Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1031913_0001.png
1031913_0002.png
1031913_0003.png
1031913_0004.png
1031913_0005.png
1031913_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: Plantedirektoratet/departementSagsnr.: PD 11-2221-000001/Dep. sagsnr.: 10815Den 13. oktober 2011FVM 940
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.183/2005 af 12. januar 2005 om krav til foderstofhygiejne vedrørende krav om godken-delse af virksomheder, der markedsfører vegetabilsk olie og biprodukter heraf og fedt-blandinger til foderanvendelse og særlige krav til produktion, opbevaring, transport oganalyse for indhold af dioxin i fedt, olie og afledte produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 21. oktober 2011. Forslaget skønnes ikke atberøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget vurderes at have visse erhvervsøko-nomiske konsekvenser for foderbranchen i Danmark og EU. Forslagets indførelse af krav tilopbevaring og adskillelse af fedt og olie til foderformål samt krav om et fast antal dioxinana-lyser findes uproportionalt i forhold til, at der ikke forventes en egentlig forøgelse af beskyt-telsesniveauet. Regeringen lægger stor vægt på sporbarhed og sikkerhed i forhold til dioxinog andre miljøgifte således, at forbrugeren er sikret adgang til sunde og sikre fødevarer. Re-geringen lægger imidlertid afgørende vægt på, at der foreligger en egentlig risikoanalyse sombasis for beslutninger om konkrete indsatser i de enkelte led i produktionskæden, før beslut-ning tages om krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie samt krav om et specifikt antalanalyser for indhold af dioxin for specifikke typer fedt og olie.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 183/2005 af 12. januar 2005 om krav til foderstofhygiejne vedr. krav om god-kendelse af virksomheder, der markedsfører vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderan-vendelse og særlige krav til produktion, opbevaring, transport og analyse for indhold af dioxini fedt, olie og afledte produkter.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005om krav til foderstofhygiejne, særligt artikel 27 (b) og (f).
2
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komite for Fø-devarekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring. Hvis der er kvalificeret flertalfor forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udta-ler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionenvedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kva-lificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rå-det og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 21. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005 fastsætter generelle regler for foder-hygiejne, herunder krav om sporbarhed for foder og bestemmelser om registrering og godken-delse af fodervirksomheder.Kommissionens forslag kom på baggrund af den seneste større dioxin-forureningssag i EU,hvor fedtsyrer med forhøjet dioxinindhold endte i foderproduktionen og førte til midlertidiglukning af flere tusinde landbrug i Tyskland. Det blev efterfølgende påvist, at sagen opstodsom følge af en kriminel handling, hvor der bevidst blev blandet forurenede fedtsyrer i foder-olie. Kommissionen har konkluderet, at de tyske myndigheder levede op til deres ansvar undersagen, og at sikkerheden for forbrugerne i øvrigt ikke var kompromitteret under forløbet,hverken i Tyskland eller i Danmark.Imidlertid har Kommissionen fremlagt forslag om krav til myndighedsgodkendelse af virk-somheder, der fremstiller, blander eller markedsfører vegetabilsk olie, fedtsyrer, biodiesel ogfedtblandinger, eller produkter heraf, til foderanvendelse. De nugældende regler i forordning183/2005 foreskriver, at sådanne virksomheder kun skal være underlagt en registrering hosmyndighederne.Forslaget foreskriver desuden, at virksomheder der blander fedt og olie til foderanvendelseskal holde disse produkter fysisk adskilt fra produkter tiltænkt andre formål. Forslaget inde-holder endvidere krav om, at beholdere og tanke der anvendes til opbevaring og transport affedtblandinger og vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanvendelse ikke må anvendes
