Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
1029611_0001.png
29. september 2011
Supplerende samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 4.
oktober 2011
1) Forordning om regulering af handel med finansielle derivater
-
Generel indstilling
KOM(2010) 484
2) Styrket økonomisk samarbejde
-
Vedtagelse
KOM(2010) 522, KOM(2010) 523, KOM(2010) 524, KOM(2010) 525,
KOM(2010) 526 og KOM(2010) 527
3) Opfølgning på det uformelle økonomi- og finansministermøde den 16.-17. september
2011
-
Orientering fra formandskabet
KOM-dokument foreligger ikke
4) (evt.) Gennemgang af EU’s finanspolitiske exit-strategier
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
5) (evt.) Status på implementeringen af EU-landenes underskudsprocedurer
-
Orientering fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
6) Internationale møder
a) Opfølgning på IMF og Verdensbankens årsmøder den 24.-26. september 2011 og
på G20-finansministermødet den 22.-23. september 2011
-
Orienterende drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
b) Forberedelse af G20-mødet for finansministre og centralbankdirektører den 13.-16.
oktober 2011
-
Forberedelse af fælles EU-holdning (Terms of References)
KOM-dokument foreligger ikke
7) Forberedelse af FN’s årlige klimakonference (COP-17)
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
8) Den europæiske bank for genopbygning og udvikling (EBRD) - Udvidelse af EBRD’s
operationsområde til Nordafrika og Mellemøsten
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet den 4. oktober 2011, men de enkelte medlems-
lande vil skulle tiltræde en udvidelse af EBRD’s operationsområde
KOM-dokument foreligger ikke
9) (evt.) Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den Europæiske Centralbank (ECB)
-
Rådsindstilling til Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke
10) (evt.) Ændring af EU27-lånene (EFSM) til Portugal og Irland
-
Politisk enighed
KOM(2011) 574 og KOM(2011) 575
Side 3
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 9:
(evt.) Udnævnelse af nyt direktionsmedlem i Den
Europæiske Centralbank (ECB)
Resumé
Der ventes en drøftelse af ECOFIN’s indstilling til Det Europæiske Råd om udnævnelse af nyt
medlem af direktionen i Den Europæiske Centralbank (ECB). Direktionsmedlem Jürgen
Stark offentliggjorde den 9. september 2011, at han ønsker at træde tilbage inden hans periode
udløber den 31. maj 2014. Nyt direktionsmedlem ventes at blive statssekretær i det tyske fi-
nansministerium, Jörg Asmussen.
Baggrund og indhold
Direktionen i Den Europæiske Centralbank (ECB) består af 6 personer, som væl-
ges for en otteårig periode og uden mulighed for genvalg. Kun statsborgere i eu-
rolandene kan være direktionsmedlemmer.
Direktionsmedlemmer udnævnes ved fælles overenskomst mellem eurolandenes
stats- og regeringschefer (kvalificeret flertal blandt eurolandene) på grundlag af en
indstilling fra ECOFIN og efter høring af Europa-Parlamentet samt ECB’s Styrel-
sesråd (ECB’s direktion og centralbankcheferne fra eurolandene), jf. artikel 283
stk. 2 og artikel 139, stk. 2 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
ECB-direktionsmedlemmet Jürgen Stark fra Tyskland offentliggjorde den 9. sep-
tember 2011, at han ønsker at træde tilbage fra posten forud for hans otteårige
periodes udløb den 31. maj 2014. ECOFIN vil muligvis på rådsmødet den 4. ok-
tober skulle drøfte en indstilling til DER om udnævnelse af et nyt medlem til di-
rektionen i ECB. Eurolandene ventes at drøfte sagen på mødet i eurogruppen den
3. oktober.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i sagen.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. udnævnelse af et nyt medlem af ECB’s direktion har ikke tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Regeringens holdning
Som følge af euroforbeholdet har Danmark ikke stemmeret i denne sag. Fra dansk
side vil eurolandenes afgørelse vedrørende det nye direktionsmedlem i ECB blive
taget til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Andre landes holdninger
Det ventes, at eurolandene vil indstille til DER, at udpege Jörg Asmussen, statsse-
kretær i det tyske finansministerium, til stillingen som direktionsmedlem i ECB.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Dagsordenspunkt 10:
(evt.) Ændring i EU27-lånene (EFSM) til Portugal og
Irland
KOM(2011)574
KOM(2011)575
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at nedsætte renten og forlænge løbetiden for EU27’s lån til
Irland og Portugal (som sker via EU-mekanismen EFSM). Det indebærer bl.a., at renten for
lånene til Irland og Portugal via EFSM kommer til at svare til renten for den EU-
betalingsbalancefacilitet, som er til rådighed for ikke-eurolande, og som i forbindelse med krisen
har ydet lån til Letland, Ungarn og Rumænien. Det er Kommissionens vurdering, at reduktio-
nen i renten og forlængelse af løbetiderne for EFSM’s lån til Irland og Portugal bidrager positivt
til bæredygtigheden af den offentlige gæld i de to lande og dermed understøtter låneprogrammets
formål om at sikre en holdbar økonomisk og finansiel udvikling i de to lande, bidrage til en
genopretning af deres adgang til at finansiere sig på almindelige markedsvilkår samt sikre mu-
ligheden for tilbagebetaling af lånene.
