Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0005 Bilag 1
Offentligt
956771_0001.png
Udkast
NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
1. februar 2011
2010-1053
Beredskabsenheden
Lene B. Rasmussen
Telefon 33 92 34 62
[email protected]
Grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens rapport til Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet om Midtvejsevaluering af de europæiske
programmer for satellitbaseret radionavigation. KOM(2011)5.
Resumé
Formålet med den europæiske politik for satellit navigationssystemer er at
forsyne Det Europæiske Fællesskab med to satellitsystemer (Egnos og Gali-
leo), som begge omfatter satellitter og jordstationer. Egnos i dag og senere
Galileo vil medvirke til at understøtte udviklingen for et globalt marked for
satellitbaseret radionavigation indenfor positions- og tidssignaler og indenfor
autentifikation (at sikre, at en bruger er den, han eller hun giver sig ud for) og
kryptering af signaler.
Kommissionen skal årligt fremlægge en rapport for Europa-parlamentet og
Rådet om gennemførelsen af programmerne. Den fremlagte rapport gør sta-
tus for programmerne ligesom de fremtidige udfordringer identificeres, her-
under de finansielle, uden at der fremlægges konkrete forslag til program-
mernes fremtidige indhold, struktur og finansiering. I rapporten skønner
Kommissionen, at en færdiggørelse af Galileo-programmets infrastruktur vil
kræve en yderligere bevilling på 1,9 mia. EUR (14,4 mia. kr.) samt at de årlige
driftsomkostninger vil beløbe sig til 800. mio. EUR (6,1 mia. kr.) når pro-
grammet er i fuld drift.
Rapporten vil i løbet af 2011 blive fulgt op af et konkret forslag til brug for
forberedelsen af de fremtidige finansielle rammer for perioden fra 2014. Side-
løbende hermed vil der ske en nærmere vurdering af den fremtidige organise-
ring af programforvaltningen, herunder i relation til driftsfasen. Endelig har
Kommissionen igangsat analyser af årsagerne til budgetoverskridelserne og
mulighederne for at reducere finansieringsbehovet.
1. Baggrund og indhold
Rapporten er fremlagt af Kommissionen i henhold til ART. 22 I Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008 om den videre gennem-
førelse af de europæiske satellitbaserede navigationsprogrammer (Egnos og
Galileo). Rapporten er modtaget på dansk d. 24. januar 2011.
Baggrunden for rapporten er at gøre status for programmerne og klarlægge de
kommende udfordringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956771_0002.png
Side 2/4
I status for programmerne redegør Kommissionen for udviklingen siden Kom-
missionen overtog programforvaltningen i 2008, og påpeger i den forbindelse
den store betydning af samarbejdet med medlemsstaterne i en række udvalg og
arbejdsgrupper, samarbejdet med European Space Agency (ESA) i henhold til
delegationsaftaler vedrørende de industrielle opgaver, og samarbejdet med det
såkaldte Galileo Agentur vedrørende systemsikkerhed og den fremtidige for-
valtning af Galileo Security Monitoring Center (GSMC).
For så vidt angår Egnos-programmet henviser Kommissionen til, at den åbne
Egnos-tjeneste er sat i drift d. 1. oktober 2009, og at der er indgået kontrakt
med en tjenesteudbyder, ESSP, som i juli 2010 er blevet certificeret efter for-
ordningen om det fælles europæiske luftrum. Egnos-tjenesten Safety of Life,
forventes herefter at kunne opfylde den civile luftfarts behov fra første del af
2011.
Under Galileo-programmet fungerer de to testsatellitter, Giove A og Giove B,
tilfredsstillende, og sideløbende hermed er de første fire Galileo-satellitter ble-
vet udviklet og vil blive opsendt i løbet af 2011-2012. Tilsvarende er arbejdet
med etablering af den jordbaserede infrastruktur i gang.
Der er indgået kontrakter på fire af i alt seks arbejdspakker i relation til etable-
rings- og ibrugtagningsfasen, og kontrakter på de to sidste arbejdspakker vil
blive indgået i løbet af 2011. Arbejdspakkerne omfatter teknisk systemsupport,
satellitkonstruktion, opsendelsesudstyr og landbaserede infrastrukturer.
Indenfor rammerne af EØS er der i 2010 indgået aftale med Norge om deltagel-
se i Galileo-programmet og der pågår p.t. forhandlinger med Schweiz om en til-
svarende aftale.
For at sikre fokus på programmernes risici og håndteringen af disse, har Kom-
missionen etableret et centralt register, hvori alle risici er kategoriseret, hvor
sandsynligheden kvantificeres, konsekvenserne vurderes og de foranstaltnin-
ger, der kan mindske sandsynligheden opregnes.
