Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 418
Offentligt
1117148_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 15. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 18. januar 2012
Kl. 9.00
Vær. 2-133
Eva Kjer Hansen (V) formand, Jens Joel (S), Jeppe Kofod
(S), Sofie Carsten Nielsen (RV), Lisbeth Bech Poulsen
(SF), Nikolaj Villumsen (EL), Lykke Friis (V), Pia
Adelsteen (DF)
Udenrigsminister Villy Søvndal
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3142 (udenrigsanliggender) den 23. januar 2012
Udenrigsministeren:
Jeg vil i dag forelægge punkterne på rådsmødet vedrøren-
de udenrigsanliggender. Der er ét forhandlingsoplæg.
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen, som er af særlig interesse.
De øvrige punkter på dagsordenen kan vi selvfølgelig drøfte, hvis I ønsker det.
Jeg skal gøre opmærksom på, at dagsordenspunkt 4 om Egypten er udgået.
1. Serbien/Kosovo
– Politisk drøftelse
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU referat fra møderne 25. og 30. Nov. 11 endnu ikke omdelt)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
594
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
2. Mellemøsten
– Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 4)
Udvalgsmødereferater:
EUU referat fra mødet 25/11-11 endnu ikke omdelt)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Nikolaj Villumsen
betegnede det som vigtigt, at vi kommer videre i forhold til
fredsprocessen, og mente, det ville have en positiv virkning, hvis Danmark aner-
kendte Palæstina som en selvstændig stat og søgte at få EU til at gøre det sam-
me.
Udenrigsministeren
mente, det bestemt var et relevant tema at diskutere aner-
kendelse af Palæstina. Som bekendt er den danske regerings holdning, at vi ar-
bejder for en tostatsløsning. Vi forventer, at enten bliver sagen afgjort i FN's Sik-
kerhedsråd, eller også bliver den forelagt FN's generalforsamling. I det sidst-
nævnte tilfælde vil Danmark være at finde blandt de stater, som støtter en opgra-
dering af Palæstina i FN. I forbindelse med det vil der bliver forelagt en resolution,
hvor Palæstina vil vedstå sig sine internationale forpligtelser som land. Når det er
sket, vil Danmark overveje spørgsmålet om en anerkendelse af Palæstina.
595
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
3. Syrien
– Politisk drøftelse
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 6)
Udvalgsmødereferater:
EUU referat fra mødet 25/11-11 endnu ikke omdelt)
Udenrigsministeren:
Syrien undertegnede den 19. december 2011 efter længe-
re tids tovtrækkeri en protokol med den Arabiske Liga om udsendelse af observa-
tører fra Ligaen. Observatørerne ankom få dage efter. Missionens første uger har
været præget af en omfattende debat om missionens berettigelse. Det kan være
vanskeligt at bedømme missionen efter så kort tids arbejde. Det står imidlertid
klart, at det syriske regime ikke har stoppet volden, som de forpligtede sig til i afta-
len med den Arabiske Liga.
Den Arabiske Liga besluttede den 8. januar at fortsætte missionen. Den 21. janu-
ar 2012 vil man mødes for at diskutere resultaterne efter den første måned og
tage stilling til, om missionen skal forlænges yderligere, eller om der skal tages
andre skridt. Syrien er fortsat suspenderet fra møderne i den Arabiske Liga.
Udover styrets voldelige angreb på demonstranterne blev Damaskus den 23. de-
cember 2011 og den 6. januar 2012 ramt af bombeangreb, der dræbte et større
antal mennesker. Det er uklart, hvem der står bag angrebene, men de illustrerer
klart den seneste tids forråelse af konflikten. Det internationale samfund må fast-
holde et hårdt pres på det syriske regime. Som jeg også har sagt før, må ikke
mindst medlemmerne af FN’s Sikkerhedsråd påtage sig deres ansvar og vedtage
en stærk resolution om Syrien.
