Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 107
Offentligt
1041021_0001.png
DEN EUROPÆISKE
REVISIONSRET
MEDDELELSE
Præsentation af og redegørelse
for årsberetningerne for 2010
ÅRSBERETNINGERNE FOR 2010
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0003.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
1
FORMANDENS FORORD
Denne
meddelelse
gengiver
de
vigtigste
revisionsresultater og konklusioner
i Den Europæiske
Revisionsrets årsberetninger for 2010 om gennemførelsen
af EU-budgettet og af de europæiske udviklingsfonde
(EUF) i regnskabsåret 2010.
Dette er det 17. år, hvor Revisionsretten offentliggør sin
revisionserklæring
– Déclaration d’assurance (DAS) –
om regnskabernes rigtighed og de underliggende
transaktioners formelle rigtighed. Det revisionsarbejde, der
skal udføres for at udarbejde revisionserklæringen, er, på
grund af sit omfang, en udfordring for Retten. Vi reviderer
de forskellige og ofte komplekse indtægts- og
udgiftsordninger på alle niveauer i EU, fra nationale og regionale myndigheder til de
individuelle støttemodtagere – som der er millioner af – i hele Den Europæiske Union og i
tredjelande.
Vores mål er at fremlægge solidt dokumenterede resultater, som giver et godt grundlag for at
vurdere – og i sidste ende forbedre – forvaltningen af EU’s og EUF’s budgetter. I de seneste
17 år har vi udviklet og forfinet vores revisionsmetode samt vores måde at rapportere
resultater på. 2010 er ingen undtagelse. Der er sket en række
ændringer
i årsberetningen for
2010, herunder:
o
en ændret præsentation og sammensætning af de
grupper af politikområder
(og de
dertilhørende kapitler), som Revisionsretten grupperer udgifterne i, for at sikre en mere
rationel og afbalanceret fordeling mellem dem
øget klarhed i rapporteringen af testresultaterne med medtagelse af estimerede
fejlprocenter
for hver enkelt gruppe af politikområder og for budgettet som helhed
øget fokus på
anbefalinger
til forbedring af finansiel forvaltning, blandt andet ved
systematisk at rapportere om opfølgningen på tidligere anbefalinger, og
et nyt kapitel om
performance,
der omhandler vigtigheden af, at udgifterne forvaltes i
overensstemmelse med principperne om sparsommelighed, produktivitet og
effektivitet.
o
o
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0004.png
2
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Jeg håber, at De vil finde årsberetningerne om 2010 nyttige. Som EU’s uafhængige eksterne
revisor har vi som mål at udarbejde objektive og relevante revisionsberetninger og udtalelser,
som bidrager til at
forbedre den finansielle forvaltning
i Den Europæiske Union til gavn for
dens borgere. Effektiv offentlig udgiftsforvaltning er endnu vigtigere i det nuværende
finansielle klima. Revisionsretten vil fortsætte med at fremme gennemsigtighed og
ansvarlighed i forvaltningen af EU’s indtægter og udgifter.
For yderligere oplysninger om Revisionsrettens opgave, arbejde og resultater henvises til
www.eca.europa.eu.
Vitor Manuel da SILVA CALDEIRA
Formand for Den Europæiske Revisionsret
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0005.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
3
INDHOLD
Årsberetningen for 2010 – Nøglebudskaber
Revisionserklæring
Om revisionsresultaterne
Indtægter
Landbrug og naturressourcer
Samhørighed, energi og transport
Bistand til tredjelande, udvikling og udvidelse
Forskning og andre interne politikker
Institutionernes og organernes administrationsudgifter og
andre udgifter
De europæiske udviklingsfonde (EUF)
Opnåelse af resultater ved hjælp af EU-budgettet
5
7
8
11
13
15
19
21
23
25
27
Forklarende oplysninger og baggrundsoplysninger
EU’s budget for 2010
DAS-metoden i ét blik
Revisionsretten og dens arbejde
29
31
33
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0007.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
5
ÅRSBERETNINGEN FOR 2010 –
NØGLEBUDSKABER
Regnskabet
for 2010 giver et retvisende billede af Den Europæiske Unions finansielle
stilling og af resultaterne af regnskabsårets transaktioner og pengestrømme.
De
betalinger,
der ligger til grund for regnskabet, var derimod væsentlig fejlbehæftede,
med en estimeret fejlprocent på 3,7 % for EU-budgettet som helhed. Samlet set var
kontrolsystemerne
delvis effektive med hensyn til at sikre betalingernes formelle
rigtighed.
Revisionsrettens estimerede fejlprocent for udgifterne i gruppen af politikområder
samhørighed, energi og transport
(det EU-udgiftsområde, hvor der oftest forekommer
fejl) var på 7,7 %, hvilket er højere end for 2009.
For de
øvrige EU-udgiftsområder
fortsatte den estimerede fejlprocent med at være
relativt stabil. For gruppen af politikområder
landbrug og naturressourcer
var den
estimerede fejlprocent 2,3 %, dvs. over væsentlighedstærsklen. De direkte betalinger,
der er omfattet af det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS), var imidlertid
uden væsentlig fejlforekomst.
Forskudsbetalingernes –
forfinansieringens
– andel af EU-budgettet er steget
betydeligt. Regnskabsreglerne og overvågningen er ikke blevet tilpasset i
overensstemmelse hermed.
Under
planlægningen af EU-udgiftsprogrammer
bør Kommissionen og
medlemsstaterne være mere opmærksomme på at fastsætte specifikke, målbare,
attraktive, realistiske og tidsbestemte mål (SMART-mål) og på at identificere og
begrænse risici i tilknytning til gennemførelsen.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0009.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
7
REVISIONSERKLÆRING
2010-
REGNSKABETS RIGTIGHED
Det er Rettens opfattelse, at årsregnskabet for Den Europæiske Union i alt væsentligt giver et
retvisende billede af Unionens finansielle stilling pr. 31. december 2010 og af resultaterne af
Unionens transaktioner og pengestrømme i det afsluttede regnskabsår, i overensstemmelse
med bestemmelserne i finansforordningen og de regnskabsregler, som Kommissionens
regnskabsfører har indført.
Supplerende oplysninger
Uden at drage ovenstående erklæring i tvivl gør Retten opmærksom på, at der er sket en
ændring i Kommissionens regnskabspraksis med hensyn til forfinansieringsbetalinger, som er
afholdt ved oprettelse af eller som bidrag til finansieringstekniske instrumenter, og som endnu
ikke er blevet anvendt i form af lån, garantier eller egenkapitalinvesteringer. Kommissionen
har derfor måttet ændre opstillingen af Den Europæiske Unions årsregnskab for 2009, som
Revisionsretten afgav en blank erklæring om.
L
OVLIGHEDEN OG DEN FORMELLE RIGTIGHED AF INDTÆGTERNE OG
UDGIFTERNE FOR
2010
Indtægter
Det er Revisionsrettens opfattelse, at de EU-indtægter, der ligger til grund for 2010-
regnskabet, i alt væsentligt er lovlige og formelt rigtige.
Forpligtelser
Det er Revisionsrettens opfattelse, at de forpligtelser, der ligger til grund for 2010-regnskabet,
i alt væsentligt er lovlige og formelt rigtige.
Betalinger
Grundlag for en afkræftende erklæring
Retten konkluderer, at overvågnings- og kontrolsystemerne samlet set er delvis effektive med
hensyn til at sikre lovligheden og den formelle rigtighed af de betalinger, der ligger til grund
for regnskabet. Gruppen af politikområder landbrug og naturressourcer samt gruppen
samhørighed, energi og transport er væsentlig fejlbehæftede. Rettens skøn vedrørende den
mest sandsynlige fejlfrekvens i de betalinger, der ligger til grund for regnskabet, er 3,7 %.
Afkræftende erklæring
De forhold, der beskrives i det foregående, er så væsentlige, at det er Rettens opfattelse, at
de betalinger, der ligger til grund for 2010-regnskabet, er væsentligt fejlbehæftede.
