Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01101 / Dep. sagsnr.: 128525. december 2011FVM 970
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for bifenazat, bifenthrin, boscalid, cadusafos,chlorantraniliprol, chlorothalonil, chlorpyrifos-methyl, clothianidin, dicamba, difenoco-nazol, dinocap, endosulfan, etoxazol, fenpyroximat, flubendiamid, fludioxinil, meptyldi-nocap, novaluron, thiamethoxan og triazophos (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 20 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af implementering af CodexAlimentarius-maksimalgrænseværdier for stofferne bifenazat, bifenthrin, boscalid, cadusafos,chlorantraniliprol, chlorothalonil, chlorpyrifos-methyl, clothianidin, dicamba, difenoconazol,dinocap, endosulfan, etoxazol, fenpyroximat, flubendiamid, fludioxinil, meptyldinocap, nova-luron, thiamethoxan og triazophos på visse afgrøder. Der er gennemført risikovurderinger foralle stofferne, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt ac-ceptable. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændretbeskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen lægger imidlertid afgørende vægt på, at foreslåedemaksimalgrænseværdier, hvor EU er noteret for et forbehold i forbindelse med Codex Ali-mentarius-møder, udgår af forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésagerom fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).
2
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9. december 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer, der endnu ikkeer færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dogforetaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-føres eller ændres på baggrund af:ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EUimplementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) maksimalgrænseværdier i EUnye oplysninger om for eksempel toksikologi
3
planlagt revurdering af pesticidetandre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening)tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagMed henblik på implementering af Codex Alimentarius-maksimalgrænseværdier indebærerkommissionens forslag ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne bifenazat, bifenth-rin, boscalid, cadusafos, chlorantraniliprol, chlorothalonil, chlorpyrifos-methyl, clothianidin,dicamba, difenoconazol, dinocap, endosulfan, etoxazol, fenpyroximat, flubendiamid, fludio-xinil, meptyldinocap, novaluron, thiamethoxan og triazophos. Kommissionen foreslår på bag-grund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for førnævnte stoffer.Forslaget anfører følgende:Maksimalgrænseværdier som følge af implementering af Codex Alimentarius-maksimalgrænseværdier:For bifenazat sættes ny maksimalgrænseværdi for brombær, korbær, hindbær, friskebælgfrugter og tørrede bælgfrugter.For bifenthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for boghvede, kød, lever, nyre,spiselige slagteribiprodukter og mælk.For bifenthrin sættes maksimalgrænseværdien op for brombær, korbær, hindbær,tomater, peberfrugt, aubergine, blomsterkål, kinakål, grønkål, kålrabi, endivie, tørredeærter og tørrede bønner, sennepsfrø, bomuldsfrø, te, og humle.For boscalid sættes ny maksimalgrænseværdi for citrusfrugter, vinblade og urter(undtagen basilikum).For boscalid sættes maksimalgrænseværdien op for gruppen hoved- og pluksalat(undtagen vårsalat), brøndkarse, julesalat, kørvel, purløg, asparges, kardoner,bladselleri, fennikel, porrer, rabarber, bambusskud og palmehjerter.For cadusafos sættes maksimalgrænseværdien på den analytiske bestemmelsesgrænsefor alle afgrøder.For chlorantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for citrusfrugter, andre små bærog frugter (undtagen tranebær og blåbær), blomsterkål (undtagen broccoli ogblomkål), lever, nyre og spiselige slagteribiprodukter af hest, kød, lever, nyre ogspiselige slagteribiprodukter af andre husdyr.
