Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 506
Offentligt
NOTAT
18. juni 2012
IS
Kommissionens
høring
vedr. industripolitik:
om
EU2020
flagskibsinitiativet
Kommissionen har iværksat en offentlig høring, hvor medlemslande og
øvrige interessenter har mulighed for at give input til
midtvejsevalueringen af Kommissionens 2020 flagskib vedr.
industripolitik, der efter planen skal finde sted i september 2012.
Kommissionens 2020 flagskib vedr. industripolitik blev fremsat i 2010 og
fastlagde en strategi for bæredygtig vækst, konkurrenceevne og
jobskabelse i forbindelse med Europa2020-strategien. Flagskibet
fokuserede på emneområder såsom bedre regulering, bedre adgang til
finansiering for små og mellemstore virksomheder, styrkelse af det indre
marked, ressourceeffektivitet og styrket industriel innovation.
Midtvejsevalueringen af flagskibet forventes at fokusere på et begrænset
antal nye initiativer, der skal bidrage til at håndtere den økonomiske krise
på kort og lang sigt. Derudover er det forventningen at
midtvejsevalueringen vil fokusere på foranstaltninger, der kan afhjælpe
eventuelle problemer, der har været i forbindelse med gennemførelsen af
2020-flagskibet vedr. industripolitik.
Kommissionens høring har været sendt i høring i Specialudvalget for
Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugerspørgsmål. Regeringens
besvarelse af Kommissionens elektroniske spørgeskema tager afsæt i
tilkendegivelserne.
Regeringen hilser Kommissionens høring velkommen og støtter
umiddelbart arbejdet med en midtvejsevaluering af 2020-flagskibet vedr.
industripolitik.
Regeringen fokuserer i sit høringssvar på tre områder, der ifølge
regeringen er nøglen til en styrkelse af europæiske virksomheders
konkurrenceevne:
1) Adgang til finansiering
Regeringen finder, at spørgsmålet om adgang til finansiering er en af
hovedudfordringerne for europæiske virksomheder, herunder særligt små
og mellemstore virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1138991_0002.png
2/4
Fokus i medlemsstaterne bør være på at:
- Facilitere
adgangen
til
eksisterende
og
nye
finansieringsmuligheder for europæiske virksomheder.
- Restrukturere den finansielle sektor og styrke tilsynet hermed
- Etablere et normalt niveau af kreditstrømme til realøkonomien
ved blandt andet at fremme nye puljer af kapital, herunder
risikovillig kapital og kapitalfonde især for små og mellemstore
virksomheder.
- Implementere direktivet om bekæmpelse af forsinket betaling i
handelstransaktioner, om muligt inden fristen i marts 2013.
Fokus på EU-niveau bør være på at:
- Sikre attraktive rammebetingelser ved fortsat fokus på adgang til
finansiering især i forbindelse med forbrugslån til små og
mellemstore virksomheder.
- Undersøge
mulighederne
for
at
gøre
eksisterende
finansieringsmuligheder såsom strukturfondene og EIB lettere
tilgængelige og mere synlige, især for små og mellemstore
virksomheder.
- Hurtig vedtagelse og gennemførelse af COSME og Horison2020-
programmerne.
- Fremsætte et forslag til en europæisk ramme for udstedelse af
virksomhedsobligationer for små og mellemstore virksomheder.
Dette kan bidrage til udvikle det indre marked for risikovillig
kapital yderligere.
2) Et styrket indre marked
Regeringen finder, at et styrket indre marked er nøglen til at sikre vækst
og jobs i Europa. Fokus bør i den forbindelse være på at sikre bedre
rammevilkår for virksomheder og produktion og dermed lette overgangen
til et grønt og digitalt Europa. Ved at anvende ’tænk småt først’-
princippet kan man sikre bedre og mere konsistent lovgivning og dermed
skabe et erhvervsvenligt miljø, der fostrer innovation og iværksætteri og
sikrer bedre vilkår for produktionen i Danmark og i EU. På samme tid, er
det vigtigt at allerede eksisterende initiativer implementeres og anvendes
på den bedst mulige måde med henblik på at sikre, at det indre marked
fungerer for europæiske virksomheder og forbrugere.