På rådsmødet forventer jeg en drøftelse af, hvordan EU kan bidrage til yderligere
at styrke presset på regimet. Det er min forventning, at vi i forbindelse med råds-
mødet vil kunne følge op på de beslutninger, som den Arabiske Liga har taget, og
sende et stærkt signal om fortsat internationalt pres på det syriske regime. Jeg
forventer, at vi bl.a. vil kunne tilføje yderligere personer til EU’s sanktionslister.
Jeg forventer også, at vi vil have en bredere drøftelse af de regionale tilgange til
Syrien, herunder ikke mindst Tyrkiets rolle.
Sofie Carsten Nielsen
bad udenrigsministeren sige lidt mere om, hvordan Tyrki-
et kunne komme til at spille en rolle, og spurgte, om den revitalisering af optagel-
sesforhandlingerne, som det danske formandskab også har på programmet, kan
skubbe på for at få Tyrkiet til at spille en mere aktiv rolle og lægge pres på Syrien.
Udenrigsministeren
mente, det havde meget stor betydning, at Tyrkiet, som
ellers har været tæt allieret med Syrien, har skiftet holdning og nu lægger politisk
pres på styret. Det har formentlig også betydning, hvordan den Arabiske Liga stil-
ler sig. Udenrigsministeren mente ikke, man skulle blande optagelsesforhandlin-
gerne med Tyrkiet ind i sagen, men Danmark støtter, at lande, der lever op til Kø-
benhavnerkriterierne, bliver medlem af EU. Han tilføjede dog, at der formentlig vil
gå mange år, før Tyrkiet er i stand til at leve op til Københavnerkriterierne, og pe-
gede i den forbindelse på, at der er problemer med fængsling af journalister og
596
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
kurdiske borgmestre. Men Tyrkiet skal vurderes på linje med andre lande, og der
skal ikke være tale om dobbelte standarder.
597
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
UDG.
4. Egypten
– Politisk drøftelse
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Punktet var udgået.
598
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
5. Burma/Myanmar
– Politisk drøftelse/evt. rådskonklusioner
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 10)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 393 (side 1155, senest behandlet i
EUU 8/4-11) (pkt. ikke omtalt)
EUU alm. del (10) – bilag 156 (side 1032, senest behandlet i
EUU 17/3-11)
Udenrigsministeren:
Rådet ventes også at drøfte udviklingen i Burma efter den
seneste tids positive forandringer. Forandringerne omfatter løsladelse af godt 500
politiske fanger, dialog med Aung San Suu Kyi, opblødning af censur for internet,
medier og presse. Også Aung San Suu Kyis beslutning om at stille op til supple-
ringsvalgene den 1. april – efter at hendes parti, NLD, igen er blevet registreret
som politisk parti – er et meget positivt skridt.
EU har allerede reageret på disse fremskridt. Der er truffet aftale om åbning af et
EU-kontor i Yangon og tilsagn om at øge EU’s bistand, ligesom flere europæiske
ministre har besøgt Burma, herunder den danske udviklingsminister.
Drøftelsen ventes derfor at fokusere på, hvordan EU bedst kan støtte en fortsat
positiv udvikling i Burma. Fra dansk side vil vi arbejde for, at EU’s udenrigsmini-
stre sender et klart budskab til aktørerne i Burma og til Burmas nabolande: EU er
villig til at tage yderligere positive skridt, såfremt den burmesiske regering tager
flere skridt mod demokrati. Det drejer sig bl.a. om:
Frigivelse af politiske fanger.
En aktiv og troværdig indsats for at adressere de etniske konflikter og bringe
volden til ophør.
Acceptabel afvikling af suppleringsvalgene den 1. april.
EU vil i de kommende måneder se på en mulig lempelse af sanktionerne i lyset af
udviklingen inden for disse områder. Lempelsen forventes i givet fald at ske i for-
bindelse med fornyelsen af EU’s fælles holdning til april.
Overvejelserne skal ske i tæt konsultation med de demokratiske kræfter i Burma.
De skal drive processen, så vi hele tiden sikrer, at vores politik understøtter deres
bestræbelser. EU vil ligeledes have tæt kontakt til andre aktører som USA, ASE-
AN og FN for at skabe maksimal opbakning til den demokratiske proces.