4For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for tranebær, broccoli, kød,lever, nyre og spiselige slagteribiprodukter af svin, lever og nyre af kvæg, får oggeder, mælk og æg.For chlorothalonil sættes ny maksimalgrænseværdi for squash, tørrede bælgfrugter,kød fra svin og hest og andre husdyr, fedt fra svin, hest og andre husdyr, lever fra svinog fjerkræ, nyrer fra svin og fjerkræ, spiselige slagteribiprodukter fra svin og fjerkræ.For chlorothalonil sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, solbær, stikkelsbær,melon, blomsterkål, bladselleri, rod- og knoldgrøntsager, agurk, drueagurk,jordnødder, kød fra kvæg, får og geder, fedt fra kvæg, får og geder, lever fra kvæg ogfår, nyrer fra kvæg og får.For chlorpyrifos-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for abrikos og kød.For chlorpyrifos-methyl sættes maksimalgrænseværdien op for appelsin og aubergine.For clothianidin sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer, jordbær,stængelfrugter, andre små frugter og bær, okra, rod- og knoldgrøntsager, blomsterkål,hovedkål, bladkål, kålrabi, spinat, vinblade, brøndkarse, julesalat, urter, artiskokker,byg og te.For clothianidin sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser, kirsebær, ferskner,bladgrøntsager og friske urter, bladselleri og lever.For dicamba sættes ny maksimalgrænseværdi for sukkerrør, kød fra fjerkræ, fedt frasvin, får, geder, heste, fjerkræ, andre husdyr, lever fra svin, får, geder, heste, fjerkræ,andre husdyr, nyre fra svin, får, geder, heste, fjerkræ, andre husdyr, spiseligeslagteribiprodukter fra svin, får, geder, heste, fjerkræ, andre husdyr og mælk (undtagetfra kvæg).For dicamba sættes maksimalgrænseværdien op for asparges, byg, sorghum og hvede.For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for lever af svin og andrehusdyr, nyre, spiselige slagteribiprodukter fra kvæg, får, geder, heste og andre husdyr.For dinocap sættes ny maksimalgrænseværdi for agurk, courgetter og melon.For endosulfan sættes maksimalgrænseværdien op for te.For etoxazol sættes ny maksimalgrænseværdi for te, kaffe, urteudtræk og kakao,spisedruer og druer til vinfremstilling og humle.For etoxazol sættes maksimalgrænseværdien op for basilikum.For fenpyroximat sættes ny maksimalgrænseværdi for okra og andre frugtgrøntsager.For fenpyroximat sættes maksimalgrænseværdien op for citroner, lime, mandariner,æbler, pærer, peberfrugter, auberginer og andre solanacea.For flubendiamid sættes ny maksimalgrænseværdi for kvæder, mispel, japanmispel,andre kernefrugter, abrikoser, blommer, kål, kålrabi, andre bælgfrugter end bønnermed bælg, bomuldsfrø, majs, te, kød, lever, nyre, spiselige slagteribiprodukter(undtaget fjerkræ).For flubendiamid sættes maksimalgrænseværdien op for kirsebær, fersken, tomater,peberfrugter, curcubits med og uden spiselig skræl, bønner med bælg og tørredebælgfrugter.
5For fludioxinil sættes maksimalgrænseværdien op for citrusfrugter (undtagetgrapefrugter).For meptyldinocap sættes maksimalgrænseværdien op for melon.For novaluron sættes ny maksimalgrænseværdi for blåbær, jordbær, fersken, blommer,kirsebær, kål (undtaget bladkål), frugtgrøntsager (undtaget curcubits med spiseligskræl), hovedkål, blomsterkål, sennepsfrø, rødbedeblade, bønner med bælg, kød frasvin, kvæg, får, geder og andre husdyr, lever fra svin, kvæg, får, geder og andrehusdyr, nyrer fra svin, kvæg, får, geder og andre husdyr, spiselige slagteribiprodukterfra svin, kvæg, får, geder og andre husdyr.For thiamethoxan sættes ny maksimalgrænseværdi for stængelfrugter, andre småfrugter og bær, rod- og knoldgrøntsager (undtaget gulerødder og kartofler), okra,curcubits med spiselig og uspiselig skræl, sukkermajs, spinat og lign. blade, vinblade,brøndkarse, julesalat, urter, bladselleri, artiskokker, byg og kaffebønner.For thiamethoxan sættes maksimalgrænseværdien op for citrusfrugter, kernefrugter,stenfrugter, jordbær, kartofler, frugtgrøntsager (undtaget okra, curcubits med og udenspiselig skræl og sukkermajs), kål, te kød fra svin, kvæg, får, hest og andre husdyr ogmælk fra alle dyr.For triazophos sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner, frugt og bær (somkrydderi) og rødder eller jordstængler.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.Der vedtages hvert år en række pesticidgrænseværdier i Codex Alimentarius-systemet, underWHO/FAO i FN. EU-lovgivningen er udformet således, at der skal tages hensyn til CodexAlimentarius-maksimalgrænseværdier ved fastsættelse af EU-maksimalgrænseværdier. Det erderfor praksis, at EU ved de besluttende møder i Codex Alimentarius tager forbehold (reser-vation eller indsigelser) over for et givent forslag, såfremt EU ikke agter at implementere det i
6EU-lovgivningen efterfølgende. EU tager reservationer i tilfælde, hvor data til understøttelseaf den foreslåede maksimalgrænseværdi er mangelfuld, samt hvor ekstrapolationer mellemafgrøder afviger fra de ekstrapolationsprincipper, som Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA) anvender. En indsigelse afgives, når Den Europæiske Fødevaresikkerhedsau-toritet (EFSA) vurderer, at der er sundhedsmæssige problemer med den foreslåede maksimal-grænseværdi. Der foretages forudgående koordination blandt EU's medlemsstater forud forCodex Alimentarius-møderne, hvor Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs)udtalelser om forslagene gennemgås, og Kommissionen og medlemsstaterne kan komme medderes vurderinger af forslagene.Nærværende forslag indeholder en række forslag til maksimalgrænseværdier, hvor EU for endel af de foreslåede maksimalgrænseværdier er noteret for forbehold i forbindelse med CodexAlimentarius-møder. Forbeholdene er taget enten grundet manglende data, der kan understøttemaksimalgrænseværdien, eller fordi der er anvendt andre ekstrapolationsprincipper end deprincipper, som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anvender.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af nærværende forslag og har udtalt, atder ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke fore-ligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke, på nuværende tidspunkt, en systematisk, harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i denEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettet påat udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder, på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-
