NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.A.Jur.10-5; 400.A.jur.10;
400.A.1.
24. februar 2012
Udenrigsministeriet og Økonomi- og
Indenrigsministeriet
Dato:
Emne:
Forholdet mellem det danske euroforbehold og Finanspagten.
På Det Europæiske Råds møde 9. december 2011 opnåede stats- og regeringscheferne for
eurolandene enighed om at styrke de finanspolitiske regler gennem en ny finanspolitisk pagt
(”Fiscal Compact”). Den endelige aftaletekst - ”Traktat om Stabilitet, Samordning og Styring i
den Økonomiske og Monetære Union” (i det følgende benævnt Finanspagten) - blev på et
uformelt møde i Det Europæiske Råd den 30. januar 2012 godkendt af 25 medlemsstater (de
nuværende medlemmer af EU, bortset fra UK og Tjekkiet) mhp. formel undertegnelse i margin
af mødet i Det Europæiske Råd 1.-2. marts 2012.
Udenrigsministeriet har i samarbejde med Økonomi- og Indenrigsministeriet i dette notat
vurderet forholdet mellem det danske euroforbehold og dansk deltagelse i Finanspagten. Fsva.
de forfatningsretlige spørgsmål, som Danmarks ratifikation af finanspagten måtte give
anledning til, herunder navnlig hvorvidt finanspagten indebærer overladelse af beføjelser som
omtalt i grundlovens § 20, henvises til Justitsministeriets notat herom af 22. februar 2012.
1. Finanspagtens indhold og retlige karakter
Indhold
Finanspagten er forhandlet og vedtaget som en mellemstatslig aftale blandt de 17 EU-
medlemsstater, der har euroen som valuta, og de øvrige EU-medlemsstater, der ønsker at
deltage. Det skyldtes, at der ikke kunne opnås enighed om at gennemføre en ændring af EU-
traktaterne.
Finanspagten er delvist opbygget som en såkaldt ”tilvalgsmodel”. Eurolandene er fødte
deltagere i pagten, hvorimod ikke-eurolande kan vælge, om man vil deltage og - såfremt man
deltager - hvilke dele af pagten, man specifikt ønsker at være omfattet af. Der er dog visse af
pagtens bestemmelser, der eksplicit kun vedrører eurolande.
Indholdsmæssigt består Finanspagten af flere dele. Først og fremmest indeholder pagten
forskellige substantielle forpligtelser, som skal bidrage til at realisere pagtens overordnede
formål om at fremme budgetdisciplin gennem en finanspolitisk aftale, at styrke samordningen
af de deltagende staters økonomiske politikker, og at forbedre styringen i euroområdet, for