3til opbevaring eller transport af andre produkter og skal holdes adskilt fra andre produkter,hvor der er risiko for forurening. Forslaget tillader dog i særlige tilfælde, at beholdere, der tid-ligere har været anvendt til andet end foder, kan anvendes til vegetabilske foderolier og bipro-dukter heraf, hvis beholderne bliver behørigt rengjort.Forslaget stiller som noget nyt endvidere detaljerede krav til, at virksomhederne, der markeds-fører fedt og olie og afledte produkter heraf til foder, skal analysere produktpartierne for ind-hold af dioxin. Der differentieres mellem en påkrævet analysefrekvens på 100 % af partiernefor visse produkter og stikprøvebaseret analysefrekvens for andre typer produkter. Der fast-sættes desuden regler for, hvor store de enkelte produktpartier må være i forhold til antallet afdioxinanalyser der skal udføres. Hvis det kan dokumenteres, at de foreskrevne dioxinanalyserer lavet tidligere i handelskæden, skal virksomhederne ikke analysere de samme partier engang til. Omkostninger i forbindelse med dioxinanalyserne skal dækkes af virksomhederne.Slutteligt indeholder forslaget et krav om, at ved fund af dioxinindhold over de fastsatte græn-ser for foder, skal de laboratorier, der har udført dioxinanalyserne for virksomhederne videre-bringe analyseresultaterne til myndighederne. Hvis laboratoriet er lokaliseret i en anden med-lemsstat, end der hvor foderfirmaet hører til, skal laboratoriet rapportere dioxinfund overgrænseværdierne til myndigheden i den medlemsstat, hvor laboratoriet hører til, og myndig-heden i den pågældende medlemsstat skal efterfølgende viderebringe oplysningerne tilmyndigheden i den medlemsstat, hvor virksomheden er lokaliseret. Hvis en virksomhed fårudført dioxinanalyser i et land udenfor EU, skal virksomheden informere myndigheden i virk-somhedens hjemland om dette.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005 af 12. januar2005 om krav til foderstofhygiejne. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og for-ventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige, samfundsøko-nomiske konsekvenser eller at have statsfinansielle konsekvenser, men forslaget vurderes athave visse erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet udgifterne til obligatoriske dioxinanalyserforudsættes finansieret af erhvervet. Dette må forventes at medføre stigende foderpriser forhusdyrproducenterne.De virksomheder, der markedsfører fedt- og olieprodukter til foderbrug eller anvender pro-dukterne i foderproduktionen skal afhængig af produkttype og produktmængde udføre enrække forudbestemte obligatoriske dioxinanalyser. Kravene om obligatoriske dioxinanalyser
4omfatter blandt andet produkter og biprodukter fra planteolier, animalsk fedt, fiskeolie ogbiodieselproduktionen. En meromkostning for virksomhederne i forbindelse med de obligato-riske dioxinanalyser må derfor forventes. Én dioxinanalyse koster ca. 4.000 kr. Eksempelvismå det forventes, at en skibsladning foderfedt, afhængig af produkttype, vil udløse krav om, atder udføres mellem 4 og 30 dioxinanalyser.Forslagets indførelse af krav om separate transport- og opbevaringsbeholdere for vegetabilskefedtstoffer til foder vil mindske fleksibiliteten inden for fodertransport, hvilket forventes atville medføre øgede transportomkostninger og dermed højere foderpriser for husdyrproducen-terne.Forslagets indførelse af krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie til foderformål samtkrav om et fast antal dioxinanalyser kan findes uproportionalt i forhold til, at der ikke forven-tes en egentlig forøgelse af beskyttelsesniveauet.Forslagets indførelse af laboratoriers oplysningspligt til myndighederne ved fund af dioxin-indhold over de fastsatte grænser forventes at påføre de private laboratorier i Danmark og re-sten af EU en øget administrativ byrde.Der foreligger ikke fra Kommissionen en egentlig risikoanalyse som basis for det fremlagteforslag om konkrete indsatser i de enkelte led i produktionskæden i forhold til krav til opbeva-ring og adskillelse af fedt og olie og krav om et specifikt antal analyser for indhold af dioxinfor specifikke typer fedt og olie.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmarkog EU.HøringForslaget har i et tidligere udkast været i høring på høringsportalen. Der er indkommet føl-gende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer mener, at det er hensigtsmæssigt, at de virksomheder, der blander ve-getabilske olier og biprodukter heraf, skal godkendes hos myndighederne. Landbrug & Føde-varer mener derimod, at det er uhensigtsmæssigt at vedtage detaillovgivning som en del af fo-derhygiejneforordningen, og at der mangler en faglig og risikobaseret begrundelse for dette.Landbrug & Fødevarer mener desuden, at forslagets indførelse om krav af analyser for ani-malsk fedt bør vurderes nærmere, og at producenter af foderblandinger bør fritages for kravom tests.
