Jeg siger tak for lejligheden til at kunne tage denne debat.
Jeg er sådan set enig med forespørgeren i, at det både er en god og en relevant debat, og at det er et vigtigt emne.
Det handler jo om den transportsektor, som vi alle er afhængige af på den ene eller den anden måde.
Det handler om vores fælles arbejdsmarked.
Det Danmark, som vi tager som en selvfølge med effektive produktionsvirksomheder og store udbud af varer i butikkerne forudsætter faktisk, at vi har en effektiv transportbranche.
Vi ved alle, at konkurrencen inden for transportbranchen skærpes i disse år.
Jeg har den holdning, at staten ikke skal blande sig i konkurrencen mellem de enkelte virksomheder som sådan, men det, vi skal, er at sikre, at rammevilkårene er gode og ikke mindst, at konkurrencen er fair, også i forhold til udenlandske konkurrenter.
Det er derfor vigtigt, at vi skaber fælles regler og vilkår for godstransport for at undgå konkurrenceforvridning.
Det gælder også med hensyn til kontrol med og håndhævelse af de regler, som vi nu har vedtaget.
Det skal ikke være muligt at skabe sig en uretmæssig konkurrencefordel ved at overskride reglerne på bekostning af de øvrige virksomheder og på bekostning af medarbejderne.
Det går ikke, og når det sker, er det selvfølgelig også, at vi skal kunne gribe ind.
Social dumping opfattes af mange som et stigende problem på det danske arbejdsmarked.
Der er betydelige problemer i forhold til udenlandske virksomheders og arbejdstagernes overholdelse af den danske lovgivning, og der er flere eksempler på, at dele af den udenlandske arbejdskraft også bliver udnyttet.
Jeg er derfor meget tilfreds med, at regeringen og Enhedslisten i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2012 har indgået en aftale om at styrke indsatsen mod social dumping.
Det er der behov for.
Indsatsen skal styrkes over for de udenlandske virksomheder.
Her er tværgående myndighedsindsats afgørende for at opnå succes med indsatsen imod social dumping.
Indsatsen skal ske gennem en øget kontrol og tilsyn og koordinering på tværs af de relevante myndigheder, og så skal der reageres både hurtigt og koordineret.
Jeg er også glad for, at der er afsat en ramme på 55 mio.
kr.
årligt i 2012 og 2013, hvorefter der så skal ske en evaluering.
På transportområdet har vi aftalt, at der skal være særlig fokus på ulovlig cabotagekørsel.
Cabotagekørsel er f.eks., når en tysk chauffør kører et parti varer mellem Kolding og Århus efter forudgående international kørsel.
Chaufførerne kører med tysk løn og på tyske arbejdsvilkår.
Cabotagekørsel giver vognmænd, som er hjemmehørende i EU, mulighed for midlertidigt at køre vognmandskørsel i andet EU-land.
Det nuværende bødeniveau for at overtræde godskørselslovgivningen, herunder også den ulovlige del af cabotagekørslen, har rent faktisk været uændret siden 1980'erne.
Bøderne har derfor kun i dag en begrænset betydning for de transportvirksomheder, som overtræder reglerne.
For at skærpe de økonomiske sanktioner ved bl.a.
ulovlig cabotagekørsel har jeg her den 30.
november i år fremsat et lovforslag om en markant forhøjelse af bødestraffen fra 4.000 kr.
til 10.000 kr.
ved førstegangsovertrædelser.
På den måde får vi bedre muligheder for effektivt at ramme det, man kunne kalde de brodne kar.
Her vil jeg gerne kraftigt understrege, at ikke al kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark er ulovlig, og det er ikke enhver aflønning, der ligger under dansk overenskomst, som er lig med social dumping.
Det synes jeg selvfølgelig også er vigtigt at huske på.
Vi er jo alle imod social dumping, men vi skal være sikre på, at det, vi gør, også betyder, at vi rammer den ulovlige kørsel.
Vi skal altså ikke iværksætte initiativer, som mistænkeliggør alle udenlandske chauffører og lastbiler og medfører et unødigt bureaukrati for alle.
Ud over forslaget om en bødeforhøjelse har regeringen og Enhedslisten aftalt at nedsætte et udvalg til modvirkning af social dumping, som skal vurdere mulighederne for yderligere tiltag.
