Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-/Dep. sagsnr. 11526Den 7. oktober 2011FVM 937
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forslag til forordning om et EU-mål for reduktionen af forekomstenaf visse salmonellaserotyper i slagtekyllingeflokke til implementering af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2160/2003 (zoonoseforordningen) (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om fastsættelse af et endeligt mål for fore-komsten af Salmonella Typhimurium og Salmonella Enteritidis i slagtekyllingeflokke. Samti-dig fastsætter forslaget regler for minimumsprogram for overvågning. Forordningen afløserforordning (EF) nr. 646/2007 om fastsættelse af et midlertidigt mål samt tilhørende mini-mumsprogram for overvågning. Kommissionens forslag er en videreførelse af niveauerne forsalmonellaforekomst, der fremgår af de midlertidige mål i forordning 646/2007. Målet er enreduktion af den årlige forekomst af positive flokke til højst 1 % af samtlige flokke. Målet om-fatter salmonellaserotyperne Salmonella Typhimurium og Salmonella Enteritidis. Det vurde-res, at forslaget vil øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i resten af EU. Regeringen kanstøtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til forordning om et EU-mål for reduktionen af forekom-sten af visse salmonellaserotyper i slagtekyllingeflokke. Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2160/2003 (zoonoseforordningen).Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
2der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sendt til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 17. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer skal i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2160/2003 (herefterzoonoseforordningen) fastsættes EU-mål for bekæmpelse af salmonella i slagtekyllingeflokke.Forslaget skal afløse den nugældende overgangsordning, forordning 646/2007, der udløberden 31. december 2011 og som indeholder midlertidige mål for salmonella. Kommissionensforslag er en videreførelse af niveauerne for salmonellaforekomst, der fremgår af de midlerti-dige mål i forordning 646/2007.Kommissionen har konsulteret den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) om fast-sættelse af et endeligt mål for forekomsten af salmonella i slagtekyllingeflokke og betydnin-gen for folkesundheden. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vedtog på denbaggrund den 7. juli 2011 en rapport, som konkluderer, at Salmonella Enteritidis er den sal-monellatype, som i størst udstrækning overføres fra forældredyr til kyllinger, det vil sige viaæggene. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderer ligeledes, at EU-initiativer er vigtige som bidrag til at bekæmpe salmonellainfektioner i produktionen, til at re-ducere den fødevaresikkerhedsmæssige risiko og til at reducere antallet af sygdomstilfældeblandt mennesker, som kan tilskrives kyllingekød.I henhold til Kommissionens forslag fastsættes et blivende mål for den højeste årlige fore-komst af positive flokke på højst 1 %. Målet omfatter serotyperne Salmonella Enteritidis ogSalmonella Typhimurium inklusive den monofasiske Salmonella Typhimurium.På baggrund af en videnskabelig udtalelse fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) er forslaget i forhold til overgangsordningen udvidet til også at omfatte den monofa-siske Salmonella Typhimurium, som er en hyppig type både i husdyr og mennesker i EU.Det vurderes, at indsatsen i medlemsstaterne for at reducere forekomsten af disse serotyperogså vil være medvirkende til at reducere forekomsten af andre serotyper. Der kan derfor for-ventes at ske en generel reduktion af salmonellaforekomster i EU.
3
Forslaget indeholder en bestemmelse om, at målet om maksimalt 1 % positive flokke og deomfattede serotyper skal revurderes af Kommissionen på et senere tidspunkt, der ikke ernærmere specificeret, på baggrund af den konkrete, observerede forekomst i besætninger,humane salmonellatilfælde og serotypefordeling i medlemsstaterne.Forslaget omfatter også krav til et minimumsovervågningsprogram i slagtekyllingeflokke.Kravene indeholder enkelte tekniske ændringer i forhold til overgangsordningen og fremgåraf bilaget til forordningen.En vedtagelse af forslaget vil betyde, at det fastsatte mål på højest 1 % positive (SalmonellaTyphimurium og Salmonella Enteritidis) slagtekyllingeflokke årligt i alle medlemsstater fast-holdes og bliver permanent. Det er en fødevaresikkerhedsmæssig styrkelse af forslaget, at denmonofasiske Salmonella Typhimurium nu er omfattet.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vil blive vedtaget som en forordning, hvorved reglerne umiddelbart er gældende iDanmark og de øvrige medlemsstater.Der findes supplerende danske bestemmelser i bekendtgørelsen om salmonellose hos fjerkræsamt salmonella og campylobacter i slagtefjerkræ m.m., og denne bekendtgørelse vil blive op-retholdt efter en vedtagelse af forslaget.En vedtagelse af forslaget medfører derved ikke behov for tilpasning af dansk lovgivning.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget forventes heller ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for det offent-lige eller for erhvervet.Forekomsten af de omfattede salmonella-typer i den danske slagtekyllingeproduktion opfylderallerede kravet om en forekomst under 1 %. Det danske overvågnings- og kontrolprogram op-fylder minimumskravene, og er mere intensivt, end minimumskravene foreskriver.En vedtagelse af forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i resten af EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
4Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen ønsker en fastsættelse af ambitiøse, bindende mål for salmonellaforekomsten iflokke på EU-niveau.Det er regeringens vurdering, at forslaget vil medføre en forbedring af fødevaresikkerheden,og at målet i slagtekyllingeflokkene vil bidrage til, at medlemsstaterne kan opfylde kravet omfravær af disse salmonellatyper i fersk kød, som forventes at træde i kraft den 1. december2011.Forslaget har ikke betydning for den danske ansøgning om særstatus, hvorved Danmark kanstille krav om fravær af alle typer salmonella i kyllingekød. Danmark arbejder fortsat for atopfylde kriterierne herfor.På den baggrund kan regeringen tilslutte sig forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.