Erklæringens fulde ordlyd findes i kapitel 1 i årsberetningen for 2010.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0010.png
8
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
OM REVISIONSRESULTATERNE
Revisionserklæringen for 2010 er Revisionsrettens 17. erklæring om regnskabernes rigtighed
og om lovligheden og den formelle rigtighed af de transaktioner, der ligger til grund for disse
regnskaber. Nærmere oplysninger om den anvendte metode findes i afsnittet "Forklarende
oplysninger og baggrundsoplysninger" (side 29).
Transaktionernes formelle rigtighed
I diagram 1 gives en oversigt over de resultater vedrørende formel rigtighed, der blev påvist
under de forskellige test. Diagrammet viser, hvor hyppigt der forekommer fejl i
transaktionerne, og indvirkningen af de fejl, hvis effekt kan kvantificeres.
Diagram 1 – Resultaterne af de udførte test af transaktioner
Revisions-
område
Landbrug og
naturressourcer
Fejl-
frekvens
37 %
0
€ 10 mia.
€ 20 mia.
€ 30 mia.
Mest sandsynlige
fejlprocent
€ 40 mia.
Konklusion
€ 50 mia. € 60 mia.
2,3 %
€ 70 mia.
Samhørighed,
energi og
transport
Bistand til
tredjelande,
udvikling og
udvidelse
Forskning og
andre interne
politikker
Administrations-
udgifter og
andre udgifter
49 %
7,7 %
Væsentlig
fejlbehæftet
23 %
1,7 %
39 %
1,4 %
Samlet set uden
væsentlig
fejlforekomst, men
de mellemliggende
og endelige
betalinger er
væsentlig
fejlbehæftede
7%
0,4 %
0%
0,0 %
Indtægter
0
X%
€ 20 mia.
€ 40 mia.
€ 60 mia.
Y%
Uden
væsentlig
fejlforekomst
€ 80 mia. € 100 mia. € 120 mia. € 140 mia.
Fejlfrekvens
(andelen af reviderede transaktioner, som er
behæftet med en eller flere fejl)
Mest sandsynlige fejlprocent
(det vægtede gennemsnit af
de fejlprocenter, der er konstateret i stikprøven, dvs. den
estimerede fejlprocent)
Bemærk: Revisionsretten anvender statistiske standardteknikker til at anslå fejlprocenten. Flere detaljer i bilag 1.1. til kapitel 1 i årsberetningen.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0011.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
9
Revisionsretten konkluderer, at forpligtelserne i alle grupper af politikområder og i
indtægterne var uden væsentlig fejlforekomst. Den estimerede fejlprocent for betalingerne
taget under ét var 3,7 % (3,3 % i 2009), og der afgives derfor en afkræftende erklæring om
den formelle rigtighed af de betalinger, der ligger til grund for regnskaberne.
Sammenligning med de sidste års resultater
Resultaterne af Revisionsrettens revision i 2010 viser, at den anslåede fejlprocent
vedrørende betalingerne i gruppen af politikområder samhørighed, energi og transport er
steget sammenlignet med resultaterne for 2009 vedrørende samhørighed.
Den estimerede fejlprocent vedrørende betalingerne i de andre grupper af politikområder
holdt sig relativt uændret.
Diagram 2 – Den estimerede fejlprocent i den reviderede population af
betalinger fra 2006 til 2010
10 %
9%
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
EU's
budget
2006
Øvre fejlgrænse
Mest sandsynlige fejlprocent
Nedre fejlgrænse
2007
2008
2009
2010
Bemærk: Revisionsretten anvender statistiske standardteknikker til at anslå fejlprocenten. Den
mest
sandsynlige fejlprocent
er det vægtede gennemsnit af de fejlprocenter, der er konstateret i stikprøven.
Retten kan med 95 % sikkerhed sige, at fejlprocenten i populationen ligger i intervallet mellem den
nedre
og den
øvre fejlgrænse.
Flere detaljer i kapitel 1, bilag 1.1. til årsberetningen.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0012.png
10
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Pålideligheden af Kommissionens ledelsesudtalelser
Hver generaldirektør redegør for, hvordan han/hun har udført sine opgaver, i en
årlig
aktivitetsrapport,
som ledsages af en
erklæring
om, hvordan ressourcerne er blevet
anvendt, og om kontrolprocedurerne er effektive. Som led i deres erklæringer kan
generaldirektørerne fremsætte forbehold for at gøre opmærksom på forhold som f.eks. en høj
procent af fejl i transaktionerne.
2010 er det første år, for hvilket Kommissionens
interne revisor
afgiver en samlet erklæring
om Kommissionens struktur for intern kontrol, og han vurderer, at den er tilstrækkelig. Denne
erklæring vedrører kun Kommissionens egen interne kontrolstruktur. Mere end 90 % af
samtlige de fejl, som Revisionsretten har påvist, konstateres imidlertid uden for
Kommissionen, hos modtagerne. Med andre ord: Det indførte kontrolsystem forhindrer eller
korrigerer ikke fejl i en sådan grad, at det kan sikre, at transaktionerne taget under ét er
lovlige og formelt rigtige.
Med sin
sammenfatning
af generaldirektørernes årlige aktivitetsrapporter påtager
Kommissionen sig ansvaret for gennemførelsen af EU’s budget. I 2010 noterer den sig, at der
er sket fremskridt med hensyn til at afhjælpe svagheder, og at de anmeldte udgifter i højere
grad opfylder støtteberettigelsesreglerne, og peger også på områder, hvor det kan blive
bedre. Revisionsretten mener: at forbeholdenes omfang og deres rækkevidde på flere
områder burde have været større, at dataene om inddrivelser er ufuldstændige eller ikke er
blevet kontrolleret, og at der burde have været skelnet klarere mellem beløb, der inddrives fra
modtagerne, og andre finansielle korrektioner, hvor det er de nationale skatteydere, der skal
betale regningen.
Øget brug af forfinansiering
Kommissionen foretager hvert år en væsentlig andel af sine betalinger i form af forskud, som
forudfinansierer omkostninger, der skal afholdes på et senere tidspunkt. Under den
nuværende finansielle ramme er andelen af forskudsbetalinger på EU’s budget steget
betydeligt. Kommissionen har korrigeret væsentlige problemer vedrørende fuldstændighed i
relation til forfinansiering. Men der mangler aktuel information om de EU-midler,
medlemsstaterne konkret har brugt, og det gør regnskabsoplysningerne væsentlig mindre
brugbare for forvaltningen. Den øgede brug af forfinansiering gør det presserende, at
Kommissionen tager den relevante regnskabsregel op til fornyet behandling, og at den
forbedrer sit tilsyn.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0013.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
11
INDTÆGTER
127,8 MILLIARDER EURO
Kontrolsystemerne var effektive
Transaktionerne var uden væsentlig fejlforekomst
R
EVISIONSOMRÅDE
Den Europæiske Unions indtægter finansierer dens udgifter. Indtægterne beløb sig til
127,8 milliarder euro i 2010. Egne indtægter udgør langt den største del af indtægterne.
BNI- og momsbaserede egne indtægter finansierer henholdsvis 71,2 % og 10,5 % af EU-
budgettet. De beregnes på grundlag af merværdiafgiften (moms) opkrævet af
medlemsstaterne og medlemsstaternes bruttonationalindkomst (BNI). I disse tilfælde
anvender Kommissionen makroøkonomiske aggregater fra medlemsstaterne som grundlag
for de skyldige EU-indtægter. Revisionsrettens revision går ud på at undersøge, hvordan
Kommissionen behandler de makroøkonomiske data, som medlemsstaterne indsender.
Traditionelle egne indtægter, dvs. told på indførsler og produktionsafgifter på sukker, som
opkræves af de nationale myndigheder i medlemsstaterne på vegne af EU, udgjorde 12,2 %
af EU-budgettet.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sine revisionstest konkluderede Revisionsretten, at transaktionerne var uden
væsentlig fejlforekomst. Ved testen af transaktioner blev der dog konstateret nogle
systemsvagheder. Med hensyn til traditionelle egne indtægter var det for et af de reviderede
lande ikke muligt at afstemme det opgivne beløb i traditionelle egne indtægter med de
tilgrundliggende regnskaber.