Kommissionens forslag skal bl.a. ses på baggrund af eurolandenes beslutning på et topmøde 21.
juli om at nedsætte renten på eurolandenes eksisterende og nye lån til Grækenland, Irland og
Portugal og forlænge løbetiden.
Det er muligt, at sagen vil blive drøftet på det kommende ECOFIN-mødet d. 4. oktober 2011
og formelt vedtaget (som A-punkt) på et rådsmøde umiddelbart inden Det Europæiske Råds
møde 17.-18. oktober 2011.
EFSM-låneinstrumentet
På det ekstraordinære ECOFIN d. 9.-10. maj 2010 blev det besluttet at oprette
nye EU- og eurozonelånefaciliteter som beredskab til håndtering af offentlige
gældskriser i eurolandene.
Beredskabet består dels i en EU27-lånemekanisme (den europæiske mekanisme
for finansiel stabilisering – EFSM), med en låneramme på 60 mia. euro, og dels en
midlertidig eurozone-lånefacilitet (den europæiske facilitet for finansiel stabilitet –
EFSF), med en låneramme på 440 mia. euro. Etableringen af disse faciliteter blev
ved samme lejlighed suppleret med en tilkendegivelse fra IMF om at stille supple-
rende finansiering til rådighed.
EU-lånemekanismen EFSM på 60 mia. euro udgør et EU27-instrument, som gi-
ver Kommissionen adgang til at optage lån på markedet, som efterfølgende vide-
reudlånes. EFSM kan i princippet yde lån til både eurolande og ikke eurolande,
men ventes primært at være til brug for eurolande, idet der allerede eksisterer en
parallel lånefacilitet alene til brug for lån til ikke-eurolande (den såkaldte EU-
betalingsbalancefacilitet) med en maksimal udlånsramme på aktuelt 50 mia. euro.
EFSM har hidtil ydet tilsagn om lån på i alt 22,5 mia. euro til Irland og 26 mia.
euro til Portugal. Beslutningerne om EFSM-lån til Irland og Portugal blev formelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
truffet på ECOFIN’s møder hhv. 7. december 2010 og 17. maj 2011. EFSM yder
ikke lån til Grækenland.
Aktiveringen af lån under EFSM forudsætter, at den låntagende medlemsstat i
samarbejde med Kommissionen og ECB (samt IMF i de tilfælde, hvor IMF delta-
ger i programmet) udarbejder en nærmere redegørelse for den økonomiske og
finansielle situation i medlemsstaten, den planlagte økonomiske genopretning,
ligesom der fastlægges betingelser for den økonomiske politik.
Indhold
Kommissionen har 14. september 2011 fremsat forslag om at nedsætte renten og
forlænge løbetiden for EU27’s lån til Irland og Portugal gennem EFSM.
For så vidt angår renten har EFSM’s rente til Irland og Portugal indtil nu været
fastsat som Kommissionens finansieringsomkostninger i markedet med tillæg af
en rentepræmie på mellem 2 og 3 procentpoint. Det indebærer, at Kommissionen
hidtil har optaget lån på markedet (konkret ved udstedelse af obligationer), og
genudlånt til Irland og Portugal til en højere rente, end Kommissionen selv kan
opnå i markedet.
Kommissionens forslag indebærer, at rentepræmien fjernes helt, således at renten
til Irland og Portugal bliver den samme som Kommissionens egne finansierings-
omkostninger. Det svarer til princippet i den EU-betalingsbalancefacilitet, som er
til rådighed for ikke-eurolande, og som i forbindelse med krisen har ydet lån til
Letland, Ungarn og Rumænien. Rentenedsættelsen for Irland og Portugal vil gælde
med tilbagevirkende kraft, dvs. således at renterne nedsættes til det nye niveau
også for de udbetalinger til Irland og Portugal, som allerede har fundet sted (men
som landene aktuelt endnu ikke har betalt renter af).
Løbetiden på EFSM’s lån til Irland og Portugal har hidtil været på gennemsnitligt
maksimalt 7,5 år, som opnås ved kombinationer af forskellige løbetider for de
enkelte udbetalinger på mellem 2 og 15 år. Kommissionens forslag indebærer, at
løbetiden øges til gennemsnitligt maksimalt 12,5 år, som opnås ved kombinationer
af forskellige løbetider for de enkelte udbetalinger på op til 30 år.