7bel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund, samlet set, at betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealle fødevarer biodynamiske eller økologiske, for at undgå gift i fødevarer. Sammenslutningenforholder sig desuden kritisk til den korte høringsfrist samt formatet af Kommissionens for-slag.Advokatrådet udtaler sig kritisk om den korte høringsfrist og bemærker, at en sådan frist i rea-liteten udelukker en nærmere stillingtagen til de forslag, der er indeholdt i høringsmaterialet.Good Food Group A/S giver udtryk for den holdning, at den europæiske lovgivning er for ef-tergivende omkring antallet af pesticider, der anvendes, samt de mængder, som pesticiderneanvendes i, det vil sige at maksimalgrænseværdierne sættes for højt. Der opleves en manglen-de hensyntagen og samhørighed med reglerne i andre dele af verdenen, hvilket besværliggøreksport af produkter til samhandelspartnere i Nordamerika og det asiatiske område.Landbrug & Fødevarer kommenterer, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.For en række af de foreslåede maksimalgrænseværdier er EU imidlertid, i forbindelse medCodex Alimentarius-møder, noteret for et forbehold. Dels grundet manglende data, der kanunderstøtte maksimalgrænseværdien, dels på grund af anvendelser af andre ekstrapolations-principper end de principper Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anvender.
8En række af de grænseværdier EU har taget forbehold for i forbindelse med vedtagelse i Co-dex-regi angives i Kommissionens forslag.Det drejer sig om følgende:Bifenazat i friske og tørrede bælgfrugter. (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Bifenthrin i gruppen af kål, tørrede ærter og bønner (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Bifenthrin i humle og te (manglende restforsøg).Boscalid i gruppen hoved- og pluksalat, asparges, kardoner, bladselleri, fennikel,porrer, rabarber, bambusskud og palmehjerter (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Chlorantraniliprol i hoved- og blomsterkål (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Chlorothalonil i agurker, drueagurker og courgetter (utilstrækkelige data).Chlorothalonil i rod- og frugtgrøntsager (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Clothianidin i små frugter og bær, blommer, abrikoser, kirsebær, ferskner og hoved-og blomsterkål, rod- og frugtgrøntsager. (anvendelse af andreekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Flubendiamid i hoved- og blomsterkål, tomater, peberfrugter, curcubits med og udenspiselig skræl, bønner med bælg, andre bælgfrugter end bønner med bælg, abrikoser,blommer, kirsebær og fersken (anvendelse af andre ekstrapolationsprincipper endEU’s principper).Flubendiamid i peberfrugt, tomater og te. (manglende restforsøg).Novaluron i hoved- og blomsterkål, frugtgrøntsager, fersken, blommer og kirsebær(anvendelse af andre ekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Thiamethoxam i andre små frugter og bær, hoved- og blomsterkål, citrusfrugter,frugtgrøntsager, bladgrøntsager, rod- og knoldgrøntsager og stenfrugter (anvendelse afandre ekstrapolationsprincipper end EU’s principper).Det antages at disse angivelser beror på en fejltagelse, idet EU ved afstemning i Codex Ali-mentarius tager forbehold for disse med henblik på at EU ikke agter at implementere dem iEU-lovgivningen efterfølgende. Det er således regeringens forventning, at disse forslag tilgrænseværdier udgår ved forhandlingerne.Idet regeringen har som målsætning at sikre, at indholdet af pesticidrester i fødevarer og foderfastsættes lavest muligt, at ingen maksimalgrænseværdier fastsættes på baggrund af et util-strækkeligt datagrundlag, samt at maksimalgrænseværdierne fastsættes i overensstemmelsemed Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) ekstrapoleringsprincipper, kanregeringen alene støtte de forslag til maksimalgrænseværdier, for hvilket der ikke er noteret et
9forbehold i forbindelse med fastsættelse af maksimalgrænseværdier i Codex Alimentarius-regi.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger senest i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslagetsåledes, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbigvurdering af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af maksimalgrænseværdier påden baggrund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. Regeringen læg-ger imidlertid afgørende vægt på, at de foreslåede maksimalgrænseværdier, hvor EU er note-ret for forbehold i forbindelse med Codex-møder, udgår fra forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget befinder sig indenfor de retningslin-jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere, for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.