Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
Rådsmøde 3061 - Miljø Bilag 2
Offentligt
931972_0001.png
SAMLENOTAT
6. december 2010
J.nr. 2010-1472
Ref. STKNI / ETA
Udkast til rådsbeslutning om at give Kommissionen bemyndigelse til at indlede forhand-
linger med Schweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med
Schweiz’ kvotehandelssystem. (Dokumentnr. 16888/10 og 17258/10 ADD1: Draft Council
decision authorising the Commission to open negotiations on linking the EU emissions
trading scheme with an emissions trading system in Switzerland.)
1. Resume
Med rådsbeslutningen bemyndiges Kommissionen til, på EU's vegne, at indlede forhandlinger
med Schweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehan-
delssystem under visse betingelser. Forslaget forventes sat på dagsordenen på et kommende
rådsmøde som A-pkt.
2. Baggrund
Kommissionen har d. 5. november 2010 sendt en henstilling til Rådet (dok nr. SEK(2010) 1316
endelig) om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Schweiz om at
forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehandelssystem under
visse betingelser. Kommissionen refererer i sin begrundelse bl.a. til, at kvotehandelssystemer
er et af de mest lovende midler, landene har til at mindske deres drivhusgasudledninger på en
omkostningseffektiv måde. Kommissionen henviser desuden til Miljørådets konklusioner af
21. oktober 2009 om EU's holdning under klimakonferencen i København (COP15), hvoraf det
fremgår, at et internationalt CO2-marked bør etableres – i første omgang ved etablering og
kobling af kvotehandelssystemer i OECD landene i tiden frem til 2015.
Kommissionen oplyser, i sin henstilling til Rådet, at Schweiz i 2008 har indført et emissions-
handelssystem med juridisk bindende reduktionsmål for energirelaterede CO2-udledninger.
Indtil 2012 er deltagelse heri frivilligt for virksomhederne, men fra 2013 bliver deltagelse obli-
gatorisk. Schweiz ønsker at koble sit kvotehandelssystem til EU's kvotehandelssystem og har
ifølge Kommissionen iværksat en reform af det nationale system, mhp. at gøre det tilstrækkelig
kompatibelt med EU's kvotehandelssystem. En sammenkobling af Schweiz’ kvotehandelssy-
stem vil give Schweiziske kvotebelagte virksomheder større fleksibilitet til at opnå deres re-
duktionsmål, via. muligheden for at købe kvoter af kvotebelagte virksomheder i andre lande.
Ifølge Kommissionen kan en kobling af Schweiz til EU's kvotehandelssystem sende et politisk
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931972_0002.png
signal til resten af verden om, at det er muligt at gøre fremskridt ift. bekæmpelsen af klimaæn-
dringerne.
Kommissionen opstiller i sin henstilling til Rådet desuden en række forslag til forhandlingsdi-
rektiver, herunder for kriterier for hvilke krav det Schweiziske system bør leve op til for at væ-
re kompatibelt med EU's kvotehandelssystem.
Kommissionens henstilling til Rådet har været drøftet i miljørådets arbejdsgruppe d. 17. no-
vember 2010.
Rådssekretariatet har d. 25. november 2010 fremsendt et første udkast til rådsbeslutning (dok.
nr. 16888/10), og tilhørende forhandlingsdirektiver, som bemyndiger Kommissionen til at for-
handle med Schweiz på EU's vegne. Efter drøftelse i miljørådets arbejdsgruppe d. 30. novem-
ber 2010 har Rådssekretariatet d. 1. december udarbejdet et nyt udkast til forhandlingsdirekti-
ver (dok. nr. 17258/10), som blev drøftet i miljørådets arbejdsgruppe d. 6. december 2010 og
som skal drøftes videre i Coreper og vedtages som A-punkt på et kommende rådsmøde.
Alle de ovenfor beskrevne dokumenter er klassificerede og forhandlingsdirektiverne må ikke
videregives til tredjelande.
3.Hjemmelsgrundlag
I medfør af kvotedirektivets artikel 25 kan EU indgå aftaler med tredjelande om gensidig aner-
kendelse af kvoter mellem EU's emissionshandelssystem og andre ordninger for handel med
drivhusgasemissionskvoter. Sådanne aftaler kan indgås med tredjelande, der har fastsat kompa-
tible, obligatoriske ordninger for handel med kvoter for drivhusgasemissioner med absolutte
emissionslofter.
Forslaget er således fremsat med hjemmel i artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets Direk-
tiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemis-
sioner i Fællesskabet (kvotedirektivet), ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2004/101/EF af 27. oktober 2004,
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2008/101/EF af 19. november 2008,
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009.