De finansielle rammer for Galileo- og Egnos programmerne for perioden 2007
– 2013 udgør 3,4 mia. EUR, fordelt på 600 mio. EUR til færdiggørelse af Gali-
leos udviklingsfase, 2,4 mia. EUR til Galileos etablerings- og ibrugtagningsfase
og 400 mio. EUR til driften af Egnos. Rammen er dog ifølge Kommissionen ik-
ke tilstrækkelig til at færdigetablere Galileo-programmet. Projektet er således
blevet belastet med meromkostninger i forbindelse med udviklingsfasen, forhø-
jelse af prisen for opsendelse af satellitter, manglende konkurrence i forbindel-
se med udbud af de seks arbejdspakker (med deraf følgende forøgede kontrakt-
summer), og ekstraudgifter ved Egnos-programmet, ligesom konsekvenserne af
manglende finansiering frem til 2013 vil betyde forsinkelser, som medfører
øgede udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956771_0003.png
Side 3/4
Kommissionen skønner, at en færdiggørelse af Galileo-programmets infra-
struktur vil kræve en yderligere finansiel bevilling på omkring 1,9 mia. EUR
(14,4 mia. kr.). Hertil kommer årlige driftsomkostninger ved programmet fra
idriftsættelsen i 2014 og fremover., p.t. skønnet til 800 mio. EUR (6,1 mia. kr.).
Kommissionen agter ikke at anmode om yderligere midler inden for de nuvæ-
rende flerårige finansielle rammer, der løber frem til og med 2013. Finansierin-
gen vil således skulle findes inden for de finansielle rammer efter 2013.
Kommissionen har iværksat en undersøgelse af, hvorledes dele af programmet
kan omdefineres med henblik på at reducere finansieringsbehovet. Herudover
vil Kommissionen som supplement til Midtvejsevalueringen præsentere en ik-
ke-offentligt tilgængelig analyse af den konstaterede budgetoverskridelse med
henblik på at dokumentere årsagerne til overskridelsen overfor medlemssta-
terne.
Herudover vil kommissionen i en konsekvensanalyse undersøge tre alternativer
til den fortsatte finansiering af Galileo-programmet, idet der i disse undersø-
gelser tages højde for uforudsete aspekter og risici.
I samme forbindelse vil der blive set på modeller for den fremtidige driftsledel-
se af Galileo-programmet. Kommissionen har som led i dette etableret et ar-
bejdsforum med deltagelse af medlemslandene, hvor der på uformelt plan drøf-
tes mulig organiseringsordninger.
Kommissionen lægger i rapporten op til, at Rådet på baggrund af Midtvejseva-
lueringen angiver retningslinjer for de budgetmæssige, finansielle og ledelses-
mæssige principper, der skal gælde for videreførelsen af de europæiske pro-
grammer for satellitnavigation, og at Kommissionen på baggrund heraf udar-
bejder forslag til nødvendig lovgivning.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rapporten har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
3. Høring
Rapporten er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport med høringsfrist
d. 28. februar. Der vil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat,
hvis høringen skulle give anledning hertil.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-
kvenser af rapporten
Rapporten har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for Danmark. Budgetoverskridelsen af Galileo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
956771_0004.png
programmet må forventes at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark i
kraft af udgifter på EU-budgettet. Omfanget heraf afhænger af afledte forslag
fra Kommissionen vedrørende den fremtidige finansiering af Galileo-
programmet.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om en rapport.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning.
Regeringen finder det væsentligt, at der skabes klarhed over årsagerne til den
betydelige budgetoverskridelse, der er konstateret, og at de fremtidige rammer
for gennemførelsen og driften af de europæiske programmer for satellitnaviga-
tion sikrer, at der vil være fuldt fokus på de styringsmæssige aspekter, såvel fi-
nansielt som projektmæssigt. Regeringen støtter, at Kommissionen identifice-
rer muligheder for at reducere finansieringsbehovet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rapporten er blevet præsenteret i Rådets arbejdsgruppe og har været behand-
let en enkelt gang, og de foreløbige tilkendegivelser fra en række medlemslande
viser, at der er en markant kritik af den betydelige budgetoverskridelse og den
manglende dokumentation af, hvorledes denne er opstået. Tilsvarende er der
fokus på mulighederne for at tilpasse programmet, således at der kan opnås be-
sparelser uden at det har betydning for den forventede præcision i systemets
tjenester.
En række medlemsstater har også påpeget vigtigheden af en programforvalt-
ning, som sikrer tilstrækkelig styring af såvel de finansielle aspekter som de
projektmæssige.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Galileo-projektet har gennem årene være forelagt for Folketingets Europaud-
valg mange gange, senest d. 2. december 2010 i forbindelse med forelæggelse af
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
om betingelserne for adgang til den statsregulerede tjeneste, der tilbydes af det
globale satellitnavigationssystem, der er etableret under Galileo-programmet.
Side 4/4