Ved revisionen konstaterede Retten en fejl i Kommissionens endelige beregning af UK-
korrektionen for 2006, der blev foretaget i 2010. Det beløb, der skulle trækkes fra Det
Forenede Kongeriges betalinger af egne indtægter, var vurderet 189 millioner euro for højt,
hvilket ikke er en væsentlig fejl for de samlede indtægter, men udgør 3,5 % af den samlede
korrektion. Denne fejl er blevet korrigeret ved ændringen af 2011 budgettet.
Retten fandt, at
kontrolsystemerne
generelt var effektive med hensyn til at sikre
transaktionernes formelle rigtighed. Som i tidligere år konstaterede Retten dog problemer i
procedurerne og systemerne, som påvirkede værdien af de beløb i traditionelle egne
indtægter, hvis overdragelse var blevet udsat. For momsbaserede egne indtægter findes der
stadig længerevarende forbehold, men puklen er ved at blive afviklet. Der er forsinkelser i
vurderingen af gennemførelsen af momsdirektiverne. Med hensyn til de BNI-baserede egne
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0014.png
12
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
indtægter var der stadig nogle svagheder, og analysen af BNI-oversigterne er endnu ikke
færdig.
A
NBEFALINGER
Ved opfølgningen af sine tidligere anbefalinger konstaterede Revisionsretten, at der er sket
nogle fremskridt, men det er nødvendigt at gøre en yderligere indsats for at få gennemført en
fælles revisionspolitik for BNI-baserede egne indtægter i EU og for at sikre, at toldskyld på
varer, der er beslaglagt, bogføres korrekt.
På grundlag af sin revision for 2010 anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen fortsat gør
en indsats:
o
for at sikre, at medlemsstaternes regnskaber anvendes korrekt og er fuldstændige, og
for at få styrket de nationale toldmyndigheders tilsyn yderligere med hensyn til
traditionelle egne indtægter og
for at fremlægge vurderingsrapporter om medlemsstaternes BNI-data for BNI-udvalget,
således at alle eksisterende generelle forbehold kan erstattes med specifikke forbehold
for perioden fra og med 2002.
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0015.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
13
LANDBRUG OG NATURRESSOURCER
56,8 MILLIARDER EURO
Kontrolsystemerne var delvis effektive
De direkte betalinger, som var omfattet af IFKS, var uden væsentlig fejlforekomst
Der var navnlig en tendens til fejl i forbindelse med udgifterne til udvikling af
landdistrikter
37 % af de testede betalinger til modtagere var behæftet med fejl, og den estimerede
fejlprocent var på 2,3 %
R
EVISIONSOMRÅDE
Størstedelen af de direkte betalinger fra Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL)
betales til modtagerne på basis af det dyrkede areal. Den Europæiske Landbrugsfond for
Udvikling af Landdistrikter (ELFUL) medfinansierer projekter til udvikling af landbruget,
levevilkårene i landdistrikterne og miljøbeskyttelsesforanstaltninger. Det integrerede
forvaltnings- og kontrolsystem (IFKS) er det vigtigste system med hensyn til at sikre såvel
EGFL- som ELFUL-transaktionernes formelle rigtighed. Landbrugere skal overholde en
række retlige forpligtelser med hensyn til naturplejepraksis og miljøbeskyttelse. Forvaltningen
af udgifterne er delt med medlemsstaterne.
EU’s politik på områderne miljø, maritime anliggender og fiskeri samt sundhed og
forbrugerbeskyttelse skal bidrage til beskyttelse og forbedring af miljøkvaliteten, menneskers
sundhed og en rationel udnyttelse af naturressourcerne.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
For gruppen af politikområder landbrug og naturressourcer konkluderer Retten på grundlag af
sin revision, at de testede
betalinger
var væsentligt fejlbehæftede. Den estimerede
fejlprocent er på 2,3 %. De direkte betalinger, der var omfattet af kontrolsystemet IFKS,
svarende til 39,7 milliarder euro var imidlertid uden væsentlig fejlforekomst. Testen af udgifter
viste en højere fejlprocent for udvikling af landdistrikter end for EGFL: 27 % af de testede
EGFL-betalinger var behæftet med fejl mod 50 % af betalingerne til udvikling af landdistrikter.
Den hyppigst forekommende type fejl var, at modtagerne havde anmeldt et for stort areal.
Eksempel på fejl i betalinger til landbrugere som følge af, at oplysningerne i databasen ikke var
opdaterede
Retten konstaterede, at der var afholdt EGFL-betalinger til ca. 12 500 modtagere på basis af ikke
ajourførte arealdata i LPIS, hvilket førte til en samlet overbetaling på 11 millioner euro. I strid med EU-
lovgivningen finansierede de nationale myndigheder tilbagebetalingen til EU-budgettet over det
nationale budget frem for at inddrive de beløb, der er betalt for meget, fra landbrugere. Der blev
dermed ydet ikke godkendt national støtte.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0016.png
14
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Retten fandt, at de reviderede overvågnings- og
kontrolsystemer
for gruppen af
politikområder landbrug og naturressourcer var delvis effektive med hensyn til at sikre
betalingernes formelle rigtighed. Der var svagheder i en række betalingsorganer, for
eksempel i markidentifikationssystemet (LPIS), som er grundlaget for betalinger til
landbrugere, og i kvaliteten og pålideligheden af den kontrol, der foretages af nationale
inspektører.
Eksempel på svagheder i de nationale inspektørers kontrol af arealopmålinger
Retten genudførte areaIopmålinger, som nationale inspektører havde gennemført i relation til EGFL i
Bulgarien, Grækenland, Rumænien, Den Tjekkiske Republik og Nederlandene. De støtteberettigede
arealer, som de nationale inspektører havde indberettet, var ukorrekte for 13 ud af 43 parceller i
Bulgarien, 6 ud af 32 parceller i Grækenland, 12 ud af 29 parceller i Rumænien, 35 ud af 67 i Den
Tjekkiske Republik og 16 ud af 174 parceller i Nederlandene.
A
NBEFALINGER
Kommissionen har truffet en række afhjælpende foranstaltninger med henblik på at
gennemføre de anbefalinger, Retten tidligere har fremsat, såsom at forenkle
foranstaltningerne til udvikling af landdistrikter og forbedre pålideligheden og
fuldstændigheden af de oplysninger, der er registreret i LPIS. Den nye rådsforordning, der
fastsætter EU-minimumskrav til bevaring af græsarealer og udelukker, at der udbetales
direkte støtte til ansøgere, som ikke udøver nogen eller kun udøver marginal
landbrugsaktivitet, er imidlertid valgfri snarere end obligatorisk og lader disse spørgsmål være
op til medlemsstaterne.
På grundlag af revisionen for 2010 anbefaler Retten, at Kommissionen sikrer, at:
o
o
o
det bliver obligatorisk at anvende ortofotos (ensartede luftfotos), og at LPIS-databasen
over landbrugsparceller ajourføres regelmæssigt på basis af nye ortofotos
de stedlige inspektioner, der gennemføres inden for rammerne af medlemsstaternes
kontrolsystemer, gennemføres korrekt, og at
kvaliteten af de nationale inspektioner kontrolleres og rapporteres korrekt af
godkendelsesorganerne.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0017.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
15
SAMHØRIGHED, ENERGI OG TRANSPORT
40,6 MILLIARDER EURO
Revisionsmyndighederne var delvist effektive med hensyn til at sikre transaktionernes
formelle rigtighed
Samhørighed er fortsat det af EU’s udgiftsområder, hvor der er størst tendens til fejl
49 % af de reviderede betalinger var behæftet med fejl, og den estimerede fejlprocent
var 7,7 %
De vigtigste kilder til fejl var medregning af projektomkostninger, som ikke var
støtteberettigede, og manglende overholdelse af reglerne for offentlige indkøb
R
EVISIONSOMRÅDE
Samhørighedspolitikken har til formål at styrke den økonomiske og sociale samhørighed
inden for EU. Midlerne til energi og transport støtter bære- og konkurrencedygtige
transportsystemer og -ydelser. De EU-støttede projekter gennemføres af privatpersoner,
sammenslutninger, private eller offentlige virksomheder eller lokale, regionale og nationale
offentlige organer.
