Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del
Offentligt
1060027_0001.png
1060027_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dk
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 14. december 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 27 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).Spørgsmål nr. 27:Ministeren bedes redegøre for forskellen på Danmarks forpligtigelser i bindin-gen til euroen, herunder medlemskabet af Europluspagten, set i forhold til deforpligtigelser Danmark ville være underlagt med et egentligt juridisk medlem-skab af eurogruppen.Svar:Danmarks EU-forbehold indebærer, at Danmark ikke deltager i den Økonomi-ske og Monetære Unions (ØMU) tredje fase. Danmark deltager derimod fuldtud i ØMU’ens anden fase og fører fastkurspolitik over for euroen inden forrammerne af valutasamarbejdet ERMII (Exchange Rate Mechanism II).En ophævelse af det danske euroforbehold ville overordnet indebære, at 1)Danmark ville få euroen som valuta, 2) Danmark ville blive omfattet af euro-landenes fælles pengepolitik, hvor nationalbankdirektøren ville få plads i DenEuropæiske Centralbanks Styrelsesråd, som fastlægger pengepolitikken foreuroområdet, og 3) Danmark vil blive omfattet af alle dele af det økonomiskesamarbejde, herunder de bestemmelser, der kun gælder for eurolande, særligtmulighed for pålæg (skærpede henstillinger) og sanktioner ifm. brud med reg-lerne i Stabilitets- og Vækstpagten.I forhold til pengepolitikken vil en ophævelse af det danske euroforbehold be-tyde, at Danmark vil blive omfattet af eurolandenes fælles pengepolitik, kon-kret euroområdets pengepolitiske renter. Fastkurspolitikken indebærer, atDanmark allerede følger den fælles pengepolitik i normale tider, men at Dan-mark kan være nødt til at sætte sin rente op for at forsvare kronens faste kurs ikrisetider.Danmark ville ved en ophævelse af det danske euroforbehold desuden fåstemmeret i sager, der vedrører eurolande. Lissabon-traktaten indebærer, atdet kun er eurolandene selv, som træffer beslutninger om økonomiskespørgsmål vedrørende eurolande, herunder henstillinger og andre beslutnin-ger under Stabilitets- og Vækstpagten, samt udtalelser om eurolandenes stabi-litets- og nationale reformprogrammer og landespecifikke anbefalinger underdet europæiske semester.Danmark ville endelig deltage i dels møderne i eurogruppen, som mødesog diskuterer emner af fælles interesse før rådsmøder for alle EU's økonomi-og finansministre (ECOFIN), og dels eurolandenes topmøder. I kraft af aftalenmellem eurolandenes stats- og regeringschefer den 26. oktober og topmøde-
Side 2
erklæringen fra Det Europæiske Råd den 8.-9. december styrkes den økono-misk-politiske koordination mellem eurolandene yderligere.I forhold til finanspolitikken vil Danmark både i og uden for euroen være for-pligtet til at følge de fælles spilleregler i Stabilitets- og Vækstpagten, som gæl-der for alle EU-lande. Et euroland, som vedvarende bryder pagtens regler, vilblive omfattet af pagtens sanktioner, mens et land med fastkurspolitik alt andetlige betaler omkostninger i form af en større stigning i renterne (fordi landetudover en kreditrisikopræmie også betaler valutakursrisikopræmie). For Dan-mark er kravene til den økonomiske politik derfor mindst lige så store, somhvis Danmark var med i euroen.Danmarks medlemskab af europluspagten har ingen implikationer i forhold tilDanmarks stilling i forhold til euroen,jf. Europaudvalgets beretning om Dan-marks tilslutning til konkurrenceevnepagten, marts 2011.Danmark deltager påfrivillig basis på lige vilkår med eurolandene og vælger uafhængigt af et evt.euromedlemskab de midler, som Danmark finder bedst egnet til at leve op tileuropluspagtens overordnede mål.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager