Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0012 Bilag 1
Offentligt
961018_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om sport: ”Udvikling
af sportens europæiske dimension”
KOM(2011) 12
En kopi af dette notat er oversendt til Folketingets Kulturudvalg.
Resumé
Kommissionen har den 18. januar 2011 vedtaget en meddelelse om sport. Meddelelsen
udgør Kommissionens bud på en samlet tilgang til idrætsområdet i EU-regi.
Det er Kommissionens opfattelse, at meddelelsen bl.a. kan danne udgangspunkt for at
tilvejebringe en platform for forandring og dialog blandt idrættens berørte parter, ud-
brede god praksis og fremme udviklingen af europæiske netværk inden for idræt.
Meddelelsen er udarbejdet på baggrund af Lissabontraktatens tildeling af en kompetence
til EU på idrætsområdet. Med hjemmel i traktaten er der blevet etableret et formelt EU-
samarbejde på idrætsområdet. Ifølge Kommissionen skal meddelelsen ses i lyset af den
nye kompetence og samtidig forstås i sammenhæng med Kommissionens hvidbog om
sport fra 2007 og det hidtidige uformelle EU-samarbejde på idrætsområdet.
Kommissionen fremsætter i meddelelsen en række forslag til samarbejdsområder og kon-
krete initiativer, som Kommissionen og medlemsstaterne i det videre arbejde med idræt
kan tage udgangspunkt i. Fremstillingen tager afsæt i en tredelt struktur med fokus på
henholdsvis idrættens samfundsmæssige betydning, idrættens økonomiske dimension og
idrættens organisering. Endelig behandles også samarbejde med tredjelande og interna-
tionale organisationer på idrætsområdet.
Som eksempler på foreslåede samarbejdsområder kan nævnes kampen mod doping,
holdbar finansiering af idrætten og fremme af god forvaltningspraksis inden for idræt-
ten.
Meddelelsen forventes at danne udgangspunkt for videre drøftelser på idrætsområdet i
EU-regi.
1. Baggrund
Idræt spiller en vigtig social og økonomisk rolle i Europa og bidrager ifølge Kommissio-
nen til opfyldelsen af EU’s strategiske mål om solidaritet og velstand samt til opfyldel-
sen af flere af målene i Europa 2020-strategien.
22. februar 2011
Dok. nr. 856835
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
For at styrke samarbejdet i EU på idrætsområdet vedtog Kommissionen i 2007 en hvid-
bog om sport. Hvidbogen var Kommissionens første bud på en bred og sammenhængen-
de behandling af idrætsrelaterede emner.
Formålet med hvidbogen var at give et bud på idrættens rolle i Europa, skabe debat om
konkrete idrætsrelaterede emner samt øge idrættens synlighed og kendskabet til
idrætsverdenens særlige behov og kendetegn. Med hvidbogen fulgte den såkaldte
”Pierre de Coubertin”-handlingsplan, som indeholdt en række anbefalinger til indsatser
på idrætsområdet.
Meddelelsen om sport skal ifølge Kommissionen forstås som en fortsættelse og ikke som
en afløsning af hvidbogen. Det forhold, at visse emner er behandlet i hvidbogen, men
ikke i meddelelsen, skal ifølge Kommissionen forstås sådan, at hvidbogen vurderes fort-
sat at være et tilstrækkeligt grundlag for arbejdet med disse emner.
Meddelelsen skal i henhold til Kommissionen ses i lyset af Lissabontraktatens ikraft-
trædelse i december 2009. Før Lissabontraktaten trådte i kraft, var idrætten ikke trak-
tatfastsat, og der eksisterede intet formelt samarbejde på idrætsområdet i EU-regi. EU-
samarbejde på idrætsområdet skete uformelt blandt medlemslandenes sportsministre
og på embedsmandsniveau, bl.a. med udgangspunkt i hvidbogen fra 2007.
