Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 566
Offentligt
Cyperns EU formandskab - forventninger klima-, energi- ogbygningsområdet
EnergiMed aftalen om energieffektiviseringsdirektivet kan det cypriotiske formandskabtil fulde rette opmærksomheden mod andre sager. Det forventes at Cypern isærvil fokusere på at nå førstelæsningsaftaler på forslagene om energiinfrastrukturog offshoresikkerhed og få vedtaget rådskonklusioner om meddelelsen vedr. ensamlet strategi for vedvarende energi.InfrastrukturØverst på dagsordenen står forslaget til forordning om retningslinjer for energi-infrastrukturen, som cyprioterne har til hensigt at få vedtaget i en førstelæs-ningsløsning med Europa-Parlamentet. Selvom forslaget ikke er så kontroversi-elt og komplekst som energieffektiviseringsdirektivet, vil der formentlig ventesærdeles vanskelige forhandlinger internt i Rådet og i trilogen med Europa-Parlamentet.Vedvarende energiI opfølgning på meddelelsen om Energi Roadmap 2050 og den efterfølgendemeddelelse om en samlet strategi for vedvarende energi har det cypriotiskeformandskab meldt ud, at man som anden prioritet agter at forhandlerådskonklusioner om VE-meddelelsen til vedtagelse på rådsmøde (energi) den3. december, 2012.Offshore sikkerhedDerudover vil arbejdet med forslaget til forordning om sikkerhed forbundet medoffshore olie- og gasaktiviteter være i fokus. Rådet og Europa-Parlamentet erpå det seneste er kommet et væsentligt skridt nærmere, som følge af det fællesønske om at ændre det juridiske instrument fra en forordning til et direktiv.Energy StarEndelig agter cyprioterne at afslutte forhandlingerne med Europa-Parlamentetom Energy Star-forordningen om energimærkning af kontorudstyr.
Kontoret for EU og
International Energi
8. august 2012j.nr. 2012-4080
1
KlimaUnder det cypriotiske formandskab vil der være fokus på at opnå enighed omsærligt tre lovgivningsforslag på klimaområdet. Der skal desuden vedtagesrådskonklusioner forud COP18 i Doha og rådskonklusioner om opfølgning påRio+20. Endelig ventes Kommissionens grønbog om en ny international klimaaf-tale og forslaget om ændring af kvotehandelsdirektivet samt analysen af funkti-onaliteten af EU's kvotehandelssystem (ETS) at fylde på dagsordenen.Forordning om monitoreringsmekanisme (MMR)Arbejdet vil blive fortsat for at drive forslaget frem om en mekanisme til over-vågning og rapportering af drivhusgasemissioner og rapportering af andre op-lysninger vedrørende klimaændringer på nationalt plan og EU-niveau. Cypernsigter efter en førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet.LULUCFCyprioterne går efter førstelæsningsaftale med Europa-Parlamentet om forsla-get om regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende drivhusgasemissionerog optag i forbindelse med aktiviteter, der vedrører arealanvendelse, ændretarealanvendelse og skovbrug.LIFE forordningenCyprioterne forventer at kunne indlede triloger med Europa- Parlamentet omforslaget til det finansielle instrument for miljøet og klima i relation til alt andetend beløbsstørrelsen under instrumentet, der afhænger af udvikling i forhand-lingerne om de flerårige finansielle perspektiver (MFF) i løbet af efteråret. For-slaget indeholder et delprogram for klima, der er opdelt i tre prioriterede områ-der: modvirkning af klimaændringer, tilpasning til klimaændringer, samt klima-forvaltning og –information.UNFCCC COP18Forberedelse af EU’s position på COP18 i Doha og vedtagelse af Rådets kon-klusioner herom er på dagsordenen til rådsmødet (miljø) i oktober. Fokus vil ihøj grad være på opfølgningen på Durban-aftalen, herunder endelig vedtagelseaf Kyoto-Protokollens anden forpligtelsesperiode og lukning af ad hoc-gruppenvedrørende en langsigtet samarbejdsindsats (LCA). Samtidig forventes der atvære fokus på arbejdsplanen for det nye aftalespor, der blev vedtaget som endel af den såkaldte Durban-platform samt på, hvordan man kan lukke den glo-bale ambitionskløft i perioden frem til 2020. Endelig forventes det, at klimafi-nansiering bliver et centralt spørgsmål i forbindelse med COP18.Rio+20Rådskonklusioner som opfølgning på Rio+20 forventes drøftet på et af efter-årets rådsmøder. Der ventes også en meddelelse fra Kommissionen som op-følgning på konferencen, som vil skulle håndteres af det cypriotiske formand-skab.
2
Grønbog om en ny international klimaaftaleKommissionen planlægger at fremlægge en grønbog om formen for en ny inter-national klimaaftale fra 2020. Grønbogen forventes at indeholde en række nøg-lespørgsmål, som EU i den kommende tid skal adressere som indspil til for-handlingerne om den internationale klimaaftale, som skal konkluderes i 2015med henblik på at træde i kraft fra 2020. Offentliggørelse af grønbogen ses somKommissionens invitation til en fornyet intern EU-diskussion af nøgleelementer-ne i en global aftale, hvilket forventes taget op af det cypriotiske formandskab.Kvotehandelssystemet (ETS)Det cypriotiske formandskab vil ligeledes skulle håndtere forslaget til beslutningom at ændre kvotehandelsdirektivet mhp. at præcisere, at Kommissionen i sær-lige tilfælde har bemyndigelse til at ændre auktioneringsprofilen samt den led-sagende ændring af auktioneringsforordningen ang. midlertidig forsinkelse (og-så kaldet ”backloading”) af auktioneringen af en vis mængde kvoter i perioden2013-20. Disse forslag vil være på dagsordenen sammen med Kommissionensårlige rapport om kvotemarkedets funktion, der forventes primo september.Rapporten vil indeholde en analyse af ETS’ anden fase (2008-2012), og denventes tillige at indeholde foreløbige vurderinger af mulige optioner for merelangsigtede, strukturelle ændringer af ETS, bl.a. med henblik på at styrke inci-tamentet til at investere i low-carbon teknologier.BygningerDer ventes ingen større sager på bygningsområdet under det cypriotiske for-mandskab.
3