Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0032 Bilag 1
Offentligt
972521_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2011
Det Internationale
Kontor
Katrine Ledam Ras-
mussen
2011-305-1080
KLR40182
GRUND
OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
anvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, ef-
terforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet
KOM (2011) 32
Resumé
Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender. Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemssta-
ternes lovgivning om luftfartsselskabers videregivelse af passagerlisteop-
lysninger (PNR-oplysninger) i forbindelse med internationale flyvninger
til og fra medlemsstaterne og om behandlingen af disse oplysninger med
henblik på at bekæmpe terrorhandlinger og grov kriminalitet. Forslaget
lægger op til, at medlemsstaterne skal udpege et såkaldt PNR-kontor, der
skal være ansvarlig for indsamling og behandling af PNR-oplysninger.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om luftfartselskabernes
forpligtelser til at videregive oplysninger. Herudover indeholder forsla-
get bestemmelser om behandlingen af de indsamlede oplysninger, om
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne, videregivelse af op-
lysninger til tredjelande, og hvor længe oplysningerne må opbevares.
Forslaget indeholder endelig bestemmelser om beskyttelse af personop-
lysninger. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet.
Forslaget er som nævnt omfattet af Danmarks forbehold vedrørende ret-
lige og indre anliggender, og det har derfor hverken lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige
tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side er man overordnet positiv over for forslaget.
1.
Baggrund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Kommissionen fremsatte den 6. november 2007 et forslag til rammeafgø-
relse om anvendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) med henblik på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
972521_0002.png
retshåndhævelse. Forslaget blev efterfølgende forhandlet i Rådet, men
bortfaldt med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. december 2009.
I Stockholmprogrammet, der fastlægger de overordnede rammer for
samarbejdet om retlige og indre anliggende og udstikker prioriteterne på
området for 2010-2014, opfordres Kommissionen bl.a. til at fremsætte et
nyt forslag om anvendelse af PNR-oplysninger med henblik på rets-
håndhævelse.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2010 præ-
senterede Kommissionen meddelelsen ”Oversigt over information på
området frihed, sikkerhed og retfærdighed”. Meddelelsen har til formål at
skabe et grundlag for en grundig evaluering og sammenhængende udvik-
ling af nuværende og kommende instrumenter, som regulerer indsamling,
lagring og udveksling af personoplysninger. Af meddelelsen fremgår det
bl.a., at Kommissionen i begyndelsen af 2011 vil fremlægge en ”passa-
gerlistepakke” bestående af: 1) En meddelelse om en EU-ekstern PNR-
strategi, der indeholder de hovedprincipper, som skal være vejledende for
forhandling af aftaler med tredjelande, 2) forhandlingsdirektiver for en
genforhandling af PNR-aftaler med USA og Australien og forhandlings-
direktiver for en ny aftale med Canada og 3) et nyt forslag til et fælles
europæisk instrument om udveksling af PNR-oplysninger.
Den 2. februar 2011 fremsatte Kommissionen et direktivforslag om an-
vendelse af PNR-oplysninger til at forebygge, opdage, efterforske og
retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V. Forslaget er derfor om-
fattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten,
finder således anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
En eventuel gennemførelse af forslaget er derfor ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det bemærkes, at Danmark ikke vil have mulighed for at gennemføre
direktivforslaget ensidigt, da det indeholder bestemmelser om gensidige
forpligtelser. Det vil således kræve en parallelaftale eller anden form for
samarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark – på mellem-
folkeligt grundlag – skal være omfattet af den foreslåede ordning.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Direktivforslaget er fremsat under henvisning til TEUF, navnlig artikel
82, stk. 1, litra d, og artikel 87, stk. 2, litra a. Det følger af artikel 82, stk.
1, litra d, at Europa-Parlamentet og Rådet kan vedtage foranstaltninger
med henblik på at fremme samarbejdet mellem judicielle eller tilsvarende
myndigheder i medlemsstaterne i forbindelse med strafforfølgning og
fuldbyrdelse af afgørelser. Efter artikel 87, stk. 2, litra a, kan Europa-
Parlamentet og Rådet fastlægge foranstaltninger vedrørende indsamling,
opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger.
Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgiv-
ning om luftfartsselskabers videregivelse af PNR-oplysninger i forbind-
else med internationale flyvninger til og fra medlemsstaterne og om be-
handlingen af disse oplysninger med henblik på at bekæmpe terrorhand-
linger og grov kriminalitet.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
2.2.1. Forpligtelser for luftfartsselskaberne
Forslaget indeholder bestemmelser om luftfartselskabernes forpligtelser
til at videregive PNR-oplysninger til en særlig udpeget national myndig-
heder i medlemsstaterne (Passageroplysningsenheden/PNR-kontoret).
Det fremgår således af forslaget, at luftfartsselskaber som hovedregel 24
til 48 timer før en planlagt international flyafgang og straks efter, at fly-
ets døre er blevet lukket (dvs. når passagererne er gået om bord på flyet
med henblik på afrejse, og det ikke længere er muligt for andre passage-
rer at gå om bord) skal videregive PNR-oplysninger til Passageroplys-
ningsenheden i den medlemsstat, hvor flyet lander eller har afgang. Hvis
der i forbindelse med en flyvning mellemlandes i en eller flere medlems-
stater, skal luftfartselskabet videregive PNR-oplysningerne til Passager-
oplysningsenheden i alle de berørte medlemsstater.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Videregivelsen af PNR-oplysningerne skal ske ved brug af den såkaldte
”push”-metode, der indebærer, at luftfartselskaberne elektronisk overfø-
rer personoplysningerne til PNR-kontorets database.
Det fremgår af forslaget, at der skal udarbejdes en liste over fælles proto-
koller og ”understøttede dataformater”. Senest et år efter vedtagelsen skal
al videregivelse af PNR-oplysninger fra luftfartsselskaberne til passager-
oplysningsenhederne ske i henhold til de fælles protokoller og understøt-
tede dataformater. Alle luftfartselskaber er forpligtede til at vælge og
over for passageroplysningsenhederne at identificere den fælles protokol
og det fælles dataformat, som anvendes i forbindelse med videregivelse
af PNR-oplysninger.
PNR-oplysninger er efter forslaget ”oplysninger om den enkelte passa-
gers rejse omfattende alle nødvendige oplysninger til, at reservationer
kan behandles og kontrolleres af de luftfartsselskaber, der deltager og
foretager reservationen, for alle rejser, der reserveres af eller på vegne af
en person, uanset om oplysningerne findes i reservationssystemerne, af-
gangskontrolsystemerne eller tilsvarende systemer, der omfatter de sam-
me funktionaliteter”.
Luftfartselskabernes forpligtelser i henhold til direktivforslaget gælder
dog alene i forhold den type af PNR-oplysninger, som er nævnt i et bilag
til direktivforslaget. Det drejer sig om følgende oplysninger:
”1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
PNR-nummer
Dato for reservationen/udstedelsen af billetten
Planlagt(e) rejsedato(er)
Navn(e)
Adresse og kontaktoplysninger (telefonnummer, e-mailadresse)
Alle oplysninger om betaling, herunder faktureringsadresse
Hele rejseruten for hvert sæt PNR-oplysninger
Oplysninger om faste passagerer
Rejsebureau/rejsekonsulent
Rejsestatus
for
passagerer,
herunder
bekræftelser,
indcheckningsstatus, no show- og go show-oplysninger
Delte PNR-dataelementer
Generelle bemærkninger (herunder alle tilgængelige oplysninger
om uledsagede mindreårige under 18 år såsom den mindreåriges
navn og køn, alder og sprog, navnet på og kontaktoplysninger
for den ansvarlige voksne ved afrejsen, og dennes forhold til den
mindreårige, navnet på og kontaktoplysninger for den ansvarlige
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
voksne ved ankomsten, og dennes forhold til den mindreårige,
ledsagende lufthavnsmedarbejder ved afgang og ankomst).
