Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1029838_0001.png
1029838_0002.png
1029838_0003.png
1029838_0004.png
KemikalierJ.nr. MST-654-00029Ref. JUKOF/SDODep/kirst

GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasningaf del III i bilag II til den tekniske udvikling.

1. Resumé

Kommissionen forelægger et forslag, hvor grænserne for hvor megetcadmium, der kan afgives fra legetøj (migrationsgrænser) sænkesafhængigt af legetøjets materiale. Migrationsgrænserne i legetøjsdirektiveter sat med udgangspunkt i det tolerable daglige indtag (TDI), som er dethøjeste indtag, man kan tolerere hver dag gennem hele livet. Ny videnviser, at TDI for cadmium er lavere end antaget, da migrationsgrænsernefor cadmium i direktiv 2009/48/EF blev fastsat. Dermed foreslås en laveremigrationsgrænse.Den europæiske legetøjsindustri har fremført, at en laveremigrationsgrænse for cadmium kan have konsekvenser for flydende ogklæbrigt legetøj, hvis grænsen sænkes som angivet i forslaget fra 0,5 mg/kgtil 0,3 mg/kg. Industrien har dog ikke dokumenteret dette. Forslaget kanderfor have visse samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vil medføre en hævelse af beskyttelsesniveauet.Det forventes, at sagen bliver sat til afstemning på et møde i Bruxelles den11. oktober2011.Da forslaget er en skærpelse af reglerne, og udsættelsen af cadmium fraandre kilder allerede overstiger TDI, støtter regeringen forslaget og agter atstemme for det.

2. Baggrund

Kommissionen sendte den 23. september 2011 ovennævnte forslag tilmedlemsstaterne.Forslaget har hjemmel i direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj(legetøjsdirektivet).
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København KTlf. 72 54 40 00 • Fax 33 32 22 28 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
Forslaget er nu sat til afstemning den 11. oktober 2011 vedforskriftsprocedure med kontrol (1999/468/EF art. 5a) på et møde ikomitéen for legetøjssikkerhed. Hvis der er kvalificeret flertal, senderKommissionen forslaget til legalitetskontrol hos Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for en frist på tre måneder kan modsætte sigforslaget. Hvis dette ikke er sket ved udløbet af fristen, vedtagerKommissionen forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen forRådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet har frafremsendelsen to måneder til at udtale sig om forslaget, hvilket sker medkvalificeret flertal. Rådet kan her vælge at forkaste eller vedtage forslagetuden nærmere begrundelse. Modsætter Rådet sig Kommissionens forslag,betragtes det som forkastet. Hvis derimod Rådet beslutter sig for atgodkende det, forelægger man det straks for Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentet har i dette tilfælde fire måneder regnet fra forslagetsfremsendelse til Rådet og Parlamentet til at udtale sig om forslaget. HarEuropa-Parlamentet inden for denne frist ikke modsat sig forslaget,vedtages det af Ministerrådet.

3. Formål og indhold

Legetøjsdirektivet indeholder en liste over tungmetaller med fastsattemigrationsgrænser. Grænserne er sat på 10 % eller 5 % af TDI i relation tilbarnets vægt og det legetøjsmateriale, der er tale om. For cadmium harman sat migrationsgrænserne på 5 % af TDI. Dette var en politiskbeslutning under forhandlingerne af det nye direktiv.Et nyt studie fra EFSA1har konkluderet, at den tidligere TDI for cadmiumskal nedsættes, og Kommissionen har derfor besluttet at opdateremigrationsgrænserne i direktivet i henhold til den seneste videnskabeligedokumentation.For tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale sænkesgrænserne fra 1,9 mg/kg til 1,3 mg/kg.For flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale sænkes grænsen fra 0,5mg/kg til 0,3 mg/kgFor afskrabet legetøjsmateriale sænkes grænsen fra 23 mg/kg til 17mg/kg.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i alleredegældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet.
1
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
2

6. Gældende dansk ret

Indtil den kemiske del af det nye legetøjsdirektiv finder anvendelse fra den20. juli 2013, gælder de migrationsgrænser, der fremgår af standardenDS/EN 71-3, jf. bekendtgørelse nr. 1116 af 12. december 2003 omsikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på grund af deres ydrefremtræden kan forveksles med levnedsmidler, bilag 3. For allelegetøjsmaterialer, bortset fra modellervoks og fingermaling, ermigrationsgrænsen for cadmium 75 mg/kg. For modellervoks ogfingermaling er migrationsgrænsen for cadmium 50 mg/kg.

7. Konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenser:Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres iDanmark ved udstedelse af en bekendtgørelse. Reglerne skal efterforslaget være gennemført i dansk ret senest den 20. januar 2013.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Der kan dogvære samfundsøkonomiske konsekvenser, da den europæiskelegetøjsindustri har udtalt, at det kan være svært for dem at overholdegrænsen på 0,3 mg/kg for flydende og klæbrigt legetøj som f.eks.fingermaling og slime. Industrien vil gerne have, at grænserne bliver sat på10 % af TDI og ikke 5 %, da den videnskabelige komite for sundhed ogmiljø tidligere har udtalt, at det ikke vil gøre nogen forskel om 5 eller 10 % afTDI anvendes. Legetøjsindustrien har dog ikke fremvist dokumentation, derviser, at de har problemer med overholdelse af de lavere grænser.Herudover er baggrundsudsættelsen af cadmium dog så høj, at TDIallerede overskrides pga. udsættelse fra fødevarer og fra miljø, og det giverderfor god mening at nedsætte børns udsættelse af cadmium, hvor det ermuligt.Administrative konsekvenser for erhvervslivet:Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser forerhvervslivet.Beskyttelsesniveau:Forslaget har en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet, idetmigrationsgrænserne for cadmium sænkes.

8. Høring

Forslaget har ikke været sendt i dansk høring.Der har været udsendt et rammenotat om sagen til Miljøspecialudvalget.Der er indkommet følgende bemærkninger:3F oplyser, at man ingen bemærkninger har.Det Økologiske Råd bemærker, at man ønsker et totalt forbud mod skadeligkemi i legetøj, at migrationsværdien for cadmium også bør gælde for ikke-
3
tilgængelige dele af legetøjet; at der bør reguleres efter mængde i stedet forefter migrationspotentialet og at man sekundært kan støtte forslaget om atskærpe migrationsgrænserne.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Et flertal af medlemslandene har tilkendegivet at være positive overforforslaget.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Det nye forslag er en opstramning i forhold til grænserne i direktivet, derforstøtter regeringen forslaget.

11. Indstillinger

Det indstilles, at Danmark støtter forslaget og arbejder for, atmigrationsgrænserne også skal gælde for de ikke-tilgængelige dele aflegetøjet.

12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

13. Den videre proces

Det vurderes, at sagen skal oversendes til Folketinget til orientering gennemgrundnotatet om sagen.
4