599
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
6. Sudan/Sydsudan
– Politisk drøftelse/evt. rådskonklusioner
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 12)
Udvalgsmødereferater:
Rådsmøde 3106+3107 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 13/7-
11)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
600
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
FO
7. Iran
– (Evt.) Politisk drøftelse/vedtagelse/evt. rådskonklusioner
Rådsmøde 3142 – bilag 1 (samlenotat side 15)
Udvalgsmødereferater:
EUU referat fra mødet 25/11-11 endnu ikke omdelt
EUU alm. del (11) – bilag 225 (side 205, behandlet i EUU 11/11-
11.
EUU alm. del (09) – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af 22/7-10)
EUU alm. del (09) – bilag 480 (side 1357 FO, behandlet i EUU
11/6-10)
EUU alm. del (09) – bilag 406 (side 1000, behandlet i EUU 7/5-
10)
EUU alm. del (09) – bilag 58 (side 124, behandlet i EUU 23/10-
09)
Udenrigsministeren:
Jeg forelægger forslaget om yderligere sanktioner mod
Iran til forhandlingsoplæg.
Jeg har tidligere orienteret udvalget om udviklingen i sagen om Irans atompro-
gram. Det Internationale Atomenergiagenturs alvorlige bekymring over de militæ-
re dimensioner af Irans atomprogram har medført en beslutning fra EU’s uden-
rigsministre om at øge presset på regimet. Iran må og skal bringes til forhandling.
Der arbejdes derfor på en ny pakke af sanktioner, der forhåbentlig vil kunne ved-
tages i forbindelse med Udenrigsrådet den 23. januar. Som bekendt har EU i for-
vejen sanktioner over for Iran. Det vil naturligvis ske med udgangspunkt i den to-
sporstilgang, vi har haft, hvor sanktioner kombineres med fortsat vilje til forhand-
ling med Iran. Danmark ønsker at bidrage til at øge presset på Iran gennem stær-
ke, målrettede og effektive sanktioner. De seneste iranske aktiviteter, herunder
truslen om lukning af Hormuzstrædet og den nylige missilaffyring, bekræfter be-
hovet for skarpe tiltag. Vi ønsker ikke et atombevæbnet Iran, der ikke overholder
internationale forpligtelser og normer.
Det præcise indhold af de nye sanktioner står endnu ikke klart. Der foregår stadig
forhandlinger. Det står dog klart, at pakken vil blive ganske omfattende. Jeg for-
venter, at nye tiltag vil rette sig mod den iranske energisektor, herunder olie- og
gasområdet, samt mod den iranske finansielle sektor. Det forventes, at der indfø-
res en olieembargo fra EU’s side som foreslået af Frankrigs præsident Sarkozy.
Tiltag rettet mod den iranske centralbank drøftes ligeledes. Der vil også blive tale
om stramninger inden for øvrige sektorer samt en yderligere udvidelse af listen
over personer og virksomheder, som omfattes af henholdsvis visumforbud og
indefrysning af midler. Der er bred enighed om, at der i pakken skal indgå over-
gangsbestemmelser, som sikrer udfasning af eksisterende kontrakter indgået af
europæiske virksomheder.
De nye tiltag vil også ramme danske virksomheder inden for de berørte sektorer.
Desuden kan muligheden for samhandel med Iran generelt blive påvirket af de
finansielle tiltag. Også tiltagene rettet mod energisektoren kan potentielt få en
601
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
afsmittende effekt på økonomien. Dette er naturligvis beklageligt, men sådan er
det nu engang.
Vedtagelsen i Udenrigsrådet vil ske under udenrigsrepræsentantens formand-
skab, mens Danmark har ansvaret for forberedelsen af sanktionspakken.
FO
Regeringen lægger vægt på, at EU medvirker til at udøve et massivt pres mod
Iran for at overbevise regimet om, at det bedst kan betale sig at overholde inter-
nationale forpligtelser. Derfor støtter regeringen, at EU snarest vedtager en udvi-
det sanktionspakke.
