Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 474
Offentligt
1133399_0001.png
1133399_0002.png
1133399_0003.png
1133399_0004.png
1133399_0005.png
1133399_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/DyresundhedSagsnr.: 2011-20-762-000059Den 8. juni 2012FVM 038
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag I og IV til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr.999/2001 vedrørende forbud mod fodring af dyr med forarbejdet animalsk protein fraikke-drøvtyggere (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget vedrører en lempelse af foderforbuddet i TSE forordningen. Med lempelsen tilladesfodring af akvakulturdyr med forarbejdet animalsk protein fra ikke-drøvtyggere. Forslagetfremlægges på baggrund af en risikoanalyse fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA). Forslaget indeholder krav til sikring af råvarer og produkter mod krydsforurening,samt krav til testning af råvarer og produkter, på baggrund af, at EU’s referencelaboratori-um i marts 2012 færdiggjorde valideringen af en ny testmetode for animalsk protein til identi-fikation af iblanding af drøvtyggermateriale. En lempelse af foderforbuddet for akvakulturdyrvil betyde, at EU kan mindske sin afhængighed af importeret protein, idet forarbejdet ani-malsk protein er en god proteinkilde, som i øjeblikket anvendes til fremstilling af blandt andetgødning, foder til selskabsdyr samt pelsdyrfoder. Lempelsen vil samtidig muliggøre eksport afforarbejdet animalsk protein til tredjelande. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berø-re beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag I og IV til Europa-Parlamentet og Rå-dets forordning (EF) nr. 999/2001 vedrørende forbud modfodring af dyr med forarbejdet ani-malsk protein fra ikke-drøvtyggere.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 23 i Europa-Parlamentet og Rådets forordning(EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol medog udryddelse af visse Transmissible Spongiforme Encephalopatier (TSE).Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis
2kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der ud-taler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionenvedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 18. juni 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at lempe foderforbuddet i TSE-forordningen, således at det blivertilladt at fodre akvakulturdyr med forarbejdet animalsk protein af ikke-drøvtyggere underhensyntagen til, at der ikke er iblandet drøvtyggermateriale, og at dette kan kontrolleres veden test.I Kommissionens TSE køreplan 2 fra 2010 anførte Kommissionen, at en lempelse af foder-forbuddet for ikke-drøvtyggere var et af de fremtidige tiltag i perioden 2010-2015 på TSEområdet. Som følge af EU’s mangel på gode proteinkilder til fodring af dyr forpligtede Kom-missionen sig til at fremsætte forslag om lempelse af foderforbuddet som noget af det første,der skulle effektueres fra TSE køreplan 2.I juli 1994 blev der indført et forbud mod at fodre kvæg, får og geder med kød- og benmel frapattedyr for at undgå at overføre smitte med en TSE sygdom via foderet. Bovine SpongiformeEncephalopatier (BSE), der er kvægets TSE sygdom, menes udelukkende at stamme fra smit-te af kvæg med BSE inficeret foder. Med henblik på at styre risikoen for forekomst af forbudtmateriale via krydsforurening blev forbuddet i 2001 udvidet til en suspendering i hele EU afanvendelsen af forarbejdet animalsk protein i foder til alle dyr, som opdrættes med henblik påproduktion af fødevarer, med visse undtagelser.Med henblik på at vurdere muligheden for igen at kunne anvende værdifuldt protein i denanimalske produktion har Kommissionen anmodet den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA), om at foretage en risikovurdering baseret på den aktuelle risikoprofil.Forslaget tager således udgangspunkt i en risikovurdering fra den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA), der vurderer, at der kan forventes mindre end ét ekstra BSE tilfældeom året i kvæg i EU, som følge af en eventuel forurening af drøvtyggerfoder med forarbejdet
3animalsk protein af ikke-drøvtyggere i en mængde, der er mindre end den målbare grænse forforarbejdet animalsk protein i foder (0,1 %).Endvidere skal kontrolmetoderne, heriblandt en test til identifikation af drøvtyggermateriale iforarbejdet animalsk protein og i foder, være på plads inden forslaget træder i kraft. I marts2012 færdiggjorde EU’s referencelaboratorium for animalsk protein valideringen af en nytestmetode til identifikation af iblandet drøvtyggermateriale i forarbejdet animalsk protein og ifoder.Testmetoden vil, parallelt med vedtagelsen af nærværende forslag, blive indført ved ændringaf Kommissionens forordning (EF) 152/2009 af 27. januar 2009 om prøveudtagnings- og ana-lysemetoder til offentlig kontrol af foder.For at øge sikkerheden og mindske risikoen for krydsforurening med drøvtyggermateriale stil-les der krav om, at:råvaren ikke må komme fra slagterier, der slagter drøvtyggere,de virksomheder, der forarbejder råvaren ikke må forarbejde drøvtyggermateriale,de virksomheder, der producerer foderet udelukkende må producere foder til akvakul-turdyr.Derudover stilles der krav til transport og oplagring af råvarer og slutprodukter.Under myndighedernes kontrol er der i en vis udstrækning mulighed for at undtage for oven-stående krav, blandt andet ved autorisation af virksomhederne på nærmere fastsatte betingel-ser, hvor det er afgørende at kunne opretholde den nødvendige adskillelse af produkterne.Det vil betyde, at virksomheder, der kun slagter eller forarbejder ikke-drøvtyggere, umiddel-bart kan anvende forslagets muligheder uden at skulle autoriseres. Derimod skal virksomhe-der, der slagter eller forarbejder såvel drøvtyggere som ikke-drøvtyggere, autoriseres til dette,forudsat at de lever op til kravene.Forslaget stiller desuden krav om, at der skal føres kontrol med ordningen i de impliceredevirksomheder, herunder at der skal foretages test af råvarer og produkter gennem alle led samtat der offentliggøres lister over virksomheder, der er autoriseret eller godkendt til at anvendemulighederne, som forslaget åbner for.Forslaget skal først finde anvendelse 6 måneder efter, det er vedtaget, for at give virksomhe-derne tid til implementering af de nye krav og give medlemsstaterne tid til at implementerekontrolmetoderne, herunder den nye testmetode til identifikation af iblandet drøvtyggermate-riale i forarbejdet animalsk protein og i foder. Det kan oplyses at implementering af testmeto-den allerede er påbegyndt og forventes afsluttet i starten af juni 2012.
4UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retI Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-ryddelse af visse Transmissible pongiforme Encephalopatier (TSE) med senere ændringer.Derudover gælder bekendtgørelse nr. 1288 af 20/12/2011 om overvågning og bekæmpelse afTSE hos får og geder, samt bekendtgørelse nr. 499 af 26/05/2011 om overvågning og bekæm-pelse af BSE hos kvæg med senere ændringer.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser, ud overde forretningsmuligheder som følger af de foreslåede lempelser af foderforbuddet.Afhængigt af virksomhedernes interesse i at fremstille de omhandlede produkter, vil der blivetale om begrænsede merudgifter for den offentlige kontrol herunder ved eventuel autorisationaf virksomheder, der slagter eller forarbejder såvel drøvtyggere som ikke-drøvtyggere. Even-tuelle merudgifter vil i det væsentlige være underlagt gebyrbestemmelser på foderområdet ogveterinærområdet.I Danmark forventes det primært at være de store artsspecifikke slagterier, der vil og kan gørebrug af muligheden. De danske forarbejdningsanlæg er allerede artsspecifikke. For disse virk-somheders vedkommende vil der derfor ikke være behov for autorisation for at benytte mu-lighederne.Ændringen af forordningen vil være direkte gældende i Danmark. En vedtagelse af forslagetvil således ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser udover enkelte ændringer af be-kendtgørelser.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Daka støtter forslaget. En lempelse, der tillader fodring af akvakulturdyr med forarbejdetanimalsk protein fra ikke-drøvtyggere, ser Daka som den næstbedste løsning. Daka havde fo-retrukket en bredere lempelse, hvor også fodring af fjerkræ og svin med forarbejdet animalskprotein af ikke-drøvtyggere tillades, under hensyntagen til forbuddet mod fodring af dyr medforarbejdet animalsk protein af samme dyreart (kannibalismeforbuddet). Daka fremhæver, at
5kun EU har et så restriktivt foderforbud, og Daka anser dette for at være konkurrenceforvri-dende. De fleste tredjelande har kun forbud mod fodring af drøvtyggere med forarbejdet ani-malsk protein, hvorimod det er tilladt at fodre svin, fjerkræ, fisk og skaldyr med forarbejdetanimalsk protein. Daka bemærker endvidere, at en bredere lempelse af foderforbuddet villehave en ikke ubetydelig økonomisk fordel for Daka, som vil få mulighed for at afsætte sit svi-nekødmel til fjerkræfoder samt at levere flere produkter til tredjelande. Daka påpeger også, atder er et betydeligt underskud af protein i EU, der bevirker, at ca. 60 % af alle proteiner, deranvendes til foderbrug, importeres fra tredjelande. Hos Daka er man opmærksom på de for-øgede kontrolkrav, der vil følge af en lempelse af foderforbuddet, ligesom man er indstillet påat opfylde de nye krav, der vil blive stillet til virksomhedernes egenkontrol programmer. Dakafremhæver, at der for alle grene af det kødproducerende erhverv i EU har været betydeligeøkonomiske byrder forbundet med foderforbuddet, og at forslagets lempelse vil kompenserelidt for dette.DAKOFO støtter det foreliggende forslag. DAKOFO mener, at det er korrekt at starte med enlempelse af foderforbuddet for akvakulturdyr. Efter DAKOFOs opfattelse er det ikke reali-stisk at forvente anvendelse af forarbejdet animalsk protein af ikke-drøvtyggere til fremstil-ling af foder til ikke-drøvtyggere i almindelighed. Før dette kan lade sig gøre, mener DAKO-FO, at der skal være defineret en praktisk realistisk tolerance for eventuel påvisning af utilsig-tet forekomst af overslæb af forarbejdet animalsk protein fra én dyreart i foder til samme dy-reart, før næste skridt i lempelsen af foderforbuddet kan tages. Hvad angår foder til akvakul-turdyr vil disse praktiske problemer ikke være aktuelle.Landbrug & Fødevarer støtter forslaget og understreger, at de har en forventning om, at derfortsat arbejdes for yderligere lempelser af foderforbuddet.Regeringens foreløbige generelle holdningPå baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs), videnskabelige vur-dering er regeringen positiv overfor lempelser af foderforbuddet, og de anvendelsesmulighe-der lempelserne medfører.Regeringen noterer sig med tilfredshed, at EU’s referencelaboratorium for animalsk proteinhar valideret en ny testmetode til identifikation af iblandet drøvtyggermateriale i forarbejdetanimalsk protein og i foder.Endnu er der ikke valideret artsspecifikke testmetoder til identifikation af svin og fjerkræ. Nårde artspecifikke testmetoder for svin og fjerkræ er på plads, vil regeringen støtte en brederelempelse af foderforbuddet, hvor fodring af fjerkræ og svin med forarbejdet animalsk proteinaf ikke-drøvtyggere tillades, så længe kannibalismeforbuddet overholdes. Der er enighed om,at der ikke er risiko ved at fodre svin, fjerkræ og fisk med forarbejdet animalsk protein afsvin, fjerkræ og fisk, så længe kannibalismeforbuddet overholdes.
6Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.