Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1490
Offentligt
983898_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Finansministeren
13. april 2011
Svar på spørgsmål S 1490 af 1. april 2011 stillet af Pia Olsen Dyhr
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren i EU-sammenhæng påpege det problematiske i, at
Storbrittanien vil lempe selskabsskatten og samtidig etablere særlige free zones,
hvilket er i klar modstrid med både centrale elementer i Kommissionens six-pack
(KOM (2010) 522-527) og konklusioner fra sidste EU-topmøde omkring
bekæmpelse af skadelige tiltag på selskabsskatteområdet i forhold til de andre EU-
lande?
Svar
Jeg vil understrege, at skattepolitik er national kompetence, idet landene naturlig-
vis skal overholde de internationale aftaler de har indgået herom.
Den britiske regering har i marts i år fremlagt en vækstplan, som også indeholder
skattepunkter. Planen indebærer fsva. direkte beskatning bl.a. en nedsættelse af
standardsatsen for selskabsbeskatning. Ifølge planen nedsættes satsen i april 2011
fra 28 pct. til 26 pct. og i 2014 til 23 pct. Derudover indføres en særlig 10 pct. sel-
skabsbeskatning af indkomst fra patenter. Planen medfører også indførelse af sær-
lige ”Entreprise Zones”, hvor virksomheder som etablerer sig i disse områder,
opnår støtte i form af bl.a. lavere beskatning.
EU-landene indgik i december 1997 en politisk aftale om en adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning, som indebærer, at et medlemsland ikke må have skadelige
særordninger med nedsat beskatning på selskabsområdet med henblik på at til-
trække udenlandske investeringer. Alle EU-lande er omfattet af adfærdskodeksen
og arbejdet med at gennemføre den. Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår
en skatteordning anses som skadelig. Hovedprincippet er, at en skatteordning er
skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks.
0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, og sam-
tidig er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis skatteordningen kun medfø-
rer skattemæssige fordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for trans-
aktioner med udenlandske virksomheder). En skatteordning vurderes altså som
værende skadelig iht. adfærdskodeksen, hvis begge disse betingelser er opfyldt. EU
har en særlig adfærdskodeks-gruppe, som overvåger, at landene ikke indfører nye
skatteordninger, der er i strid med kodeksen.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 24. – 25. marts 2011 omfat-
ter aftalen om Konkurrenceevnepagten, hvor det understreges, at området direkte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
beskatning er en national kompetence. Det understreges samtidig, at en pragma-
tisk koordinering af landenes skattepolitik er nødvendig som led i en styrkelse af
det økonomisk-politiske samarbejde i EU. I Konkurrenceevnepagten forpligter
landene sig bl.a. til at indgå i strukturerede drøftelser om skattepolitiske spørgs-
mål, herunder udveksling af bedste praksis, undgåelse af skadelig skattepraksis og
forslag til at bekæmpe svig og skatteunddragelse. Disse principper ligger på linje
med bl.a. adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning.
Efter de foreliggende oplysninger er der ikke umiddelbart grundlag for at slutte, at
de planlagte britiske initiativer skulle medføre skadelig skattekonkurrence i strid
med adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning. De foreslåede skatteregler ventes
at medføre lavere effektiv beskatning i de særlige Enterprise Zones, men ventes
ikke at være afgrænset, så de alene fremmer udenlandske investeringer. Adfærds-
kodeks-gruppen, som Danmark og alle andre EU-lande er repræsenteret i, påser
løbende, at EU-landenes skatteregler for erhvervsbeskatning, herunder britiske
regler, overholder adfærdskodeksen.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen