Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 608
Offentligt
1158292_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 42. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 14. september 2012
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Benny Engelbrecht (S) næstformand, Sofie Carsten
Nielsen (RV), Lisbeth Bech Poulsen (SF), Nikolaj
Villumsen (EL), Finn Sørensen (EL), Claus Hjort
Frederiksen (V), Pia Adelsteen (DF), Lene Espersen (KF)
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen
Desuden deltog:
Næstformanden ledede mødet.
UDG
Punkt 1. Rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 20. september
2012
Punkt 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske agenser
(elektromagnetiske felter) (18. særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i
direktiv 89/391/EØF) (”EMF-direktivet”) (første læsning)
Generel indstilling
KOM (2011) 0348
KOM (2011) 0348 – bilag 3 (samlenotat side 2)
KOM (2011) 0348 – bilag 2 (henvendelse af 25/1-12 fra
Radiograf Rådet om MR-scanning)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (11) – bilag 557 (side 1429, senest behandlet i
EUU 14/6-12)
EUU alm. del (11) – bilag 315 (side 271, behandlet i EUU
25/11-11)
Beskæftigelsesministeren:
Jeg vil indledningsvis sige, at der er tale om en
længere føljeton, som også min forgænger, som er til stede i lokalet, har været
beskæftiget med. Jeg vil være ærlig og sige, at det er et direktiv af meget, meget
teknisk karakter. Derfor må udvalget have mig undskyldt, hvis jeg ikke kan besva-
re alle spørgsmål af mere teknisk karakter. Så må jeg enten bede om bistand
eller forsøge så godt jeg kan. Det er ikke sådan, jeg normalt indleder, idet jeg sy-
nes, man som minister skal kunne besvare spørgsmålene. Men det er et meget,
meget teknisk direktiv, som jeg håber på, at vi kan håndtere i fællesskab.
Når jeg har bedt om at komme i udvalget i dag om EMF-direktivet – altså direkti-
vet om elektronmagnetiske felter og bølger – er det fordi det er sat på dagsorde-
nen for rådsmødet den 4. oktober til en generel indstilling, men det kan ikke ude-
lukkes, at forhandlingerne reelt kan blive afsluttet på ambassadørniveau som led i
FO
1553
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 608: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-12
42. Europaudvalgsmøde 14/9-12
forberedelserne til rådsmødet. Derfor vil jeg gerne i dag bede om udvalgets op-
bakning til et forhandlingsoplæg allerede nu og ikke, når jeg som planlagt fore-
lægger hele rådsmødedagsordenen på mødet i slutningen af september.
Jeg har ved tidligere lejligheder forelagt sagen til orientering, også da vi selv hav-
de formandskabet, og jeg skal ikke lægge skjul på – som jeg sagde det før – at
det er en teknisk sag, hvor vi stadig væk er i gang med at genforhandle det oprin-
delige EMF-direktiv om elektromagnetiske felter tilbage fra 2004.
I det kompromisforslag fra det cypriotiske formandskab, der nu skal behandles, er
der indført en lempelse af grænseværdierne. Den lempelse sker på baggrund af
ny videnskabelig viden og vurderinger. De grænseværdier, der ligger til grund,
blev forhandlet under det danske formandskab. Når jeg siger nye videnskabelige
vurderinger, er det vurderinger, om er kommet til efter det oprindelige direktiv. Det
er ikke, fordi der mig bekendt er kommet noget nyt frem i løbet af de senest par
uger. Det er noget, der har været undervejs igennem et stykke tid.
Det nye i forhold til direktivet fra 2004 er, at grænseværdierne i nogle særlige til-
fælde vil kunne overskrides. Det kan de kun, hvis arbejdsgiveren kan bevise, at
medarbejderne er beskyttet mod det, vi kalder helbredsrisici. Det gælder f.eks.
ved brug af MR-skannere i sundhedssektoren. Det er det enkeltelement, som har
været diskuteret allermest. Det har selvfølgelig været vigtigt for Danmark – og bør
være vigtigt for Danmark – at de lempelser og undtagelser, som der lægges op til,
ikke må betyde en lavere beskyttelse af vores lønmodtagere. Samtidig er det
selvfølgelig vigtigt, at man skal kunne arbejde med MR-skannere på vores syge-
huse. Jeg har i hvert fald endnu ikke mødt nogen, der har givet udtryk for, at vi
kan drive vort sundhedsvæsen, hvis vi ikke kan bruge MR-skannere. Der et tale
om en helt pragmatisk afvejning. Vi bliver nødt til at kunne drive vores sundheds-
væsen.
