Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1061017_0001.png
1061017_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
21. december 20112011-1938
Notat til Folketingets Europaudvalg

Den danske regerings besvarelse af Kommissionens brev af 27.

oktober 2011 (Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2011/2179)

1)

Kommissionens åbningsskrivelse

Kommissionen har i brev af 27. oktober 2011 sendt en åbningsskrivelse tilDanmark.Kommissionen har heri anført, at Kommissionen finder, at de foranstaltninger,som de danske myndigheder har vedtaget, ikke fuldt ud opfylder forpligtelsernei henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/15/EF af 11. marts2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobiletransportaktiviteter.Kommissionen anfører, at den danske gennemførselslovgivning,arbejdstidsloven, ikke sikrer, at direktivets substantielle bestemmelser glæderfor selvstændige vognmænd.Kommissionen anfører endvidere, at Danmark endnu ikke har sikret, atdirektivet også gælder for selvstændige chauffører, idet de danske myndighederi deres svar den 8. september 2011 på Kommissionens brev af 8. juni 2011oplyste, at et lovforslag ville blive forelagt Folketinget i november 2011 og varunder udarbejdelse. Der var imidlertid ikke vedlagt noget udkast eller konkreteoplysninger om, hvornår myndighederne forventede, at reglerne ville blivevedtaget.

2)

Den danske regerings bemærkninger

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 23. marts 2009 forselvstændige vognmænd.Den 15. oktober 2008 stillede Kommissionen imidlertid forslag om at udelukkeselvstændige vognmænd fra direktivets anvendelsesområde.Efter at Europa-Parlamentet den 16. juni 2010 stemte imod Kommissionensforslag, besluttede Kommissionen, at det var nødvendigt at trække forslaget
Side 2/2
tilbage. Tilbagetrækningen blev formelt vedtaget den 27. oktober 2010. Detfølger derfor af direktivet, at det også gælder for selvstændige vognmænd.Efter at have modtaget brev af 12. juli 2010 fra Kommissionen, bad de danskemyndigheder om et møde med Kommissionens tjenestegrene for at drøftespørgsmålet. Mødet blev afholdt den 7. december 2010. Det blev aftalt, at dedanske myndigheder ville underrette Kommissionen skriftligt om denforeløbige tidsplan for vedtagelse af nationale foranstaltninger.En række lande, herunder Danmark, skrev til vicepræsident Kallas for atanmode ham om at genfremsætte ændringsforslaget. Kallas har ved brev af 6.maj 2011 svaret, at han er opmærksom på de implementeringsvanskeligheder,som nogle medlemslande har, at Kommissionen mener, at det er muligt athåndhæve reglerne via administrative kontroller og den elektroniske fartskriver(tachografen), og at Kommissionen ikke ville fremsætte et nyt forslag, somundtager selvstændige vognmænd.Sagsområdet blev i medio juni 2011 overført fra Beskæftigelsesministeriet tilTransportministeriet.Transportministeriet har den 6. september 2011 informeret Kommissionen om,at et lovforslag, som ville skabe hjemmel i bus- og godstransportlovgivningen,skulle have været fremsat i Folketinget i oktober 2011, men at der imidlertid varblevet udskrevet valg til Folketinget til afholdelse den 15. september 2011. Somfølge heraf forventedes det, at lovforslaget ville blive sent i høring i oktober2011 med henblik på efterfølgende fremsættelse i Folketinget.Efter valget er et nyt lovprogram blevet fastlagt, hvori en ændring af bus- oggodstransportlovgivningen indgår. Lovforslaget herom er fremsat i Folketingetden 30. november 2011, og det forventes at træde i kraft 1. marts 2012. Nårloven er vedtaget, vil der umiddelbart herefter kunne udstedes administrativeregler, som sikrer direktivets gennemførsel i Danmark. I den forbindelse vilKommissionen modtage bekendtgørelsen.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelsemed det ovenfor anførte.