Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 625
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2012-29-221-01347/Dep. sagsnr. 16346
Den 3. juli 2012
FVM 052
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens forordning om ændring af forordning (EU) nr. 575/2011 om forteg-
nelsen over fodermidler og Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 575/2011
om fortegnelsen over fodermidler (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt to forslag til ændring af fortegnelsen over fodermidler, henholds-
vis en forordning, der fastsætter maksimumindhold for rester af tekniske hjælpestoffer, og en
gennemførelsesforordning, hvor fortegnelsen ajourføres. Forslagene vurderes samlet set at
ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning
(EU) nr. 575/2011 om fortegnelsen over fodermidler (ændringsforordningen) og Kommissio-
nens gennemførelsesforordning (EU) nr. 575/2011 om fortegnelsen over fodermidler (gen-
nemførelsesforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 26, stk. 2 og stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og anvendelse af foder,
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 og ophævelse af
Rådets direktiv 79/373/EØF, Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv
82/471/EØF, 3/228/EØF, 93/74/EØF, 93/113/EF og 96/25/EF og Kommissionens beslutning
2004/217/EF (markedsføringsforordningen).
Forslaget til ændringsforordningen behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stå-
ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal
for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udta-
ler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 625: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om ændring af forordning om fortegnelse over fodermidler
2
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2
måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter
sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget til gennemførelsesforordningen behandles i en rådgivningsprocedure i Den Stående
Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Når rådgivningsproceduren finder
anvendelse, afgiver Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH)
udtalelse om nødvendigt ved afstemning. Hvis Komitéen stemmer, afgives udtalelsen med
simpelt flertal blandt Komitéens medlemmer. Kommissionen træffer afgørelse om det udkast
til retsakt, der skal vedtages under størst muligt hensynstagen til konklusionerne af Komitéens
drøftelser og Komitéens udtalelse.
Forslagene forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 5.–6. juli 2012.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
Ændringsforordningen
Ændringsforordningen indfører grænseværdier for tekniske hjælpestoffer og for kemiske
urenheder fra fremstillingsprocessen i fodermidler. Det kan for eksempel være antiskum-
ningsmidler, ekstraktionsmidler eller enzymer.
Med markedsføringsforordningen blev det indført, at ”fodermidler skal være fri for kemiske
urenheder fra fremstillingsprocessen og fra tekniske hjælpestoffer, hvis der ikke er fastsat no-
gen maksimumgrænse for indholdet heraf i fortegnelsen over fodermidler”. Denne bestem-
melse træder i kraft den 1. september 2012 og betyder, at hvis der ikke sættes maksimum-
grænser, vil en nultolerance være gældende.
Forslaget opererer med en generel maksimumgrænse på 0,1 % for kemiske urenheder fra
fremstillingsprocessen og for rester af tekniske hjælpestoffer. Derudover er der fastsat mere
specifikke grænser for enkelte fodermidler eller fodermiddelgrupper. Disse kan både være la-
vere og højere end maksimumgrænsen på 0,1 %.
Desuden gælder, at rester af tekniske hjælpestoffer ifølge definitionen kan forekomme i fode-
ret som en ”utilsigtet, men teknisk uundgåelig forekomst”, og som ”ikke har skadelige
virk-
ninger på dyrs eller menneskers sundhed eller på miljøet”.
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 625: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om ændring af forordning om fortegnelse over fodermidler
3
Muligheden for at fastsætte maksimalværdier gælder for rester af tekniske hjælpestoffer og
kemiske urenheder i de fodermidler, der er optaget i fortegnelsen. Det betyder, at der for an-
dre fodermidler stadig er en nultolerance, indtil de eventuelt optages i fortegnelsen. Dette vur-
deres at øge sikkerhedsniveauet, da det vil bevirke, at mange fodermidler uden for fortegnel-
sen ikke vil kunne markedsføres, og det vil derfor tilskynde fodervirksomhederne til at få fo-
dermidlerne ind i fortegnelsen. Fodermidler, der er optaget i fortegnelsen, er både velbeskrev-
ne og er godkendt på baggrund af en afstemning i Den Stående Komite for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH).
Forslaget undtager ”tidligere
fødevarer og genanvendt køkken-
og madaffald” fra kravet om
en tærskelværdi for tekniske hjælpestoffer og kemiske urenheder. Det skyldes, at der ikke er
så vidtgående krav i denne sammenhæng for fødevarer, som nu indføres for foder. De nød-
vendige oplysninger vil derfor ikke foreligge for foder, der tidligere har været fødevarer.
Med hensyn til ”genanvendt køkken- og madaffald” skal det bemærkes, at dette i henhold til
EU-lovgivningen om animalske biprodukter ikke må bruges til foder overhovedet, hvis det
stammer fra international trafik som for eksempel fly, mens genanvendt køkken- og madaffald
fra Danmark kun må bruges som foder til pelsdyr.
Forslaget indfører for en række fodermidler krav om, at det af mærkningen skal fremgå, hvor-
dan det er produceret. Dette har tidligere været frivilligt. Ligeledes indføres krav om, at rest-
indhold af organiske ekstraktionsmidler skal mærkes.
