Europaudvalget 2011-12
EUU Alm.del
Offentligt
1116204_0001.png
1116204_0002.png
1116204_0003.png
FolketingetEuropaudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. maj 2012StatsretskontoretMaj-Britt Skjoldan2012-0036-0075412217
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 91 (Alm. del), som Folketin-gets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 10. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 91 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, om en eventuel afskaffelse af detdanske retsforbehold kræver anvendelse af grundlovens § 20,idet Lissabontraktaten har udvidet det overstatslige retligesamarbejde.”

Svar:

1.

Betydningen af retsforbeholdet i forhold til spørgsmålet om anvendelseaf proceduren i grundlovens § 20 er omtalt under pkt. 3.3.3 i Justitsmini-steriets redegørelse af 6. oktober 1997 om visse forfatningsretlige spørgs-mål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Amsterdam-Traktaten(1997-redegørelsen) og pkt. 4.3.19 i Justitsministeriets redegørelse af 4.december 2007 for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse medDanmarks ratifikation af Lissabon-Traktaten (2007-redegørelsen), derbegge vedlægges.

2.

Retsforbeholdet er nærmere fastlagt i protokollen om Danmarks stilling,der er knyttet til Lissabon-Traktaten, hvorefter Danmark ikke deltager ivedtagelsen af retsakter med hjemmel i TEUFs tredje del, afsnit V, jf. pro-tokollens artikel 1. Efter protokollens artikel 2 er sådanne retsakter endvi-dere hverken bindende for eller finder anvendelse i Danmark.Det indebærer, at Danmark hverken er bundet af bestemmelserne i TEUFstredje del, afsnit V, af foranstaltninger vedtaget i henhold til afsnit V, afbestemmelser i internationale aftaler, som Unionen indgår i henhold til af-snit V, eller af afgørelser truffet af Domstolen om fortolkning af sådannebestemmelser eller foranstaltninger eller foranstaltninger, der er ændret el-ler kan ændres i henhold til TEUFs tredje del, afsnit V. De omhandledebestemmelser og foranstaltninger finder heller ikke anvendelse i Danmark.Danmark kan efter protokollen om Danmarks stilling til enhver tid i over-ensstemmelse med sine forfatningsmæssige bestemmelser meddele de an-dre medlemsstater, at det nuværende retsforbehold 1) opgives eller 2) er-stattes af den såkaldte ”opt in”-ordning, jf. protokollens artikel 7 og 8.

3.

Det er Justitsministeriets opfattelse, at det vil være nødvendigt at iagtta-ge proceduren i grundlovens § 20, hvis Danmark opgiver retsforbeholdet.Det skyldes, at EU efter TEUFs tredje del, afsnit V, har overstatslige befø-jelser til bl.a. at vedtage foranstaltninger med direkte virkning i forhold til2
borgere mv. i medlemsstaterne.En dansk beslutning om at anvende den omtalte ”opt in”-ordning vil inde-bære, at Danmark i forhold til hver enkelt retsakt får mulighed for selv atafgøre, om man vil være bundet af retsakten. Anvendelsen af ”opt in”-ordningen vil betyde, at Danmark kan deltage i foranstaltninger, der kangøre det nødvendigt at iagttage proceduren efter grundlovens § 20. Det erJustitsministeriets opfattelse, at det vil være muligt at gennemføre denne §20-procedure på det tidspunkt, hvor Danmark måtte beslutte generelt at til-slutte sig ”opt in”-ordningen.Der henvises i øvrigt til de ovenfor under pkt. 1 nævnte redegørelser.
3