Fokus i medlemsstaterne bør være på at:
- Implementere eksisterende lovgivning med henblik på at sikre et
velfungerende indre marked.
- Udveksle best practices, hvor det er relevant, med henblik på at
sikre kvalitet i gennemførelse og håndhævelse af lovgivning.
- Skabe bevidsthed om de instrumenter der er til rådighed for
virksomhederne i det indre marked (fx SOLVIT mv.) og sikre
synergi mellem eksisterende instrumenter med henblik på at gøre
dem mere effektive.
Fokus på EU-niveau bør være på at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1138991_0003.png
3/4
-
-
-
Sikre hurtig vedtagelse af de resterende vækstinitiativer i Akten for
det Indre Marked.
Færdiggøre det indre marked ved at forbedre den politiske
sammenhæng mellem det indre marked og den eksterne
handelspolitik samt skabe et ægte digitalt indre marked.
Frigøre vækst og job muligheder på vejen mod en digital økonomi
gennem fx innovative indkøb, især e-indkøb, e-betaling og e-
fakturering. En vigtig del af et velfungerende digitalt indre marked
er ligeledes bred tilgængelighed af kreativt indhold på internettet på
tværs af grænserne i EU. I den forbindelse ser den danske regering
frem til Kommissionens forslag om kollektiv rettighedsforvaltning.
Den danske regering ser frem til næste runde af initiativer i Akten for det
Indre Marked II. Vi foreslår et fokus på digitale muligheder samt på at
forbedre vilkårene for virksomheder og forbrugere med henblik på at
støtte overgangen til en grøn økonomi. Ideer hertil er blandt andet at
anvende prækommercielle indkøb til at støtte innovation, opdatere de
europæiske varemærkeregler med henblik på at gøre varemærkesystemet
mere gennemsigtigt og lettere at håndhæve, samt oprettelse af en fælles
og ensartet anmeldelsesprocedure for varer og tjenesteydelser på EU-
plan.
3) Ressourceeffektivitet
EU bør arbejde aktivt for at sikre overgangen til en grøn økonomi i
Europa. Fokus bør være på at sikre attraktive rammebetingelser for
virksomhederne med henblik på at lette overgangen til en grøn økonomi
og skabe incitamenter til at bruge ressourcer mere effektivt. Desuden bør
der være fokus på at knytte forskning, innovation og markeder ved hjælp
af centrale støtteteknologier som drivkraft for bæredygtig vækst og
jobskabelse
Fokus i medlemsstaterne bør være på at:
-
Skabe en mere effektiv udnyttelse af ressourcer samt fokus på
bæredygtig vækst, og de jobmuligheder, som overgangen til en
mere bæredygtig og ressourceeffektiv økonomi kan skabe.
Fokus på EU-niveau bør være på at:
-
Sikre attraktive rammebetingelser ved fortsat fokus på smart
regulering og overgangen til en ressourceeffektiv økonomi. Det
bør sikres, at virksomheder opererer under ens betingelser, når de
leverer grøn og ressourceeffektive produkter til det indre marked.
Med henblik på at sikre dette bør Kommissionen i deres
gennemførelsesforanstaltninger vedrørende ecodesign-direktivet
sikre, at materialers effektivitet, genbrug og miljøvenlighed
betragtes på lige fod med energieffektivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
-
Skabe incitamenter til en mere effektiv udnyttelse af ressourcer.
Den danske regering foreslår, at direktivet om vedvarende energi
revideres, således at det samlede mål for elektricitet, under visse
betingelser, kan indgå i opfyldelsen af 10 % målet. Dette kan
virke som et incitament til at fremme indførelsen af
energieffektive biler i Europa.
Reducere kløften mellem forskning, innovation og markeder ved
at fjerne markedsbarrierer på en målrettet måde inden for
innovative teknologier og tjenester og fokusere på centrale
støtteteknologier som drivkræfter for bæredygtig vækst og
jobskabelse. Desuden bør der være fokus på initiativer, der kan
understøtte handel med intellektuelle ejendomsrettigheder og
styrke udbredelsen og kommercialisering af viden.
-