som begrundelse, at den
stadig er i gang med at analysere oplysningerne og rådgivningen fra STECF vedrørende bereg-
ningsgrundlaget.
Kommissionen har den 30. november 2010 fremlagt et non paper om fiskeriindsatstilpasninger i
TAC/kvoteforslaget. Kommissionens non paper indebærer forslag om reduktion af fiskeriindsatsen
for de for Danmark i Nordsøen vigtigste fartøjskategorier (TR1 = travl på 100 mm og derover og
TR2 = travl på 70-99 mm) på 15,4 % og i Kattegat (TR2 = travl på 70-99 mm) på 25 %.
8
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestande
og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0010.png
Andre bestemmelser
Bestemmelser fra 2010 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskeri
ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak, forventes videreført. Rammen for kvotepræmie, der
i 2010 har været 5 % af medlemsstatens kvote, vil muligvis blive forøget i 2011 afhængig af for-
handlingerne med Norge.
Der videreføres en bestemmelse fra 2010 om, at fiskeriindsatsen, målt i kW-dage til havs, for fartø-
jer med dybhavsfiskeritilladelse skal forblive på 65 % af den pågældende medlemsstats fiskeriind-
sats i 2003 i henhold til beslutninger truffet i Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlan-
terhav (NEAFC).
Som noget nyt foreslår Kommissionen, at i de enkelte tilfælde hvor ét enkelt land har 100 % af
TAC for en bestand, skal det være det pågældende land, som fastsætter TAC under hensyntagen til
bæredygtighedsprincipper med mere. Der er tale om syv bestande omfattet af denne kategori.
Kommissionen har i et non paper af 7. december 2010 fremlagt visse ændringsforslag til TAC/kvo-
teforslaget som opfølgning på aftalen mellem blandt andet EU og Norge og visse regionale fiskeri-
forvaltningsorganisationer:
Heri er det blandt andet foreslået, at kvotepræmien på torsk, som tildeles de fiskere, der vælger at
fiske under ordningen for fuld dokumentation, forhøjes fra 5 % til 12 % af medlemsstaternes
torskekvote i Nordsøen og Skagerrak.
Endvidere er det foreslået, at forvaltningen af tobis, i overensstemmelse med ICES’ rådgivning, op-
deles i syv underområder. Der er foreslået en samlet start-TAC på 265.000 tons, idet en endelig
TAC fastsættes af Kommissionen i første kvartal af 2011, baseret på rådgivning fra ICES og
STECF.
I relation til implementering af aftaler i regionale fiskeriforvaltningsorganisationer er der i Kommis-
sionens non paper også en implementering af TAC-fastsættelsen for almindelig tun, som blev truffet
på årsmødet i ICCAT den 17.-27. november 2010. TAC’en blev i ICCAT fastsat til 12.900 tons
mod 13.500 tons i 2010.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke umid-
delbart at have statsfinansielle konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt angår
TAC’erne for 2011 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark bestande, hvor
TAC’erne stiger, herunder for eksempel sild og rødspætte i Nordsøen samt tunge i Skagerrak, Kat-
tegat og Østersøen. Ligeledes er der TAC’er, som reduceres, herunder torsk i Nordsøen og Skager-
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0011.png
rak, torsk i Kattegat, sej og en række fladfisk i Nordsøen og i Skagerrak. Samlet set for Danmark er
vurderingen på kort sigt, at Kommissionens forslag vil få begrænsede negative konsekvenser i er-
hvervets fiskerimuligheder. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet af-
hænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ikke mindst brændstof,
og fiskerimønstre. Det er også klart, at for den enkelte fisker kan situationen se anderledes ud og in-
debære enten stigninger eller fald i fiskerimulighederne afhængigt af den enkelte fiskers fiskeri.
Endvidere kan situationen variere fra fisker til fisker afhængigt af det pågældende fartøjs fiskeri. Fi-
skeriindsatsbegrænsningerne vurderes at kunne få negative konsekvenser på kort sigt for visse fi-
skeres indtjeningsmuligheder.
På længere sigt forventes fastsættelsen af fiskerimulighederne i 2011 at medføre en positiv be-
standsudvikling og dermed alt andet lige samlet set at kunne medføre en forbedret indtjening for er-
hvervet på sigt.
Høring
Forslaget har været forelagt §5-udvalget (fiskeri) i skriftlig høring og i forbindelse med møde i ud-
valget den 1. december 2010.
Danmarks Fiskeriforening bemærkede overordnet, at man i udgangspunktet anerkendte præmisser-
ne for eksisterende forvaltningsplaner og langsigtede mål for bestandsudvikling, og dermed behovet
for at reducere TAC for visse arter i overensstemmelse med principperne i forvaltningsplanerne.