Udgifterne til samhørighed, som tegner sig for mere end 90 % af udgifterne i denne gruppe af
politikområder, forvaltes ved delt forvaltning mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Sidstnævnte er ansvarlige for at udvælge og overvåge projekterne, herunder også at
administrere og kontrollere de betalinger, der er involveret. Medlemsstaterne anmelder med
jævne mellemrum de omkostninger, som projektlederne har afholdt, til Kommissionen, som
godtgør en del af disse omkostninger (medfinansiering). Omkostningerne kan kun godtgøres,
hvis de overholder EU’s og de nationale regler.
Udgifterne til energi og transport implementeres i vidt omfang af Kommissionen.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sine test konkluderede Revisionsretten, at
betalingerne
i gruppen af
politikområder samhørighed, energi og transport var væsentligt fejlbehæftede. 49 % af de 243
reviderede betalinger var behæftet med fejl, og den estimerede fejlprocent var 7,7 %.
For så vidt angår samhørighedsudgifterne skal myndighederne i medlemsstaterne kontrollere
udgifterne for fejl, før de sender dem til Kommissionen med henblik på godtgørelse.
Revisionsretten mener, at myndighederne i medlemsstaterne rådede over tilstrækkelig
mange oplysninger til, at de kunne have opdaget og korrigeret i hvert fald nogle af fejlene i de
58 % af transaktionerne, der var behæftet med fejl.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0018.png
16
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Omkring 3 % af de reviderede betalinger var betalinger til projekter, som slet ikke var
støtteberettigede, og sådanne tilfælde tegnede sig for over en tredjedel af den estimerede
fejlprocent.
Eksempel på et projekt, som ikke var berettiget til støtte fra EFRU
I forbindelse med et projekt under Den Europæiske Fond for Regionaludvikling viste
forundersøgelsen, som var en del af projektansøgningen, at de indtægter, projektet forventedes at
skabe, overskred omkostningerne ved projektet. Det betød, at projektet ikke var berettiget til
medfinansiering fra EU.
En femtedel af de testede transaktioner overholdt ikke reglerne for offentlige indkøb. I 5 % af
de testede betalinger blev der konstateret alvorlige brud på EU’s og de nationale regler for
offentlige indkøb, og sådanne tilfælde tegnede sig for 24 % af alle kvantificerbare fejl og
næsten en tredjedel af den estimerede fejlprocent.
Eksempel på et alvorligt brud på reglerne for offentlige indkøb
I forbindelse med et projekt, som skulle gøre en flod sejlbar for krydstogtsskibe, var kontrakterne om
anlægsarbejder og tjenesteydelser indgået i strid med reglerne. Den ordregivende myndighed havde
opdelt anlægsarbejderne i mindre portioner for at bringe kontrakternes værdi ned under lofterne for,
hvornår EU’s og de nationale regler for offentlige indkøb skal anvendes, og omgik herved reelt de
normale udbudsbetingelser. Flere af kontrakterne gik til den samme kontrahent.
Anmeldelse af forskellige omkostninger, som ikke var støtteberettigede, f.eks. tilfælde, hvor
der var opført alt for store omkostninger under projektet, eller der manglede dokumentation
for de anmeldte omkostninger, tegnede sig for ca. en fjerdedel af den estimerede fejlprocent.
Midler til implementering af finansieringstekniske instrumenter i medlemsstaterne tegner sig
for en stigende andel af udgifterne til samhørighed. Ved udgangen af 2010 var der oprettet
finansieringstekniske instrumenter med midler til en værdi af 8,1 milliard euro. I syv af de 13
reviderede betalinger til disse fonde var de centrale lovkrav ikke overholdt. Hertil kommer, at
Kommissionen ikke har tilstrækkelige overvågningsoplysninger om den faktiske
gennemførelse af de finansieringstekniske instrumenters operationer på modtagerniveau.
Revisionsretten konkluderede, at
revisionsmyndighederne
var delvist effektive med hensyn
til at sikre, at betalingerne til samhørighed var formelt rigtige. Blandt de svagheder, der blev
konstateret i revisionsmyndighedernes arbejde, som er et af nøglelementerne i
medlemsstaternes kontrolordninger, var, at revisionerne blev udført for sent, og at
Kommissionens retningslinjer om formålet med og omfanget af den kontrol, der skulle
foretages i forbindelse med revisionen af projekterne, var utilstrækkelige.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0019.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
17
A
NBEFALINGER
Opfølgningen af Revisionsrettens tidligere anbefalinger viser, at der er sket fremskridt:
Kommissionen har styrket sit tilsyn med de nationale forvaltnings- og kontrolsystemer for
programmeringsperioden 2007-13, særlig ved at overvåge det arbejde,
revisionsmyndighederne udfører, og ved i højere grad at benytte sig af muligheden for at
afbryde og suspendere betalinger. Kommissionen har også fortsat bestræbt sig på at give
vejledning til de nationale myndigheder, som gennemfører operationelle programmer (OP),
og på at forenkle støtteberettigelsesreglerne under strukturfondene.
På grundlag af sin revision for 2010 anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen:
o
o
fortsætter med at kontrollere, at støtteberettigelsesreglerne – herunder også EU’s og
de nationale regler for offentlige indkøb – er overholdt
opfordrer de nationale myndigheder til at anvende korrektionsmekanismerne strengt,
før de godkender udgifterne og sender dem videre til Kommissionen til betaling, og
fortsætter med at afbryde eller suspendere betalingerne til OP, indtil medlemsstaten
har truffet korrigerende foranstaltninger
gennemgår de nationale støtteberettigelsesregler for programmeringsperioden 2007-
13 og vurderer, om der er områder, som kan forenkles, og om der er potentielle kilder
til fejl, og
giver revisionsmyndighederne i medlemsstaterne yderligere vejledning om
stikprøveudtagning, omfanget af de kontroller, der skal udføres i forbindelse med
revisionen af projekter, og rapportering af revisionsresultater.
o
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0021.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
19
BISTAND TIL TREDJELANDE, UDVIKLING OG
UDVIDELSE
6,5 MILLIARDER EURO
Kontrolsystemerne var delvis effektive
Samlet set var der ikke nogen væsentlig fejlforekomst, med en anslået fejlprocent på
1,7 %
Retten konstaterede dog en væsentlig fejlprocent i de mellemliggende og endelige
betalinger til modtagerne
De fleste af de kvantificerbare fejl vedrører udgifter, der er afholdt uden for den
støtteberettigede periode, ikke-støtteberettigede projektudgifter, der er medtaget i
udgiftsanmeldelserne, udgifter, som ikke er underbygget af dækkende dokumentation,
og betalinger, som ikke er omfattet af kontrakter
R
EVISIONSOMRÅDE
Udgifterne på dette politikområde har relation til udviklingsbistand til og økonomisk
samarbejde med lande i Asien og Latinamerika og stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet
(AVS), temaprogrammer på dette område, den europæiske naboskabspolitik,
udvidelsesstrategi, humanitær bistand og aktioner gennemført under den fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik.
Politikområdet forvaltes direkte af Kommissionens generaldirektorater, enten fra hovedsædet
i Bruxelles eller af EU-delegationerne i modtagerlandene, eller sammen med internationale
organisationer. Støtten ydes ofte i form af godtgørelse af omkostninger afholdt til projekter og,
i mindre grad, i form af budgetstøtte. Der ydes også udviklingsbistand til AVS-stater over de
europæiske udviklingsfonde.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sin revision konkluderer Retten, at gruppen bistand til tredjelande, udvikling og
udvidelse som helhed betragtet var uden væsentlig fejlforekomst, med en anslået fejlprocent
på 1,7 %. De mellemliggende og endelige betalinger var imidlertid væsentligt fejlbehæftede.