Oplysninger i billetrubrikkerne, herunder billetnummer, datoen
for udstedelsen af billetten, enkeltbilletter og automatisk
billetprisangivelse (Automated Ticket Fare Quote)
Sædenummer og andre pladsoplysninger
Oplysninger om code-sharing
Fuldstændige bagageoplysninger
Antal medrejsende og disses navne i forbindelse med en
reservation
Alle indsamlede forhåndsoplysninger om passagerer (API-
oplysninger)
Oversigt over alle ændringer af PNR-oplysningerne under
punkt 1-18”
Luftfartselskabernes forpligtelser til at videregive sådanne oplysninger
gælder kun i det omfang, at luftfartselskaberne allerede som led i deres
virksomhed har indsamlet disse oplysninger. Direktivforslaget pålægger
således ikke luftfartselskaberne at indsamle eller opbevare yderligere op-
lysninger fra passagererne end de oplysninger, som luftfartsselskaberne
allerede indsamler til deres egen forretningsmæssige brug.
Direktivforslaget er begrænset til kun at gælde i forhold til internationale
flyvninger. En international flyvning er efter forslaget ”enhver ruteflyv-
ning eller ikke-ruteflyvning, som foretages af et luftfartsselskab, med af-
gang fra et tredjeland og planlagt landing på en EU-medlemsstats område
eller med planlagt afgang fra en EU-medlemsstats område og med ende-
ligt bestemmelsessted i et tredjeland, herunder i begge tilfælde også
transfer- eller transitflyvninger”. Forslaget indeholder imidlertid en be-
stemmelse om, at Kommissionen to år efter direktivets ikrafttræden skal
foretage en vurdering af muligheden og behovet for at udvide direktivets
anvendelsesområde til også at omfatte interne flyvninger – dvs. flyvnin-
ger mellem to EU-medlemsstater (der ikke er transfer- eller transitflyv-
ninger i forbindelse med rejser til eller fra tredjelande).
Medlemsstaterne skal i overensstemmelse med deres nationale lovgiv-
ning sikre, at der fastsættes passende sanktioner over for luftfartsselska-
ber, som ikke lever op til deres forpligtelser i henhold til direktivet.
2.2.2. PNR-kontorer
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at oprette eller udpege en myn-
dighed med kompetence til at forebygge, opdage, efterforske og retsfor-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
følge terrorhandlinger og grov kriminalitet eller en del af en sådan myn-
dighed, der skal fungere som nationalt PNR-kontor. PNR-kontoret skal
være ansvarlig for indsamling af PNR-oplysninger fra luftfartselskaber
og for opbevaring, analyse samt eventuel videregivelse og udveksling af
de indsamlede oplysninger.
2.2.3. Opbevaring, behandling, videregivelse og udveksling af PNR-
oplysninger
Direktivforslaget lægger op til, at medlemsstaterne skal sikre, at de ind-
samlede PNR-oplysninger opbevares i en database hos det nationale
PNR-kontor i 30 dage efter videregivelsen til PNR-kontoret i den med-
lemsstat, på hvis område den internationale flyvning lander eller har af-
gang. Videregiver flyselskaberne andre oplysninger end dem, der er an-
ført i det ovenfor nævnte bilag, skal PNR-kontoret straks ved modtagel-
sen slette sådanne oplysninger.
Ved udløbet af de 30 dage skal PNR-oplysningerne opbevares i yderlige-
re 5 år. I dette tidsrum skal alle ”dataelementer”, der kan tjene til at iden-
tificere de passagerer, som PNR-oplysningerne vedrører, imidlertid ma-
skeres. De anonymiserede PNR-oplysninger må kun være tilgængelige
for et begrænset antal særligt udvalgte medarbejdere. Adgang til de fuld-
stændige PNR-oplysninger kræver en særlig tilladelse, der kun kan med-
deles i nærmere bestemte tilfælde. Ved udløbet af de fem år skal de ind-
samlede PNR-oplysninger slettes.