Med Lissabontraktaten er EU givet en eksplicit kompetence på idrætsområdet, og der
er efter traktatens ikrafttrædelse etableret et formelt idrætssamarbejde i regi af Rådet.
Af artikel 6 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) fremgår
det, at EU på sportsområdet ”har kompetence til at gennemføre tiltag for at understøt-
te, koordinere eller supplere medlemsstaternes tiltag.”
Kompetencen er nærmere beskrevet i artikel 165 i TEUF, hvor det bl.a. fremgår, at EU
”bidrager til fremme af sport i Europa og tager i den forbindelse hensyn til sportens
specifikke forhold, dens strukturer, der bygger på frivillighed, og dens sociale og ud-
dannende funktion”.
Målet med EU’s indsats på sportsområdet er ifølge artikel 165 ”at udvikle sportens eu-
ropæiske dimension ved at fremme retfærdighed og åbenhed i sportskonkurrencer og
samarbejde mellem de organisationer og myndigheder, der har ansvar for sport, samt
ved at beskytte sportsudøvernes, især de yngstes, fysiske og moralske integritet.”
I tillæg til artikel 6 og 165, hvori den eksplicitte kompetence på sportsområdet nævnes,
finder en række øvrige traktatbestemmelser fortsat, som det også var tilfældet før Lis-
sabontraktatens ikrafttrædelse, anvendelse på forskellige aspekter af idrætten. F.eks.
finder reglerne om fri bevægelighed anvendelse på arbejdstagere og professionelle spil-
lere i forbindelse med erhvervsvirksomhed.
Meddelelsen er Kommissionens bud på, hvordan samarbejdet på idrætsområdet kan
styrkes inden for rammerne af den nye kompetence på sportsområdet og i forlængelse af
det arbejde, der er blevet gennemført på baggrund af hvidbogen og det hidtidige ufor-
melle idrætssamarbejde i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961018_0003.png
Side 3
Under udformningen af meddelelsen har Kommissionen rådført sig med en række be-
rørte parter med henblik på identificering af de centrale spørgsmål, der bør tages op på
EU-plan.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at de foreslåede initiativer skal ses i lyset af
Kommissionens anerkendelse af idrætsorganisationernes uafhængighed og medlems-
staternes kompetence på idrætsområdet i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2. Formål og indhold
Meddelelsen har ifølge Kommissionen til formål at præsentere Kommissionens idéer til
et idrætssamarbejde på EU-niveau under de gældende traktatbestemmelser.
Det er Kommissionens opfattelse, at meddelelsen kan danne udgangspunkt for at tilve-
jebringe en platform for forandring og dialog blandt idrættens berørte parter, udbrede
god praksis og fremme udviklingen af europæiske netværk inden for idræt. Sideløbende
hermed kan de i meddelelsen foreslåede EU-foranstaltninger ifølge Kommissionen bi-
drage til at udbrede viden om EU-retten inden for idrætssektoren og dermed fremme
retssikkerheden for europæisk idræt.
I meddelelsen berøres tre centrale temaer vedrørende idræt. Under hvert tema opstilles
en illustrativ, ikke-udtømmende liste af konkrete idéer til initiativer, som kan gennem-
føres af Kommissionen eller både Kommissionen og medlemsstaterne inden for disses
respektive kompetenceområder.
De tre temaer er: idrættens rolle i samfundet, idrættens økonomiske dimension og
idrættens organisering. Denne tematiske opdeling blev også anvendt i hvidbogen fra
2007. I tillæg til disse tre temaer berøres desuden samarbejde med tredjelande og in-
ternationale organisationer. Nedenfor er det med kursiv markeret, hvem Kommissionen
ser som udøvende aktør på de foreslåede initiativer.
Idrættens rolle i samfundet
Kampen mod doping
1.1.
Kommissionen:
Foreslå udkast til mandat for forhandlinger af EU’s tiltrædelse
af Europa-rådets konvention om anti-doping.
