Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1029789_0001.png
1029789_0002.png
1029789_0003.png
1029789_0004.png
1029789_0005.png
1029789_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-00923/Dep. sagsnr. 8957Den 5. oktober 2011FVM 934
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1924/2006 for så vidt angår listen over ernæringsanprisninger(komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat et forslag til forordning om ændring af forordning 1924/2006/EF(anprisningsforordningen) for så vidt angår listen over ernæringsanprisninger (anprisnings-forordningens bilag). Forslaget omfatter en ændring af kriterierne for ernæringsanprisnin-gerne: ”Reduceret indhold af [navn på næringsstoffet]” og ”Uden tilsat sukker”, og en tilfø-jelse til bilaget af to nye ernæringsanprisninger: ”Ikke tilsat natrium/salt” og ”Indeholder nuX % mindre [energi, fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]”. Forslaget er fremsat ihenhold til anprisningsforordningens artikel 8, stk. 2. En vedtagelse af forslaget vil påvirkebeskyttelsesniveauet i Danmark i negativ retning. Regeringen kan støtte Kommissionens for-slag for så vidt angår ændringen af kriterierne for ernæringsanprisningen ”ikke tilsat suk-ker”, samt støtte tilføjelsen af ernæringsanprisningen ”ikke tilsat salt”. Regeringen kan ikkestøtte, at anprisningen ”Indeholder nu X % mindre [energi, fedt, mættet fedt, natrium/saltog/eller sukker]” tillades, og arbejder for et krav om reduceret energiindhold i alle tilfældefor anprisningen ”reduceret sukker”.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om ændring af forordning 1924/2006/EF(anprisningsforordningen) for så vidt angår listen over ernæringsanprisninger (anprisningsfor-ordningens bilag). Forslaget omfatter en ændring af kriterierne for ernæringsanprisningerne:”Reduceret indhold af [navn på næringsstoffet]” og ”Uden tilsat sukker”, samt en tilføjelse tilbilaget af to nye ernæringsanprisninger: ”Ikke tilsat natrium/salt” og ”Indeholder nu X %mindre [energi, fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]”.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 2 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).
2Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 13. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at revidere listen over tilladte ernæringsanprisnin-ger, som er angivet i anprisningsforordningens bilag.Forslaget omfatter en ændring af kriterierne for ernæringsanprisningerne: ”Reduceret indholdaf [navn på næringsstoffet]” og ”Uden tilsat sukker”, samt en tilføjelse til bilaget af to nye er-næringsanprisninger: ”Ikke tilsat natrium/salt” og ”Indeholder nu X % mindre [energi, fedt,mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]”.For anprisningen ”Reduceret indhold af [navn på næringsstoffet]” indeholder forslaget sup-plerende krav til reduktion af henholdsvis mættet fedt og sukker. Derudover indeholder for-slaget ligeledes, for anprisningen ”reduceret mættet fedt”, supplerende krav til reduktionog/eller indhold af transfedtsyrer, og for ”reduceret sukker” et supplerende krav om, at energi-indholdet skal være uændret eller reduceret i forhold til lignende produkter.For anprisningen ”Uden tilsat sukker” vil kriterierne med forslaget blive ændret således, atanprisningen kan benyttes på produkter, der er tilsat sødestoffer, som reguleret af tilsætnings-stofreglerne. Derudover vil der med forslaget blive fastsat en minimumsgrænse, svarende tilniveauet for ”sukkerfrit” (0,5 g/100 g) for at mærke med ”Indeholder naturligt forekommendesukkerarter”.Med forslaget tilføjes to nye anprisninger til bilaget: ”Ikke tilsat natrium/salt” og ”Indeholdernu X % mindre [energi, fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]”.