Der indføres desuden en række nye fodermidler i fortegnelsen, og en del andre revideres, for-
trinsvis som konsekvens af de ovenfor nævnte ændringer.
Gennemførelsesforordningen
Gennemførelsesforordningen reviderer en række beskrivelser af processer, der bruges ved
forarbejdning af fodermidler, og indfører tre nye processer. Desuden revideres beskrivelsen af
en række fodermidler, der allerede er i fortegnelsen. Der er tale om en række tekniske ændrin-
ger uden betydning for beskyttelsesniveauet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget til ændringsforordningen som et led i forskrifts-
proceduren med kontrol. Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om gennemførelsesforord-
ningen.
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 625: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om ændring af forordning om fortegnelse over fodermidler
1142021_0004.png
4
Gældende dansk ret
Forslagene vedrører ændring af Kommissionens forordning (EU) nr. 575/2011 om fortegnel-
sen over fodermidler. Ændringerne vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at
medføre andre ændringer af lovgivningen.
Konsekvenser
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser
for det offentlige eller lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget til ændringsforordningen skønnes især på grund af den øgede gennemskuelighed at
have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, mens forslaget til gennemfø-
relsesforordningen ikke vurderes at ville påvirke beskyttelsesniveauet.
Forslagene vurderes samlet set at ville øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslagene har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer noterer sig med tilfredshed, at forslaget tilsyneladende lægger op til, at
både fødevarer, der er produceret som fødevarer, men anvendes som foder, ikke er omfattet af
forslaget. Samt at det foreslås, at pligten til at oplyse hvilke tekniske hjælpestoffer, der er an-
vendt i foderproduktionen, får en grænseværdi på 0,1 %.
Dog bemærker Landbrug & Fødevarer, at forslaget efter afstemning den 6. juli 2012 allerede
træder i kraft i september 2012. Derfor opfordrer Landbrug & Fødevarer til en forsinket op-
start af kontrollen for at sikre virksomhedernes muligheder for at leve op til reglerne. Land-
brug & Fødevarer finder på den baggrund, at forslaget mere eller mindre presses igennem af
Kommissionen, med begrundelsen ”gennemsigtighed” –
uden nødvendigvis at bibringe mere
fodersikkerhed.
CP Kelco beklager, at de først har hørt om høringen den 2. juli 2012 om eftermiddagen og
derfor ikke har haft tid til at gennemgå materialet i detaljer inden høringsfristens udløb. CP
Kelco oplyser, at de afhænder et biprodukt fra deres produktion (kategori 5.13.1: ”Citrus pulp,
depectinised”) til
foder og oplyser, at de på baggrund af den foreslåede grænse på 0,1 % for
kemiske urenheder fra fremstillingsprocessen og fra proceshjælpemidler eventuelt vil have
nogle kemiske urenheder, som vil skulle registreres i Foderkataloget. CP Kelco oplyser, at de
efter mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) ønsker at
diskutere med Fødevarestyrelsen, hvad de kan gøre for at sikre, at deres produkt fortsat kan
afhændes som foder efter den 1. september 2012.
EUU, Alm.del - 2011-12 - Bilag 625: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om ændring af forordning om fortegnelse over fodermidler
5
Fødevarestyrelsen bemærker med hensyn til høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer, at det
har været kendt siden markedsføringsforordningens offentliggørelse den 1. september 2009, at
kravet om maksimumindhold for kemiske urenheder og rester af tekniske hjælpestoffer træder
i kraft den 1. september 2012, og at det, som det fremgår af markedsføringsforordningens ar-
tikel 26, er foderstofbranchen, der har skullet udarbejde udkast til ændringen af fortegnelsen.
Fødevarestyrelsen tilføjer desuden, at de 0,1 % ikke drejer sig om en pligt til at oplyse om
stoffernes tilstedeværelse, men om muligheden for, at de lovligt kan være til stede i foderet.
Fødevarestyrelsen bemærker til høringssvaret fra CK Kelco, at virksomheden til dels har mis-
forstået muligheden for efterfølgende hurtigt at få indført kemiske urenheder fra fremstillin-
gen og rester af tekniske hjælpestoffer i fortegnelsen. Fødevarestyrelsen har bedt virksomhe-
den om oplysninger om, hvilke stoffer det drejer sig om og hvor meget, og vil forsøge at få
stofferne ind i Fortegnelsen på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed (SCoFCAH), under forudsætning af, at det vurderes, at der ikke er nogen sundheds-
mæssige problemer med hjælpestofferne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter fastsættelsen af maksimalværdier for kemiske urenheder og rester af tekni-
ske hjælpestoffer i foder.
Regeringen støtter desuden, at beskrivelsen af de fodermidler, der anvendes, løbende præcise-
res og tilpasses udviklingen på området. Regeringen finder det også positivt, at gennemskue-
ligheden på området øges ved kravet om, at de processer, fodermidlerne har gennemgået, og
eventuelle rester af organiske opløsningsmidler skal fremgå af mærkningen.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.