Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1032024_0001.png
1032024_0002.png
1032024_0003.png
1032024_0004.png
1032024_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-01049/Dep. sagsnr. 1207314. oktober 2011FVM 942
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens beslutning om beredskabsforanstaltninger vedrørendeulovlig genetisk modificeret ris i risprodukter med oprindelse i Kina og om ophævelse afKommissionens beslutning Nr. 2008/289/EF (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget indebærer en udvidelse af de eksisterende beredskabsforanstaltninger for rispro-dukter fra Kina, idet der indføres bestemmelser om, at alle partier af ris og risprodukter fraKina i en periode skal udtages til kontrol for indhold af ikke-EU-godkendt genmodificeret ris.Der er tale om en udvidelse af de nuværende importrestriktioner i beslutning Nr.2008/289/EU vedrørende genmodificeret Bt63-ris i ris og risprodukter fra Kina. Ifølge de nu-værende bestemmelser er der krav om, at der for alle partier af ris og risprodukter fra Kinaskal medfølge et analysecertifikat for fravær af genetisk modificeret Bt63-ris. Medlemsstater-ne kan herudover udtage prøver til kontrol. Med de nye bestemmelser fastlægges, at det med-følgende analysecertifikat, udover Bt63-ris, også skal dokumentere fravær af andre typergenmodificerede ris. Herudover skal myndighederne i medlemsstaten for alle partier af ris ogrisprodukter fra Kina udtage en prøve til analytisk kontrol for fravær af ikke-godkendt gen-modificeret ris. Omkostninger til prøvetagning og analyse skal afholdes af importøren. Årsa-gen til skærpelsen er ifølge Kommissionen, at der i de senere år har været fund af andre ikke-EU-godkendte ris i ris og risprodukter fra Kina og, at der hersker usikkerhed om, hvilke typeraf genmodificeret ris, der forekommer i Kina. Forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet iDanmark og resten af EU. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til Kommissionens beslutning om udvidelse af de eksiste-rende beredskabsforanstaltninger vedrørende ulovlig genetisk modificeret ris i risprodukter fraKina og om ophævelse af de hidtidige regler i henhold til Kommissionens beslutning Nr.2008/289/EF.Forslaget er fremsat i henhold til artikel 53, stk. 1 i forordning (EF) Nr. 178/2002 om generel-le principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresik-
2kerhedsautoritet (EFSA) og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (EU’s fødevarefor-ordning). I henhold til denne artikel kan Kommissionen i komitéprocedure træffe beslutningom særlige beredskabsforanstaltninger for fødevarer og foder med oprindelse i EU eller ettredjeland, hvis det er åbenbart, at fødevaren eller foderet må formodes at udgøre en alvorligrisiko for menneskers sundhed, dyresundheden eller miljøet, og at denne risiko ikke kan sty-res på tilfredsstillende vis ved hjælp af de foranstaltninger, der træffes af den eller de berørtemedlemsstater.Forslaget vedtages på baggrund af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-get. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for appel-komitéensenest en måned efter afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed(SCoFCAH) og underretter samtidig Europa-Parlamentet og Rådet. Appel-komitéen kan medkvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeretflertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler appel-komitéen ik-ke inden en frist på højst 2 måneder efter datoen for henvisning, kan Kommissionen vedtageforslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 24. oktober 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget indeholder bestemmelser om, at alle partier af ris og risprodukter fra Kina i en peri-ode skal udtages til kontrol for indhold af ikke-EU-godkendt genmodificeret ris. Forslagetomfatter produkter til såvel fødevare-, som foderbrug.Årsagen til skærpelsen er ifølge Kommissionen, at der i de senere år, på trods af indførelsenaf beslutning Nr. 2008/289/EF om beredskabsforanstaltninger for Bt63-ris fra Kina, har væretfund af ikke-EU-godkendte ris i ris og risprodukter fra Kina. Der er udover Bt63-ris fundetindhold af andre typer ikke-EU-godkendt genmodificeret ris i produkter fra Kina.Ifølge Forordning (EU) Nr. 1829/2003 skal fødevarer og foder, der indeholder eller består afgenmodificerede organismer, gennemgå en risikovurdering og godkendelse inden markedsfø-ring i EU. Formålet hermed er blandt andet at sikre, at produkterne ikke har negative effekter
