Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 359
Offentligt
Notat
NOTATtilFolketingets Europaudvalgom afgivelse af indlæg i sag C-585/11, Seeberger28. marts 2012
Verwaltungsgericht Karlsruhe (Tyskland) har anmodet EU-Domstolen om at be-svare følgende præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af artikel 20 og 21 iTraktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF):»Er unionsretten til hinder for en national ordning, hvorefter der ikke kangives uddannelsesstøtte til et studium i en anden medlemsstat udelukkendeaf den grund, at den uddannelsessøgende, der har gjort brug af sin ret til fribevægelighed, ved studiets påbegyndelse ikke har haft fast bopæl i mindsttre år i sin oprindelsesmedlemsstat?«Spørgsmålet er stillet, fordi de tyske myndigheder har meddelt afslag på studie-støtte til en hel uddannelse i udlandet til en tysk statsborger, der ikke havde haftfast bopæl i Tyskland i 3 år. I henhold til de tyske studiestøtteregler kan der kunydes studiestøtte i mere end 1 år, hvis ansøgeren inden udlandsopholdet har haftfast bopæl i Tyskland i mindst 3 år.Sagsøger i hovedsagen, Philip Seeberger, er født i 1983 og er tysk statsborger.Han boede med sine forældre, der også er tyske statsborgere, indtil 1994 i Mün-chen, hvor han fra 1989 til 1994 gik i grundskole og gymnasium. Fra 1994 til de-cember 2005 boede han med sine forældre på Mallorca, Spanien, hvor faderenvar selvstændig virksomhedsrådgiver. På Mallorca gik sagsøgeren på I.E.S. Fa-lantix enhedsskole, hvor han i 2000 fik en mellemskoleeksamen og senere, efteren erhvervsuddannelse i 2004-05, tog eksamen som ejendomsspecialist. I januar2006 flyttede sagsøgerens forældre tilbage til Tyskland. Sagsøger gør gældende,at han også har haft fast bopæl i Tyskland fra januar 2006. Han er dog først til-meldt i München fra den 26. oktober 2009.I september 2009 påbegyndte sagsøger et studium i nationaløkonomi ved Univer-sidad de las Islas Baleares, Palma de Mallorca. Til dette studium søgte han iTyskland om uddannelsesstøtte. Den kompetente myndighed afslog ansøgningen,fordi bopælskravet (fast bopæl i Tyskland i mindst 3 år forud for påbegyndelsenaf udlandsopholdet) ikke var opfyldt.Det forventes, at en række medlemslande vil afgive indlæg i sagen til støtte forTyskland i lighed med den tilsvarende sag C-523/11, Prinz. I det danske indlæg
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelserPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
12-12433722832951/1
argumenteres for medlemsstaternes principielle mulighed for at fastsætte egneopholdskrav. Frist for afgivelse af skriftligt indlæg i sagen er den 5. april 2012.De danske regler om SU til uddannelse i udlandet er på centrale punkter parallel-le til de, der gælder i Tyskland, herunder navnlig med hensyn til at kræve forud-gående ophold for at få studiestøtte til uddannelse i udlandet og med hensyn til atopstille klare og generelle retningslinjer, der ikke giver mulighed for konkretevurderinger. Det danske krav til forudgående ophold må dog betragtes som min-dre indgribende end det tyske opholdskrav, idet der i den danske studiestøttelov-givning stilles krav om 2 års sammenhængende ophold i Danmark inden for desidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet, som betingelse for adgang til studie-støtte til en hel uddannelse i udlandet. Der er dog ikke i Danmark mulighed forSU i afgrænset tid, når betingelsen ikke er opfyldt.Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen, hvori der navnlig argumenteres for, atmedlemsstaterne lovligt kan betinge retten til studiestøtte i udlandet af et forud-gående sammenhængende ophold i værtsstaten. Reglerne om unionsborgerskabetmedfører ikke, at medlemsstaterne er afskåret fra at opstille sådanne betingelser.
Ministeriet for Forskning,Innovation og VideregåendeUddannelser
Side
2/2