Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
1056720_0001.png
1056720_0002.png
1056720_0003.png
1056720_0004.png
NOTAT
Miljøteknologi
Den 9. december 2011
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØUDVALG OG FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionsforordning vedrørende ændring af Europa parlaments og Rådetsdirektiv 715/2007 og Kommissionsforordning 692/2008 om emissioner fra person- og varebiler(Euro 6).
ResuméKommissionen har foreslået, at fastsætte en grænseværdi for partikelantal for den type afbenzinbiler, der anvender direkte indsprøjning samt tærskelværdier for kontrolmålinger afudledning fra biler i brug, kaldet OBD (On Bord Dianostic).Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning 715/2007/EF, der fastsætter Euronorm 5 og 6 forperson- og varebiler, er Kommissionen pålagt at fastsætte grænseværdier for partikelantal fraperson- og varebiler. I kommissionsforordning 692/2008/EU blev partikelantalsgrænseværdi fordieselbiler fastlagt. Med nærværende forslag fastsættes samme grænseværdi for benzinbiler meddirekte indsprøjtning, idet der forinden vedtagelse af denne grænseværdi har skullet etableres enpassende målemetode.Det vurderes, at forslaget har en positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet både i EU og iDanmark.1. StatusForslag til kommissionsforordning “No …/..of XX amending Regulation (EC) No 715/2007 of theEuropean Parliament and of the Council and Regulation (EC) No 692/2008 as regards emissionsfrom light passenger and commercial vehicles (Euro 6)” er fremlagt 2. december 2011.Forslaget har hjemmel i artikel 5(3) forordning 2007/715/EF om typegodkendelse af motorkøretøjermed hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), omadgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer.Herudover har forslaget hjemmel i artikel 39(2) direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en rammefor godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter ogseparate tekniske enheder til sådanne køretøjer.
Forslaget forventes fremsat til afstemning 19. december 2011 i den tekniske komite formotorkøretøjer. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udsteder Kommissionenforordningen efter, at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdEuro 5- og Euro 6-normerne har til formål at nedbringe emissioner af partikler og ozonprækursorersom f.eks. nitrogenoxid og carbonhydrider.OBD-systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen, når køretøjet er i brug. Kommissionen erblevet pålagt løbende at revidere kravene til sådanne systemer og tolerancetærskler forfejlovervågning.I kommissionsforordning 692/2008/EU fastlægges partikelantalsgrænseværdi for dieselbiler. Enlignende grænseværdi for benzinbiler har afventet passende målemetode. Med nærværende forslagfastsættes samme grænseværdi for benzinbiler med direkte indsprøjtning, idet der nu er etableret enpassende målemetode.Kommissionen har undersøgt partikeludledningen fra benzinbiler. Der er for nogle benzinbilerfundet høje udledninger af partikler og de undersøgte benzinbiler med direkte indsprøjtningoverskrider i et overvejende antal tilfælde grænseværdien for dieselbiler. Der er intet, der tyder på, attoksiteten af partikler fra benzinbiler er mindre end for dieselbiler, hvilket er baggrunden for, at der iforslaget fastsættes en enslydende grænseværdi for partikelantal for benzinbiler med direkteindsprøjtning som for dieselbiler.Kommissionen har vurderet, at benzin-partikel-filtre (GPF), en effektiv efterbehandling teknologi tilreduktion af partikeludledning, forventes at være til rådighed for integration i nogle Euro 6-biler tilen rimelig pris, når grænseværdien træder i kraft. Desuden forekommer det sandsynligt, at der indenfor en tidsramme på tre år efter Euro 6 træder i kraft, vil være teknologi til rådighed som kanintegreres med motoren på betydeligt lavere omkostninger.Det er baggrunden for, at Kommissionen fremsætter forslag med følgende hovedelementer:Foreløbige Euro 6 tærskelværdier for OBDEndelige Euro 6 tærskelværdier for OBDGrænseværdi for partikelantal for benzinbiler med direkte indsprøjtning
Euro 6 bliver obligatorisk i 2015 for personbiler og 2016 for varebiler. I forslaget fastsættes enpartikelantalsgrænseværdi på 6,0 ×1011/km, men der åbnes op for, at bilfabrikanter i en periode påop til 3 år efter ikrafttrædelsestidspunktet kan anmode om en partikelantalsgrænseværdi på 6,0×1012/km dvs. en udledning der er 10 gange større.Tærskelværdierne for OBD skærpes fra Euro 5 til Euro 6. Partikelkravet for Euro 5 er 50mg/km.Dette reduceres til 12 mg/km med Euro 6. NOx kravene skærpes fra i omegnen 540 mg/km til 140mg/km afhængigt af køretøjstype og motorteknologi.
2
Der har været overvejelser om, hvorvidt der kan fastsættes krav om partikelantals kontrolmålinger,der har ført til, at Kommissionen skal revidere de fastsatte OBD tærskelværdier inden 1. september2014.3. NærhedsprincippetKommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omgennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor regeringen vurderer, atforslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Hvis forslagene bliver vedtaget, vil kravene være direkte bindende, da det er en forordning.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget vil ikke have direkte økonomiske konsekvenser for erhvervsliv og borgere.Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen.Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten og ingen for regionerog kommuner.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet vurderes at blive påvirket positivt, da der er tale om reduktion af nye person-og varebilers udledning af luftforurening.5. HøringRammenotat har været udsendt i høring den 08.12.12 i EU miljøspecialudvalget. Det har givetanledning til følgende bemærkninger:Departementet for Indenrigsanliggender, Natur og Miljø under Grønlands Selvstyre støtter forslagettil forordning, og lægger ligesom Danmark vægt på, at de foreslåede grænseværdier, tærskelværdierog ikrafttrædelsestidspunkter ikke forringes.Økologisk Råd mener, at Danmark bør kræve, at den forslåede grænseværdi for partikler skal træde ikraft fra 2015 uden mulighed for i en 3 årlig periode at anvende en højere grænseværdi.6. ForhandlingssituationForslaget er drøftet ved flere lejligheder i komiteen, senest den 21. november 2011. Fleremedlemslande har haft indvendinger. En gruppe lande ønsker, at reglerne lempes yderligere,hvorimod et andet land arbejder for, at forslaget skærpes særligt i forhold tilikrafttrædelsestidspunkt.Danmark har arbejdet for, at skærpe tærskelværdierne til OBD med henblik på at sikre bedst muligkontrol af effektiviteten af det emissionsbegrænsende efterbehandlingsudstyr i brug og støttet, at derindføres partikelantalsgrænseværdier for benzinbiler.
3
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.7. Dansk holdningDanmark kan støtte forslaget om at der fastsættes grænseværdi for partikelantal for benzinbiler meddirekte indsprøjtning i det Danmark lægger vægt på, at muligheden for i 3 år efter ikrafttrædelse atanvende en højere grænseværdi udgår.Danmark vil ligeledes støtte at Kommissionen fortsætter vurdering af muligheden for OBD forpartikelantal, således at nye biler udstyres med sodsensorer.På miljøsiden vurderer Danmark, at de nærværende gennemførelsesforanstaltninger forbedrerbeskyttelse af miljø- og sundhed.
4