1.2.
Kommissionen:
Finde en hensigtsmæssig måde at styrke foranstaltningerne
over for organiserede netværks handel med dopingstoffer, herunder om muligt
ved strafferetlige tiltag.
1.3.
Kommissionen:
Støtte tværnationale antidopingnetværk, herunder netværk
rettet mod motions- og fitnessdoping.
Uddannelse og kvalifikationer inden for idrætten
1.4.
Kommissionen:
Støtte innovationsinitiativer under programmet for livslang læ-
ring vedrørende fysiske aktiviteter i skolen.
1.5.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Udvikle EU-retningslinjer for kombinering
af idrætstræning og almindelig uddannelse (”dobbelte karrierer”).
1.6.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Støtte inddragelsen af idrætsrelaterede
kvalifikationer ved implementeringen af den europæiske referenceramme for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961018_0004.png
Side 4
kvalifikationer, herunder fremme af valideringen af ikke-formel og uformel læ-
ring i forbindelse med f.eks. frivillige aktiviteter inden for idræt.
Forebyggelse og bekæmpelse af intolerance
1.7.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Udvikle og implementere sikkerhedsarran-
gementer og sikkerhedskrav i forbindelse med internationale idrætsbegivenhe-
der, herunder tværeuropæiske træningsprojekter og peer review-projekter for
politifolk vedrørende tilskuervold.
1.8.
Kommissionen:
Finansiel støtte til bekæmpelse af racisme, fremmedhad, homo-
fobi og hertil knyttet intolerance inden for idrætten.
Styrkelse af sundheden gennem idrætten
1.9.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Arbejde for skabe nationale retningslinjer
på basis af EU’s retningslinjer for fysisk aktivitet, herunder ved en revisions-
og koordineringsproces, og overveje en henstilling fra Rådet på dette område.
1.10.
Kommissionen:
Støtte tværnationale projekter og netværk på området
sundhedsfremmende fysisk aktivitet.
Social integration i og gennem idrætten
1.11.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Udvikle og udbrede standarder for
tilgængelighed til idræts- og fritidsorganisationer, -aktiviteter, -begivenheder
og -anlæg gennem den europæiske handicapstrategi.
1.12.
Kommissionen og medlemsstaterne:
Fremme handicappedes deltagelse i
europæiske idrætsbegivenheder såvel som i organiseringen af handicapspeci-
fikke begivenheder, særligt ved støtte til tværnationale projekter og netværk. I
denne sammenhæng kan forskning i specialudstyr til idræt for handicappede
støttes.
1.13.
Kommissionen:
Støtte tværnationale projekter til fremme af kvinders
adgang til ledelsesstillinger inden for idræt og fremme af underprivilegerede
kvinders adgang til idræt. I denne sammenhæng skal idrætten inkluderes i da-
tabasen og netværket for kvinder i ledelsesstillinger.
1.14.
Kommissionen:
Støtte tværnationale projekter til fremme af social inte-
gration af udsatte og underprivilegerede grupper gennem idræt og hertil knyt-
tet udveksling af god praksis.
Idrættens økonomiske dimension
Evidensbaseret politikudformning inden for idræt
Kommissionen og medlemsstaterne:
Udarbejde Sport Satellite Accounts (en sta-
tistisk ramme til måling af sportssektorens økonomiske betydning).
Kommissionen:
Støtte et netværk af universiteter med henblik på fremme af in-
novative og evidensbaserede idrætspolitikker.
Kommissionen:
Undersøge mulighederne for at etablere en idrætsovervågnings-
funktion i EU med henblik på at analysere tendenser, indsamle data, fortolke
statistikker, fremme forskning, iværksætte rundspørger og undersøgelser samt
fremme udveksling af oplysninger.