Retten konstaterede, at 23 % af
betalingerne
til modtagerne var behæftet med fejl. Alle de
kvantificerbare fejl blev fundet i de mellemliggende og endelige betalinger. To tredjedele af
fejlene blev konstateret i endelige betalinger, og de var således ikke blevet påvist ved
Kommissionens kontrol. Retten fandt en høj frekvens af ikke-kvantificerbare fejl, blandt andet
i procedurerne for indgåelse af offentlige indkøbsaftaler og i forbindelse med forlængelse af
kontrakter.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0022.png
20
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Eksempel på ikke-støtteberettigede omkostninger, der blev godtgjort i en endelig betaling til et
projekt
I forbindelse med en endelig betaling til et projekt, der ydede støtte til familier på landet til produktion
og markedsføring af økologiske cashewnødder i Nicaragua, blev der konstateret flere typer fejl, der
udgjorde 21,7 % af de samlede omkostninger til projektet. Fejlene var blandt andet manglende
fakturaer og dokumentation for betaling, manglende overholdelse af reglerne for indgåelse af aftaler,
manglende oprindelsescertifikater og manglende opførelse af anmeldte beløb i regnskaberne.
Kommissionen havde ikke opdaget disse fejl i forbindelse med den endelige betaling.
Retten fandt, at
kontrolsystemerne
for gruppen bistand til tredjelande, udvikling og
udvidelse var delvis effektive til at sikre betalingernes formelle rigtighed.
A
NBEFALINGER
Opfølgningen af de bemærkninger, som Retten tidligere har fremsat, viser, at der er sket
fremskridt, men at der endnu ikke er taget fat på en række anbefalinger.
På grundlag af revisionen for 2010 anbefaler Retten at:
o
Generaldirektoratet for Udvidelse 1) opstiller mere detaljerede kriterier for ophør af
forudgående kontrol og suspension af "overdragelse af forvaltning" til lande med
decentral forvaltning og tester effektiviteten af de systemer, der anvendes af de
nationale myndigheder, 2) udvikler et instrument til at fremme konsolideringen af
resultaterne af kontrolbesøgene, 3) forbedrer kvaliteten af de data, der indlæses i dets
ledelsesinformationssystem, og 4) intensiverer den efterfølgende revision af
transaktioner, der forvaltes centralt, og at
Kommissionen definerer en sammenhængende metode til beregning
restfejlfrekvensen til brug for direktoraterne med ansvar for eksterne forbindelser.
af
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0023.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
21
FORSKNING OG ANDRE INTERNE POLITIKKER
9,0 MILLIARDER EURO
Kontrolsystemerne var delvist effektive
Samlet set uden væsentlig fejlforekomst med en estimeret fejlprocent på 1,4 %
Der var dog mange og hyppigt forekommende fejl i de mellemliggende og endelige
betalinger under 6. og 7. rammeprogram for forskning
Den største kilde til fejl er fortsat ukorrekt beregning af personaleomkostninger og
indirekte omkostninger
R
EVISIONSOMRÅDE
Formålet med forskningspolitikken er at fremme investeringer i forskning og lette overgangen
til en videnbaseret økonomi. Beløbene betales over 6. og 7. rammeprogram for forskning
(RP6 og RP7), som er flerårige, og de fleste af betalingerne afholdes af Kommissionen under
direkte central forvaltning. Modtagerne kan være forskningscentre, universiteter,
enkeltpersoner, kommercielle virksomheder eller offentlige administrationer. Disse
iværksætter projekter, som under visse betingelser kan medfinansieres af EU. Først
modtager projekterne forskud, som der kun er knyttet få betingelser til. For derefter at kunne
få udbetalt de mellemliggende og endelige beløb skal samtlige støtteberettigelsesregler være
overholdt.
Programmet for livslang læring har som mål at sikre, at personer i alle aldre kan deltage i
læringsaktiviteter. Det sigter også mod at udvikle uddannelses- og
erhvervsuddannelsessektoren i EU. Programmet gennemføres ved indirekte central
forvaltning af nationale kontorer, som forvalter mange, men små støttebeløb til lærere og
studerende.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sine test konkluderer Revisionsretten, at gruppen af politikområder forskning
og andre interne politikker med en estimeret fejlprocent på 1,4 % var uden væsentlig
fejlforekomst. De mellemliggende og endelige betalinger til forskningsrammeprogrammerne
var dog væsentlig fejlbehæftede.
Revisionsretten konstaterede, at 39 % af de testede
betalinger
til modtagere var behæftet
med fejl: Størsteparten (88 %) af disse fejl blev fundet i de mellemliggende og endelige
betalinger, og 95 % af de kvantificerbare fejl vedrørte refusion af ikke-støtteberettigede eller
unøjagtigt beregnede omkostninger til projekter, som forskningsrammeprogrammerne
finansierer. Andre kilder til fejl var anmeldelse af indirekte skatter, ukorrekt anvendelse af
reglerne for nedskrivning samt rentetilskrivning i forbindelse med forfinansiering.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0024.png
22
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Eksempel på en fejl i en fastprisberegning af indirekte omkostninger
En modtager, som forvaltede et RP6-projekt, anmeldte indirekte omkostninger med et fast beløb
baseret på direkte personaleomkostninger. Efter en efterfølgende revision i 2007 ændrede
modtageren sin metode til fordeling af indirekte omkostninger, men implementerede ikke revisorernes
anbefalinger fuldt ud og korrekt. Under Rettens revision blev der konstateret fejl og
uoverensstemmelser, som havde medført, at der var anmeldt 0,7 millioner euro for meget.
Revisionsretten konstaterede igen, at overvågnings- og
kontrolsystemerne
vedrørende
forskning og andre interne politikker var delvist effektive med hensyn til at sikre betalingernes
formelle rigtighed.
Revisionsretten genudførte på modtagerniveau revisionen af 33 omkostningsanmeldelser,
som allerede var blevet attesteret af uafhængige revisorer som led i den interne kontrol. I 27
af disse anmeldelser blev der konstateret fejl, heraf 14 med væsentlig finansiel indvirkning. I
forbindelse med 47 af de 97 reviderede betalinger fra forskningsrammeprogrammerne
konstaterede Revisionsretten endvidere svagheder i Kommissionens forudgående kontrol. I
mange tilfælde blev der blot foretaget beregningskontrol af anmeldelserne, selv når det var
klart, at de anmeldte omkostninger ikke var støtteberettigede. I forbindelse med programmet
for livslang læring konstaterede Revisionsretten også, at de nationale kontorer ikke havde
implementeret de primære kontroller fuldt ud.
Eksempel på en svaghed i Kommissionens kontrol før udbetaling
Modtageren af et RP6-projekt havde beregnet personaleomkostninger på grundlag af de budgetterede
gennemsnitlige timesatser for tre kategorier af medarbejdere: ledende ingeniør, universitetsuddannet
ingeniør og tekniker. Den faktiske timesats, der var udbetalt til de ansatte, afveg væsentligt fra den,
der var ansøgt om EU-finansiering til, hvilket resulterede i en overanmeldelse på 0,5 millioner euro
eller mere end 10 % af de samlede anmeldte personaleomkostninger. Selv om Kommissionen var i
besiddelse af denne oplysning, stillede den ikke spørgsmålstegn ved det anmeldte beløb under den
forudgående kontrol.
A
NBEFALINGER
Kommissionen har gjort en indsats for at implementere Revisionsrettens tidligere
anbefalinger, særlig ved at forbedre kontrolsystemerne, herunder de efterfølgende revisioner,
og ved at inddrive for meget udbetalte beløb, enten direkte eller ved at modregne dem i
senere betalinger til de samme modtagere.
På grundlag af sin revision for 2010 anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen:
o
i forbindelse med forskningsrammeprogrammerne: i) yderligere styrker sin forudgående
kontrol med henblik på at kunne identificere betalinger forbundet med særlig stor risiko,
og ii) sørger for, at de uafhængige revisorer får større kendskab til
støtteberettigelsesreglerne, så revisionsattesterne bliver mere pålidelige, og
i forbindelse med programmet for livslang læring: fortsætter med at styrke
implementeringen af de primære kontroller. De nationale kontorer bør kontrollere
sagsmapperne regelmæssigt og dokumentere kontrollerne korrekt.