3
For at anvende anprisningen ”Ikke tilsat natrium/salt” skal der ikke være tilsat salt eller natri-um til produktet, og anprisningen kan kun anvendes på produkter, hvor det naturlige indholdaf natrium er under 0,12 g (svarende til 0,3 g salt) pr. 100 g eller 100 ml.Anprisningen ”Indeholder nu X % mindre [energi, fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller suk-ker]” giver mulighed for, at ”reformulerede produkter” kan anprise en reduktion i energi, fedt,mættet fedt, salt/natrium og/eller sukker sammenlignet med eget produkt, under betingelse af,at reduktionen er mindst 15 % i forhold til det oprindelige produkt. Anprisningen er betingetaf, at man oplyser, hvad indholdet i produktet var inden reformulering, og anprisningen kankun benyttes i et år. Dog kan produkter, som er bragt i omsætning inden udgangen af denneperiode sælges, indtil lager er opbrugt. For reduktion af henholdsvis mættet fedt og sukkerstilles tilsvarende supplerende krav som foreslået for ”Reduceret indhold af [navn på nærings-stoffet]”.Der gives en overgangsfrist for de anprisninger, hvor der er foreslået ændring i kriterierne.Produkter, som ikke overholder de nye kriterier og som er bragt i omsætning 18 måneder efterikrafttræden af ændringerne, kan således sælges indtil lagre er opbrugt.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark i negativ ret-ning.HøringForslaget har været i høring via høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærknin-ger:DI Fødevarer er tilfredse med de foreslåede ændringer, og især meget positive overfor at kun-ne anprise ”ikke tilsat salt”. DI Fødevarer foreslår, at kriteriet for den obligatoriske mærkning”med et naturligt sukkerindhold” hæves fra 0,5 g til 2 g/100 g, således at rugbrød fritages fraat angive denne supplerende mærkning. Samtidig ønskes mulighed for fleksibilitet i ordlydenaf denne supplerende mærkning.
4
Diabetesforeningen, Forbrugerrådet, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse er meget kri-tiske over forslaget og peger på, at det kan have negative konsekvenser for folkesundhed, for-brugerbeskyttelse og forbrugerforståelse, og desuden på visse punkter være egnet til vildled-ning af forbrugeren. Organisationerne peger på, at der ikke foreligger nogen argumenter for,at det indre marked ikke fungerer p.t., og derfor må hensynet til forbrugerne veje tungt.Organisationerne peger på, at for sammenlignende anprisninger bør disse fortsat kun kunneanvendes, hvis der er tale om en væsentlig ændring, og at ændringen er af væsentlig ernæ-ringsmæssig betydning. Organisationerne peger desuden på, at der ikke automatisk skal givesen ret til anprisning af ændringer i reformulerede produkter. De begrunder dette med, at re-formulerede fødevarer også bør leve op til krav om mindst 30 % reduktion, dog 25 % for salt iforhold til sammenlignelige produkter, for at forbrugeren ikke skal blive vildledt. Organisati-onerne peger på, at ”nu med X % mindre fedt” og ”X % mindre fedt” må antages at havesamme mening for forbrugeren. De mener, at anprisningen kan gøre det mere attraktivt at re-formulere fødevarer med et højt indhold af energi, fedt, sukker og/eller salt, i stedet for at ud-vikle nye og mere ernæringsrigtige fødevarer. Dette vil give en markedsføringsfordel på bag-grund af marginale forbedringer. Derudover peges på, at en ændring på 15 % ikke kan ansesfor at være væsentlig, når den vejledende tolerance ved næringsdeklaration også er +/- 15 %,og der vil ikke være en ernæringsmæssig gevinst, snarere det modsatte, idet der er stor sand-synlighed for, at forbrugeren vil spise større portioner af de reformulerede produkter (med 15% reduktion). Der bør under alle omstændigheder være krav om reduktion i energi for anpris-ninger vedrørende reduceret fedt eller sukker.De 4 organisationer har i øvrigt en række spørgsmål til forslaget om anprisning af reformule-rede produkter, blandt andet hvordan det kan kontrolleres, at anprisningen kun benyttes i 1 år,hvordan man skal forstå ”untill stocks are exhausted” (”indtil lageret er opbrugt”) og hvordanmålsætningen på EU niveau om en trinvis reduktion af saltindhold på 4 % salt om året hængersammen med ønske om 15 % reduktion på én gang.Landbrug & Fødevarer støtter revisionen af bilaget. For så vidt angår muligheden for at kunneskrive ”nu med X % mindre” mener Landbrug & Fødevarer, at dette vil være en god mulighedfor at kunne informere forbrugeren om virksomhedernes produktudvikling og indsatser vedrø-rende reformulering. Men de finder imidlertid, at kravet om mindst 15 % reduktioner er satfor højt.Fagligt Fælles Forbund og Advokatrådet har meddelt, at de ikke har bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en ændring af listen af ernæringsanprisninger skalbygge på et solidt videnskabeligt ernæringsfagligt grundlag. Ernæringsanprisningerne skalvære ernæringsmæssigt relevante og skal kunne understøtte kostrådene således, at anprisnin-
