Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1032055_0001.png
1032055_0002.png
1032055_0003.png
1032055_0004.png
1032055_0005.png
1032055_0006.png
K O M I T E S AGN O T AT T I L F O L K E T I N G E T
KLIMA-, ENERGI- & BYGNINGS-MINISTERIET17. oktober 2011J.nr. 3401/1001-3418Ref. BjH/KRGKAEnergieffektivisering
Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag fra EU-kommissionen til forordning, derimplementerer direktiv 2009/125/EF i forhold til at fastlægge eco-designkrav til hus-holdningstørretumblere.Forslaget forventes sat til afstemning i den regulerende komite d. 24. oktober 2011KOM nr. af oktober, 2011 (foreligger ikke),Kommissionen har den 28. september 2011 fremsendt et udkast til forordning om minimums-krav til husholdningstørretumbleres energieffektivitet. Forslaget er et led i udmøntningen afEco-designdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energiforbrugetfor energirelaterede produkter ved hjælp af bindende minimumskrav.Forslaget forventes sat til afstemning d. 24. oktober 2011 i en regulerende komité efter for-skriftsproceduren med kontrol. Forslaget stiller krav til husholdningstørretumbleres energief-fektivitet og dækker elektriske og gasdrevne tørretumblere. Forslaget skønnes at have positiveklimamæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark såvel som for EU som hel-hed som følge af et lavere energiforbrug i brugsfasen af de berørte produkter. Forslaget vur-deres ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøko-nomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra administrationsbyrde for erhvervsli-vet.Forslaget forventes at have minimale konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemme forforslaget.
Side 1
1. ResuméKommissionen har den 28. september 2011 fremsendt et udkast til forordning om minimums-krav til husholdningstørretumbleres energieffektivitet. Forslaget er et led i udmøntningen afEco-designdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energiforbrugetfor energirelaterede produkter ved hjælp af bindende minimumskrav.Forslaget forventes sat til afstemning d. 24. oktober 2011 i en regulerende komité efter for-skriftsproceduren med kontrol. Forslaget stiller krav til husholdningstørretumbleres energief-fektivitet og dækker elektriske og gasdrevne tørretumblere. Forslaget skønnes at have positiveklimamæssige og samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark såvel som for EU som hel-hed som følge af et lavere energiforbrug i brugsfasen af de berørte produkter. Forslaget vur-deres ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøko-nomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra administrationsbyrde for erhvervsli-vet. Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemmefor forslaget.
2. BaggrundEU-Kommissionen har den 28. september 2011 fremsendt et udkast til forslag til forordningom krav til husholdningstørretumblere, som markedsføres for første gang på det indre mar-ked. Forordningen stiller krav til tørretumblerne relative energieffektivitet.Samtidig med denne forordning har Kommissionen fremsat et forslag til delegeret retsakt forenergimærkning af tørretumblere. Der bliver udarbejdet et særskilt rammenotat for den dele-gerede forordning om energimærkning.Forslaget forventes at blive sat til afstemning d. 24. oktober 2011
3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse energiforbruget ved at sætte minimumskrav til energief-fektiviteten for el- og gasdrevne husholdningstørretumblere samt indbygningstumblere. Forden sidstnævnte types vedkommende er også de, som ikke sælges til husholdningsbrug, dæk-ket af forslaget.I forordningen bliver tørretumblerne opdelt i aftrækstørretumblere og i kondenstørretumblere.Begge tørrer ved at ventilere (opvarmet) luft gennem tøjet. Luften tages typisk fra rummet,men hvor aftrækstumblerne leder den fugtige luft ud i det fri, bliver luften i kondenstumblerneledt ud i rummet. I kondenstumblerne bliver fugten inden da kondenseret ud i en beholder el-ler til afløb. For at undgå fugtproblemer i boligen er det derfor vigtigt med høj kondensations-effektivitet.Forordningen vil ikke dække kombinerede vaske-tørremaskiner samt tørrecentrifuger.Krav til energieffektivitet:
Side 2
Ifølge forslaget skal husholdningstørretumblere overholde minimumskrav for energieffektivi-tet i form af etEnergieffektivitetsindeks(EEI). Tørretumblere af kondenstypen skal desudenoverholde minimumskrav til kondenseringseffektiviteten, i form afden vægtede kondensati-onseffektivitet.EnergieffektivitetsindeksetEEI bestemmes ved, at sammenligne den aktuelle tørretumblers år-lige energiforbrug med en standardtørretumblers forbrug. Energiforbruget bliver målt ved atmaskinerne gennemløber en serie af tørrecyklusser i både fyldt og halvfyldt tilstand. Maski-nerne fyldes med et testmateriale, bomuldsklude med 60 % fugtindhold, som tørres til 0 %fugtindhold.Kondensationseffektivitetenfindes af forholdet mellem den fugt som kondenserer til tumble-rens vandbeholder eller afløb og den totale mængde fugt som fjernes.Trinvis indfasningKravene foreslås indført i tre trin:1) Fra ét år efter ikrafttrædelse (forventet ultimo 2012) sættes følgende krav:Alle husholdningstørretumblere skal have et Energieffektivitetsindeks EEI, der er mindreend 85. Dvs. tørretumblere i energiklasse D og dårligere må ikke sættes på markedet.Kondenstumblere skal have en vægtet kondenseringseffektivitet på minimum 60 % , dvs.at kondenseringsklasse E og dårligere må ikke sættes på markedet.2) Fra to år efter ikrafttrædelse (forventet ultimo 2013) sættes følgende krav:Det skal være muligt, at vælge et standard-bomulds-tørreprogram, som også er det sammeprogram som EEI bestemmes ud fra.Instruktionsbogen skal informere om det ovenfor nævnte standardtørreprogram, omenergiforbrug, herunder i standbytilstand, samt om tidsforbruget ved de vigtigstetørreprogrammer.3) Fra tre år efter ikrafttrædelse (forventet ultimo 2014) sættes følgende krav:For kondenstørretumblere skal energieffektivitetsindekset EEI være mindre end 76. Dvs.at kondenstørretumblere, men ikke aftrækstumblere, i energiklasse C ikke må sættes påmarkedet.Kondenstumblere skal have en vægtet kondenseringseffektivitet på mindst 70 % , dvs. atkondenseringsklasse D må ikke sættes på markedet.StøjkravDer sættes ingen krav til maksimalt støjniveau for tørretumblere, men i en forventet energi-mærkning skal støjniveauet oplyses på energimærket.InformationskravDerudover er der for alle husholdningstørretumblere krav om, at leverandøren stiller informa-tion til rådighed om bl.a. energieffektivitet, standby-forbrug og effekt af forskellige tørrepro-grammer, dels i den tekniske dokumentation, dels frit tilgængelig på producentens hjemme-side.Generelt:Side 3
I forbindelse med myndighedernes kontrol af overholdelse af kravene skal de tage hensyn tilen tolerance ved testproceduren på 10 pct.Senest tre år efter ikrafttrædelse skal forordningen revurderes i forhold til den teknologiskeudvikling med henblik på eventuel revision. Derunder skal måletolerancer vurderes.Cirka halvdelen af alle danske husstande har en tørretumbler.
