Udvalget for Videnskab og Teknologi 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0048 Bilag 2
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Folketingets Europaudvalg
Kopi: Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Til orientering fremsendes grundnotat vedrørende Kommissionens grønbog ’Fra
udfordringer til muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering
af forskning og innovation’, KOM(2011) 48 af 9. februar 2011.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Med venlig hilsen
Telefax
E-post
Netsted
Charlotte Sahl-Madsen
CVR-nr.
Dok nr.
Side
1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundnotat
Modtagere:
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Grønbog fra Kommissionen: Fra udfordringer til muligheder: Mod en
fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation
KOM(2011) 48 af 9. februar 2011
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 9. februar 2011 grønbogen ”Fra udfordringer til mu-
ligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og in-
novation (KOM (2011) 48 endelig)”. I grønbogen lægger Kommissionen op til en
ny fælles ramme for det nuværende rammeprogram for forskning (FP7), det nu-
værende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Euro-
pæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT). Med grønbogen lanceres en
høring, hvor medlemslandene og andre interessenter, kan komme med deres ind-
spil til, hvordan den kommende strategiske ramme for forskning og innovation
skal se ud.
2. Baggrund
Med grønbogen lægger Kommissionen op til en fælles strategisk ramme for det
nuværende rammeprogram for forskning, det nuværende rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation og Det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi. Dette forslag om en fælles strategisk ramme for de tre programmer
ligger i forlængelse af intentionerne i Kommissionens meddelelse om Innovation
i EU fra 6. oktober 2010, hvor Kommissionen lægger op til en tættere
sammenhæng mellem forskning og innovation.
Med grønbogen lanceres en høring, hvor medlemslandene og andre interessenter,
kan komme med deres indspil til Kommissionen om, hvordan den kommende
strategiske ramme for forskning og innovation skal se ud.
Finansieringen af det nuværende rammeprogram for forskning (FP7), det
nuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) udløber i 2013. Forslag til
nye forsknings- og innovationsprogrammer forventes fremlagt inden udgangen af
2011 med henblik på vedtagelse senest i 2013 og ikrafttræden i 2014.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsbehandler
Thomas Midtgaard
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3544 6375
Sagsnr.
Dok nr.
Side
11-104148
1742801
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Kommissionens grønbog ’Fra udfordringer til muligheder: Mod en fælles
strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’ lægger op til en
fælles strategisk ramme for det nuværende rammeprogram for forskning, det
nuværende rammeprogram for konkurrenceevne og innovation og Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi.
Med grønbogen lanceres en høring, hvor medlemslandene og andre interessenter,
kan komme med deres indspil til, hvordan den kommende strategiske ramme for
forskning og innovation skal se ud. Grønbogens høringsspørgsmål er inddelt i fi-
re afsnit omhandlende 1) samarbejde om at opnå resultater inden for Europa
2020, 2) samfundsmæssige udfordringer, 3) styrkelse af konkurrenceevnen og 4)
styrkelse af Europas videnskabsgrundlag og det europæiske forskningsrum.
Samarbejde om at opnå resultater inden for Europa 2020
Dette afsnit omhandler bredt, hvordan forskellige programmer på EU-plan og i
forhold til nationale programmer bedre kan sammentænkes. Den fælles strategi-
ske ramme for de forskellige programmer skal blandt andet indebære at ansøger-
ne får en fælles it-indgang og at reglerne mellem de forskellige programmer har-
moniseres. Derudover skal sammenhængen mellem forsknings- og innovations-
programmer forbedres.
Samfundsmæssige udfordringer
Der er på europæisk plan enighed om, at forsknings- og innovationsprogrammer-
ne i højere grad skal fokusere på store samfundsmæssige udfordringer. Spørgs-
målene i høringen går på, hvordan dette kan realiseres.
Styrkelse af konkurrenceevnen
Den centrale målsætning i EU's vækststrategi EU2020 er at forbedre Europas
konkurrenceevne, hvilket midler til forskning og innovation skal bidrage til.
Spørgsmålene i afsnittet går på, hvordan dette kan realiseres.
Styrkelse af Europas videnskabsgrundlag og det europæiske forskningsrum
Dette afsnit omhandler bredt spørgsmål til, hvordan Europa kan styrke viden-
skabsgrundlaget gennem mere fokus på at opbygge forskningseliter i verdens-
klasse, gennem højere forskermobilitet, bedre forskningsinfrastrukturer og øget
internationalt samarbejde med lande uden for Europa. Spørgsmålene i høringen
går på, hvordan dette kan realiseres.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Grønbogen har ikke konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Forslagene i grønbogen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
975648_0004.png
9. Høring
Kommissionens grønbog har været sendt i høring i både EU-specialudvalget for
vækst og konkurrenceevne og EU-specialudvalget for forskning. Følgende kom-
mentarer er modtaget:
LO
LO påpeger et potentiale i at styrke sammenhængen mellem CIP-programmet og
rammeprogrammet for forskning, med henblik på at adressere store samfundsud-
fordringer. LO peger i den forbindelse også på, at EU’s innovationsindsats ikke
blot bør fokusere på forsknings- og teknologibaseret innovation, men også under-
støtte andre kilder til innovation herunder mere praksisnære tilgange.
LO støtter desuden, at der bør arbejdes for en budgetmæssig udvidelse af EU’s
forskningsprogram, og der skabes større fleksibilitet på tværs af tematiske områder
i programmerne.