Det afgørende er selvfølgelig, at de EU-regler, der indføres, også kan bruges i
praksis. Den kompromistekst, der ligger nu, synes vi i alt væsentligt imødekom-
mer de danske synspunkter.
Hovedpunkterne i det nye direktivforslag er:
En undtagelse fra direktivets grænseværdier i forbindelse med brug af MRI-
udstyr i sundhedsekoren – stadig væk på betingelse af at arbejdsgiveren kan
godtgøre, at arbejdstagerne stadig er beskyttet mod hebredsrisiko.
Der er en mulighed for, at medlemslandene midlertidigt kan undtage specifik-
ke aktiviteter fra direktivets grænseværdier, på betingelse af at det foregår
under kontrollerede forhold, og at arbejdsgiveren kan godtgøre, at arbejdsta-
gerne stadig er beskyttet mod helbredsrisici. Jeg er selv agtpågivende, når
der bruges et begreb som "specifikke aktiviteter", idet det kan dække over
mangt og meget. Som jeg forstår det, er denne betegnelse taget med for at
tage højde for kommende forhold på arbejdsmarkedet, som man ikke kender
til i dag. Det er klart, at det naturligvis må være et område, som vi følger tæt.
En tilladelse til at anvende et tilsvarende eller mere specialiseret beskyttel-
sessystem i forhold til militæret. Denne bestemmelse skal gøre det muligt
1554
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 608: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-12
42. Europaudvalgsmøde 14/9-12
f.eks. i stedet at anvende NATO's beskyttelsessystem, hvis der er tale om
fælles militære operationer.
Sidst men ikke mindst er der nogle gennemarbejde tekniske bilag, som fast-
lægger nye aktions- og grænseværdier i overensstemmelse med den interna-
tionale viden og de internationale normer.
Det kompromisforslag, som har været lang tid undervejs, er sat på dagsordenen
for rådsmødet den 4. oktober til vedtagelse af Rådets generelle indstilling. Først
derefter går forhandlingerne i gang.
FO
Det, jeg gerne vi bede om, er et forhandlingsmandat til at støtte den generelle
indstilling.
Det er jo sådan, når Rådet skal tilrettelægge sin holdning, at vi også fra dansk
side bliver nødt til at være fleksible. Forstået sådan at for at Rådet kan arbejde,
må vi arbejde med kompromiser. Det gør vi i denne sag, som vi gør det i andre
sager. Jeg synes, det er afgørende i forhold til kompromiset, at vi sikrer mod de
kendte skadevirkninger af elektromagnetiske felter – kendte i forhold til den viden,
som er tilgængelig i dag. Vi må i videst muligt omfang sikre mod eventuelle gene-
virkninger ved udsættelse for elektromagnetiske felter. Vi har efterstræbt en pro-
portionalitet i forhold til, at beskyttelse af lønmodtagerne må være det vigtigste,
men at de virksomheder, hvor der er elektromagnetiske felter, alligevel kan funge-
re. Som udvalget er bekendt med fra tidligere, er det ikke mindst skannerne i
sundhedsvæsenet, som vi bliver nødt til at være opmærksom på.
Pia Adelsteen
syntes også, der var tale om et meget teknisk forslag. Hun ville
gerne have en præcisering af, hvad man forstod ved "specifikke aktiviteter".
I høringssvarene stiller LO spørgsmålstegn ved direktivets artikel 10 og 11, der
indebærer adgang til at delegere regelfastsættelsen til Kommissionen. Hun
spurgte, hvad regeringens holdning er hertil.
Desuden har LO skrevet, at de finder beskyttelsesniveauerne i direktivet uigen-
nemskuelige. Pia Adelsteen mente, det var et problem, hvis de, der skal bruge
direktivet ude på arbejdspladserne, ikke kan gennemskue reglerne. Hun spurgte,
om man har overvejet at gøre reglerne mere gennemskuelige.
Nikolaj Villumsen
fandt, at spørgsmålet er, om man kommer til at åbne for me-
get op, selv om han erkendte, at det vil være et problem, hvis man ikke kan bruge
MRI-skannere. Han heftede sig ved den sætning i notatet, som taler om "arbej-
der, som foregår under kontrollerede forhold", hvor grænseværdierne kan over-
skrides midlertidigt. Hvor midlertidigt er det, og hvad dækker "kontrollerede for-
hold" over?
Beskæftigelsesministeren
svarede på Pia Adelsteens spørgsmål vedrørende
Kommissionens beføjelser, at for det første er der en tidsbegrænsning på 5 år, og
for det andet får Kommissionen kun adgang til at foretage tekniske ændringer.
Den kan ændre aktionsværdierne, man kan ikke ændre grænseværdierne.
