Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0001 Bilag 1
Offentligt
Miljøteknologi
J.nr. 001-03680
Ref. kaasm, fleba
Den 6. februar 2011
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2000/25/EF for så vidt angår anvendelsen af emissionstrin for smalsporede traktorer.
KOM (2011) 1 endelig
Resume
Direktiv 2000/25/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra
forbrændingsmotorer til montering i landbrugs- og skovbrugstraktorer som defineret i direktiv
2003/37/EF. Kommissionen foreslår, at overgangen fra emissionsklasse trin IIIA til trin IIIB og til
IV udskydes i 3 år for så vidt angår smalsporede traktorer. Dette vil ifølge Kommissionen reducere
forureningen.
Forslaget drejer sig om smalsporede traktorer, der som udgangspunkt er designet til vinproduktion.
Forslaget gælder klasserne T2, T4.1 (såkaldte hjultraktorer) og C2.(bæltetraktorer). Det vurderes,
at klasse T2 også kan benyttes i byer til renholdelse af fortove, pladser og cykelstier i Danmark.
Kommissionen har sideløbende med dette direktivforslag fremsat forslag om at øge
fleksibilitetsordningen for både ikke-vejgående maskiner og traktorer med henblik på at lette
overgangen til det nyere trin med skærpede emissionsgrænser.
1. Status
Kommissionen sendte 13. januar 2011 ovennævnte forslag til Europa- Parlamentet og Rådet. Dansk
sprogversion forelå ligeledes 13. januar 2011. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 114 og skal
derfor vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEF artikel 294.
2. Formål og indhold
Direktiv 2000/25/EF om traktoremissioner regulerer udstødningsemissionerne (kulilte (CO),
kulbrinter (HC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM) fra dieselmotorer monteret på landbrugs-
og skovbrugstraktorer. Direktivet er fuldt ud på linje med direktiv 97/68/EF om emissioner fra
mobile ikke-vejgående maskiner. Af direktiv 2004/26/EF af 21. april 2004 artikel 2, litra b) fremgår
det, at Kommissionen skal gennemgå den tilgængelige teknik, herunder cost-benefit, med henblik på
bekræftelse af trin IIIB- og IV-emissionsgrænseværdierne og vurdere behov for mere fleksible
ordninger, undtagelser eller udskydelser af ikrafttrædelse.