Man anerkendte dog ikke, at reduktioner i TAC nødvendigvis skal følges af reduktioner i indsats.
Danmarks Fiskeriforening mente, at man med udgangspunkt i enkelte sårbare bestande omfattet af
forvaltningsplaner indførte en unødvendig indsatsreduktion i fiskerier efter bestande, som ikke var
omfattet af forvaltningsplaner og/eller TAC/kvote-regulering.
For de indsatsbegrænsninger som var udløst af torskeforvaltningsplanen, fremhævede Danmarks Fi-
skeriforening, at man var uenige i Kommissionens fortolkning af bestemmelserne i planen og fast-
holdt et krav om 10 %’s indsatsreduktion for TR1 og TR 2 i Nordsøen i stedet for 15,4 % som fore-
slået af Kommissionen. Endvidere blev rådgivningen kritiseret for at indeholde væsentlige usikker-
hedsfaktorer i forbindelse med vurderingen af fiskeridødeligheden.
Konkret i relation til TAC-fastsættelsen udtrykte Danmarks Fiskeriforening principielt modstand
mod var anvendelsen af kategori 11 som beskrevet i Kommissionens politikerklæring, hvorefter
TAC'en bør tilnærmes seneste faktiske fangstmængder, men højst bør ændres med 15 % om året.
Danmarks Fiskeriforening understregede, at såfremt TAC’er fastsættes på baggrund af i hvor høj
grad kvoterne udnyttes, ville det presse fiskerne til at opfiske alle kvoterne på trods af udviklingen
på markedet mm. En sådan situation ville ifølge foreningen bidrage til fastholdelse af overkapacitet
i fiskeflåden. Der henvistes som eksempler til TAC for jomfruhummer i Skagerrak/Kattegat, bris-
ling og hestemakrel.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation påpegede, at den videnskabelige rådgivning for heste-
makrel var omfattet af usikkerhed, at bestanden er vigtig for Danmark, og at TAC bør fastsættes på
niveau med 2010.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0012.png
Danish Seafood Association understregede rimeligheden i at forhøje TAC for sild i Nordsøen, såle-
des at der blev taget højde for den i 2010 justerede videnskabelige rådgivning, der viste, at bestan-
den havde det væsentlig bedre end tidligere forudset i rådgivningen. Forarbejdningsindustrien kun-
ne aftage langt større mængder, og en TAC-forhøjelse i overensstemmelse med den videnskabelige
rådgivning ville kunne sikre bedre lønsomhed i industrien og mindske behovet for import af dyre
sild fra Norge.
Greenpeace har skriftligt bemærket, at Greenpeace ønskede, at fiskeriet i højere grad ses i en sam-
menhæng, således, at der i TAC- fastsættelsen for bestande omfattet af blandede fiskerier, for ek-
sempel tunge i Kattegat, tages højde for bifangster af torsk i området.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at der i 2011 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie til udbyg-
ning af fangstkvoteforvaltning. Fangstkvoteforvaltning bør også omfatte Kattegat.
Regeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2011 på grundlag af fastlagte forvaltningsplaner, den
videnskabelige rådgivning og Kommissionens politikerklæring.
Regeringen arbejder for, at bestanden af havgalt omfattes af forslaget, således at der fastsættes en
TAC for bestanden.
Regeringen kan støtte resultaterne af Norgesforhandlingerne.
Vedrørende tobis støtter Regeringen den model, som danske biologer har udviklet og præsenteret
for Kommissionen. Modellen følger den videnskabelige rådgivning fra ICES og giver mulighed for
fastsættelse af TAC tidligt på året og sikrer dermed bedre planlægningsvilkår for erhvervet.
Regeringen kan støtte fastsættelsen af kW-dage i henhold til den eksisterende langsigtede plan for
torsk. Planen skal revideres i 2011, og det er den danske regerings holdning, at man i den forbindel-
se skal se på, ikke alene fastlæggelse af kW-dage, men alle aspekter af planen, der kan bidrage til en
genopretning af bestanden.
Regeringen finder, at spørgsmålet om uddelegering af forvaltning af TAC’er til enkelte medlems-
stater er et spørgsmål, som må afvente en principiel drøftelse, eventuelt i forbindelse med revisio-
nen af den fælles fiskeripolitik.
Endelig vil regeringen arbejde for, at der findes en løsning vedrørende reglerne for usorterede bi-
fangster i industrifiskeriet, der ikke bringer den historiske fordeling af konsumkvoterne i fare.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den
13.-14. december 2010.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2010.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931751_0013.png
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
13