Direktivforslaget indeholder desuden nærmere regler for, hvordan og til
hvilket formål de nationale PNR-kontorer må behandle de indsamlede
PNR-oplysninger. Således fremgår det bl.a., at oplysninger alene må an-
vendes med henblik på
-
identificering af personer, der kan være involveret i en ter-
rorhandling, grov kriminalitet, herunder eller grov internatio-
nal kriminalitet, og som det er nødvendigt, at de kompetente
nationale retshåndhævende myndigheder undersøger nærme-
re,
besvarelse af behørigt begrundede anmodninger fra kompe-
tente retshåndhævende myndigheder i forbindelse med kon-
krete sager vedrørende forebyggelse, opdagelse, efterforsk-
ning og retsforfølgning af en terrorhandling eller grov krimi-
nalitet, samt
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
analyse og uformning af generelle vurderingskriterier, der vil
kunne anvendes i forbindelse med vurderingen af passagerer
forud for deres afrejse eller ankomst og dermed bidrage til at
identificere personer, der kan være involveret i en terrorhand-
ling eller grov international kriminalitet.
Terrorhandlinger er efter forslaget ”de lovovertrædelser i henhold til na-
tional lovgivning, der er omhandlet i artikel 1-4 i Rådets rammeafgørel-
se” (2002/475/RIA).
Grov kriminalitet er efter forslaget de former for lovovertrædelser i hen-
hold til national lovgivning, der fremgår af artikel 2, stk. 2, i Rådets
rammeafgørelse om den europæiske arrestordre og om procedurerne for
overgivelse mellem medlemsstaterne (2002/584/RIA) (den såkaldte posi-
tivliste), ”hvis de kan straffes med frihedsstraf eller anden frihedsberø-
vende foranstaltning af en maksimal varighed på mindst tre år i henhold
til en medlemsstats nationale ret; medlemsstaterne kan imidlertid udeluk-
ke mindre lovovertrædelser, i forbindelse med hvilke behandlingen af
PNR-oplysninger under hensyntagen til deres respektive strafferetssy-
stemer ikke ville være i overensstemmelse med proportionalitetsprincip-
pet”. Den nævnte positivliste indeholder 32 alvorlige forbrydelser. Det
drejer sig bl.a. terrorisme, menneskehandel, seksuel udnyttelse af børn og
børnepornografi, ulovlig handel med narkotika og psykotrope stoffer,
internetkriminalitet, miljøkriminalitet, menneskesmugling, forsætligt
manddrab, grov legemsbeskadigelse og organiseret eller væbnet tyveri
Grov international kriminalitet er efter forslaget de former for lovover-
trædelser, der fremgår af den nævnte bestemmelse i Rådets rammeafgø-
relse om den europæiske arrestordre, hvis de kan straffes med friheds-
straf eller anden frihedsberøvende foranstaltning af en maksimal varig-
hed på mindst tre år i henhold til en medlemsstats nationale ret, og
i)
ii)
de begås i mere end én stat
de begås i én stat, men en væsentlig del af forberedelsen,
planlægningen, styringen eller kontrollen har fundet sted i en
anden stat
de begås i én stat, men involverer en organiseret kriminel
gruppe, som udfører kriminelle aktiviteter i mere end én stat,
eller
7
iii)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
iv)
de begås i én stat, men har betydelige konsekvenser i en an-
den stat.
Hvis en medlemsstats PNR-kontor som led i behandlingen af de indsam-
lede PNR-oplysninger identificerer personer, der kan være involveret i en
terrorhandling eller grov kriminalitet, og som det er nødvendigt, at de
kompetente nationale retshåndhævende myndigheder undersøger nærme-
re, videresendes oplysningerne eller analyseresultaterne til den på-
gældende medlemsstats kompetente myndighed(er) med henblik på vide-
re behandling.
