Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1072186_0001.png
1072186_0002.png
1072186_0003.png
1072186_0004.png

NOTAT

MiljøteknologiJ.nr.MST-133-00002Ref.Den 23. januar 2012

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til beslutning om miljømærkekriterier for tildeling af EU-

miljømærket Blomsten til produktgruppen avispapir

Resume

Kommissionen har fremsendt forslag til miljømærkekriterier for produktgruppen avispapir.Der fastsættes krav om et indhold af returfibre (genbrugspapir) på minimum 70 %, ogkriterier for skovdriften, hvorfra træ til papir stammer, det samlede indhold af farlige stoffer,udledning af farlige stoffer til miljøet (luft og vand) og energiforbrug til fremstillingen afavispapir.Der er tale om miljømærkning af avispapir, en underproduktgruppe til produktgruppenkopi- og trykpapir. Miljømærkekriterierne stemmer overens med kriterier forproduktgruppen kopi- og trykpapir, med den ene ændring, at der er krav om minimum 70% returpapir i det miljømærkede avispapir. Når Kommissionen i forbindelse medmiljømærkning af avispapir har ønsket en særlig genbrugsprocent på 70 % er det fordi, atavispapir i mange lande har et højt indhold af returpapir.Regeringen forventer at kunne stemme for forslaget.

1. Status

Kommissionen har den 9. december 2011 fremsendt forslag til beslutning ommiljømærkekriterier for tildeling af EU-miljømærket til produktgruppen avispapir.Forslaget er til skriftlig afstemning d. 27. januar 2012 i Kommissionens forskriftudvalg forBlomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordningnr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftproceduremed kontrol beskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådetsafgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der iudvalget er kvalificeret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeretflertal i udvalget, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidigEuropa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertaleller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstedebeslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og Indhold

De foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket til virksomheder, der producerer papir til avistryk. Produktgruppen defineressompapir, der primært anvendes til avistryk, og lavet af ny papirmasse, såvel somgenbrugspapir, og en papirvægt mellem 40-65 g/m�.Produktgruppen omfatterikkekopi- og trykpapir, varmefølsomt papir, fotografisk papir, ogpapir/karton til emballage/indpakning, eller parfumeret papir.Det er første generation af miljømærkekriterier for avispapir. Til kopi- og grafisk trykpapirfindes der en særskilt produktgruppe. Kriterierne er gyldige i 3 år, hvorefter de skalrevideres.Med undtagelse af minimumskravet om 70 % returfibre/genbrugspapir, er kravene iproduktgruppenavispapiridentiske med miljømærkekriterierne for produktgruppen kopi- ogtrykpapir (Kommissionsbeslutning 2011/332/EU), af 7. juni 2011.Kriterierne, der er baseret på papirs miljøbelastning set i et livscyklusperspektiv, tager isærsigte på:-at reducere udledningen af giftige eller eutrofierende (næringsberigende) stoffer tilvandmiljøet-at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med energiforbrug (globalopvarmning, forsuring, ozonlags nedbrydning, udtømning af ikke-fornybare ressourcer)-at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med brug af farligekemikalier-at anvende principper for bæredygtig drift for at sikre skoveneved at opstille kriterier for processer og udledninger (emissioner) til vand og luft,energiforbrug, kemikalieindhold, blegning af papiret (klorgas er ikke tilladt), og ikke mindstaffaldshåndtering af affald, med henblik på genanvendelse i papirproduktionen.Kravet, der skal tages stilling til i Kommissionens fremsendte forslag, er:

Indhold af returpapir og certificeret træ

Minimum 70 % af fibrene skal være fra returpapir/genbrugspapir (afklip og afskær frapapirfremstillingen regnes som nye træfibre, ikke som returfibre). Nye træfibre tilpapirfremstilling skal hidrøre fra lovligt fældet træ og være dækket af en certificeringsordningfor skovdrift og sporbarhed, som udstedt af en uafhængig certificeringsordning såsom FSC,PEFC eller tilsvarende. Hvis certificeringsordningen tillader sammenblanding af træ fracertificerede og ucertificerede skove, må andelen af træ fra ucertificerede skove højst udgøre50 %, og denne andel skal stadig verificeres som værende lovligt træ, og de øvrige standarderi certificeringsordningen skal overholdes.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

2
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslagetopfylder derfor nærhedsprincippet.

5. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige kon-sekvenser for Danmark.

6. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat,regioner og kommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelsen af miljømærket (licens) er frivillig. Erhvervelsen indebærer udgifter for ansøgeren, mendisse udgifter forventes opvejet af de konkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivti EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20 % del afmarkedet i EU.

7. Høring

Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget. Dansk Industri har ingen bemærkninger til forslaget.Arbejdstilsynet har forespurgt hvorvidt de 70 % genbrugspapir skal udgøres afmiljømærket papir, eller om returpapiret også må bestå af papir, der ikke lever op tilmiljømærkekravene.Hertil svarer Miljøstyrelsen: Det er ikke er muligt at holde adskilt om returpapiretoprindeligt er miljømærket eller ikke, da det i indsamlingen af returpapir ikke kan holdesdet adskilt, hvorvidt det oprindelige papir var miljømærket eller ikke. Det ville hindremiljømærkning af genbrugspapir. Returpapirmasser vil i øvrigt gennemgå vaskeprocesser,der adskiller de trykfarver, der oprindeligt var papiret inden genanvendelsen. Imiljømærkekriterierne stilles der krav til kemikalierne i processen med at genanvendelsen,og der stilles krav til efterfølgende brug af kemikalier i produktionen af det miljømærkedeavispapir.

8. Forhandlingssituationen

Kommissionen har selv stået for arbejdet miljømærkekriterierne foravispapir.Der er taleom en underproduktgruppe til produktgruppenkopi- og trykpapir.Kommissionen kunne i arbejdet med kriterier for denne produktgruppeikkefinde flertal,såfremt avispapir indgik, medmindre der var krav om minimum 70 % returpapir. Når man iforbindelse med miljømærkning af avispapir har ønsket en særlig genbrugsprocent på 70 %er det fordi, at avispapir i mange lande har et højt indhold af returfibre.
3
Et sådant krav kunne imidlertid føre til, at de samlede kriterier for kopi- og trykpapir ikkeville blive vedtaget, hvorfor Kommissionen valgte at tageavispapirud af produktgruppenfor kopi- og trykpapir, og søge kriterierne vedtaget selvstændigt.Miljømærkekriterierne forventes vedtaget ved den skriftlige afstemning i forskriftudvalget,men der kan ventes en andel af lande, der stemmer imod. Enten fordi de mener, at kravetom 70 % returfibre er for lavt, eller for højt. De øvrige kriterier i produktgruppen stemmeroverens med miljømærkekriterierne for kopi- og trykpapir.Kommissionen forventer, at de to produktområder samles i én produktgruppe ved næsterevision.

9. Dansk holdning

Regeringen kan tilslutte sig forslaget, og forventer at kunne stemme for. Afstemningen erskriftlig, og der forventes ikke ændringer i kriterierne.Danmark støttede og stemte for forslaget om kriterier for kopi- og trykpapir, der blevafstemt d. 21. oktober 2010, idet vurderingen var, at der var strenge krav til indholdet afcertificerede nyfibre eller returfibre fra ansvarlig skovdrift.Med disse kriterier foravistrykstilles der krav om minimum 70 % papirmasse frareturfibre. Den resterende papirmasse (maksimalt 30 %) skal være fra certificeret ogansvarlig skovdrift.

10. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4