Vi mener, at der er muligheder for yderligere tiltag over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, der ikke overholder dansk lovgivning.
Vi skal have afklaret en række juridiske forhold, herunder de EU-retlige grænser, da området er tæt reguleret på EU-niveau.
Udvalget skal se på en række områder.
På transportområdet vil det bl.a.
være relevant at se på mulighederne for at registrere cabotagekørsel.
Vi skal se på, om det er hensigtsmæssigt, at cabotagekørsel skal registreres i registeret over udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere i Danmark, det, der i daglig tale kaldes RUT-registret, som ligger under Beskæftigelsesministeriet.
Man kan på den ene side sige, at det umiddelbart vil give mulighed for at registrere cabotagekørsel og dermed give en bedre kontrol med eventuelle ulovligheder på området, men på den anden side er der heller ingen tvivl om, at det ville påføre transportvirksomhederne en stor administrativ byrde i de situationer, hvor chaufføren kun opholder sig meget kort tid i Danmark.
Der er vel også en diskussion om, hvorvidt RUT-registreret overhovedet ville kunne anvendes som kontrolredskab over for cabotagekørsel, men det er noget af det, som vi skal have kigget på.
Dette er i modsætning til cabotagereglerne, hvor det rent faktisk er sådan, at det her er knyttet til lastbilen.
Vi skal derfor være helt sikre på, at der reelt skabes en nytteværdi ved en eventuel registrering, men igen, her skal udvalget også undersøge det nøje, for vi skal finde den bedste og den mest hensigtsmæssige løsning på problemet.
Det udvalg skal også se på muligheden af at styrke kontrollen af, om udenlandske virksomheder reelt er etableret i hjemlandet.
Også her har vi heldigvis EU-regler, der delvis kommer os til undsætning.
I den såkaldte vejtransportpakke, som trådte i kraft den 4.
december 2011, er det en forudsætning for virksomheder, som ønsker at udøve vejtransporterhverv, at de har et faktisk etableret og varigt forretningssted i et af medlemslandene.
For at opfylde kravene skal virksomhederne råde over et forretningssted i en medlemsstat med lokaler, hvor virksomhedens kernedokumenter også opbevares.
Herudover skal virksomhederne have påkrævede administrative apparaturer og være effektive og vedvarende stå for drift af køretøjerne, så man er sikker på, at det er en reel virksomhed, som er til stede.
Det er også noget, som udvalget skal se nærmere på, så vi rammer de rigtige ting her.
På et andet område, som udvalget også skal se på, har EU's vejtransportpakke fastsat relevante regler.
Det handler om gensidig bistand mellem medlemsstaterne, i tilfælde af at en virksomhed fra et EU-land begår en alvorlig overtrædelse i fællesskabslovgivningen, f.eks.
en alvorligt overtrædelse af cabotagereglerne.
Her skal der ske en informationsudvikling om overtrædelsen mellem hjemlandet og værtslandet.
I medfør af vejtransportpakken skal Kommissionen inden udgangen af 2013 udarbejde en rapport, hvor der gøres status over EU's marked for godskørsel.
Rapporten skal indeholde en analyse af markedssituationen, herunder en evaluering af kontrollens effektivitet og udviklingen i beskæftigelsesforhold i erhvervet.
Kommissionen skal også i rapporten vurdere, om der sker så store fremskridt med harmonisering af regler for bl.a.
håndhævelse af infrastrukturafgifter og social- og sikkerhedslovgivning, at der kan tænkes en yderligere åbning af de nationale markeder for godskørsel, herunder cabotagekørsel.
Altså, cabotagekørsel er et område, som EU har stor fokus på.
Jeg vil godt sige som afslutning, at vi så har en kombination af forstærkede regler her i Danmark med afsæt i den aftale, vi har lavet med Enhedslisten i forbindelse med finansloven, og så har vi en række instrumenter, som er EU-relaterede, og det sidste er også vigtigt, hvis det er sådan, at vi skal komme social dumping og det uvæsen til livs, som jeg egentlig tror et meget bredt flertal både i Folketinget og befolkningen ønsker sig.
Så vi skal bruge alle de instrumenter, der er til vores rådighed, og det agter vi rent faktisk også at gøre.