4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure udtale sig, efter at ko-mitéen har stemt om forslaget.
5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Eco-designdirektivet og stiller krav til dentype af produkter, der er omfattet af udkastets definition.Hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil dervære risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, som ikke stemmeroverens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevæ-gelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for erhvervslivet. Sådanne reglermå derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overensstemmelse med nærhedsprincip-pet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.
6. Gældende dansk retDer eksisterer ingen danske regler for den minimale energieffektivitet for husholdningstørre-tumblere.Dog stiller Bekendtgørelse nr. 319 af 7. maj 2002 krav til energimærkning af husholdnings-tørretumblere. Denne bekendtgørelse forventes erstattet af forslaget til delegeret retsakt omenergimærkning af husholdningstørretumblere, som Kommissionen udsendte 28. september2011.Forslaget til forordning for ecodesign vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt afRådet og Europa-Parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres idansk lovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre minimale øgede omkostninger til markedsovervåg-ning og -kontrol mv., da tørretumblere i forvejen er omfattet af markedsovervågning på grundaf de allerede eksisterende krav til energimærkning. Omkostningerne dækkes inden for Kli-ma- og Energiministeriets bevillingsmæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Side 4
Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid ikke at udgøre en væsentligekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, producenter af elektrisk ogelektronisk udstyr, herunder producenter af husholdningstørretumblere, allerede er omfattetaf, især det gældende energimærkningsdirektiv.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af en reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnes forslaget at have po-sitive samfundsøkonomiske konsekvenser, omend et reduceret energiforbrug også vil medføreet isoleret afgiftstab for staten. Eventuelle prisstigninger på produkterne, som følger af produ-centernes meromkostninger til udvikling og produktion af produkter med lavere elforbrug, vil,ifølge de analyser EU-Kommissionen har ladet gennemføre i forarbejderne for eco-designkravtil tørretumblere, være mindre end de besparelser, der følger af et lavere energiforbrug i pro-dukternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om energieffektivitet for tørretumblere og vil reducere EUsel-forbrug ogdermed også klimapåvirkningen. Kommissionen vurderer, at disse krav til miljøvenligt designog en eventuel revideret energimærkningsordning for husholdningstørretumblere til sammenvil føre til en signifikant reduktion af energiforbruget til tørring af tøj. Uden kravene i Ecode-signdirektivet og energimærkning forventes EU's samlede energiforbrug til produktgruppen atstige fra ca. 21 TWH/år i 2005 til 31 TWh/år i 2020 (1012watt timer pr. år).For danske forhold viser Energistyrelsens modelberegninger, at Ecodesignkravet og energi-mærkningen til sammen vil medføre en el-besparelse på forventet 51 GWh/år i 2020, svaren-de til husstandenes elforbrug i en mellemstor dansk provinsby. Den afledte årlige reduktion afCO2-udledninger er på ca. 0,5 Mt (millioner ton).Udover besparelser i Danmark og på EU-plan forventer Kommissionen, at kravene vil haveafsmittende virkning og medføre energi- og CO2-besparelser i lande uden for EU.Forslaget forventes at have minimale konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.8. HøringForslaget har været sendt i høring i Klima- og Energispecialudvalget.
Side 5
Der er modtaget høringssvar fra Det Økologisk Råd (DØR) og VedvarendeEnergi (VE). Beg-ge udtrykker tilfredshed med, at der etableres ecodesignkrav til tørretumblere, men tilføjer, atambitionsniveauet er lagt for lavt og anbefaler, at kravene strammes. DØR anbefaler, at altringere end A-energimærket forbydes fra 2013, mens VE anbefaler, at kravet til EEI i 2014skal være 65 og ikke 76 som i forslaget, samt at kravet til kondenseringseffektivitet sættes til85 pct. og ikke 70 pct. som i forslaget.VE anfører desuden, at reguleringen bør fremme tørretumblere, der bruger varmepumper elleranden ikke direkte el til opvarmning (f. eks. fjernvarme) og der derfor bør medregnes en pri-mærenergifaktor på 2,5 for el.DØR anbefaler desuden, at testtolerancer sættes til 7 pct.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er generel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår, men at endel lande lige som Danmark finder kravene forholdsvis lempelige.
10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag til krav til husholdningstørre-tumblere. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6