3på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet. Indhold af materiale fra ikke-EU-godkendtegenmodificerede organismer tillades således ikke i fødevarer og foder i EU. Der er ikke god-kendt nogen typer af genmodificeret ris til fødevare- eller foderbrug i EU.Kontrolmyndighederne i medlemsstaterne har siden marts 2010 gentagne gange påvist ulov-ligt indhold af ikke-EU-godkendt genmodificeret ris i importer af ris og risprodukter fra Kina.De kontaminerede partier er blevet offentliggjort via EU’s varslingssystem - Rapid Alert Sy-stem for Food and Feed (RASFF). Medlemsstaterne har efterfølgende fulgt op på dette ved attrække partierne væk fra markedet.På trods af gentagne henvendelser fra Kommissionen til de kinesiske myndigheder og gen-nemførelse af to EU-inspektioner i Kina, hersker der ifølge Kommissionen fortsat tvivl om,hvilke typer af genmodificeret ris, der dyrkes i Kina og dermed udgør en potentiel risiko forforurening af eksporter til EU.Kommissionen lægger derfor op til, at medlemsstaterne i en periode udfører analytisk kontrolmed indhold af materiale fra genmodificeret ris i alle partier af ris og risprodukter fra Kina.Omkostninger til prøvetagning og analyse skal afholdes af importøren.Der er tale om en udvidelse af de nuværende importrestriktioner i beslutning Nr. 2008/289/EFvedrørende genmodificeret Bt63-ris i risprodukter fra Kina. Ifølge de nuværende bestemmel-ser er der krav om, at der for alle partier af ris og risprodukter fra Kina skal medfølge et ana-lysecertifikat for fravær af genetisk modificeret Bt63-ris. Medlemsstaterne kan herudover ud-tage prøver til kontrol.Med de nye bestemmelser fastlægges, at medfølgende analysecertifikater udover at skulle do-kumentere fravær af Bt63-ris også skal vise fravær af alle andre typer genmodificerede ris.Herudover skal myndighederne i medlemsstaten for alle partier af ris og risprodukter udtageen prøve til analytisk kontrol for fravær af genmodificeret ris.Behovet for de særlige foranstaltninger skal ifølge forslaget revurderes efter seks måneder.Forordningen finder anvendelse på ris og risprodukter, der stammer fra eller afsendes fra Kinaefter en bestemt dato i 2011, som vil blive nærmere fastsat i forslaget. Det formodes, at reg-lerne vil gælde fra anvendelsesdatoen for forordningen.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retReglerne i beslutningen vil være umiddelbart gældende i Danmark og de øvrige medlemssta-ter.
4KonsekvenserForslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.Forslaget indebærer erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ved et skøn vurderes de øgede om-kostningerne til prøvetagning og analyse at kunne beløbe sig til 1,3 mio. kr. årligt. Udgifterneforudsættes gebyrfinansieret.Forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet det indebærer en skær-pelse af kontrollen med ikke-EU-godkendte genmodificerede organismer i fødevarer og foder.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger.Forbrugerrådet oplyser, at de af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholdesig til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter forslaget om øget kontrol med indhold af ikke-EU-godkendt genmodifice-ret ris i fødevarer og foder, indtil situationen med hensyn til importer fra Kina er forbedret.Regeringen vurderer, at tiltaget er nødvendigt, idet de hidtidige bestræbelser ikke har forbed-ret situationen med hensyn til importer fra Kina.Fødevarestyrelsen har kendskab til, at der i 2010-2011 blev indfortoldet omkring 200 partieraf de pågældende produktgrupper fra Kina af ca. 25 forskellige virksomheder. Importernedækker både anvendelse som foder og fødevarer, men langt hovedparten af produkterne er tilfødevarebrug. Det skønnes, at virksomhederne i gennemsnit indfortolder 8 partier årligt. Desamlede kontroludgifter skønnes til at beløbe sig til 1,3 mio. kr. årligt. Dette er dog under for-udsætning af et uændret importmønster. Såfremt importørerne finder andre lande at importerefra vil kontroludgifterne ikke blive så høje. Dette skyldes, at det er den medlemsstat i EU, derer importland, som er ansvarlig for den pågældende kontrol.Det må forventes, at de ekstra kontroller vil medføre færre fund af ulovlige genmodificeredefødevarer og foder i Danmark og resten af EU.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.
5Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.