5DI Fødevarer mener, at dioxinsagen i Tyskland har demonstreret, at der ikke er behov foryderligere lovgivning, såfremt den eksisterende lovgivning efterleves, og at det er uhensigts-mæssigt at indføre detaillovgivning indenfor et område, der allerede er fuldt dækket. DI Føde-varer mener desuden, at udvælgelsen af de produkter, der skal underlægges forøget kontrol, erubegrundet samt, at det er særdeles uhensigtsmæssigt, at analyselaboratorier underlægges kravom at informere myndighederne om analyseresultater.Dansk Transport og Logistik og International Transport Danmark er imod forslaget om, at be-holdere og tanke til opbevaring af vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanvendelseikke må anvendes til opbevaring eller transport af andre produkter, dels fordi der allerede ek-sisterer et generelt krav om renholdelse af beholdere og udstyr til transport i foderlovgivnin-gen, og dels fordi kravet vil gøre det umuligt for tanktransportører at udnytte deres udstyr ef-fektivt og fleksibelt. Dansk Transport og Logistik og International Transport Danmark påpe-ger endvidere, at kravet vil medføre unødige ekstraomkostninger for transportører og aftagereaf produkterne.Daka a.m.b.a henholder sig til forslaget om godkendelse af virksomheder, der blander vegeta-bilske olier og biprodukter heraf. Daka a.m.b.a mener ikke, at forslagets betegnelse for ”mixedfat and products thereof” giver mening i forhold til animalsk fedt, da producenter af animalskfedt ikke blander produkterne med andre ikke-animalske fedtstoffer. Daka a.m.b.a mener des-uden, at kravet om antallet af dioxinanalyser bør lempes.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder, at der bør være et højt beskyttelsesniveau mod dioxinforurening, og at ind-satsen i EU bør tilpasses de erfaringer, der er gjort efter dioxinsagen i Tyskland.Regeringen kan støtte den del af forslaget, der indfører et godkendelseskrav for fodervirksom-heder, der håndterer og markedsfører forskellige slags fedt og olie, da det vil afstedkomme, atmyndighederne vil komme på kontrolbesøg på nye virksomheder inden opstart.Regeringen lægger endvidere stor vægt på sporbarhed og sikkerhed i forhold til dioxin og an-dre miljøgifte således, at forbrugeren sikres adgang til sunde og sikre fødevarer.Regeringen finder imidlertid, at der samlet set mangler en egentlig risikoanalyse af, hvor iproduktionskæden en yderligere indsats vil være velbegrundet.De nuværende regler fastlægger allerede på et overordnet niveau, at foderstoffer skal opbeva-res hensigtsmæssigt og separat fra andre produkter, hvis der er risiko for forurening. Endvide-re sikrer de nuværende regler, at det entydigt er virksomhedernes ansvar at sikre, at foderstof-fet ikke er til fare for dyr og mennesker. Virksomhederne er desuden allerede forpligtet til atsikre sporbarheden i foder- og fødevarekæden. Det er regeringens holdning, at forslagets krav
6om obligatoriske analyser for et specifikt stof i visse særlige produkter risikerer at kompromit-tere den entydige ansvarsplacering hos virksomhederne. Det er således regeringens holdning,at forslaget ikke fører til øget forbrugerbeskyttelse.Regeringen finder, at indførelsen af krav om et fast antal dioxinanalyser uden hensyntagen tilen egentlig risikovurdering for de enkelte produkttyper ikke er proportionalt med de erfarin-ger, man har fra dioxinsagen i Tyskland og Kommissionens vurdering af samme. Forslaget på-lægger således fodererhvervet og dermed forbrugerne unødige byrder uden en egentlig for-øgelse af sikkerhedsniveauet. Regeringen finder derfor, at der er behov for en grundigere ana-lyse af hvor i forsyningskæden, der eventuelt er behov for yderligere tiltag med henblik på atsikre en forøget fodersikkerhed.Endvidere mener regeringen, at et krav om, at private laboratorier skal meddele myndigheder-ne, hvis de finder dioxinindhold i foder over grænseværdierne, kompromitterer en entydig an-svarsplacering hos fodervirksomhederne om at oplyse myndighederne om fund af forhøjetindhold af dioxin eller andre forureninger i foder og at reglen desuden vil være administrativtung at håndtere for laboratorierne og myndighederne.Regeringen lægger afgørende vægt på, at forslaget gennemarbejdes på ny, idet en øget beskyt-telse mod dioxin bør baseres på en grundig risikoanalyse, der kan danne basis for de nødven-dige beslutninger om konkrete indsatser i produktionskæden, herunder krav til opbevaring ogadskillelse af fedt og olie og krav om et specifikt antal analyser for indhold af dioxin for spe-cifikke typer fedt og olie.Regeringen finder i øvrigt ikke, at foderhygiejneforordningen skal inkludere detailreguleringaf enkeltstoffer, ligesom ændringer af foderhygiejneforordningen skal foregå på en faglig ogrisikovurderet basis.Generelle forventninger til andre landes holdningerEn række medlemsstater har fremført, at der ikke er harmoni mellem forslagets bestemmelserog det hændelsesforløb, der førte til dioxinforurenet foder i den aktuelle sag i Tyskland. Hvor-vidt der kan opnås et kvalificeret flertal for forslaget er uvist.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 29. juni 2011.