Holdbar finansiering af idrætten
Kommissionen:
Sikre, at der ved gennemførelsen af Digital Agenda-initiativet
tages hensyn til intellektuel ejendomsret, der udspringer af dækningen af id-
rætsbegivenheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961018_0005.png
Side 5
Kommissionen:
Iværksætte en undersøgelse, der skal belyse arrangørers ret-
tigheder og billedrettighederne inden for idrætten på baggrund af EU’s regler.
Kommissionen og medlemsstaterne:
I samarbejde med idrætten finde frem til
måder, hvorpå de finansielle solidaritetsmekanismer kan styrkes inden for
idrætten, samtidig med at EU’s konkurrenceregler overholdes.
Kommissionen og medlemsstaterne:
På basis af resultaterne af EU-
undersøgelsen om finansiering af breddeidrætten inddrage bedste praksis
blandt de eksisterende finansieringsmekanismer for gennemsigtig og holdbar
finansiering af idrætten.
Anvendelsen af EU’s statsstøtteregler på idrætten
Kommissionen:
Overvåge anvendelsen af lovgivningen om statsstøtte på idræt-
ten og overveje vejledning herom, hvis antallet af idrætsrelaterede sager om
statsstøtte fortsat stiger.
Regional udvikling og beskæftigelsesegnethed
Kommissionen og medlemsstaterne:
Fuldt ud udnytte mulighederne i Den Euro-
pæiske Fond for Regionaludvikling for støtte til idrætsinfrastruktur og til bære-
dygtige idræts- og udendørsaktiviteter som redskab for regional udvikling i
landdistrikterne samt mulighederne i Den Europæiske Socialfond for styrkelse
af færdigheder og beskæftigelsesegnethed for personer, der arbejder i idrætssek-
toren.
Idrættens organisering
Fremme af god forvaltningspraksis inden for idrætten
Kommissionen og medlemsstaterne:
Fremme standarderne for idrætsforvaltning
ved udveksling af god praksis og målrettet støtte til specifikke initiativer.
Sportens specifikke forhold
Kommissionen:
Yde støtte og vejledning i forbindelse med konkrete emner ved-
rørende anvendelsen af begrebet sportens specifikke forhold.
Idrætsudøveres frie bevægelighed og nationalitet
Kommissionen:
Udstede vejledninger om, hvordan traktatens bestemmelser om
nationalitet og organiseringen af konkurrencer inden for de enkelte idrætsgrene
på nationalt plan kan forenes.
Kommissionen:
Vurdere konsekvenserne for holdidræt i 2012 af reglerne om, at
spillere skal være af egen avl.
Transferregler og spilleragenters virksomhed
Kommissionen:
Iværksætte en undersøgelse af de økonomiske og retlige aspek-
ter af spillertransfers og deres konsekvenser for idrætskonkurrencer. Yde vej-
ledning i denne sammenhæng om spillertransfer inden for holdidræt.
Kommissionen:
Organisere en konference med henblik på yderligere at udfor-
ske, hvordan EU-institutionerne og idrættens repræsentanter kan forbedre si-
tuationen med hensyn til spilleragenters virksomhed.
Den europæiske sociale dialog i idrætssektoren
Kommissionen:
Støtte arbejdsmarkedets parter og sportens organisationer i for-
bindelse med etableringen af en social dialog for hele sektoren for idræt og fri-
tid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
961018_0006.png
Side 6
Samarbejde med tredjelande og internationale organisationer
Kommissionen:
Identificere mulighederne for internationalt samarbejde inden
for idræt med særlig opmærksomhed rettet mod europæiske tredjelande, herun-
der især kandidatlande og potentielle kandidatlande, samt Europarådet.