Medlemsstaternes kompetente myndigheder må alene anvende de oplys-
ninger, som modtages fra PNR-kontoret, med henblik på at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov krimina-
litet. Når PNR-oplysninger er videregivet til en kompetent national rets-
håndhævende myndighed, er det medlemsstaternes nationale lovgivning,
der regulerer spørgsmålet om myndighedens opbevaring af oplysninger-
ne.
Det følger af direktivforslaget, at medlemsstaterne under visse betingel-
ser kan udveksle oplysninger og eventuelle analyseresultater. Udvekslin-
gen skal som udgangspunkt finde sted via de nationale passageroplys-
ningsenheder. Kun i tilfælde, hvor det er nødvendigt for at forebygge en
umiddelbar og alvorlig trussel mod den offentlige sikkerhed kan en an-
den kompetent myndighed (end PNR-kontoret) direkte anmode en anden
medlemsstats PNR-kontor om oplysninger.
Identificerer en medlemsstats PNR-kontor på baggrund af en analyse af
de indsamlede PNR-oplysninger en eller flere personer, der kan være in-
volveret i en terrorhandling eller grov kriminalitet, videregives de rele-
vante oplysninger eller analyseresultater til passageroplysningsenhederne
i de andre medlemsstater, hvis det anses for nødvendigt for at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov krimina-
litet.
En medlemsstats PNR-kontor har om nødvendigt ret til at anmode en
hvilken som helst anden medlemsstats PNR-kontor om PNR-
oplysninger, der opbevares i den anden medlemsstats database, og om
nødvendigt også om resultatet af behandlingen af oplysningerne. Ved
fremsættelse af anmodninger senere end 30 dage efter videregivelsen fra
luftfartsselskabet til PNR-kontoret i den medlemsstat, på hvis område
flyvningen havde landing eller afgang, kan der som udgangspunkt kun
opnås adgang til anonymiserede PNR-oplysninger. Kun under ekstraor-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dinære omstændigheder og med henblik på reaktion på en konkret trussel
eller en konkret efterforskning eller retsforfølgning i forbindelse med ter-
rorhandlinger eller grov kriminalitet kan der anmodes om adgang til de
fuldstændige PNR-oplysninger.
Det følger endelig af direktivforslaget, at medlemsstater i meget begræn-
set omfang må videregive de indsamlede PNR-oplysninger til et tredje-
land. Videregivelsen må således blandt andet kun finde sted med henblik
på bekæmpelse af terrorhandlinger og grov kriminalitet og kun under
forudsætning af, at tredjelandet accepterer, at en eventuel videregivelse
til andre tredjelande kræver udtrykkeligt samtykke fra den medlemsstat,
der har videregivet PNR-oplysningerne.
2.2.4. Beskyttelse af personoplysninger mv.
Direktivforslaget indeholder desuden en række bestemmelser, der har til
formål at sikre beskyttelse af personoplysninger.
Det fremgår således af forslaget, at bestemmelser i medlemsstaternes na-
tionale lovgivning, der er vedtaget som led i gennemførelsen af en række
bestemmelser (artikel 17, 18, 19, 20, 21, 22 og 25) i Rådets rammeafgø-
relse af 27. november 2008 om beskyttelse af personoplysninger i for-
bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager
(2008/977/RIA), skal finde anvendelse i forbindelse med behandlingen af
personoplysninger i medfør af direktivforslaget. De nævnte bestemmelser
fastsætter regler om retten til indsigt, retten til at berigtige, slette eller
blokere oplysninger, retten til erstatning og klageadgang, spørgsmålet om
fortrolighed i forbindelse med databehandlingen og datasikkerheden samt
nationale tilsynsmyndigheder.
Det fremgår endvidere af forslaget, at enhver behandling af oplysninger,
der viser en persons racemæssige eller etniske oprindelse, religiøse eller
filosofiske overbevisning, politiske meninger, medlemskab af en fagfor-
ening, eller som vedrører den pågældende persons sundhed eller seksuali-
tet, er forbudt. Såfremt PNR-kontoret modtager oplysninger, der inde-
holder sådanne oplysninger, skal de straks slettes.
