Jeg vil lige starte med at gentage, hvad den socialdemokratiske retsordfører, hr.
Ole Hækkerup, sagde til en avis for mindre end 3 måneder siden.
Det var til Ekstra Bladet den 15.
januar i år, og der sagde hr.
Ole Hækkerup:
»Personfarlig kriminalitet bør straffes hårdere end økonomisk kriminalitet.
Og de straffe, man laver, skal passe til, hvor krænket man føler sig.«
På den baggrund har jeg mildt sagt meget svært ved at forstå, hvis regeringen nu pludselig ikke kan bakke op om at gennemføre initiativer, så personfarlig kriminalitet rent faktisk bliver straffet væsentlig hårdere end økonomisk kriminalitet.
Det er det, som justitsministeren lige for et øjeblik siden har givet udtryk for, nemlig at der ikke er støtte at hente hos regeringen til at komme frem med initiativer, der sikrer højere straffe for personfarlig kriminalitet.
Jeg synes lige, jeg vil tage et par eksempler for at gøre det klart, hvad det egentlig er, vi taler om her i Folketinget.
Det kan lyde lidt abstrakt for nogle, men det er jo i virkeligheden konkrete sager, der afgøres ved domstolene, hvor mennesker af kød og blod har været udsat for personfarlig kriminalitet, og hvor det ikke bare fysisk, men også psykisk på lang sigt er gået hårdt ud over dem.
Det er noget, de vender tilbage til gang på gang i deres liv.
Der er et eksempel med en kvinde, der havde haft et kortvarigt forhold til en tidligere topbokser.
I 11 måneder efter hun havde afsluttet dette forhold, blev hun chikaneret, truet og tortureret af den pågældende mand.
Manden er dømt for at have lænket kvinden til et toilet og tæsket hende, hvorefter han trak hende i håret med ud til en bil, hvor han lænkede henne til rattet og kørte rundt i bilen, mens han mishandlede hende, så hun på et tidspunkt mistede bevidstheden af smerte.
Manden blev for et par måneder siden idømt 2½ års fængsel for sin ugerning.
Til sammenligning begik en 27-årig mand omfattende moms- og skattesvindel og blev ved retten i Lyngby i december måned 2011 idømt 3 års fængsel samt en tillægsbøde på 21,5 mio.
kr.
Tilbage i 2009 blev et ægtepar fra Mou dømt for i årevis at have mishandlet kvindens datter.
Pigen blev slået med knytnæver, bøjler og hundelænker og blev låst inde på et lille gæstetoilet uden lys i 6 timer ad gangen.
Endelig blev moderen dømt for at have holdt pigens hoved under vand i badekarret som led i sin afstraffelse.
Parret fik ved byretten først en dom på et halvt års fængsel, næsten 5 måneders fængsel hver.
Vestre Landsret skærpede dog straffen, så parret fik 1 års fængsel hver.
Til sammenligning blev en såkaldt annoncehaj i marts måned 2011 idømt 2 års ubetinget fængsel for at have begået økonomisk kriminalitet.
Annoncehajen fik altså det samme i straf, som ægteparret fra Mou fik tilsammen.
Det er oplagt, at der ikke altid er en sammenhæng mellem forbrydelsens beskaffenhed og den straf, som vi giver her i landet.
Det er oplagt, når man ser på nogle af de eksempler, som jeg lige er kommet med her i Folketinget.
Jeg vil her tillade mig at citere, hvad studielektor ved sociologistudiet ved Aalborg Universitet Michael Hviid Jacobsen har sagt om danskernes såkaldte tilgivelse:
»Vores tilgivelse er nok meget selektiv.
Vores tilgivelse går netop på, at der er nogle ting, som er tilgivelige.
Det kan eksempelvis være mindre former for økonomiske lovbrud.
Mens vi betragter nogle ting som decideret utilgivelige.
Seksuelle overgreb, vold og den slags.«
Jeg er naturligvis ikke med på, at mindre former for økonomisk lovbrud ikke skal straffes, men det er indlysende rigtigt, at danskerne som helhed vurderer seksuelle overgreb og vold – altså personfarlig kriminalitet –
som noget af det værste, et menneske kan blive udsat for.
Det bør vores straffe og strafferammer selvfølgelig også afspejle.
Jeg troede jo, at i hvert fald Socialdemokraterne ville være helt enige med mig i det, og derfor er det uforståeligt, hvis de pludselig trækker følehornene til sig i den her sag.
Hvad er det, der har ændret sig, siden den socialdemokratiske retsordfører sagde, at personfarlig kriminalitet skulle straffes hårdere?
Samlet set må jeg fra Dansk Folkepartis side sige, at vi er nødt til at tage borgernes retsfølelse alvorligt og stå ved de ting, vi siger.
Der må være en overensstemmelse mellem det, man siger, og det, man gør, og det er det, vi gerne vil have Folketinget med på her i dag.
Jeg skal afslutningsvis på vegne af V, KF og DF fremsætte følgende:
Forslag til vedtagelse
»Folketinget konstaterer, at strafniveauet i sager om personfarlig kriminalitet er øget, men fortsat ikke i tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af offeret, der finder sted, og at der fortsat er et alt for stort spænd mellem de faktisk udmålte straffe og strafferammerne.
Folketinget pålægger regeringen at gennemføre de fornødne initiativer, der sikrer, at personfarlig kriminalitet straffes hårdere end økonomisk kriminalitet, og at de straffe, der gives ved domstolene, passer til, hvor krænkende forbrydelsen er.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 43).