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0025.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
23
INSTITUTIONERNES OG ORGANERNES
ADMINISTRATIONSUDGIFTER OG ANDRE
UDGIFTER
9,3 MILLIARDER EURO
Kontrolsystemerne var effektive
Med en estimeret fejlprocent på 0,4 % var de samlet set uden væsentlig fejlforekomst
Der blev konstateret fejl og svagheder i indkøbsprocedurerne
R
EVISIONSOMRÅDE
Den største andel af udgifterne i gruppen af politikområder administrationsudgifter og andre
udgifter (63 %) har relation til personaleomkostninger som lønninger og pensioner. Resten er
hovedsagelig udgifter til bygninger, udstyr, energi, kommunikation og informationsteknologi.
Retten redegør for revisionen af EU’s agenturer og andre decentrale organer i særlige
årsberetninger, som offentliggøres særskilt.
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sine test konkluderer Revisionsretten, at
betalingerne
i gruppen af
politikområder administrationsudgifter og andre udgifter samlet set var uden væsentlig
fejlforekomst. Den estimerede fejlprocent var 0,4 %.
Revisionsretten konstaterede, at overvågnings- og
kontrolsystemerne
vedrørende
administrationsudgifter og andre udgifter effektivt sikrede, at betalingerne var formelt rigtige.
Revisionsretten fandt dog en række fejl og svagheder i EU-institutionernes og -organernes
implementering af indkøbsprocedurerne, og i én institution konstaterede den, at visse
budgetposter gentagne gange var blevet underudnyttet, hvilket havde resulteret i betydelige
budgetoverførsler til finansiering af byggeprojekter. Ansættelsesbeslutningerne var heller ikke
altid passende dokumenteret. Disse svagheder var ikke væsentlige for gruppen af
politikområder som helhed, men havde betydning for den enkelte institution eller organ og bør
afhjælpes af disses administrationer.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0026.png
24
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
A
NBEFALINGER
Revisionsretten noterede sig, at de anbefalinger, den tidligere havde fremsat om beregning af
personalegodtgørelser og overvågningen af dem, i vid udstrækning var blevet fulgt.
På grundlag af sin revision for 2010 anbefaler Revisionsretten, at EU-institutionerne og
-organerne sørger for:
o
at der udarbejdes passende dokumentation til begrundelse for de
ansættelsesbeslutninger, der træffes, og at de kriterier for at komme i betragtning, der
er fastsat i stillingsopslagene, overholdes, og
at de anvisningsberettigede indfører passende kontrol og får bedre vejledning med
henblik på at forbedre udformningen, samordningen og resultaterne af
indkøbsprocedurerne.
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0027.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
25
DE EUROPÆISKE UDVIKLINGSFONDE (EUF)
3,2 MILLIARDER EURO
EUF's kontrolsystemer var delvis effektive
EUF's regnskaber og indtægter var i alt væsentligt lovlige og formelt rigtige
EUF's forpligtelser var lovlige og formelt rigtige, selv om Retten konstaterede ikke
kvantificerbare fejl i forbindelse med indkøbsprocedurerne
Retten konstaterede en væsentlig fejlforekomst i EUF's betalinger til projekter med en
estimeret fejlprocent på 3,4 %
De konstaterede fejl var relateret til manglende opfyldelse af støtteberettigelseskriterier
R
EVISIONSOMRÅDE
De europæiske udviklingsfonde (EUF) finansieres af medlemsstaterne og er underlagt deres
egen finansforordning. De er ikke opført på EU's almindelige budget.
I 2010 implementerede Kommissionen hovedparten af udgifterne i tilknytning til landene i
Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene) via Generaldirektoratet for Udvikling og
Samarbejde – EuropeAid. Den Europæiske Investeringsbank forvalter EUF's
investeringsfacilitet, som hverken er omfattet af Revisionsrettens revisionsmandat eller af
Europa-Parlamentets dechargeprocedure. EUF's bidrag implementeres gennem projekter og
budgetstøtte, og forvaltningen er enten direkte (i Kommissionen), fælles (sammen med
internationale organisationer, f.eks. FN-agenturer og Verdensbanken) eller decentral
(i modtagerlandene).
R
EVISIONSRESULTATER OG KONKLUSIONER
På grundlag af sin revision konkluderer Revisionsretten, at EUF's
regnskab
for
regnskabsåret 2010 giver et retvisende billede af den finansielle stilling og af resultaterne af
transaktionerne og pengestrømmene. EuropeAids transaktionsbaserede efterfølgende
kontroller og Revisionsrettens egen revision afslørede imidlertid atter en høj frekvens af
indkodningsfejl, som – selv om de ikke er væsentlige – kan indvirke på nøjagtigheden af
dataene i årsregnskabet og pålideligheden af EuropeAids data vedrørende forvaltningen.
Revisionsretten konkluderer, at EUF's
indtægter
var uden væsentlig fejlforekomst.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0028.png
26
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Revisionsretten konkluderer også, at de testede specifikke
EUF-forpligtelser
var uden
væsentlig fejlforekomst. Fire ud af 14 testede specifikke forpligtelser vedrørende projekter
under decentral forvaltning var imidlertid behæftet med ikke kvantificerbare fejl med hensyn til
udbudsbestemmelser og frister for underskrivelse af kontrakter.
Revisionsretten konkluderer, at EUF's
betalinger
var væsentligt fejlbehæftede, idet den på
grundlag af sin revision når frem til en estimeret fejlprocent på 3,4 %. 26 % af de 165 testede
betalinger
var
behæftet
med
fejl.
Hovedparten
af
fejlene
vedrørte
støtteberettigelseskriterierne, f.eks. overholdelse af indkøbsprocedurerne, uretmæssig
betaling af moms, udgifter påløbet uden for gennemførelsesperioden eller ikke
støtteberettigede aktiviteter og tjenesteydelser.
Revisionsretten konkluderer, at EUF's
kontrolsystemer
samlet set atter kun delvis effektivt
sikrer, at betalingerne er formelt rigtige.
A
NBEFALINGER
Kommissionen har reageret på mange af Revisionsrettens tidligere anbefalinger, f.eks. med
iværksættelsen af handlingsplanen for styrkelse af EuropeAids forvaltnings- og
kontrolpyramide ved udgangen af 2010. Der er dog stadig svagheder på en række områder.
På grundlag af sin revision for 2010 anbefaler Revisionsretten, at Kommissionen:
o
vurderer kontrollernes omkostningseffektivitet og udvikler en nøgleindikator for den
estimerede effekt af de fejl, der er tilbage, når alle de forudgående og efterfølgende
kontroller er udført
styrker projektovervågningens effektivitet på grundlag af flerårige planer.
o
EuropeAid bør:
o
o
gennemgå pålideligheden af attesteringerne fra eksterne kontroller
indføre ledelsesinformationssystemer med henblik på bedre overvågning af
resultaterne af besøg på stedet, eksterne revisioner og udgiftskontroller og fortsat
bestræbe sig på at forbedre CRIS-informationssystemet
for så vidt angår budgetstøttebetalinger sikre, at delegationerne konsekvent anvender
det nye format og system til vurderingen af modtagerlandenes reformer af systemerne
til forvaltning af de offentlige finanser og – gennem politisk dialog – yderligere fremmer
opstillingen af en klar vurderingsramme til måling af fremskridt i modtagerlandenes
programmer til reform af den finansielle forvaltning.
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0029.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
27
OPNÅELSE AF RESULTATER VED HJÆLP AF
EU-BUDGETTET
I denne nye del af årsberetningen fremlægges Revisionsberetningens bemærkninger om
Kommissionens selvevaluering af sin performance i de årlige aktivitetsrapporter og de
vigtigste resultater af Revisionsrettens egne forvaltningsrevisioner i det seneste år.