KL
KL bakker op om, at der i de kommende EU finansieringsprogrammer fokuseres
mere på EU 2020-prioriterer, og at der skabes større sammenhæng mellem forsk-
ning og innovation gennem en fælles strategisk ramme. KL finder det yderligere
afgørende, at der udvikles et forenklet sæt af instrumenter, uden at det går ud over
fleksibiliteten.
KL peger på, at lokale og regionale myndigheder bør have indflydelse på forsk-
nings- og innovationsmidlernes anvendelse, og er derudover imod en model, hvor
en fast andel af offentlige budgetter øremærkes til innovative indkøb.
Finansrådet
Finansrådet kan tilslutte sig de skitserede retningslinjer for det kommende ramme-
program vedr. klarere målsætninger, mindre kompleksitet, forøget merværdi og
mobilisering og mindre dobbeltarbejde og fragmentering, forenklet deltagelse, bre-
dere deltagelse i EU-programmer samt forøgelse af konkurrenceevne og sam-
fundsmæssig indvirkning gennem EU-støtte.
Finansrådet støtter også op om, at der udvikles en fælles strategisk ramme, der
skal dække al relevant EU-finansiering af forskning og innovation på grundlag af
sammenhængende målsætninger og fælles strategiske mål, samt at EU-
finansieringsprogrammer for forskning og innovation knyttes tættere til EU 2020
strategiens mål om at tackle samfundsmæssige udfordringer.
Danske maritime
Danske maritime finder det vigtigt at forsknings- og innovationsindsatsen priorite-
res, og at der sikres bedre sammenhæng mellem forskning og innovation, herunder
særligt inden for området industriel produktion.
Danske maritime støtter desuden, at de administrative byrder mindskes i forbindel-
se med ansøgningsprocedurer, at det gøres nemmere for særlig små og mellemstore
virksomheder at koble sig på allerede etablerede projekter, samt at der gives bedre
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
975648_0005.png
adgang til resultaterne af forsknings- og innovationsprogrammer, så risikoen for
overlap med nye projekter mindskes.
Dansk Industri
Dansk Industri lægger overordnet vægt på forenkling af rammeprogrammet, mar-
kant forbedret virksomhedsinddragelse, så forskning og innovation forstærkes og at
Det Europæiske Forskningsråd og forskningsinfrastruktur får en væsentlig vægt i
det kommende rammeprogram, samt at rammeprogrammet skal have stærkt fokus
på at bidrage til vækst.
Derfor peger Dansk Industri på tre forhold for at fremme rammeprogrammets
vækstfremmende målsætning: 1) Innovationsdagsordenen risikerer at blive udvan-
det, hvis andre formål som social innovation ikke i tilstrækkelig grad leder til
kommercielle resultater; 2) Rammeprogrammet skal fokusere på excellence og ik-
ke udvandes af regionalpolitiske og kønspolitiske hensyn; 3) Europæisk produktion
i en globaliseret verden skal være en af de store samfundsmæssige udfordringer
rammeprogrammet formes omkring.
Danske Universiteter ved Aarhus Universitet
Det understreges, at Europa har behov for ”smart people for smart growth” og un-
derstreger nødvendigheden af en bred forståelse af begrebet innovation. Samtidigt
understreges vigtigheden af en transparent proces omkring udvælgelsen af store
samfundsmæssige udfordringer og at disse skal være brede med et globalt sigte og
have en interdisciplinær tilgang og inddrage mange interessenter.
Derudover skal der være en konkurrencedygtig finansieringsordning til støtte for
europæisk og international rekruttering af ph.d.-studerende. Der lægges også vægt
på, at instrumenter som JTI’er og PPP’er, der er drevet af industrien, bør gennemgå
en forenklingsproces.
Kommissionen opfordres til at udvikle mekanismer, der kan understøtte risikovilli-
ge investeringer i form af seed capital til at imødegå den såkaldte ”valley of death”
for forskningsresultat til marked, hvorved flere forskningsresultater kan omsættes
til nye produkter og virksomheder.
Endvidere foreslås en ’innovationsbørs’ med forskningsresultater, hvor virksomhe-
der og andre efterfølgende kunne investere i og anvende de forskningsresultater,
som opstår, når flerårige forskningsprojekter afsluttes.
Afslutningsvis understreges det, at udgifter til universitetsbaseret forskning og ud-
dannelse, især i tider med økonomisk krise, skal ses som en nødvendighed for at
føre Europa ud af den økonomiske krise og mod en stærk og ægte Innovation Uni-
on.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt en stærkere kobling mellem forskning og innovation med
henblik på at styrke væksten i Europa blandt andet gennem øget virksomhedsinddra-
gelse, forenkling og større sammenhæng mellem programmerne. Den danske regering
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er derfor positiv over for intentionerne om at lave en fælles strategisk ramme for det
nuværende rammeprogram for forskning (FP7), det nuværende rammeprogram
for konkurrenceevne og innovation (CIP) og Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi (EIT), så der kommer øget sammenhæng i indsatsen og
et klart fokus på kommercialisering, idet der samtidig prioriteres instrumenter,
som understøtter innovation bredt forstået.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Grønbogen har endnu ikke været drøftet, men det forventes, at medlemslandene
generelt vil have en positiv stillingtagen til Europa-kommissionens intention om
at lave en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovati-
on.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Side
5/5