Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 281
Offentligt
Notat
GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.850/2004 om persistente organiske miljøgifte for så vidt angår bilag I.ResumeKommissionen har fremsendt forslag til ændringen af POP forordningen om persistente organiskemiljøgifte (POP stoffer). Fire stoffer, endosulfan, PCN, HCBD og SCCP, foreslås optaget på bilag I,som begrænser fremstilling, anvendelse og markedsføring af stofferne. For de første tre indførestotalforbud, mens SCCP optages med to undtagelser fra forbuddet. Stofferne anvendes ikke i EU idag. Pesticidet endosulfan er allerede i dag forbudt i EU, mens anvendelsen og markedsføringen afSCCP er begrænset.Der stemmes skriftligt om forslaget – deadline for stemmeafgivning er den 15. februar 2012.Der forventes ikke administrative eller økonomiske konsekvenser i Danmark af forslaget.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet de fire stoffer ikke tidligere har været reguleret afforordning (EF) nr. 850/2004 om persistente, organiske miljøgifte (POP-forordningen).Regeringen støtter forslaget, idet det gennemfører de justeringer af EU-lovgivningen, som ernødvendig på grund af de forpligtelser, EU har påtaget sig i internationale forhandlinger underStockholmkonventionen om POP-stoffer og POP-protokollen om grænse-overskridendeluftforurening over store afstande. Danmark har i arbejdet med Stockholmkonventionen og POP-protokollen støttet optagelsen af alle fire stoffer, da POP-stoffer er nogle af de mest skadelige stofferfor sundheden og miljøet.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 20. januar 2012 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.Forslaget har hjemmel i artikel 14, stk. 1 og artikel 14, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte. Forordningenhar hjemmel i TEF artikel 114 (tidligere artikel 95).Forslaget er sat til skriftlig afstemning den 15. februar 2012 efter forskriftsprocedure med kontrol.Hvis et eller flere medlemslande fremsætter ønske om yderligere diskussioner af ændringsforslagetpå et komitémøde, afsluttes den skriftlige procedure uden resultat, og forslaget vil blive sat tilafstemning på et komitémøde i 2012.
2. Formål og indholdForordning (EF) nr. 850/2004 (i det følgende kaldet POP-forordningen) gennemfører de forpligtelseri EU-lovgivningen, der er indeholdt i den globale aftale om Stockholmkonventionen om persistenteorganiske miljøgifte (POP) og den regionale aftale om POP-protokollen (region: UN-ECE) omgrænseoverskridende luftforurening over store afstande. Forordningen begrænser markedsføringenog sætter betingelser for fremstilling, anvendelse og affaldshåndtering som beskrevet iforordningens bilag.Kommissionens forslag omhandler optagelse af stofferne endosulfan, kortkædede klorparaffiner(SCCP), hexaklorbutadien (HCBD) og polyklorerede naphtalener (PCN) på POP-forordningensbilag I.Beslutningerne om optagelse af endosulfan under Stockholmkonventionen og optagelsen af SCCP,PCN og HCBD under POP-protokollen medfører at bilag I i EU’s POP-forordning skal ajourføres.På bilag I optages de stoffer, hvor fremstilling, markedsføring og anvendelse er forbudt. Der kan idisse bilag være angivet specifikke undtagelser for forbuddet.EndosulfanKomitéen for Vurdering af Persistente Organiske Miljøgifte, der er nedsat underStockholmkonventionen, har afsluttet sit arbejde med stoffet endosulfan, som EU og EU’smedlemsstater har forslået til optagelse under konventionen. Komiteen har vurderet, at endosulfanopfylder konventionens kriterier som værende POP-stof. På det 5. partsmøde under konventionen imaj 2011 (COP5) blev det besluttet at opføre endosulfan på bilag I i konventionen.Danmark støttede under forhandlingerne optagelsen af endosulfan under konventionen, ogFolketinget er i orienteringsnotat af 8. april 2011 underrettet om den danske position.Endosulfan har været anvendt som pesticid og var allerede før optagelsen underStockholmkonventionen i maj 2011 forbudt i EU via pesticidreguleringen (Rådets direktiv91/414/EØF)..Ændringer i bilag I, del A (stoffer opført under både Konventionen og Protokollen samt stofferopført kun under Konventionen)Stoffet endosulfan optages på bilag I uden undtagelser.
Kortkædede klorparaffiner (SCCP), hexaklorbutadien (HCBD) og polyklorerede naphtalener(PCN)Kortkædede klorparaffiner (SCCP) har tidligere været anvendt som industrikemikalie somtilsætningsstof i køle-/smøremidler til metalbearbejdning, i maling og som flammehæmmendemiddel i gummi. Anvendelsen i EU er i dag delvist reguleret under EU’s kemikalielovgivning,REACH. Begrænsningen omfatter markedsføring og anvendelsen i produkter til metalforarbejdningog indfedtning af læder.
