Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1037607_0001.png
1037607_0002.png
26. oktober 2011
NOTAT

Resume af dansk høringssvar på Kommissionens spørgeskema ved-

rørende anvendelsen af Direktiv 2005/29/EF om urimelig handels-

praksis.

Som led i evalueringen af direktivet om urimelig handelspraksis harKommissionen den 27. juli 2011 sendt et spørgeskema til medlemslande-ne. Skemaet er delt ind i 3 hovedområder.Den første delvedrører imple-menteringen af direktivet i medlemslandene.Den anden delvedrører dekonkrete bestemmelser i direktivet.Den tredje delvedrører anvendelsenaf direktivet på særligt udvalgte områder som fx miljømæssige påstandeog sociale netværk.Bemærkninger til skemaets del 1: Generelle implementering af direktivetDer spørges i skemaet til, om medlemslandene har haft særlige problemeri forhold til implementeringen af direktivet. Det kan i den forbindelseoplyses, at EU-domstolen i flere domme har tilkendegivet, at generelleforbud mod salgsfremmende foranstaltninger ikke er forenelige med di-rektivet om urimelig handelspraksis. Danmark har derfor i 2011 ophævetmarkedsføringslovens forbud mod salgsfremmende foranstaltninger iform af rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.Baggrunden for de tidligere forbud mod rabatkuponer og købsbetingedekonkurrencer er bl.a., at forbrugerne bør have lige adgang til rabatter, ogat forbrugerne er beskyttet mod salgsfremmende foranstaltninger, der kanforskyde fokus fra varens eller ydelsens pris og kvalitet. Derudover er deret bredt politisk flertal bag de nu ophævede forbud.Det fremgår på den baggrund af regeringens besvarelse, at Danmark øn-sker en revision af direktivet med henblik på at undtage salgsfremmendeforanstaltninger fra direktivets anvendelsesområde, således at det blivermuligt at genindføre forbuddene.Bemærkninger til skemaet del II: Direktivets konkrete bestemmelserDer spørges i skemaet til, om medlemslandene finder behov for at udvidedirektivets anvendelsesområde til også at gælde mellem to erhvervsdri-vende, mellem to forbrugere eller mellem en forbruger og en erhvervsdri-vende. I dag gælder direktivet i forholdet mellem en erhvervsdrivende ogen forbruger.Det fremgår af besvarelsen af spørgeskemaet, at Danmark ikke ser et be-hov for at udvide direktivets anvendelsesområde. Såfremt direktivets an-vendelsesområde udvides er det vigtigt, at forbrugerbeskyttelsesniveauetikke sænkes.
2/2
Der spørges i skemaet videre til, om medlemslandene har forbud modsærlige former for handelspraksisDet fremgår af besvarelsen af spørgeskemaet, at markedsføringslovenindeholder en regel om markedsføring rettet mod børn og unge, og atDanmark er af den opfattelse, at direktivet ikke har indflydelse på denneregel. Besvarelsen gennemgår desuden Kulturministeriets og Justitsmini-steriets relevante regler på området vedr. henholdsvis reklame rettet modmindreårige i tv og radio mv. samt reglerne vedr. dørsalg.Bemærkninger til skemaet del III: Anvendelsen af direktivet på særligtudvalgte områder, som fx miljømæssige påstande og sociale netværkDer spørges i skemaet til, om der er oplevet problemer med at anvendedirektivet i forhold til miljømæssige påstande i markedsføringen, og omder er udstedt retningslinjer el. lign. i den forbindelse.Det fremgår af besvarelsen af spørgeskemaet, at Forbrugerombudsman-den i 2011 har udstedt en vejledning om miljømæssige og etiske påstandei markedsføringen. En kopi af vejledningen på engelsk er fremsendtsammen med besvarelsen af spørgeskemaet. Det bemærkes at Forbruger-ombudsmandens vejledning er blevet til i samarbejde med relevante or-ganisationer og myndigheder.Endelig spørges der i skemaet til, hvordan direktivet anvendes i forholdtil sociale medier, som fx facebook og twitter.Det fremgår af besvarelsen af spørgeskemaet, at Forbrugerombudsman-den sammen med de øvrige nordiske forbrugerombudsmænd arbejder pået fælles nordisk standpunkt vedrørende sociale medier. Det fremgår vi-dere, at direktivet ikke tager højde for alle former for handelspraksis, somfinder sted på væggen på Facebook. Efter vedtagelsen af direktivet er derdukket nye former for markedsføring op, og i lyset heraf kan der værebehov for at undersøge, om den eksisterende regulering er tilstrækkelig.