Sanktionerne mod Iran bør tilrettelægges, så de så effektivt som muligt sætter det
iranske styre under pres for at fremme en forhandlingsløsning. Samtidig skal det i
videst muligt omfang undgås, at den iranske civilbefolkning rammes. Helt undgås
kan det næppe, når man strammer grebet om styrets finansielle muligheder. Det
er beklageligt, men det er Irans ansvar. Regeringen har lagt vægt på, at de nye
sanktioner påvirker de konkurrencemæssige vilkår lige for alle EU-landene.
Pia Adelsteen
betegnede situationen i Iran som alvorlig, idet hun henviste til, at
man nu i et par år havde forsøgt at få Iran til forhandlingsbordet, uden at det hav-
de ført til, at iranerne gjorde andet end det, de selv ville, og spurgte, om man reg-
nede med, at de skærpede sanktioner ville føre til noget.
EU er ikke den største aftager af olie fra Iran, og risikerer vi ikke, at Iran blot i ste-
det for eksporterer olien til Kina?
Hun bad om at få præciseret, hvad vi helt præcist siger ja og nej til med dette
mandat.
Lykke Friis
var ligeledes bekymret for udviklingen i Iran og henviste til, at man i
udenlandske tidsskrifter spekuleres i, hvor hurtigt det går med Irans planer om at
realisere et atomvåben. Derfor er et centralt spørgsmål, hvor lang en indkørings-
fase de nye sanktioner vil have. I den forbindelse pegede hun på, at de europæi-
ske lande, som er stærkest ramt af den økonomiske krise, bl.a. Grækenland og
Italien, også er de lande, der vil blive hårdest ramt af olieembargoen.
Hun spurgte, hvad vi ved om de andre landes holdninger til en skærpelse af
sanktionerne, idet hun var klar over, at amerikanerne var i værd med at lægge
pres på Japan, Kina og Indien for at få disse lande til at følge trop.
Nikolaj Villumsen
syntes, det var forfærdeligt, hvis atomvåben udbredes til flere
lande, idet det ville forværre situationen i regionen. Man sanktionerne må være
målrettede, så de ikke går ud over civilbefolkningen. Han mente, det var positivt,
hvis man kunne ramme den nationale garde og enkeltpersoner i styret. Han kun-
ne godt tænke sig at få uddybet, hvad man har af planer med hensyn til sanktio-
ner mod den finansielle sektor, og hvordan de kunne blive endeligt vedtaget.
Det allervigtigste er, at vi støtter de demokratiske kræfter i Iran, så Iran kan kom-
me af med præstestyret, der undertrykker befolkningen.
Udenrigsministeren
erkendte over for Pia Adelsteen, at de hidtidige bestræbel-
ser ikke rigtig havde ført til noget, og mente, at det var fordi der ikke rigtig var no-
gen alternativer. Han pointerede, at de skridt, der lægges op til nu, er ganske
602
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
vidtgående i forhold til de sanktioner, man har haft indtil nu. Først og fremmest
fordi oliesektoren inddrages, hvilket vil ramme den iranske økonomi rigtigt hårdt.
Når sanktionerne desuden udvides med indgreb mod den finansielle sektor, må
de betegnes som et kvantespring. Udenrigsministeren kunne ikke komme i tanke
om andre lejligheder, hvor man havde indført så skrappe sanktioner.
Det er rigtigt, at hvis vi ender med, at Iran blot eksporterer olien til Kina, er trykket
ikke så voldsomt stort. Derfor udfolder USA også bestræbelser i forhold til Kina og
Japan for at sikre, at det ikke sker.
Det nye er, at der sker et kvantespring i sanktionerne. Vi må så håbe, at det lyk-
kes.
I svaret til Lykke Friis erkendte udenrigsministeren, at det hovedsagelig er de
sydeuropæiske lande, som aftager den iranske olie, og at disse lande samtidig er
hårdt ramt af krisen, men der er andre lande, som er interesseret i at lukke det
hul, der opstår, hvis Iran ikke kan eksportere så meget olie. I den forbindelse
nævnte udenrigsministeren, at Libyen er ved at få gang i sin olieeksport igen.