Beskæftigelsesministeren syntes, det var et retssikkerhedsmæssigt problem, at
der er så meget i relation til EU-direktiver, som er så svært forståeligt. Når hun
1555
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 608: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-12
42. Europaudvalgsmøde 14/9-12
som minister og når politikerne i Europaudvalget havde svært ved at forstå be-
stemmelserne, var der er problem. Vi prøver at få gjort grundlaget mere gennem-
skueligt og vil opfordre til, at man gør noget ud af formidlingen af direktivet. Man
må huske på, at der er tale om et kompromis, og at der i direktivet er nogle højere
beskyttelsesniveauer for elektromagnetiske felter, end der er i dag.
Selv om der ikke er videnskabeligt belæg for, at elektromagnetiske felter har
langsigtede negative konsekvenser, kan de på kort sigt give gener, ligesom de
kan give risiko for helbredet. Derfor skal vi have direktivet på plads, så vi kan be-
skytte de mennesker, der arbejder med svejsning eller med MR-skannere i sund-
hedssektoren.
Et direktiv, der har til formål at beskytte lønmodtagere i givne arbejdssituationer,
skal kunne formidles på en sådan måde, at de mennesker, der arbejder på områ-
det, og de arbejdsgivere, der har arbejdsmiljøansvaret, kan læse direktivet. Derfor
tog hun imod opfordringen til at gøre direktivet mere gennemskueligt.
Beskæftigelsesministeren svarede Nikolaj Villumsen vedrørende de arbejder, der
foregår under kontrollerede former, at det rådgivende udvalg følger sagen, og at
diskussionen ikke stopper her, men formuleringen er en del af kompromiset. Det
har ikke været et dansk ønske.
I relation til spørgsmålet om, hvor megen elastik der er i ordet "midlertidig", så er
der tale om helt konkrete overskridelser i helt konkrete situationer. Man må hu-
ske, at arbejdsgiveren stadig væk har ansvaret for, at overskridelsen af grænse-
værdierne ikke medfører, at der er helbredsmæssige risici.
Lene Espersen
takkede beskæftigelsesministeren for præciseringen af, at der
rent faktisk er tale om, at man hæver beskyttelsesniveauet. Det Konservative Fol-
keparti bakker derfor fuldt op om mandatet. Udfordringen har været, at vi har brug
for MR-skannere.
Med hensyn til komplicerede direktiver er der to måder at gøre det på. Enten kan
man lave et direktiv, som er meget teknisk, eller også kan man lave en ramme-
lovgivning, som efterfølgende skal udmøntes af Kommissionen og kun kan for-
hindres, hvis der er et kvalificeret flertal i komiteen. Det er ikke så demokratisk. Så
der er ulemper ved begge fremgangsmåder.
Lene Espersen bifaldt beskæftigelsesministeren ønske om at prøve at få gjort
direktivet forståeligt for almindelige mennesker
Pia Adelsteen
kunne også støtte forhandlingsoplægget. Hun ville gerne have
præciseret, om forsvaret, som bl.a. arbejder med radar, er undtaget.
Nikolaj Villumsen
spurgte, om der er en tidsbegrænsning på de delegerede
retsakter, som LO er skeptisk over for.
Han bad beskæftigelsesministeren garantere, at det stort set kun blive MR-
skannere, det kommer til at dreje sig om, og at der ikke lige pludselig dukker alt
muligt andet op.
Beskæftigelsesministeren
bekræftede over for Pia Adelsteen, at forsvaret er
undtaget. Det skal ikke forstås sådan, at man i forsvaret kan gøre, hvad man vil,
1556
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 608: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 14/9-12
42. Europaudvalgsmøde 14/9-12
men man kan bruge alternative systemer, f.eks. i forbindelse med fælles militære
aktioner i NATO-regi.
Over for Nikolaj Villumsen bekræftede beskæftigelsesministeren, at de delegere-
de retsakter er begrænset til 5 år.
Hun kunne ikke præcis sige, hvilke andre områder der kan blive tale om. I for-
handlingerne har man fokuseret på MR-skannere, militæret og svejsning. Hun gik
ud fra, at kompromisteksten var blevet sådan, som den var, fordi man ikke kunne
afvise, at der kan opstå andre arbejdssituationer, der har lige så vital betydning
som MR-skannere. Men det er stadig væk arbejdsgiverens ansvar at sikre, at der
ikke er tale om helbredsrisici. Vi må læne os op ad den eksisterende videnskabe-
lige viden, men vi skal være agtpågivende, hvis ny viden bliver tilgængelig.
Næstformanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod rege-
ringens forhandlingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
1557