2
Polyklorerede naphtalener (PCN) og hexaklorbutadien (HCBD) har tidligere været anvendt somindustrikemikalier, men har længe ikke været anvendt i EU og UN-ECE regionen. De er ikke i dagbegrænset under EU's kemikalielovgivning, REACH.SCCP, PCN og HCBD blev i 2009 optaget på POP-protokollen under LRTAP-konventionen omgrænseoverskridende luftforurening over store afstande. Danmark støttede under forhandlingerneoptagelse af alle tre stoffer under konventionen, og Folketinget er i rammenotat 3. december 2009underrettet om den danske position.Ændringer i bilag I, del B (Stoffer opført kun under Protokollen))Stoffet SCCP optages på bilag I, del B med følgende undtagelser, forudsat atmedlemsstaterne informerer Kommissionen senest i 2015 og hvert fjerde år derefter om defremskridt, der er gjort for at afvikle SCCP:oBrandhæmmende gummi anvendt på samlebånd i mineindustrien.oBrandhæmmende midler i fugemasser til dæmninger og diger.Stoffet PCN optages på bilag I, del B uden undtagelser.Stoffet HCBD optages på bilag I, del B uden undtagelser.Ligeledes indeholder forslaget en teknisk ændring i forhold til henvisningen til en række CENstandarder, der er under udarbejdelse for at tillade anvendelsen af andre analysemetoder med sammeresultatniveau.Den ændrede forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den EuropæiskeUnions Tidende.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig.4. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet detoverordnede mål med POP-forordningen er beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserEndosulfan er allerede i dag forbudt i EU via pesticidreguleringen, og forbydes nu uden undtagelserunder POP-forordningen. SCCP er alene begrænset i REACH-forordningen i forhold til toanvendelser, så forbuddet udvides til at gælde al produktion, markedsføring og brug, bortset fra tospecifikke undtagelser. PCN og HCBD er ikke reguleret i dag og forbydes herved - dog produceres,anvendes eller markedsføres stofferne ikke i EU. Forslaget er en ændring af en gældende forordning2004/850 om persistente, organiske miljøgifte. SCCP er opført på bilag 1 af Arbejdstilsynetskræftbekendtgørelse, som vil skulle ændres på baggrund af forslaget.Der vil efterfølgende skulle ske en ændring af REACH forordningen for så vidt angår fjernelsen afSCCP fra begrænsningsbilaget til forordningen (bilag XVII).Forslagets økonomiske og erhvervsmæssige administrative konsekvenser:
3
Forslaget i sig selv forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for staten,regionerne og kommunerne, da stofferne ikke har været anvendt i Danmark og EU i mange år.Da stofferne alene opføres på bilag I til forordningen, og forbuddet kun gælder fremadrettet foranvendelse i og markedsføring af stofferne i artikler, forventes der ikke øgede omkostninger tilaffaldshåndtering i et omfang, der har økonomiske eller erhvervsmæssige administrativekonsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget forventes at hæve beskyttelsesniveauet, idet forslaget indfører regler, der forbyder PCN ogHCBD i EU, mens den eksisterende begrænsning af SCCP udvides til at være et totalforbud hvor tokonkrete anvendelser er tilladt.6. HøringForslaget har været sendt i kort høring, sammen med et rammenotat om sagen.Følgende bemærkninger er modtaget:3Foplyser, at man kan støtte regeringens indstilling.ArbejdstilsynetogFødevarestyrelsenoplyser, at man ingen bemærkninger har.7. ForhandlingssituationTilpasningen af bilag I i POP-forordningen er tidligere diskuteret EU-arbejdsgruppen, der behandlerPOP forordningen (Competent Authorities for the implementation of Regulation (EC) nr. 850/2004of the European Parliament and of the Council on Persistent Organic Pollutants).Der er enighed om at støtte tilføjelsen af de fire stoffer på bilag I, men der har blandtmedlemslandene været uenighed om nødvendigheden af at implementere undtagelserne gældendefor SCCP. De pågældende medlemslande ønsker et totalforbud mod anvendelse og markedsføring afSCCP, da det vurderes, der ikke er behov for undtagelserne i EU.Der har været uenighed om den juridiske tolkning af forordningsteksten i forhold til muligheden forat gennemføre beslutningerne fra partskonferencerne uden at gennemføre de vedtagneundtagelsesmuligheder, når anvendelsen og markedsføringen ikke i forvejen er forbudt i EU.Kommissionens jurister har efterfølgende konkluderet, at forordningens tekst betyder, at det ikke ermuligt at gennemføre ændringen for SCCP som totalforbud. En senere revision af forordning vilkunne ophæve undtagelserne.De øvrige medlemsstaters forhandlingsposition på det endelige forslag er ikke kendt.8. Regerings holdningDen danske holdning til forslaget er positiv. Det vurderes, at dette ændringsforslag i EU-lovgivningen gennemfører de forpligtelser, der er besluttet under Stockholmkonventionen omglobalt at begrænse anvendelsen af persistente organiske miljøgifte, som udgør en risiko for miljøetog den menneskelige sundhed samt forpligtelserne under POP-protokollens om grænse-
4
overskridende luftforurening over store afstande. Danmark har i arbejdet medStockholmkonventionen og POP-protokollen støttet optagelsen af alle fire stoffer.Danmark vil arbejde for, at der i Kommissionens kommende arbejde med SCCP vil blive arbejdetfor at fjerne de to undtagelser for anvendelse af stoffet i POP-protokollen.9. Det videre forløbDet vurderes, at Folketinget bør orienteres om ved grundnotat om sagen.
5