Videre proces
Det forventes, at Rådet vil arbejde for vedtagelse af en resolution, som adresserer de
temaer og initiativer, der berøres i meddelelsen, og desuden fastlægger en arbejdsplan
for Rådets indsats på idrætsområdet. Resolutionen ventes vedtaget på rådsmødet den
20. maj 2011.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen, men forventes at udta-
le sig på et senere tidspunkt.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Gældende dansk ret
Kulturministeriet har tre love på idrætsområdet i Danmark: lov om eliteidræt, lov om
fremme af dopingfri idræt og lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansæt-
telse af personale m.v. Også andre ministerier har love, der vedrører idrætten. F.eks.
har Undervisningsministeriet folkeoplysningsloven, som danner grundlag for de kom-
munale tilskud til foreningslivet, herunder idrætsforeninger.
6. Konsekvenser
Da der alene er tale om en meddelelse, er der ingen lovgivningsmæssige, statsfinansiel-
le eller samfundsøkonomiske konsekvenser, ligesom meddelelsen ikke har administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet eller berører beskyttelsesniveauet i Danmark.
Meddelelsen har heller ingen indvirkning på EU’s budget. Kommissionen anfører i
meddelelsen, at forslagene i dokumentet på kort sigt vil blive støttet ved igangværende
og fremtidige forberedende foranstaltninger og særlige begivenheder inden for idrætten.
Af resumeet af den til meddelelsen medfølgende konsekvensanalyse
1
fremgår det desu-
den, at Lissabontraktaten indeholder en reference til såkaldte tilskyndelsesforanstalt-
ninger på idrætsområdet, på grundlag af hvilke Kommissionen kunne have overvejet at
foreslå et nyt udgiftsprogram inden for de nuværende finansielle overslag, f.eks. et be-
grænset toårigt idrætsprogram.
Dette afstod Kommissionen fra, dels på grund af budgetmæssige begrænsninger, dels
fordi en række igangværende initiativer på idrætsområdet endnu ikke har været un-
derkastet evaluering med henblik på vurdering af merværdien af et sportsprogram på
EU-niveau.
1
Resumé af konsekvensanalyse – Ledsagedokument til Kommissionens meddelelse om sport, SEK(2011) 68
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Kommissionen forventer i 2011 at gennemføre en konsekvensanalyse af et EU-
idrætsprogram. Analysen skal trække på relevante forberedende foranstaltninger inden
for idrætten.
7. Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Kulturpolitiske spørgs-
mål, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.
Meddelelsen er ikke sendt i skriftlig høring blandt idrættens interessenter, da der alene
er tale om en meddelelse, som allerede er vedtaget i Kommissionen.
Meddelelsen er til orientering distribueret bredt til organisationer og interessenter på
idrætsområdet, og Kulturministeriet har den 9. februar 2011 afholdt et informations-
møde om meddelelsen for berørte parter.
8. Generelle forventninger til andres landes holdning
Meddelelsen blev den 25. januar 2011 præsenteret af Kommissionen på et møde i Rå-
dets arbejdsgruppe for sport, hvor medlemsstaterne hilste meddelelsen velkommen.
Meddelelsen forventes at danne baggrund for fremtidige drøftelser på idrætsområdet i
Rådet.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen, herunder Kommissionens
bestræbelse på at benytte meddelelsen til at udvikle idrættens europæiske dimension.
Regeringen forholder sig positiv over for en drøftelse af de i meddelelsen foreslåede
konkrete indsatser, ligesom regeringen forholder sig positiv over for at anvende medde-
lelsen som et udgangspunkt for videre drøftelser på idrætsområdet i EU.
Regeringen vil tilstræbe, at behandlingen af idræt i EU-regi, ligesom behandlingen af
øvrige politikområder, sker i overensstemmelse med kompetencefordelingen mellem
medlemsstaterne og Fællesskabet, og at der i tilfælde, hvor forslag spænder over flere
politikområder, sikres behørig inddragelse af relevante rådsarbejdsgrupper.
Regeringen vil endvidere tilstræbe at medvirke til at udnytte den traktatfastsatte kom-
petence på idrætsområdet til at skabe merværdi på EU-plan for idrætten, herunder
gennem hensigtsmæssige og effektive samarbejdsformer på idrætsområdet.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.