K
OMMISSIONENS SELVEVALUERING
Generaldirektoraterne opstiller resultatmål i de årlige forvaltningsplaner og redegør for de
opnåede resultater i de årlige aktivitetsrapporter.
Revisionsretten vurderede, om de resultatoplysninger, som Generaldirektoratet for Landbrug
og Udvikling af Landdistrikter (GD AGRI), Generaldirektoratet for Regionalpolitik (GD REGIO)
og Generaldirektoratet for Forskning og Innovation (GD RTD) havde fremlagt, var relevante,
sammenlignelige og pålidelige.
Retten konstaterede, at forskelle mellem de fastsatte mål og de opnåede resultater ofte ikke
bliver analyseret, og at rammerne for rapportering om udgifternes effektivitet ikke omfatter
sparsommelighed og produktivitet. Der manglede passende foreløbige milepæle, og det
gjorde det vanskeligt at vurdere, om de fremskridt, der var sket, kunne betragtes som et led i
opfyldelsen af de flerårige mål.
Retten noterede, at målsætningerne, indikatorerne og målene fra forvaltningsplanerne
generelt var de samme som dem, der var anvendt til rapportering i de årlige
aktivitetsrapporter. Lovgivningsmæssige og praktiske begrænsninger forringede
pålideligheden af de planlægnings- og rapporteringsoplysninger, som generaldirektoraterne
indhentede fra medlemsstaterne vedrørende programmer under delt forvaltning.
R
ESULTATERNE AF
R
EVISIONSRETTENS FORVALTNINGSREVISIONER I
2010
I de 14 særberetninger, som Revisionsretten vedtog i 2010, undersøges det, om EU’s
intervention blev forvaltet i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk
forvaltning (sparsommelighed, produktivitet og effektivitet).
Særberetningerne fremhæver både positive eksempler og områder i udgiftscyklussen, hvor
der er mulighed for forbedring. Resultaterne omhandler den strategiske planlægning,
identifikation af behov, midlernes tilstrækkelighed, foranstaltninger for at undgå
udgiftsoverskridelser eller forsinkelser, regelmæssig resultatovervågning og den nødvendige
resultatrapportering.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0030.png
28
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Retten konkluderer, at planlægningsfasens kvalitet har betydning for fastlæggelsen af,
hvordan de ønskede resultater kan opnås. Utilstrækkelig eller mangelfuld planlægning, f.eks.
mangel på SMART-mål
1
, kan føre til forsinkelser og ekstraomkostninger og få indflydelse på,
hvilke resultater der opnås.
Med hensyn til ledelsens regnskabspligt er det vigtigt, at de rapporterede resultater stemmer
overens med forvaltningsplanens målsætninger og indikatorer, og at der er etableret
hensigtsmæssige overvågnings- og kontrolsystemer, som sikrer pålidelige oplysninger, der
kan bruges til rapportering om de opnåede resultater.
Revisionsretten anbefaler:
o
at der sættes større fokus på performance i GD’ernes årlige aktivitetsrapporter, særlig
ved at afvigelser mellem planlagte mål og opnåede resultater analyseres, og at der
rapporteres om sparsommelighed og produktivitet i relation til EU-finansieringen
at der defineres passende foreløbige milepæle for flerårige mål, så fremskridt kan
vurderes hensigtsmæssigt
at Kommissionen og medlemsstaterne bliver enige om ensartede resultatindikatorer
vedrørende planlagte mål og opnåede resultater, og at man sikrer sig, at oplysningerne
er pålidelige
at Kommissionen og medlemsstaterne, når de planlægger EU-udgiftsprogrammer,
lægger mere vægt på at definere SMART-mål og på at kortlægge og imødegå
eventuelle risici i tilknytning til implementeringen
at ledelsens regnskabspligt også kommer til at omfatte resultatrapportering med
overensstemmelse mellem de forventede resultater som beskrevet i forvaltningsplanen
og de opnåede resultater som beskrevet i den årlige aktivitetsrapport, og
at Kommissionen, hvor det er relevant sammen med medlemsstaterne, udformer og
anvender overvågnings- og kontrolsystemer, som kan levere fuldstændige og nøjagtige
resultatoplysninger.
o
o
o
o
o
1
Specifikke, målbare, attraktive, relevante og tidsbestemte.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0031.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
29
FORKLARENDE OPLYSNINGER OG
BAGGRUNDSOPLYSNINGER
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0033.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
31
EU’S BUDGET FOR 2010
I 2010 beløb EU's betalinger sig til i alt
122,2 milliarder euro,
svarende til ca. 1 % af
Unionens bruttonationalindkomst (BNI). Til sammenligning kan det nævnes, at
medlemsstaternes offentlige budgetter ofte udgør ca. halvdelen af deres samlede BNI.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtager budgettet for ét år ad gangen inden for de syvårige
finansielle rammer. Det er primært Kommissionen, der er ansvarlig for at sikre, at midlerne
anvendes korrekt. Ca. 80 % af udgifterne – gruppen af politikområder samhørighed, energi og
transport og gruppen landbrug og naturressourcer – implementeres ved delt forvaltning med
EU’s 27 medlemsstater.
H
VOR KOMMER PENGENE FRA
?
Den Europæiske Unions indtægter udgøres hovedsagelig af bidrag fra medlemsstaterne, som
beregnes på grundlag af deres bruttonationalindkomst (BNI) og den merværdiafgift, de har
opkrævet (moms). Told og landbrugsafgifter – traditionelle egne indtægter – udgør også en
betydelig del af indtægterne.
Indtægter i 2010
Andet
6%
Traditionelle egne
indtægter
12 %
Den BNI-
baserede egne
indtægt
Egne moms-
indtægter
11 %
71 %
2010-indtægter i alt:
127,8 milliarder euro
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0034.png
32
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
H
VAD BRUGES PENGENE TIL
?
Den Europæiske Unions største udgiftspost er landbrug og naturressourcer, som tegner sig
for næsten halvdelen af EU’s budget, og hvor midlerne primært udbetales til landbrugere. En
anden væsentlig del er udgifterne til samhørighed (regional og social udvikling), energi og
transport, som medfinansierer en lang række projekter fra renovering af en
universitetsbygning i Ungarn til bygning af jernbanenet tværs gennem Europa. Udgifterne
hertil udgør ca. en tredjedel af EU’s budget.
Udgifter i 2010
Administrations-
udgifter
8%
Bistand til tredjelande,
udvikling og udvidelse
5%
Forskning og andre
interne politikker
7%
Landbrug og
naturressourcer
47 %
Samhørighed, energi og
transport
33 %
2010-betalinger i alt:
122,2 milliarder euro
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0035.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
33
DAS-METODEN I ÉT BLIK
Revisionsrettens erklæring – déclaration d’assurance (DAS) – bygger på objektivt
bevismateriale, som i overensstemmelse med de internationale revisionsstandarder især
indhentes gennem test. Det gøres således.
R
EGNSKABERNES RIGTIGHED
Giver EU’s årsregnskab fuldstændige og nøjagtige oplysninger?
EU-budgettet er en kompleks størrelse. Kommissionens generaldirektorater initierer hvert år
mange hundrede tusinde posteringer, som sammenfatter oplysninger fra mange forskellige
kilder (herunder medlemsstaterne). Revisionsretten kontrollerer, at regnskabsprocedurerne
fungerer korrekt, og at regnskabsdataene er fuldstændige, er korrekt registreret, og at de
præsenteres hensigtsmæssigt.
o
o
o
o
Regnskabssystemet evalueres
for at få sikkerhed for, at det er en god basis for
pålidelige (fuldstændige og nøjagtige) data.
De centrale regnskabsprocedurer efterprøves,
så man kan være sikker på, at de
fungerer korrekt.
Regnskabsdataene underkastes analytisk kontrol
for at få sikkerhed for, at de er
præsenteret konsekvent, og at de forekommer rimelige.
Der udtages en stikprøve af regnskabsposteringer,
som kontrolleres direkte for at
få sikkerhed for, at den underliggende transaktion rent faktisk har fundet sted, og at
den er registreret korrekt.