Sagen behandles jf. den procedure for indgåelse af aftaler med tredjelande og internationale
organisationer, der beskrives i artikel 218 i Lissabontraktaten. Ifølge denne procedure godken-
der Rådet indledningen af forhandlinger, vedtager forhandlingsdirektiver, bemyndiger under-
tegnelse og indgår aftalerne efter høring af Europaparlamentet. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal. Rådet udpeger et særligt udvalg, som der skal føres samråd med under for-
handlingerne.
4. Nærhedsprincippet
Forhandlinger med Schweiz om kobling til EU's kvotehandelssystem vurderes at være et fælles-
skabsanliggende, som med fordel vil kunne forhandles af Kommissionen på rådets vegne.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931972_0003.png
5. Formål og indhold
Rådsbeslutningen bemyndiger Kommissionen til, på EU's vegne, at indlede forhandlinger med
Schweiz om at forbinde EU's system for handel med CO2 kvoter med Schweiz’ kvotehandels-
system under visse betingelser.
Forhandlingsdirektiver
Rådsbeslutningen opstiller en række forhandlingsdirektiver til Kommissionen, som overordnet
set sigter mod at sikre, at Schweiz indretter et kvotesystem der på en række områder er sam-
menligneligt og kompatibelt med EU's kvotehandelssystem. De konkrete forhandlingsdirekti-
ver er klassificerede og må ikke videregives til tredjelande.
Procedure
Udkastet til beslutning forventes drøftet i COREPER og forventes herefter sat på dagsordenen til
afstemning som A-punkt på et rådsmøde.
Ifølge rådsbeslutningen udpeger Rådet i denne sag Miljørådets arbejdsgruppe som det særlige
udvalg, som Kommissionen skal føres samråd med under forhandlingerne.
Efter forslagets vedtagelse i Rådet påbegynder Kommissionen forhandlinger med Schweiz.
Undervejs i forhandlingerne vil Kommissionen referere resultaterne tilbage til miljørådets ar-
bejdsgruppe, som vil kunne revidere de opstillede forhandlingsbetingelser.
Hvis forhandlingerne med Schweiz afsluttes succesfuldt, skal Kommissionen vedtage et forslag
til en rådsbeslutning, som efter en høring af Europaparlamentet vil kunne vedtages i Rådet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet inddrages i overensstemmelse med den procedure for indgåelse af aftaler
med tredjelande og internationale organisationer, der beskrives i artikel 218 i Lissabontrakta-
ten.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktiv 2003/87/EF (kvotedirektivet) og direktiv 2008/101/EF (luftfartskvotedirektivet) er gen-
nemført i dansk lovgivning ved lov om CO
2
-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af 9. maj 2008,
som ændret ved lov nr.1267 af 16. december 2009 (kvoteregulering af luftfart).
En vedtagelse af beslutningen forventes ikke at nødvendiggøre yderligere dansk lovgivning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
931972_0004.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien miljøet eller beskyttel-
sesniveauet
Da Schweiz’ kvoteomfattede drivhusgasudledning er meget beskeden forventes kobling af
Schweiz’ og EU's kvotesystemer ikke at påvirke kvoteprisen, hvorfor forslaget ikke vil have
konsekvenser for danske kvotebelagte virksomheder eller for den danske statskasses provenu
fra auktionering af kvoter. Forslaget forventes heller ikke at få miljømæssige/klimamæssige
konsekvenser, idet forslaget ikke påvirker den samlede kvotemængde. Forslaget påvirker ikke
kvotetildelingen i Danmark og har ingen administrative konsekvenser her i landet. Forslaget
har heller ikke konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Eftersom forslaget er klassificeret mhp. at forhandlingsdirektiverne ikke videregives til tredje-
lande har forslaget ikke været sendt i høring.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at Kommissionen gives et forhandlingsmandat til at forhandle med Schweiz
om muligheden for at koble Schweiz’ kvotesystem til EU's kvotesystem.
Regeringen ser positivt på muligheden for at få erfaringer med at EU forhandler med tredjelande
om kobling til EU's kvotehandelssystem.
Regeringen ser også umiddelbart positivt på muligheden for at koble Schweiz’ kvotesystem til
EU's kvotehandelssystem under de i forslaget angivne betingelser, idet der lægges vægt på, at
Schweiz’ kvotehandelssystem bør være kompatibelt med EU's kvotehandelssystem, således at
schweiziske kvoteomfattede virksomheder pålægges sammenlignelige reduktionskrav og vilkår
iøvrigt.
Regeringen vil tage konkret stilling til et forslag fra Kommissionen om at koble EU's kvotehan-
delssystem og Schweiz’ kvotesystem, når et sådant forslag evt. foreligger, afhængigt af om for-
handlingerne med Schweiz afsluttes succesfuldt.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et flertal af medlemslande kan stemme for forslaget.
12.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4