Det følger desuden af forslaget, at al behandling og videregivelse af
PNR-oplysninger samt alle anmodninger fra de kompetente nationale
myndigheder, PNR-kontorer i andre medlemsstater og tredjelande, her-
under også afviste anmodninger, skal registreres eller dokumenteres af
PNR-kontoret og de kompetente nationale myndigheder med henblik på
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilsynsmyndighedernes kontrol af databehandlingens lovlighed og egen-
kontrollen samt for at sikre datasikkerheden.
Der lægges endvidere op til, at medlemsstaterne skal sikre, at passagerer
på internationale flyvninger i forbindelse med reservation og køb af fly-
billetter på en klar og præcis måde bliver informeret om, at oplysninger-
ne bliver videregivet til PNR-kontoret. Passagererne skal i den forbindel-
se oplyses om den mulige anvendelse af oplysninger, om opbevaringspe-
rioden for oplysningerne, om mulighederne for videre-givelse af oplys-
ningerne og om deres databeskyttelsesmæssige rettigheder.
Det fremgår også af direktivforslaget, at det er forbudt for PNR-
kontorerne og de kompetente nationale myndigheder at videregive PNR-
oplysninger til private parter (i såvel medlemsstaterne som i tredjelande).
Direktivforslaget indeholder endelig en forpligtelse for medlemsstaterne
til at sikre fastsættelsen af passende og effektive sanktioner for overtræd-
else af en række bestemmelser.
3.
Gældende dansk ret
3.1. Luftfartsloven
Som led i anti-terrorpakke II (lov nr. 542 af 8. juni 2006) blev der indsat
en bestemmelse i luftfartsloven § 148 a, som indebærer en forpligtelse
for luftfartsselskaber til at registrere og opbevare nærmere angivne pas-
sageroplysninger i 1 år og en pligt til på begæring af Politiets Efterret-
ningstjeneste uden retskendelse at udlevere de omhandlede passagerop-
lysninger til brug for forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13 (om terrorisme mv.). Bestemmelsen giver
endvidere mulighed for at fastsætte regler om efterretningstjenestens on-
line adgang til luftfartsselskabernes bookingsystemer.
Efter vedtagelsen af luftfartslovens § 148 a afholdt Justitsministeriet
sammen med Transportministeriet møder med luftfartsbranchen med
henblik på at drøfte den tekniske indretning af et dansk system for ud-
veksling af PNR-oplysninger. Det viste sig imidlertid at være mere tek-
nisk kompliceret end forudsat i forbindelse med vedtagelsen af bestem-
melsen, og det blev vurderet, at en eventuel indførelse af et dansk PNR-
system ville nødvendiggøre yderligere lovændringer. Bestemmelsen er
således endnu ikke sat i kraft.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2. Udlændinge- og toldlovgivningen
Der er herudover fastsat særlige bestemmelser i udlændinge- og toldlov-
givningen om udlevering og anvendelse af passageroplysninger med
henblik på henholdsvis ind- og udrejsekontrol og told- og skattekontrol.
Det drejer sig bl.a. om udlændingelovens § 38, stk. 4, og toldlovens § 17.
3.3. Persondataloven
Ved lov nr. 188 af 18. marts 2009 om ændring af lov om behandling af
personoplysninger blev bestemmelsen i persondatalovens § 72a indsat
med henblik på at skabe grundlag for gennemførelse af Rådets rammeaf-
gørelse af 27. november 2008 om beskyttelse af personoplysninger i for-
bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager
(2008/977/RIA).
Det fremgår af bestemmelsen, at justitsministeren kan fastsætte nærmere
regler om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisam-
arbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæiske
Union mv. Der er således i bekendtgørelse nr. 1287 af 25. november
2010 fastsat nærmere regler om beskyttelse af personoplysninger i for-
bindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager in-
den for Den Europæiske Union og Schengen-samarbejdet.