5gerne er en hjælp for forbrugerne til at finde de sundere alternativer. Regeringen lægger storvægt på, at ernæringsanprisningerne ikke vildleder forbrugerne.Regeringen finder det således vigtigt, at betingelserne for anvendelse af de pågældende an-prisninger generelt skal sikre, at kun de fødevarer, som bidrager med en betydelig mængde afnæringsstoffet, eller som har en betydelig ændring (reduktion eller øgning) i næringsstoffetkan anprises.Sammenlignende anprisningerRegeringen finder det relevant at stille supplerende krav til anprisningen ”Reduceret indholdaf [navn på næringsstoffet]”, for at mindske risikoen for at vildlede forbrugerne. Regeringenser således helst, at man for anprisningen ”reduceret indhold af sukker” stiller krav om en re-duktion i energi i alle tilfælde, og derved ikke accepterer et uændret energiniveau. En redukti-on i sukkerindhold har blandt andet til formål at reducere energiindholdet i de pågældendeprodukter, og det er i øvrigt ikke ernæringsmæssigt gavnligt at erstatte sukker med fedt.Regeringen finder det problematisk at tillade anprisningen ”Indeholder nu X % mindre [ener-gi, fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]” for reformulerede produkter, med de betin-gelser, som foreslås. En sammenligning alene med eget produkt vurderes at være i strid medforordningens generelle bestemmelser, der fastsætter, at man skal sammenligne med en rækkeprodukter på markedet. Derudover vurderer regeringen, at anprisningen har den samme me-ning for forbrugeren som ”Reduceret indhold af [navn på næringsstoffet]”, og det findes der-for vildledende, at anprisningen ikke skal overholde de samme kriterier som denne anprisning- det vil sige mindst 30 % reduktion, eller 25 % for reduktionen af natrium/salt.Desuden er det regeringens vurdering, at en reduktion på 15 % generelt ikke er en tilstrække-ligt væsentlig ændring, og anprisningen vil derfor kunne medføre vildledning af forbrugerne.Risikoen for vildledning bliver yderligere øget ved, at man kan henvise til, at ens eget produkter blevet 15 % reduceret, medens tilsvarende produkter på markedet i forvejen er reduceretmeget mere (mindst 30 %).Regeringen er enig med Diabetesforeningen, Forbrugerrådet, Hjerteforeningen og KræftensBekæmpelse i, at det i praksis vil være svært at kontrollere anprisninger af reformulerede pro-dukter for så vidt angår, at anprisningen kun må benyttes i 1 år.Det har været fremført, at en ændring af anprisningsforordningen, således at det bliver muligtfor virksomheder at anprise en mindre og gradvis reduktion af energi, fedt, mættet fedt, saltog/eller sukker, vil have stor betydning for folkesundheden. Regeringen er enig i, at en grad-vis reduktion af disse næringsstoffer i en række fødevarer, vil være positivt for sundheden.Men regeringen finder det imidlertid ikke velbegrundet, at enhver mindre reduktion skal kun-ne fremhæves på konkrete produkter i form af ernæringsanprisninger.
6Der er fra flere sider peget på, at en anprisning af et reduceret indhold af et næringsstof i enfødevare kan føre til et øget indtag af fødevaren. Desto mindre reduktionen i et næringsstof er,desto større risiko vil der derfor være for, at anprisningen kan have en negativ effekt på sund-heden.Ikke tilsat saltRegeringen finder, at det kunne være nyttigt for forbrugeren at få oplyst, at der ikke er tilsatsalt til et produkt, samt at det sikres, at kun produkter med et naturligt lavt natrium/salt ind-hold kan benytte denne anprisning, så forbrugeren ikke bliver vildledt.Ikke tilsat sukkerDet er regeringens opfattelse, at det oprindeligt ikke var intentionen at udelukke anvendelse afsødestoffer ved anprisning af ”ikke tilsat sukker”. En ændring af kriterierne således at anven-delse af sødestoffer bliver muligt, synes fornuftigt. Regeringen finder det ernæringsmæssigtvelbegrundet at sætte en bagatelgrænse for supplerende mærkning, hvis produktet indeholdernaturligt forekommende sukkerarter. Det vil imidlertid være problematisk at sætte en grænsepå 2 g, for at tilgodese rugbrød, da dette niveau ikke kan betragtes som en bagatelgrænse forandre produkter, der indtages i langt større mængder. Baggrunden for den supplerende mærk-ning er, at anprisningen ikke må give forbrugerne anledning til at tro, at der er tale om et suk-kerfrit produkt.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget, men flere medlemsstaterhar udtrykt modstand overfor den foreslåede anprisning ”Indeholder nu X % mindre [energi,fedt, mættet fedt, natrium/salt og/eller sukker]”.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.