Vi forventer at kunne lægge så meget pres på Kina, at det bliver virksomme sank-
tioner. I øvrigt mente udenrigsministeren ikke, lande som Kina og Rusland kunne
være interesseret i, at der udviklede sig nye atommagter i regionen, men tilføjede
dog, at han ikke dermed mente, at de aktivt ville gå med i sanktionerne.
I svaret til Nikolaj Villumsen sagde udenrigsministeren, vi vil forsøge at gøre sank-
tionerne så præcise som muligt, men vi er ikke i stand til at lave sanktioner i det
omfang, der her lægges op til, som ikke vil få betydning for den iranske befolk-
ning. Vi prøver at gøre det så målrettet, som vi kan, dvs. at ramme personer fra
regimet og fra revolutionsgarden, men når man laver mere generelle økonomiske
sanktioner og sanktioner mod olieeksport, så er det ikke muligt at ramme så præ-
cist, for det vil betyde, at hele aktiviteten i det iranske samfund bliver dæmpet.
Udenrigsministeren mente også, det var fantastisk vigtigt, at vi støtter demokrati-
kæmperne og de unge, som ønsker frihed. Men Iran er et ekstremt lukket sam-
fund, som indfører skrappe sanktioner mod de mennesker, vi her taler om.
Pia Adelsteen
spurgte, om EU havde mulighed for at bakke amerikanerne op,
sådan at der måske kunne ske noget i relation til Iran.
Lykke Friis
støttede naturligvis regeringens forhandlingsoplæg, men understre-
gede, at sanktionerne gerne skulle træde i kraft hurtigt, idet hun henviste til, at
ifølge den internationale presse vil der ikke gå mange år, før Iran kan have atom-
våben. Hun spurgte, om der var indbygget nogle milepæle, altså om man f.eks.
ville kigge sanktionerne efter om et halvt år.
Udenrigsministeren
bekræftede over for Pia Adelsteen, at EU har tæt kontakt til
USA. Danmark spiller ikke nogen selvstændig rolle, men vi spiller selvfølgelig en
rolle igennem EU-systemet. Det er helt afgørende, at der sker en koordinering
med amerikanerne, så vi kan lægge et samlet pres på Iran.
I svaret til Lykke Friis sagde udenrigsministeren, at nogle af sanktionerne kan
træde i kraft straks eller hurtigt, mens andre tager længere tid, idet man skal vride
sig ud af nuværende kontrakter, men det er måneder, ikke halve år, vi taler om i
603
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
forbindelse med overgangsbestemmelserne. Vi er meget opmærksomme på, at
vi ikke har uanet tid, idet der tales om, at der måske kun vil gå halvandet år, inden
Iran har atomvåben.
Nikolaj Villumsen
sagde, at for Enhedslisten var det afgørende, at sanktionerne
havde den rette effekt og ramte de rette. Han var bekymret for, at den almindelige
iraner ville blive ramt, og kunne derfor ikke støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Udenrigsministeren
sagde, at logisk set var der tre ting, man kunne gøre:
1. At prøve at få Iran til forhandlingsbordet og få tvunget inspektionen igennem.
2. At foretage en militær intervention.
3. At lade være med at foretage sig noget.
Han ville advare mod mulighed 2 og 3.
Sanktioner, som rammer befolkningen, kan få to virkninger. Enten synes befolk-
ningen, at omverdenen er ond mod Iran, eller også siger befolkningen: "Hvordan
kan det være, at vi er endt som et parialand i forhold til stort set hele verden?" I
det sidstnævnte tilfælde vil det være en opfordring til, at man får et andet styre.
Udenrigsministeren takkede for, at der i udvalget – bortset fra Enhedslisten – var
opbakning til regeringens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, idet dog Enhedslisten havde ytret sig imod det.
604
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 418: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 18/1-12
15. Europaudvalgsmøde 18/1-12
8. Hviderusland
– Politisk drøftelse/evt. rådskonklusioner
Rådsmøde 3142 – bilag 2 (suppl. samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 126 (side 19, senest behandlet i EUU
7/10-11)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Mødet slut kl. 9.30.
Ref.: BE/sra
605