Det fremgår af bekendtgørelsen § 2, at persondataloven finder anvend-
else i forhold til personoplysninger, der udveksles eller stilles til rådighed
mellem en dansk og en udenlandsk myndighed i forbindelse med politi-
samarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæi-
ske Union og Schengen-samarbejdet. Bekendtgørelsen indeholder herud-
over en række bestemmelser, der på visse områder indebærer en bedre
beskyttelse end den, der følger af persondataloven.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, 3. del, afsnit V, og er derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis forslaget til direktiv fandt anvendelse i Danmark, vurderes det, at
forslaget ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Da forslaget som nævnt ikke vil være bindende for Danmark, har forslag-
et ikke statsfinansielle konsekvenser.
Hvis direktivforslaget fandt anvendelse i Danmark, skønnes det at ville
have statsfinansielle konsekvenser af betydning. Det er imidlertid på nu-
værende tidspunkt ikke muligt at anslå omfanget heraf.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Forslaget er sendt i høring hos Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Procesbevillingsnævnet, Domstolssty-
relsen, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste, Rigsadvokaten, Den
Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Datatilsynet,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere,
Politiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Danske Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskeret-
tigheder, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Air Greenland
A/S, Airport Coordination Denmark A/S, AOPA Danmark, Atlantic
Airways, Billund Lufthavn, Cabin Union Denmark, Cimber Air A/S, Da-
nish Air Transport ApS, Dansam, Dansk Flyvelederforening, DALPA,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Naviair, Havarikommissionen for
Civil Luftfart og Jernbane, Københavns Lufthavne A/S, Novia, Rådet for
Større Flyvesikkerhed, SAS, Afdeling AX, Servisair Danmark A/S, Star
Air A/S, Trafikstyrelsen, Sun-Air of Scandinavia A/S, Danish Business
Travel Association, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark (RiD),
Danmarks Rejsebureau Forening, Flyvebranchens Personaleunion, Bran-
cheforeningen Dansk Luftfart, Kgl. Dansk Aeroklub, Primera Air, Tho-
mas Cook Airlines, Transavia, Cimber Sterling, Dansk Erhverv og Jet
Time A/S.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 11. april 2011.
6.
Nærhedsprincippet
I begrundelsen for forslaget har Kommissionen anført følgende med hen-
syn til overholdelse af nærhedsprincippet:
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”De retshåndhævende myndigheder skal have effektive redskaber
til at bekæmpe terrorisme og grov kriminalitet med. Da de fleste
grove forbrydelser og terrorhandlinger i nogen grad involverer
international rejseaktivitet, er myndighederne nødt til at anvende
PNR-oplysninger til at beskytte EU's interne sikkerhed. Desuden
afhænger de efterforskninger med henblik på at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet,
som medlemsstaternes myndigheder foretager, i høj grad af det
internationale samarbejde på tværs af grænserne.
Som følge af personers frie bevægelighed i Schengen-området er
det nødvendigt, at alle medlemsstaterne indsamler, behandler og
udveksler PNR-oplysninger for derved at undgå huller i
sikkerheden. Ved at sikre, at der sker en kollektiv og
sammenhængende indsats, vil denne foranstaltning bidrage til at
øge sikkerheden i EU.
En indsats på EU-plan vil hjælpe med til at sikre harmoniseringen
af bestemmelserne om at garantere databeskyttelsen i
medlemsstaterne. De forskellige systemer i de medlemsstater, der
allerede har oprettet lignende mekanismer, eller som vil gøre det
fremover, kan have negative følger for luftfartsselskaberne, da de
skal overholde potentielt divergerende nationale krav, f.eks.
vedrørende de typer oplysninger, der skal videregives, og
betingelserne for, hvornår disse oplysninger skal forelægges for
medlemsstaterne. Disse forskelle kan også skade det effektive
samarbejde mellem medlemsstaterne med henblik på at forebygge,
opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet.”
Det er regeringens vurdering, at forslaget ikke er i strid med nærheds-
princippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig Kommissionens
betragtninger.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Notatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folketingets
Retsudvalg.
14