Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0018 Bilag 1
Offentligt
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5600
Fax 3392 5302
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Grund- og nærhedsnotat: Løsning af problemet med elever, der
forlader skolen for tidligt: Et vigtigt bidrag til dagsordenen for Eu-
ropa 2020 (KOM(2011) 18)
Resumé:
”Løsning af problemet med elever, der forlader skolen for tidligt: Et vig-
tigt bidrag til dagsordenen for Europa 2020” (KOM(2011) 18) er en meddelelse fra
Kommissionen, der har til formål at understøtte Europa 2020-strategiens målsætning
om, at andelen af elever der forlader skolen for tidligt skal reduceres til mindre end 10
procent. Meddelelsen identificerer en række årsager til, at elever forlader skolen for
tidligt. På den baggrund opstiller den en række politikker til bekæmpelse af skolefra-
fald, der opdeles i forebyggende foranstaltninger, indgreb og kompensation. I meddelel-
sen opstilles en række kommende initiativer på EU-niveau, der skal understøtte
medlemsstaternes arbejde med at mindske andelen af elever, der forlader skolen for
tidligt.
1. Baggrund
Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse i Europa in-
deholder to målsætninger på uddannelsesområdet. Det gælder
målsætningen om, at andelen af elever, der forlader skolen for
tidligt skal reduceres til mindre end 10 procent, og det gælder
målsætningen om, at andelen af 30-34 årige der får en videregå-
ende uddannelse skal være mindst 40 procent. Europa 2020-
strategien blev vedtaget af Det Europæiske Råd den 17. juni
2010.
Løsning af problemet med elever, der forlader skolen for tidligt
blev vedtaget af Europa-Kommissionen den 31. januar 2011 og
forelå på dansk samme dato. I forlængelse af meddelelsen fore-
ligger der et forslag til henstilling om politikker, som skal mind-
ske antallet af elever, der forlader skolen for tidligt (KOM(2011)
19) og et ledsagedokument til forslaget til henstilling fra Europa-
Kommissionen med titlen ” Resumé af konsekvensanalysen”
(SEK(2011) 98). Desuden foreligger der på engelsk et arbejdsdo-
25. februar 2011
Sags nr.:
024.05J.251