For så vidt angår eurolandenes lån til Irland og Portugal (og Grækenland) vil
fremtidige udbetalinger have løbetider på mindst 15 år og op til maksimalt 30 år,
frem for de nuværende gennemsnitligt 7�½ år, og have 10 års afdragsfrihed. Løbe-
tiderne i eurolandenes eksisterende lån vil også blive forlænget betydeligt. EFSF’s
lån vil ifølge erklæringen blive ydet til en rente svarende til udlånsrenten i EU27’s
betalingsbalancefacilitet til ikke-eurolande, dog ikke lavere end EFSF’s egne finan-
sieringsomkostninger. Den konkrete implementering af eurotopmødets beslutning
udestår, herunder den konkrete ændring i EFSF’s renter og løbetider til Irland og
Portugal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1029611_0007.png
7
Hjemmelsgrundlag
EFSM’s lån til Irland og Portugal er hjemlet Rådets forordning 407/2010 af 11.
maj 2010 om etablering af EFSM, som er hjemlet i Traktatens artikel 122, stk. 2.
1
Ifølge forordningen træffer Rådet på forslag fra Kommissionen og på baggrund af
et samlet program for økonomisk genopretning i det pågældende medlemsland
udarbejdet under inddragelse af Kommissionen og ECB, beslutning med kvalifi-
ceret flertal om ydelsen af lånet, de økonomisk-politisk betingelser for lånet, samt
løbetiden og de øvrige betingelser for lånet.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke konsulteres om udbetalinger under EFSM, men skal
efterfølgende orienteres om låneprogrammet.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Danmark deltager som alle øvrige EU-lande i EFSM og hæfter for en andel sva-
rende til Danmarks andel af EU-budgettet (ca. 2 pct.). Det indebærer imidlertid
ikke, at Danmark i forbindelse med EFSM's lån til Irland og Portugal konkret skal
stille midler til rådighed for EFSM. EFSM’s finansiering tilvejebringes ved, at
Kommissionen med sikkerhed i EU-budgettet optager lån på markedet, som gen-
udlånes til Irland og Portugal. Danmark vil først skulle stille midler til rådighed for
EFSM i en situation, hvor lån fra EFSM ikke tilbagebetales, når disse forfalder i
fremtiden, og hvis Kommissionen i denne situation finder det nødvendigt at træk-
ke forholdsmæssigt på EU-landene for den manglende tilbagebetaling. Principielt
hæfter Danmarks således for en andel af EFSM-lånene til Irland og Portugal sva-
rende til ca. 3,7 mia. kr. hhv. ca. 4,3 mia. kr.
Eventuelle indtægter fra EFSM-lånet bidrager omvendt til at reducere medlems-
landenes bidrag til EU-budgettet. En nedsættelse af renten indebærer således en
reduktion i indtægten fra den forrentning, der betales fra Irland og Portugal til
EU.
Det bemærkes, at forlængelsen af løbetiderne indebærer en udvidelse af levetiden
på de forpligtelser, som EU påtager sig i forbindelse med lånene, ved at den mar-
gin på EU-budgettet, som fungerer som sikkerhed for lånene, vil skulle reserveres
hertil i en længere årrække end hidtil.
Traktatens artikel 122, stk. 2 giver Rådet hjemmel til på bestemte betingelser at yde en medlemsstat finansiel støtte fra
unionen i tilfælde af vanskeligheder eller alvorlig risiko for store vanskeligheder i medlemsstaten, som følge af naturkata-
strofer eller usædvanlige begivenheder, som den ikke selv er herre over.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Danmark bidrager derudover indirekte til finansieringen af låneprogrammerne til
Irland og Portugal gennem sit medlemskab af IMF, ligesom Danmark bidrager
med tilsagn om et bilateralt lån til Irland på 400 mio. euro (ca. 3 mia. kr.).
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ydelsen af lånene til Irland og Portugal, herunder bidraget fra EFSM, vurderes at
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser gennem en understøttelse af
den finansielle og økonomiske stabilitet i hele EU.
Reduktionen i renten og forlængelse af løbetiderne for EFSM’s lån til Irland og
Portugal bidrager positivt til bæredygtigheden af den offentlige gæld i de to lande
og dermed understøtter låneprogrammets formål om at sikre en holdbar økono-
misk og finansiel udvikling i de to lande, bidrage til en genopretning af deres ad-
gang til at finansiere sig på almindelige markedsvilkår samt sikre muligheden for
tilbagebetaling af lånene.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningen om etablering af EFSM blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg i forbindelse med det ekstraordinære ECOFIN den 9. maj
2010.
Sagen om et låneprogram for Irland med bidrag fra EFSM blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til orientering 3. december 2010.
Sagen om et låneprogram for Portugal med bidrag fra EFSM blev forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til orientering 13. maj 2011.
Holdning
Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens forslag om reduktion af renter og
forlængelse af løbetider for EFSM’s lån til Irland og Portugal, bl.a. så EFSM-
renten bringes på linje med renten i EU’s betalingsbalancefacilitet til ikke-
eurolande, idet det lægges til grund, at der sker en reduktion af renten på eurolan-
denes lån til Irland og Portugal gennem EFSF, som ligger på linje hermed.
Andre landes holdning
Der ventes generel støtte til Kommissionen forslag om reduktion af renter og
forlængelse af løbetider for EFSM’s lån til Irland og Portugal.
Det bemærkes, at den konkrete implementering af en række af eurotopmødets
beslutninger udestår, herunder den konkrete ændring i renter og løbetider for eu-
rolandenes EFSF-lån til Irland og Portugal.