Årsregnskabet kontrolleres
for at få sikkerhed for, at det giver et retvisende billede af
den finansielle stilling.
o
T
RANSAKTIONERNES FORMELLE RIGTIGHED
Overholder EU’s indtægter og de betalingstransaktioner, der ligger til
grund for EU-regnskaberne, de regler, der gælder for dem?
Der foretages millioner af betalinger over EU-budgettet til modtagere både i EU og i resten af
verden. De fleste af disse udgifter forvaltes af medlemsstaterne. For at opnå det nødvendige
bevismateriale tester Revisionsretten betalingerne direkte og vurderer de systemer, der
anvendes i forbindelse med administrationen og kontrollen af disse udgifter.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0036.png
34
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
o
For at give Revisionsrettens revisorer et grundlag for at kunne udføre detaljerede test
udtages der ved hjælp af statistiske teknikker stikprøver af transaktioner fra alle
områder af EU-budgettet.
Stikprøverne af transaktioner undersøges i detaljer, normalt på stedet, for at opnå
direkte bevis for, at den underliggende begivenhed "eksisterer", er registreret korrekt
og er i overensstemmelse med de regler, der gælder for de pågældende betalinger.
Fejl analyseres og klassificeres som enten kvantificerbare eller ikke-kvantificerbare.
Fejlenes indvirkning i form af "den mest sandsynlige" fejlprocent beregnes ved at
ekstrapolere de kvantificerbare fejl.
Der udtages en stikprøve af kontrolsystemer, som vurderes for at fastslå, hvor effektive
de er med hensyn til at sikre, at de transaktioner, der forvaltes, er lovlige og formelt
rigtige.
Der tages også hensyn til andre relevante oplysninger, som f.eks. de årlige
aktivitetsrapporter og rapporter fra andre revisorer.
Alle revisionsresultater drøftes med både de nationale myndigheder og med
Kommissionen for at være sikker på, at de faktuelle forhold er korrekte.
Revisionsretten vedtager sine erklæringer på grundlag af det udførte arbejde og de
opnåede resultater.
Bemærk: Dette beskriver kun i store træk den komplekse revisionsproces. Der er flere
oplysninger herom i bilag 1.1 til årsberetningen for 2010.
o
o
o
o
o
o
o
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0037.png
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
35
REVISIONSRETTEN OG DENS ARBEJDE
Den Europæiske Revisionsret er Den Europæiske Unions uafhængige
revisionsinstitution.
Vi har til huse i Luxembourg og beskæftiger ca. 900 revisorer og støttepersonale fra alle EU’s
medlemsstater. Siden Revisionsretten blev oprettet i 1977, har vi skabt øget opmærksomhed
om betydningen af EU’s økonomiske forvaltning og bidraget til at forbedre den.
Revisionsrettens beretninger og udtalelser er et afgørende led i
EU’s ansvarskæde.
Vores
resultater anvendes til at stille dem til regnskab, som er ansvarlige for at forvalte EU’s budget.
Det er primært Kommissionen, men også de andre EU-institutioner og -organer.
Medlemsstaterne spiller også en stor rolle i forbindelse med delt forvaltning.
V
ORES VIGTIGSTE OPGAVER ER
:
o
o
o
finansiel revision og overensstemmelsesrevision,
revisionserklæringen (eller DAS)
primært
i
form
af
forvaltningsrevision
vedrørende emner, som udvælges med henblik på at maksimere
effekten af vores arbejde, og
udtalelser
om forordninger i tilknytning til den budgetmæssige forvaltning og andre
vigtige spørgsmål.
Vi sigter mod at forvalte vores
ressourcer
på en måde, som sikrer en hensigtsmæssig
balance mellem vores forskellige aktiviteter og bidrager til, at vi kan opnå relevante resultater
og en god dækning på de forskellige områder af EU’s budget.
V
ORES OUTPUT
Vi laver:
o
o
o
o
o
årsberetninger
om det almindelige budget og de europæiske udviklingsfonde.
Årsberetningerne indeholder primært DAS-erklæringerne og resultaterne af dem og
offentliggøres hvert år i november
særlige årsberetninger,
hvori erklæringerne fra Revisionsrettens finansielle revision
af hvert af EU’s forskellige agenturer og organer fremsættes. Der offentliggøres 37 for
2010
særberetninger
om udvalgte emner, som offentliggøres i årets løb. De vedrører
hovedsagelig forvaltningsrevision. Der vil blive offentliggjort ca. 16 i 2011
udtalelser,
som Europa-Parlamentet og Rådet bruger, når de udarbejder og
godkender regler og forordninger med indvirkning på den finansielle forvaltning. Der
offentliggøres 4 i 2011
den årlige aktivitetsrapport,
som giver oplysninger om og indsigt i vores aktiviteter i
det pågældende år.
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0038.png
36
Å
RSBERETNINGERNE FOR
2010 - M
EDDELELSE
Med vores arbejde bidrager vi til at skabe større bevidsthed og åbenhed om EU’s
økonomiske forvaltning, giver sikkerhed med hensyn til denne forvaltnings tilstand og
fremsætter anbefalinger til, hvordan den kan blive endnu bedre. Vi gør det af hensyn til
borgerne i Den Europæiske Union.
Flere oplysninger om vores rolle og arbejde kan fås på vores websted
www.eca.europa.eu
eller ved henvendelse til
[email protected].
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0039.png
LISTE OVER TILSVARENDE SEKTIONER (S)
OG AFSNIT (A) I BUDGETTET FOR 2010
LANDBRUG OG UDVIKLING AF LANDDISTRIKTER
A05 –
Landbrug
A07 –
Miljø
A11 –
Fiskeri
A17 –
Sundhed og forbrugere
SAMHØRIGHED, ENERGI OG TRANSPORT
A04
– Beskæftigelse og sociale anliggender
A06
– Energi og transport
A13
– Regionalpolitik
BISTAND TIL TREDJELANDE, UDVIKLING OG UDVIDELSE
GRUPPER AF POLITIKOMRÅDER
A19 –
A21 –
A22 –
A23 –
A01 –
A02 –
A03 –
A08 –
A09 –
A10 –
A12 –
A15 –
A16 –
A18 –
A20 –
A14 –
A24 –
A25 –
A26 –
A27 –
A29 –
SI –
SII –
SIII –
SIV –
SV –
SVI –
SVII –
SVIII –
SIX –
Eksterne forbindelser
Udvikling og AVS
Udvidelse
Humanitær bistand
Økonomiske og finansielle anliggender
Erhvervspolitik
Konkurrence
Forskning
Informationssamfundet og medier
Direkte forskning
Det indre marked
Uddannelse og kultur
Kommunikation
Frihed, sikkerhed og retfærdighed
Handel
Beskatning og toldunion; alle administrationsudgifter samt politikområder
Bekæmpelse af svig
Koordinering af Kommissionens politik og juridisk rådgivning
Kommissionens administration
Budget
Statistik
Parlamentet
Rådet
Kommissionen
Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Regionsudvalget
Den Europæiske Ombudsmand
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse
FORSKNING OG ANDRE INTERNE POLITIKKER
ADMINISTRATIONSUDGIFTER OG ANDRE UDGIFTER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1041021_0040.png
DEN EUROPÆISKE REVISIONSRET ER EU’S
UAFHÆNGIGE EKSTERNE REVISIONSINSTITUTION
Hvert år afgiver Retten i sin årsberetning en erklæring - revisionserklæringen
- om regnskabernes rigtighed og lovligheden og den formelle rigtighed af de
transaktioner, der ligger til grund for EU- budgettet. Denne meddelelse er kun
ment som et resumé. Årsberetningerne, som Retten har vedtaget, kan fås på
Rettens netsted og offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
FOR FLERE OPLYSNINGER KONTAKT
Den Europæiske Revisionsret
12, rue Alcide De Gasperi
1615 Luxembourg
LUXEMBOURG
e-mail: [email protected]
www.eca.europa.eu